..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Her insanda insanlýðýn tüm durumlarý vardýr. -Montaigne
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Ýþ Dünyasý ve Aile Yaþamý > Fuat Türker




2 Mayýs 2012
Kur'an'da Erkek Üstün Mü?  
Fuat Türker
Masum insanlarýn zina ile suçlanmalarý tarih boyunca yaþanan bir durumdur. Bu sebeple Kur’an, zina ve fuhuþ olaylarýnda dört þahit öngörür. Zinaya dört tane açýk þahit istenmesi, kadýn ve erkek tüm insanlar için müthiþ bir hayat garantisidir.


:AGFJ:
Kadýn sorunlarýnýn Kur’an ahlakýnýn yaþanmasýyla çözülebileceðini anlatmaya çalýþtýðým yazýma birkaç yazar arkadaþtan eleþtiriler aldým. Bir yazar arkadaþým ciddiyetimden kuþkuya düþerek þaka yapýp yapmadýðýmý soruyor, diðer arkadaþ ise yorumunda þöyle yazýyordu: "Nisa süresinden örnek vererek, kadýn-erkek eþitliðinden söz ediyorsunuz. Bir zahmet yine Nisa Suresi’nde 4, 11, 14, 15, 34 ayetleriyle Bakara süresinin 228 ve 282 ayetlerine bakarsanýz, Allah katýnda kadýnlarýn erkeklerle bir tutulmadýðýný görürsünüz. (Bu konuyla ilgili daha birçok ayet olduðunu siz de bilirsiniz, ama nedense, Kuran’ý tek yönlü göstererek putlaþtýrmayý tercih ediyorsunuz.) Demem o ki, insana "insan" olarak bakmak gerekir. Tarihin yanlýþ yazýlmasýnda din kitaplarýnýn da ayný derecede rolü vardýr."

Yazýlarýmý yalnýzca Kur’an ayetlerinin ýþýðýnda yazýyorum ve Kur’an ayetlerini bilerek göz ardý etmek diye bir þey söz konusu olamaz. Kuþkusuz hata yapmak insan içindir. Ancak asýl hata tek bir ayete dayanarak Kur’an’ý yorumlamaktýr. Kur’an bir bütündür ve bir konuda, o konuyla ilgili ayetlerin tümünü göz önünde bulundurarak ne demek istediðini anlayabiliriz. "Kur’an’ý tek yönlü göstererek putlaþtýrma" ifadesine ise üslup nedeniyle cevap vermiyorum.

Kur’an insanlara özel bir konu olmadýðý sürece kadýn ve erkek olarak deðil "ey inananlar" þeklinde hitap eder. Ýnsana insan olarak bakar. Doðrudur tarih kitaplarýnýn tarihi yanlýþ anlamamýza sebep olduklarý gibi, dinin yanlýþ anlaþýlmasýnda da bazý din kitaplarýnýn rolü büyüktür. Ancak bu yorumda eleþtirilen bir din kitabý deðil, Kur’an’dýr. Kur’an bizi yaratan, bizim için en güzel hayatý tarif eden ve tüm kâinatý emrimize veren sonsuz güç sahibi Allah’ýn kelamýdýr; onun üzerinde bir baþka söz, bir baþka kýstas yoktur. Ýnsaný yanlýþa deðil, doðruya götüren Ýlahi rehberdir.

Yazar arkadaþýmýn Allah katýnda kadýnlarýn erkeklerle bir tutulmadýðý iddiasýný dayandýrdýðý Kur’an ayetlerini tek tek inceleyelim. Nisa Suresi’ndeki ayetlere bakalým önce:

4-Kadýnlara mehirlerini gönülden isteyerek (ve bir hak olarak) verin, fakat onlar, gönül hoþluðuyla size ondan bir þeyi baðýþlarlarsa, onu da afiyetle, iç huzuruyla yiyin.

Ayet oldukça açýk aslýnda. Kadýna evlenme sýrasýnda verilen mehrin gönülden verilmesi isteniyor. Ancak kadýn kendisi istemeyecek olursa erkeðe emredilen vicdanýnýn rahat olmasý yönündedir.

