İdeolocya Örgüsü Nün Şekillenişinde Necip Fazıl In Fikir Çilesi

Necip Fâzıl Kısakürek' in İDEOLOCYA ÖRGÜSÜ Kİtabı' nın incelemesi...

yazı resimYZ

Türk şiirine; genç yaşında, gerek tema, gerek kalıp, gerekse mânâ bakımından dikkat çeken bir çıkışla büyük bir popülerlik kazanan Necip Fâzıl Kısakürek (1904-1983) otuz yaşına kadar, gayetle rind, bohem ve seküler bir hayat yaşayacaktır.
Tâ ki, o yıl rastladığı bir ALLAH dostu nun , tedris ve sohbetlerinden nasiplenecek ve kısa zamanda takvâ sahibi bir Müslüman olacak ve beyninde durmaksızın savrulan fırtınalar, gerek şiirleri, gerekse düz yazılarınına ufuklar açan, bereketli ilhamlar getirecektir.
Bu dönem; aynı zamanda, Türkiye de 600 senelik İslâmi kaynaklı, bir kadim devletin yıkılıp, son bulduğu ve onun yerine seküler, özellikle 1789 Fransız devrimi felsefesi ile şekillenen bir ulus devletin kurulduğu devirdir. Bu devletin, buyurgan ve zorlayıcı proje ve uygulamaları, ülkede, dişe dokunur bir muhalif zümreyi de ortaya çıkarmamaktadır. Önemli merkezlerde kurulan İstiklâl Mahkemeleri en ufak bir aykırı sesi, âlel acele yargılamayla cezalandırıyor ve hükümlerini genelde; " sanığın/ sanıkların idâmına, tanıkların bilahare dinlenmesine" bitiş cümlesiyle veriyordu.
O dönemin ağır baskı ve yasaklarına rağmen, Necip Fâzıl, önce 1936, da AĞAÇ dergisi ile başladığı yayın hayatını, kesintisiz bir şekilde devam ettirir ve 1943 de, ülkenin siyâsî konjonktürünün nisbeten rahatlamasını fırsat bilerek , zaman zaman kesintiye uğrasa da, 1978 yılına kadar devam edecek olan BÜYÜK DOĞU dergisini çıkaracak, buradaki sert muhalif yazılar Millî Şef lik pâyesi, kendinden menkûl olan, Cumhurbaşkanı İsmet İnönü yü oldukça rahatsız edecektir.
Otuz küsur sene içinde, oldukça farklı alanlarda, onlarca eser yazacak olan Üstâd; 1968 yılına gelindiğinde, o zamana kadar kafasında şekillenmiş, Türk-İslâm Devleti nin bir anlamda anayasa metni taslağı olacak eseri, İDEOLOCYA ÖRGÜSÜ adını vereceği kitabını yayımlar.
Kitap, aslında, daha önce Büyük Doğu dergisinde tefrika halinde çıkan yazıların, bir bütün halinde yayımlanmasıdır. O günlerde, kitabı hakkında konuşan üstâd; onu, o güne kadar yazdığı , diğer bütün kitaplarını artık , müştemilat derecesine düşüreceğinden bahisle, Büyük Doğu Okulu nun Baş Eseri olarak tanımlayacaktır.
O kitabın ilk baskısının, İthaf , başlıklı metninde Üstâd; kitabını, şu satırlarla tanıtmaya başlar:
Bu eser benim bütün varlığım, vücut hikmetim, her şeyim Ben, arının peteğini hendeseleştirmeye memur kılınması gibi, bu eseri örgüleştirmek için yaratıldım. Şiirlerim de, piyeslerim de, hikâyelerim de, ilim ve fikir yazılarım da sadece bu eserin belirttiği bina etrafında bir takım müştemilattan başka bir şey değil. Güzelim Türkçenin katık tabiri ne kadar yerinde. Gerçek gıda nan-ı aziz dediğimiz ekmektir ve gerisi, ona katılmaktan kinaye katıktan ibaret
Dikkatle okunduğunda, neredeyse; her sayfasındaki paragrafların altı, kalın kırmızı çizgilerle çizilecek mesabedeki, 500 sayfalık kitabın, baştan sona İslâmî hüküm ve nâslar dikkate alınarak, kaleme alındığı fark edilecektir.
Necip Fâzıl, bu kitabında; insan ile devletini, birbirini tamamlayan ve birbiri ile anlam kazanan iki faktör olarak ele alır. Kâinat içinde, her şeyin küllî bir varoluş içinde bulunduğu, insan, toplum, vatan, millet, devlet. vb. kavramların, hiçbir şekilde, tek başlarına bir anlam ifade etmeyeceklerini vurgulayarak, ancak, beraberlikleri, süreklilikleri ile bir değer hâline gelebileceklerine işaret eder.
Türkiye de, İslâm muhâlifi mihrakların, neredeyse en çok ürktükleri ve çekindikleri kişilik olan Necip Fâzıl ın, yaklaşık 100 eserlik külliyatının içerisinden en çok tenkid ettikleri kitap da zaten bu olacaktır.
Yazıldığından bu güne, bu kitaptaki fikirlerin , şahısların bireysel özgürlüklerine kilit vurur nitelikte, zararlı bir eser olduğu, çağdaş, demokratik, lâik bir ulus devlet yapısını yok edecek derecede, tehlikeli bir ideolojik mâhiyet taşıdığı iddiaları, hatta Hitler in KAVGAM isimli kitabıyla paralellikler taşıdığı gerekçesiyle, şiddetle eleştirilir.
Günümüzde gerek, Parlamenter rejimden, Başkanlık sistemine geçilmesi için hazırlık döneminde, gerekse referandum sonrası, bu sisteme geçildiğinde, Tayyip Erdoğan muhalifi köşe yazarlarınca, İdeolocya Örgüsü nde konu edilen, BAŞYÜCELİK rejiminin, şimdi hayata geçirildiği iddiasıyla, oldukça yoğun eleştiriler alacaktır.

Salih Zeki Çavdaroğlu
04 Haziran 2020

https://ferahnak.wordpress.com/2020/06/04/ideolocya-orgusu-nun-sekillenisinde-necip-fazil-in-fikir-cilesi/

Başa Dön