..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Özgür insan, denizi daima seveceksin. -Baudelaire
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Estetik Biçimler > Salih Zeki Çavdaroðlu




8 Haziran 2012
'' Safiyüddin Abdülmümin Urmevî '' Nin Öncülüðünde, 13. Yüzyýl Türk Siyaset ve Ýdaresinde Olduðu Gibi Türk Musýkîsi’ Nde Yeni Bir Milattýr…  
Salih Zeki Çavdaroðlu
13 .y.y. da Türk Mûsýkî nazariyatýndaki geliþmelere dair...


:BJBH:
Anadolu coðrafyasý 13. yüzyýlýn baþlarýnda Moðollarýn vahþet denilecek derecedeki acýmasýz iþgalleri sonucunda, özellikle batý Asya’ daki Türk Topluluklarýna ev sahipliði yapar.
Bunun sonucunda Anadolu, o dönemlerde önce Büyük Selçuklu, daha sonra da Anadolu Selçuklularý’ nýn yönetiminde her þeyiyle tartýþmasýz bir Türk yurdu haline gelir.
Ancak Anadolu Selçuklu devleti, II.Gýyaseddin Keyhüsrev’ in yönetiminde iken , 1243 yýlýnda, Baycu komutasýndaki Ýlhanlý Ordusu’ nun saldýrýsý sonucunda Sivas yakýnlarýndaki Kösedað’ da yenilgiye uðrar ve bunun sonucunda da Moðol istilasý ile tanýþýr.
13. yüzyýlýn sonlarýna doðru, Anadolu’ daki Moðol zorbalýðý gitgide zayýflamaya baþlar ve Karasioðullarý, Germiyanoðullarý, Eþrefoðullarý gibi beylikler ortaya çýkar.
Ne varki uzun yýllar süren Moðol iþgalleri beraberinde, insan katliamý ile birlikte, cami, medrese,tekke, kütüphane gibi mevcut kültür,sanat ve bilim mahallerini de yakýp,yýkarak ortadan kaldýrmýþlardý
Bütün olumsuzluklarýna raðmen, Moðollarýn Asya’ dan Anadolu’ya kadarki iþgallerinin Türk topluluklarý üzerinde bazý olumlu etkilerinin de bulunduðunu söyleyebiliriz. Moðol saldýrýlarýndan kaçan Türkler Anadolu’ ya gelmesi ile, yukarýda sözünü ettiðimiz gibi Anadolu bir Türk yurdu haline gelmiþ olmakla kalmamýþ, bunun yanýnda Türkmen topluluklarý Anadolu’ da göçebe hayatýný terk edip, yerleþik düzene de geçmiþlerdir. Bu hareket de Türk kültürünün Anadolu’ da daha hýzlý bir þekilde yayýlmasýný ve kökleþmesini saðlamýþtýr.
Anadolu Moðollar’ la cebelleþirken, Türk bilim, edebiyat, sanat ve tasavvuf dünyasýnda önemli aktörlerin ortaya çýktýðýný görüyoruz. Ýsim vermek gerekirse, bunlardan en önemlileri olarak Yunus Emre, Mevlâna, Hacý Bektaþ-ý Velî, Sultan Veled, Hoca Dehhânî, Ahmet Fakih ve Þeyyâd Hamza’ yý sayabiliriz.
Özellikle Yunus’ un yazdýðý þiirler Türk Tasavvuf edebiyatýna olduðu kadar Tasavvuf müziði için de bir can suyu teþkil eder.
Ayrýca, Mevlevîliðin mûsýkîye verdiði önem ve deðer, Mevlâna’ nýn oðlu Sultan Veled’ in de bizatihi bestekâr oluþu dinî ve dindýþý musýkîmizin fidan mesabesinden, aðaç olmaya yönelik geliþimini hýzlandýracaktýr.
Türk müziðinin en eski kaynaklarýnýn ve belgelerinin bu dönemde yazýldýðý tahmin edilmektedir.
Türk mûsýkîsi Safiyüddîn‘ ün teorik çalýþmalarý ile belli bir sisteme baðlanýr. Safiyüddin Abdülmümin Urmevî (ö.1294) Türk Musýkisi nazariyatýnýn inþasý ve sistemleþtirilmesinde ilmi anlamda ilk çalýþmalarý yapan ve teorileri asýrlar boyunca kaynak teþkil eden bir müzikolog ve bestecidir.
Urmevî’ yi Türk musýkisinde farklý kýlan unsur,kendisine kadar gelen müzikologlar, sistemlerini Yunanlý müzikçilerin teorileri üzerine kurarken, o bir sekizlide 17 aralýk ve 18 ses üzerine inþa ettiði teorisi ile özgün bir sistem geliþtirmesidir. Bu da ondan sonraki bütün müzikologlar için vazgeçilmez bir kaynak olur. Öyle ki 20.yüzyýla kadar Türk musýkisi ses sistemi üzerinde çalýþan bütün müzikçilerin çalýþmalarýný bu omurga üzerinden yürütmekten baþka bir seçenekleri olamayacaktý. Hatta 20.yüzyýlda müzikte de batýlýlaþma hevesine kapýlan Türkiye’ de, batý notasýnýn adapte edilerek alýnýrken ister istemez temel sistemiyle de oynanacaktý. Buna raðmen Safiyüddin:
“…tâ 5 asýr öncesinden getirdiði birikimiyle, 7 asýr sonra bu gün dahi sahasýnda aþýlamamýþtýr. O halde Safiyüddin’ e sadece 13. y.y. bilgini dersek, biraz haksýzlýk etmiþ olmazmýyýz?...” 1
