..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Öyle yaþamalýsýn ki ölünce mezarcý bile üzülsün. -Mark Twain
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
ÝzEdebiyat - Yazar Portresi - Bayram Kaya
Bayram Kaya - Bayramlýk
Site Ýçi Arama:


Eleþtiri
  Kurtuluþun Felsefesi (Bayram Kaya) 22 Mayýs 2013 Tarihsel Olaylar 

Bu yazýnýn oluþma nedeni, Derinlemesine Atatürk 1 konulu þiirimsi bir kompozisyonuma olan sayýn þair yorumundan yansýyan diyalektiklerlen yazýldý. "1] 'Ýttihat ve Terakki Partisi bizi savaþa soktu da, battýk' deniþli; bir tür söylemler kendi mantýðý içinde, yaygýn bir anlatýmdýr. Ama bu türden deniþler, bir baþka þekilde anlaþýlýþla da akamettir, verimsizliktir. ..." B- “Cumhuriyet kuruluncaya kadar, camilerde hutbe veriþle, Allah'ý ve dinini; toplumun Müslüman kimliðini kullanan, kuvvayý milliye taraflýlarý, Cumhuriyet döneminden sonra sanki tavýr deðiþtirmiþler, sanki geçmiþte bunlar, hiç olmamýþ gibi anlatmalarý karþýsýnda insan olarak, düþünen olarak tepki gösteriyorum“ deniþli girizgahlarla bu çalýþmam oldukça uzun soluklu bir okuma oluþla ortaya kondu. Amaç, Sevgili Gazi hareketini ne doðmatik kýlmaktýr. Ne de anlamazlarca ve daha ötesi kasti olanlarca dile getirilenler gibi bir tarihsel muazzamayý görmezden, bilmezden gelmekle onu küçümsemektir. Ne ihtiþamý göremeyecek, övemeyecek denli, anlama özürlü ve görme kusurlu kibir olacaðýz. Ne de Sevgili Gazi Hareketini, tarihi nesnellik içinde; kendi þartlarýnda ikame oluþun bilinci içinde; zorunlu aksamalarýna ve natamam oluþlu kesikli ve güncel olanla ikmal edilecek bir sürekli oluþum olmalarýný; gözlerden kaçýracaðýz.

  Bir Parantezin Anatomisi (Bayram Kaya) 8 Eylül 2016 Günlük Olaylar 

Kemalizm’in kurucu unsur olmakla meþruiyetliði tartýþýlmazdýr. Kemalizm "Sevir anlaþmasý" gibi yurdun parça parça olmasýný onaylayan sürece karþý oluþtur. O atamýz diye övündüðünüz son Osmanlý Sevr’i imzalamýþtý. Açýktan bu; meþru olana ve vatana ihanetti. Son Osmanlýnýn ihanetçi tutumla iþgali onaylamasý ve iþgalcilerle iþ birliði içinde olmasýyla meþruiyet ligini yitirmesi de; bir baþka gerçektir.

  Kurtuluþun Felsefesi (Açký 3) (Bayram Kaya) 6 Ocak 2017 Popüler Kültür 

Konumuz olan Sadabat Pak’tý bir zamanlar olup ta, þimdi; olmayandý. 1946'dan beri bizlerin bölge dýþýndakileriyle yaptýðýmýz ittifaklarý biz, emperyalist emeler güdümünde olmakla inadýna ve Sadabat Pak’tý zýddýna yapmaktayýz. Sadabat Pakt’ý hilafýna Nato kapsamlý bu tür anlaþmalarla bölge sel komþularý nasýl düþman ilan ettiðimizi fark edeceðiz.

  Þiir ve Estetik (Bayram Kaya) 4 Haziran 2017 Yazarlar ve Yapýtlar 

Alan bir yüzey hareketidir. Ýki boyutludur. Oylum dediðimiz hacim olan eylem boyutu ise, yüzey ve derinlik hareketiyle birlikte olan giriþme eyleminin hareketidir. Üç boyutludur.

  Diktatör Olsam Meydanlarda Gezer Miydiniz? (Bayram Kaya) 1 Eylül 2017 Günlük Olaylar 

Bu tür sözleri analiz etmek, öyle çok derin araþtýrmanýn bilgisine sahip olmayý gerektirmez. Bu söylem bir masumiyet karinesi deðil, tam bir diktatörlük patlamasý ve tam bir diktatörlük öfkesidir

  Çanakkale; Kuruluþun Felsefi Önsözü (Bayram Kaya) 21 Mart 2018 Tarihsel Olaylar 

Ýþbirliði demek El mantalitesi dediðimiz sömürgeci köleci, egemenlerden pay almakla; onlarýn sözcülüðünü yapan propagandalarla sömürüye yol açan tutumlardýr. El mantalitesi ön ittifaklý, temel toplumsal sözleþmeye aykýrý olan mana ya da söylem gücüdür.