Bu ayete dair soruya yine Kur’an cevap veriyor:

Ey iman edenler, kadýnlara zorla mirasçý olmaya kalkýþmanýz helal deðildir. Apaçýk olan ’çirkin bir hayasýzlýk’ yapmadýklarý sürece, onlara verdiklerinizin bir kýsmýný gidermeniz (kendinize almanýz) için onlara baský yapmanýz da (helal deðildir.) Onlarla güzellikle geçinin. Þayet onlardan hoþlanmadýnýzsa, belki, bir þey hoþunuza gitmez, ama Allah onda çok hayýr kýlar. Bir eþi býrakýp yerine bir baþka eþi almak isterseniz, onlardan birine (öncekine) yüklerle (mal ve para) vermiþseniz bile ondan hiçbir þey almayýn. Ona iftira ederek ve apaçýk bir günaha girerek verdiðinizi alacak mýsýnýz? Onu nasýl alýrsýnýz ki, birbirinize katýlmýþ (birleþerek içli-dýþlý olmuþ)týnýz. Onlar sizden kesin bir güvence (kuvvetli bir ahid) de almýþlardý. (Nisa Suresi, 19, 20, 21)

Rabb’imiz erkeðe, eþine verdiði birlikte olma sözünü hatýrlatýyor, zorlayarak ya da iftira atarak maddi ve manevi yönden kadýný maðdur etmekten men ediyor.

11- Çocuklarýnýz konusunda Allah, erkeðe iki diþinin hissesi kadar tavsiye eder. Eðer onlar ikiden çok kadýn ise (ölünün) geride býraktýðýnýn üçte ikisi onlarýndýr. Kadýn (veya kýz) bir tek ise, bu durumda yarýsý onundur. (Ölenin) Bir çocuðu varsa, geriye býraktýðýndan anne ve babadan her biri için altýda bir, çocuðu olmayýp da anne ve baba ona mirasçý ise, bu durumda annesi için üçte bir vardýr. Onun kardeþleri varsa o zaman annesi için altýda bir’dir. (Ancak bu hükümler, ölenin) Ettiði vasiyet veya (varsa) borcun düþülmesinden sonradýr. Babalarýnýz, oðullarýnýz, siz onlarýn hangilerinin yarar bakýmýndan size daha yakýn olduðunu bilmezsiniz. (Bunlar) Allah’tan bir farzdýr. Þüphesiz Allah, bilendir, hüküm ve hikmet sahibi olandýr.

11. ayet miras konusunda. Bu ayeti doðru anlamak için o günün koþullarýnda kadýnýn toplumdaki yerine bakalým. Kadýnýn yeri bile yoktur. Kur’an, hiçbir hakka sahip olmayan kadýný, olmasý gerektiði yere getiriyor. Haklarýný veriyor. Kadýnlar da bundan böyle mirastan pay alacaklardýr.

Ayrýca Ýslam’a göre anne babaya, muhtaç kardeþlere, çocuklara ve karýsýna bakmak, tamamen erkeðe aittir. Kadýn, miras yoluyla veya bir baþka þekilde elde ettiði gelirini dilediði gibi harcamakta özgürdür.

Peygamberimiz(sav) buyuruyor: ""Ey iman edenler! Cahiliye Araplarýnýn yaptýðý gibi dul kadýnlarý, kocasý ölür ölmez üzerine elbise atýp "kapatma"nýz, onu baský ve zorbalýkla miras kabul etmeniz, mehir vermeden kapatma yoluyla evlenmeniz, kadýný baþkasýyla evlendirmeniz, alýp satmanýz helal deðildir. (Razi, Kurtubi, Zemahþeri)

Nisa Suresi’ndeki diðer iki ayet fuhuþ yapan kadýn ve erkeklere dair:

15- Kadýnlarýnýzdan fuhuþ yapanlarýn aleyhinde olmak üzere içinizden dört þahid tutun. Eðer þehadet ederlerse, onlarý, ölüm alýp götürünceye veya Allah onlara bir yol kýlýncaya kadar evlerde alýkoyun.

16- Sizlerden fuhuþ yapanlarýn, her ikisine eziyet edin. Eðer tevbe ederler de ýslah olurlarsa artýk onlardan vazgeçin. Þüphesiz Allah, tevbeleri kabul edendir, esirgeyendir.

Cinsellik iftirasý Kur’an ayetlerinin de haber verdiði gibi büyük bir zulümdür. Masum insanlarýn zina ile suçlanmalarý tarih boyunca yaþanan bir durumdur. Bu sebeple Kur’an, zina ve fuhuþ olaylarýnda dört þahit öngörür. Zinaya dört tane açýk þahit istenmesi, kadýn ve erkek tüm insanlar için müthiþ bir hayat garantisidir. Þahitleri getiremeyen, hiçbir þekilde kiþinin aleyhinde suçlamada bulunamaz. Þahidi olmadýðý halde suçlamada bulunan kiþiler Kur’an’ýn ifadesiyle, "Allah Katýnda yalancýlarýn ta kendileridir”. Artýk bu kiþilere inanýlmaz, þahitlikleri kabul edilmez.

15. Ayetin sonundaki "Allah onlar için bir yol kýlýncaya kadar" ifadesi ise onlarýn lehine bir yoldur, bir çýkýþ yoludur.