Safiyüddîn’ in eserleri, Doðu ve Batý müzikologlarýnca derinlemesine incelenecek, üzerine açýklamalar yapýlacak ve Türk Musýkisi’nin temel nazariyat kaynaðý olacaktýr. 2
Sistemini Risâletü’ þ-Þerefiyye fi’ n-Nisabi’ t-Telifiyye ve Kitab’ ül-Edvar isimli kitaplarýnda anlatmýþtýr.
“…Safiyüddin, Kitâbü'l -Edvâr'ýnda, makale ve fasýllar halinde musikimizin konularýný ele almýþ ve incelemiþtir. Abdülkadir Merâgî de onun Kitâbü'l-Edvar' ýnýn Þerhü'l-Kitâbü'l-Edvâr adý altýnda þerhini yapmýþ, mûsýkî âlemine sunmuþtur. Bu arada Abdülkadir' den evvel Mevlana Mübarek Þah da Safiyüddin' in Kitâbü'l-Edvâr' ýný þerh ederek, ayný isim altýnda musiki alemine intikal ettirmiþtir. Sistemci okulun kuruluþundan sonra Safiyüddin'in çaðdaþý olan Kutbüddin Þirazî de Dürretü't-Tâc adlý büyük hacimli ansiklopedisinde yeni okulun tanýtýlmasýna çalýþmýþ, ayný zamanda bazý konularý eleþtirmiþtir…” 3
“…Safiyuddin’in ünlü ‘Þerefiyye’sinin dibacesinde ,’Eski Yunan yazarlarýnýn deðinmedikleri konularý incelediðini’belirtir.(Risâlet-ül Musika’þ-Þerefiyye, Ankara Üniversitesi DTCF Kütüphanesi, Ýsmail Saib Efendi yazmalarý No: Ý.S.Ý.481o vrk. 1b)..” 4
Çok ilginçtir, Safiyüddin musýkî teorisini geliþtirirken; “…çaðdaþý Mevlana Celaleddin-i Rumi (1207—1273) mesnevisinde sýrasýný getirip, Türk musýkisinde 24 ses olduðunu, bir beyitle bildirmiþtir…” 5
Safiyüddin daha sonraki asýrlarda sistemi geliþtirecek olan Abdülkadir Meragi'nin de baðlý olduðu ekolün kurucusu kabul edilir.
Urmevî'nin günümüze ulaþan tek bestesi Nevruz’un notasý, Türk Mûsýkîsi’nin bulunan en eski eseri olmasý özelliðini taþýr. Ancak o günkü nota sisteminin kodlarý çözülemediðinden eser bu güne kadar seslendirilememiþtir.
Isfahan’da nüzhe ve mugni ismini verdiði iki çalgý geliþtirdiði yazýlýysa da bunlarýn örnekleri günümüze gelmez. Müzisyenliðinin dýþýnda hat ve edebiyatla da meþgul olmuþtur. Eserlerini Arapça yazsa da Azerbeycan’ lý bir Türk ailesinin çocuðudur. Ýlmî kariyeri itibariyle son Abbasi Halifesi Müstasým’ ýn Baðdat’taki sarayýnda müzisyen ve kütüphane sorumlusu olarak bulunur.
Kuþkusuz ki bu devrin en büyük bestecisi Abdülkâdir Meragi (1360-1445) dir. Meraga, Bursa,Tebriz, Baðdat, Semerkant’ ta yaþamýþ olan Meragî, Marmara ‘ dan Çin sýnýrýna kadarki bütün havalide tanýnacak ve sevilecektir.” 6
Bu altyapýnýn sonucunda, 1200’ lü yýllardan itibaren Arap ve Bizans müzikleri mûsýkîmiz tarafýndan oldukça deðiþik bir çizgiye çekilir. Bunun en bariz göstergesi özellikle Ortodoks kiliselerinde bugün dahi icra edilen âyin müziklerinde görülebilmektedir.
15. yüzyýlýn ortasýnda baþlayacak olan Geleneksel Musýkimiz’ deki “erken klâsik dönem” 18.yüzyýlýn ilk çeyreðine kadar sürecektir.
17. yüzyýlda Türk Musýkisi’nde geçmiþ yüzyýllardaki kazanýmlarýnýn iyiden iyiye yerleþtiðini görüyoruz. Ancak :”…müzik teorisi (çalýþmalarý) bu dönemden yani 16.yüzyýlýn ortalarýndan baþlayarak büyük bir suskunluða bürünür ve bambaþka bir þekil alýr.
Öncelikle ‘bilimsellik’ ortadan kalkar. Ortaya konulan çalýþmalarda efsâneler, astroloji bilgileri ve hiçbir temele dayanmayan ampirik sýnýflandýrmalarýn sonucu belirsiz anlatýmlar alýr…” 7
17.asrýn baþlarýnda Buhurizâde Mustafa Itrî Efendi ile Türk mûsýkîsi eriþeceði en yüksek yere ulaþýr. Dini, dindýþý, saz ve söz mûsýkîsinde ürettiði bestelerle hem kendi zamanýnýn, hem de tüm zamanlarýn önde gelen bestecilerinden biri olur.
Bu yüzyýlýn ikinci yarýsýnda ise Hafýz Post, döneminin en güçlü bestecisidir. Gazi Giray Han’ýn himayesinde mûsýkîmize önemli katkýlarý olacaktýr.
Tasavvuf Mûsýkîsinin önemli bir formu olan Mevlevî Ayinleri ise bu yüzyýlda oldukça fazla sayýda bestelenecek ve mûsýkîmiz her þeyiyle bir “ dünya” müziði hüviyetini kazanacaktýr.