  Bir Yazý Çalýþmasý (Bayram Kaya) 1 Ocak 2019 Toplum ve Birey 

Sosyo toplumsa nedenle elbette bu da tam böyle deðildi. Ama "suyun rengini kabýn rengi olduðunu" unutan þiirin temasýna göre kiþisi yetkin olmazlýk (suyun rengi) ile el kaldýrmayý özdeþleþen bu sav çok güçlü ve bu sav öyle göz ardý edilir gibi deðildi.

  Bir Makale Yazmak 1 (Bayram Kaya) 8 Eylül 2019 Popüler Kültür 

Fakat bir fikri çalýþma için imla asgariden bir durum iken, bir makale için tüm hücceti ile belirecek bir imla o makale için asýl olan hedef deðildir.

  Bir Makale Yazmak 2 (Bayram Kaya) 12 Eylül 2019 Felsefe 

Ýþte benim acý acý gülüþüm de aðlanacak halimize olan tepkiydi. Bu istihzan gülüþ bende, olabildiðince kaçýnmaya çalýþtýðým önyargýlarým içinde arýnmaktan kaynaklý düþünceye (tefekküre) dönüþür. Bu dönüþme makale gibi bir konu içeriðini oluþan düþüncelerimdi. Geri beslenmeli, ilmi, tarihsel, toplumsal olan yasal dayanaklarýný; okurla söyleþiyordum.

  Bir Makale Yazmak 3 (Bayram Kaya) 14 Eylül 2019 Popüler Kültür 

Dahasý okyanus ötesinde gelen, kendisi gibi emperyalistlerin koalisyon desteði ile Ortadoðu da meþruiyet siz olarak bulunan ABD ile ortak harekât merkezi oluþturmak demek; "meþruiyet izliði meþru etmek" deme olmaktan baþka, bu oluþumda en ufak bir ülke yararý dahi yoktur.

  Bir Makale Yazmak 4 (Bayram Kaya) 15 Eylül 2019 Popüler Kültür 

Ne imla bilirlikler makale yazmaya karinedir. Ne de makale yazma imla bilirlikle karinedir. Uygun olaný her ikisinin de birbirini desteklemesidir. Ama yazýlan bir makaleye makale olarak deðil de imla olarak bakmak ta bir baþka kusurdur. Makale eþittir imla deðil ama her makalenin bir imlasý bulunur.

  Teslimiyet 6 (Bayram Kaya) 15 Ekim 2019 Popüler Kültür 

Ýyi de emanet ehli olan ehiller, bu emanetle ne yapacaklardý? Siz ehil kiþiler karþýsýnda kadavra gibiydiniz. Ki emanet olunanlar ulul emirlerdi. Siz onlara kayýtsýz itaat edip onlarýn yaptýklarýndan sorumlu deðildiniz. Otomatikman bu teslimiyetinizle siz masumdunuz. Onlar hesabý El'e vereceklerdi!

 

 



Siz duymasanýz da, kaçak yapýlar; yýkým esnasýnda ses çýkarmýþ mýdýr?

Siz ne kadar az dünya iliþkisiyle inþa olursanýz olunuzdu; elbette bu hal, dünyayý bilme ve anlamadaki sýnýrlanýþýnýz olacaktýr.

Ne var ki inþanýn, enerjiyi bir formdan diðer forma geçiriþiyle evren, bilinir olmaktadýr. Ve yine evrenin bilinmesindeki en temel katký; toplumsal güçtür.

Bir toplumunuz olmasaydý; uçaðý kullanma, ya da bilgisayarý kullanýp kullanmama özgürlüðünüz; uzaya gitme özgürlüðünüz; genetik malzemeyle oynama özgürlüðünüz vs. olur muydu?

Özgürlük kiþi serbestlikleri olmayýp; toplumsal güçle baðýntýlý bir kavramdýr. Kiþisi serbestlikleri olan giyim, gözün çapaðýný ayýklama da, ne sosyal baðýntý, ne toplumsal baðýntý, olmayýþla; özgürlük deðildir.

Laiklik vicdani kanaat serbestliði midir? Eðer öyleyse hoþgörü niye vardýr?

Halksal (sosyal) yapýyla, toplumsal yapý, ayný þey midirler?

Bir Sümer kralý, bir Hitit kralý; bir Mýsýr fravunu; bir Yunan Zeus'u vs. neden kýz kardeþleri olan kiþilerle evlenirlerdi? Sapýk mýydýlar?

Siz gerçekten babanýzýn beþiðini sallayabilir misiniz?



 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.

 

Bu dosyanýn son güncelleme tarihi: 19.04.2024 04:34:26