Azrail Kavramı Bidat mı?

"Azrail" kelimesi, İbranice kökenli olup "ayıran" veya "bir şeyi bir şeyden çekip alan" anlamında Arapça'ya geçmiştir. Ancak, ne Kur'an'da ne de hadislerde "Azrail" ismi geçmektedir. Kur'an'da ölüm meleği veya meleklerin bu görevle ilgili olduğu belirtilirken, "Azrail" adında bir melekten söz edilmez. Bu da, Azrail'in "ölüm meleği" olduğuna dair inancın İslam'a sonradan eklenmiş bir bidat olduğuna işaret eder.

yazı resimYZ

"Azrail" kelimesi, İbranice kökenli olup "ayıran" veya "bir şeyi bir şeyden çekip alan" anlamında Arapça'ya geçmiştir. Ancak, ne Kur'an'da ne de hadislerde "Azrail" ismi geçmektedir. Kur'an'da ölüm meleği veya meleklerin bu görevle ilgili olduğu belirtilirken, "Azrail" adında bir melekten söz edilmez. Bu da, Azrail'in "ölüm meleği" olduğuna dair inancın İslam'a sonradan eklenmiş bir bidat olduğuna işaret eder.
Kur'an-ı Kerim'de, ölümle ilgili olarak meleklerin görevine işaret eden ayetler bulunmaktadır. Şu ayet bu durumu açıkça ifade eder:
> "O kulları üzerinde egemendir ve üzerinize koruyucu melekler gönderir. Sizden birine ölüm geldiği zaman elçilerimiz onun canını hiç vakit geçirmeden alırlar."(En'âm, 6:61)
Bu ayette, "melekler" çoğul olarak zikredilmiş ve can almanın birden fazla meleğin görevi olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca Muhammed Sûresi 27. ayetinde de benzer bir vurgu yapılır:
> "Melekler onların yüzlerine ve sırtlarına vurarak canlarını alacakları zaman, bakalım nasıl olacak?"(Muhammed, 47:27)
Bu ifadeler, tek bir can alıcı melek yerine birden fazla meleğin bu işle görevlendirildiğini açıkça ortaya koymaktadır.
Sahih-i Buhari ve Sahih-i Müslim'de yer alan bir hadiste, Nebimiz Musa'ya ölüm meleğinin gönderildiği, Nebimiz Musa'nın ise meleğe tokat atarak onun gözünü çıkardığı belirtilir:
> "Ölüm meleği Musaya ruhunu alması için gönderilir. Musa, melekul mevte tokat atıp bir gözünü çıkarır. Melekul mevt Rabbine dönerek: 'Beni öyle bir kula gönderdin ki, ölümü istemiyor,' der. Allah, Ona gözünü iade eder."(Sahih-i Buhari, 2/113; Sahih-i Müslim, 4/1843)
Ancak bu hadiste dahi "Azrail" ismi geçmemektedir. Ayrıca, böyle bir olayın gerçekleşmiş olması, Kur'an'ın genel mesajıyla çelişir. Çünkü bir nebinin, Allah'ın görevlendirdiği bir meleğe karşı böyle bir tavır takınması düşünülemez. Nebiler, Allah'ın takdirine rıza gösterir ve ölümün, Allah'ın emriyle gerçekleştiğini bilirler.
Kur'an'da meleklerin insanlara ölümleri sırasında nasıl davrandığına dair şu ayet yer alır:
> "İyi durumdayken melekler canlarını almaya geldiklerinde, 'Selam size olsun. Yaptıklarınızın karşılığı olarak cennete giriniz,' derler."(Nahl, 16:32)
Bu ifade, müminlere yönelik bir müjde niteliğindedir. Ölüm anında meleklerin, Allah'ın takdiri doğrultusunda kişiyi huzurla karşılayacağı belirtilmektedir.
Kur'an-ı Kerim'in ayetleri ve sahih hadisler, "Azrail" isminde bir meleğin varlığını doğrulamamaktadır. Ölümün birden fazla meleğin görev alanına girdiği anlaşılmaktadır. Ayrıca, Nebimiz Musa'nın ölüm meleğine tokat atması rivayeti hem mantık hem de Kur'an'ın mesajıyla uyuşmamaktadır. Bu nedenle, "Azrail" inancı İslam'da sonradan ortaya çıkmış bir bidattır.
Azrail vardır diyen kişilere şu soruları sormak istiyorum:

  1. "Azrail" ismi Kur'an'da veya hadislerde geçiyor mu?
  2. Kur'an-ı Kerim'de can almayla ilgili görev kime verilmiştir?
  3. En'âm Sûresi 6:61'de ölüm meleği tek bir kişi mi, yoksa bir grup melek olarak mı ifade edilir?
  4. Nebimiz Musa'nın ölüm meleğine tokat attığı rivayeti, Kur'an'ın genel mesajıyla çelişir mi?
Başa Dön