Toplumda kadýn ve erkeðin zinasýna farklý bakýlýr. Toplum erkeðin elinin kiri olarak görürken, Kur’an’ýn kadýn ve erkeðe öngördüðü ceza aynýdýr. Nur Suresi’nde zinanýn cezasý çok açýktýr: "Zina eden kadýn ve zina eden erkeðin her birine yüzer deðnek vurun." (Nûr Suresi, 2)

16. ayette söz edilen fuhuþ yapanlarýn, cinsel sapkýn erkekler olduðu konusunda birçok alim ayný görüþtedir. Zina, fuhuþ ya da bir baþka günah; tevbe kapýsý insan için -ölüm aný hariç-her zaman açýktýr. Baðýþlanma dileyen, tevbe edip ýslah olanlar artýk cezalandýrýlmazlar. Þüphesiz Allah, tevbeleri kabul edendir, esirgeyendir.

Ýlave olarak; Nur Suresi, 6, 7, 8, ve 9. ayetlerinde konu edilen, eþlerine zina suçu atan ve kendileri dýþýnda þahitleri bulunmayanlarýn durumuna bir bakalým. Dört þahit getiremeyen koca, her bir þahit yerine kendisi Allah adýna dört kez yemin eder ve kendisinin hiç þüphesiz doðru söyleyenlerden olduðuna þahitlik eder. Ancak beþinci kez bir yemin daha eder. Ve bu yeminle, eðer yalan söyleyenlerdense, Allah’ýn lanetinin muhakkak kendi üzerinde olmasýný kabul eder.

Sýra suçlanan kadýndadýr. Kadýn da dört kere Allah adýna yemin ederek, kocasýnýn hiç þüphesiz yalan söyleyenlerden olduðuna þahitlik eder. Kadýnýn bu yeminleri cezayý kendisinden uzaklaþtýrýr. Ancak onun da beþinci yemini olmalýdýr. Eðer kocasý doðru söylüyor ise, Allah’ýn gazabýnýn muhakkak kendisi üzerinde olmasýný kabul eder.

Yeminler aynýdýr ancak Allah sonsuz adildir ve suçlayan erkeðin deðil, suçlanan kadýnýn ettiði yemin geçerlidir.

Devam Edecek…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn Ýþ dünyasý ve aile yaþamý kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Aile Ýçi "Þiddetli" Þefkat
Televizyonlar ve Evlilik Programlarý
Evlerin En Dayanýksýzý...

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Darwinizm, Komünizmin Bilimsel Kýlýfýdýr
Pkk'nýn Hedefi; Komünist Toplum
"Kahrolsun O Zan ve Tahminle Yalan Söyleyenler"
Dünyalýk Peþindeki Din Adamlarý
Þeytanýn Çift Taraflý Kýskacý: Bir Yanda Ateizm Bir Yanda Yobazlýk
Münafýk Matruþka Gibidir...
Yalanýn Rengi
Toplumda Yerleþik Kur"an Dýþý Sözler - II
Birlikte Allah'ýn Ýpine Sarýlma Zamaný Gelmedi mi?
'Allah Baba' ve 'Allah Seni Yakar': Çocuk Eðitiminde Ýki Yanlýþ

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bir Otobüs Yolculuðu [Öykü]
Köy Anýlarým (!) [Öykü]
Artýk Oruç Tutuyorum (Çocuklar Ýçin Ama Büyükler de Okuyabilir :) [Öykü]
Daldaki Armut (Çocuklar, Gençler ve de Çocuk ve Genç Kalanlar Ýçin :) [Öykü]
Boyun Eðen Kutlu Kadýn [Öykü]
Ýnkârcýlar Ýnananlarýn Sapmasýný Ýsterler [Deneme]
Son Perde [Deneme]
Dinin Çýkarlarýný Gözetmek [Deneme]
Ýnsan Neden Kýskanýr? [Deneme]
Konuþma Kiþiliði Yansýtýr [Deneme]


Fuat Türker kimdir?

6 yýldýr insani ve imani konularda makaleler ve çocuk yazýlarý yazýyorum. Yaklaþýk 5 yýldýr Haber Vaktim, Cemaat. com, Sayha Dergi, Edebistan, Turuncu Dergi, Körpe Kalemler, Edebiyat Defteri gibi dergi, portal ve haber sitelerinde yazýlarým yayýnlanýyor. Yazýlarýmý ve inandýklarýmý paylaþmak için Ýz Edebiyat'dayým. Ayrýca Risale Çocuk, Kalem. biz ve Beyan/Ýstikamet Dergisi'nde çocuk yazýlarý yazýyorum.

Etkilendiði Yazarlar:
-


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Fuat Türker, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.