Kâfir: Hakikatin Üstünü Örten

Kâfir kelimesi, köken itibarıyla örtmek anlamına gelir. Bu, sadece fiziksel bir örtmeyi değil, hakikatin ve gerçeklerin bilinçli bir şekilde göz ardı edilmesini ifade eder. Kâfir, hakikatin üstünü örten kişidir; gerçeği görmek istemez, vicdanını bastırır ve hakikate kulaklarını kapar. Bu durum, insanın hakikat karşısındaki duruşunu belirleyen derin bir manevî körlüğü ve duyarsızlığı işaret eder. İnsanın yaradılışında hakikati aramak ve anlamak gibi bir eğilim vardır. Ancak kâfir, bu doğal eğilimi bastırır. Hakikat, insanın gözleri önünde apaçık bir şekilde dururken, o bunu görmezden gelir. Bu görmezlik, bir cehalet değil, bilerek ve isteyerek yapılan bir tercihtir. Hûd Suresinin 5. ayetinde, Allah'ın her şeyden haberdar olduğu, gizlenen ya da açığa vurulan hiçbir şeyin Ondan saklanamayacağı ifade edilir:

yazı resimYZ

Kâfir kelimesi, köken itibarıyla örtmek anlamına gelir. Bu, sadece fiziksel bir örtmeyi değil, hakikatin ve gerçeklerin bilinçli bir şekilde göz ardı edilmesini ifade eder. Kâfir, hakikatin üstünü örten kişidir; gerçeği görmek istemez, vicdanını bastırır ve hakikate kulaklarını kapar. Bu durum, insanın hakikat karşısındaki duruşunu belirleyen derin bir manevî körlüğü ve duyarsızlığı işaret eder. İnsanın yaradılışında hakikati aramak ve anlamak gibi bir eğilim vardır. Ancak kâfir, bu doğal eğilimi bastırır. Hakikat, insanın gözleri önünde apaçık bir şekilde dururken, o bunu görmezden gelir. Bu görmezlik, bir cehalet değil, bilerek ve isteyerek yapılan bir tercihtir. Hûd Suresinin 5. ayetinde, Allah'ın her şeyden haberdar olduğu, gizlenen ya da açığa vurulan hiçbir şeyin Ondan saklanamayacağı ifade edilir:
> Haberiniz olsun; onlar, örtülerine büründükleri zaman, O, gizli tuttuklarını da, açığa vurduklarını da bilir. Çünkü O, sinelerin özünde saklı duranı bilendir.
Bu ayet, kâfirin niyetinin ve davranışlarının ilâhî bir bakış açısıyla değerlendirildiğini gösterir. İnsan, hakikati ne kadar örterse örtsün, Allah için bu bir sır değildir. Bu örtme, çoğu zaman vicdanın bastırılması, kalbin hakikate kapatılması ve cehaletle körleşmenin sonucudur. Kâfirlik, müşriklik ve münafıklık arasında derin bir bağ vardır. Her müşrik aynı zamanda bir kâfirdir çünkü şirk, Allahın birliğini inkâr etmek ve hakikatin üzerine kendi ürettiklerini koymaktır. Bu, hakikatin üstünü örtmenin bir başka biçimidir. Aynı şekilde, her münafık da bir kâfirdir, çünkü münafık, gerçeği bilmesine rağmen, bunu inanç ve amel düzeyinde reddeder. İçsel bir inkâr, dışsal bir yalanla birleşir ve böylece hakikati tamamen bastırır.

  1. Bencillik ve Gurur: Kâfir, hakikati kabul ettiğinde kendi yanlışlarını da kabul etmesi gerektiğini bilir. Bu durum, onun gururuna dokunur ve vicdanını harekete geçirebilir. Bunu engellemek için hakikatin üzerini örter.
  2. Çıkarlarına Ters Düşme: Hakikat, kâfirin maddi ya da dünyevî çıkarlarına ters düştüğünde, bu gerçeği reddeder. Bu, kişinin hakikatle olan bağını tamamen koparmasına neden olur.
  3. Korku ve Zayıflık: Kâfir, hakikatin sorumluluğunu üstlenmekten korkar. Hakikat, insana bir yükümlülük getirir ve bu yükümlülük, zayıf karakterli bireyler için bir tehdit olarak algılanır.
    Kâfirin tavrı, bir oyunda oynaşmada olan kişinin tavrına benzetilebilir. Oyun ve oynaş, insanın hakikat yerine dünyaya bağlanmasını simgeler. Bu durum, insanın geçici zevkleri ve dünyevî hevesleri hakikatin önüne koymasını ifade eder. Böylece, hakikat bir kenara itilmiş ve kişi kendi dünyasına kapanmıştır. Kâfirlik, sadece bireysel bir durum değil, toplumsal bir hastalık da olabilir. Hakikatin örtülmesi, bir toplumun manevi çöküşüne yol açabilir. Hûd Suresinin 5. ayetinde, Allahın her şeyden haberdar olduğu hatırlatılarak, insanın vicdanını temiz tutması ve hakikate karşı açık bir duruş sergilemesi gerektiği vurgulanır. Bu ayet, insanın içsel dünyasındaki hesaplaşmayı ve Allahın her şeyi bilme kudretini hatırlatır. Sonuç olarak, hakikatin üzerini örtmek, insanın kendisini de karanlığa gömmesidir. İnsan, vicdanını örtmek yerine onu bir ayna gibi parlatarak hakikate açık olmalı ve hayatını bu bilinçle şekillendirmelidir.
Başa Dön