D Ý P N O T L A R :

1 Cinuçen TANRIKORUR, ”Müzik Kimliðimiz Üzerine Düþünceler”, Ötüken Neþriyat, Ýstanbul, 1998, s.293
2 M. Nazmi ÖZALP, ”Türk Mûsýkîsi Tarihi ”, TRT Müzik Dairesi Baþkanlýðý Yayýnlarý, Ankara, 1986, c.1, s.124
3 “ Urmevî-Meragî Sistemi ”, www.turkmusýkisi.com.
4 Murat BARDAKÇI, ”Türk Müziðinde Teori Araþtýrmasý Rauf Yekta Bey Ýle Baþladý”, Milliyet Gazetesi, 14 Haziran 1983
5 “ Türk Sanat Musýkisi Tarihi ”,www.musýkidostlarý.com
6 Hasan Sami YAYGINGÖL, ”Müziðin Geliþimi ve Ölçümleri”, Anadolu Üniversitesi Açýk Öðretim Fakültesi Yayýnlarý, Eskiþehir, 1988, s.43,44
7 Murat BARDAKÇI, ”Türk Müziðinde Teori Araþtýrmasý Rauf Yekta Bey ile Baþladý”, Milliyet Gazetesi, 14 Haziran 1983

http://ferahnak.wordpress.com/2012/06/07/safiyuddin-abdulmumin-urmevi-nin-onculugunde-13-yuzyil-turk-siyaset-ve-idaresinde-oldugu-gibi-turk-musikisi-nde-yeni-bir-milattir/



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn estetik biçimler kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
2. Adam Ýsmet Ýnönü' Nün Müzik ile Ýliþkisi
Üçüncü Selim Devrinde Türk Musikisi
Güzel Sanatlarýmýz ve Musýkîmizin '' Muhteþem Yüzyýlý ''
Geleneksel Musýkîmizde Güfte Formu ve Güfte Formlarýndaki Deðiþim Süreçlerine Tarihsel Açýdan Bir Bakýþ
Yýlmaz Öztuna
Türk Musýkîsi Devlet Konservatuarý 40 Yaþýnda
Abdülhamid ve Müzik

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Mukaddes Kitabýmýz’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Iþýðýnda: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri
Cumhuriyet' Ýn Radikal 'Ýnkilâplarý '' Sürecinde Tarihi Musikimiz de Payýný Almýþtý
Necip Fâzýl" da "Peygamber" Aþký….
Endülüs Ýslam Devleti Medeniyeti Ýçinde Elbette Musýki de Vardý
Bir ‘uç Beyi’ : Münir Nureddin Bey
Osmanlý Düþmanlýðý Cumhuriyet Hükümetine Osmanlý Arþiv Belgelerini Dahi Hurda Kaðýt Deðerinden Sattýrmýþtý
Yazýlýþýnýn 600. Yýlýnda Süleyman Çelebi" Nin "" Mevlîd" Ý
1930’ Lu Yýllarda Musýkimize Yönelik Tasfiye ve Ayar Sonrasý Aralanan Kapý Ýle Tanýþýp Dost Olduðumuz Arap Musýkisi ve Arap Filmleri Maceramýz
Ezan Bundan Tam 70 Sene Önce Tekrar ‘rab’ Ça Okunmaya Baþlanmýþtý.
‘ 2. Adam ‘ Ýsmet Ýnönü’ Nün Cumhurbaþkanlýðý Döneminde Kültür, Sanat ve Musýki

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Vefatýnýn 67. Yýlýnda Ziya Osman Saba’ Yý Rahmetle Anýyoruz... [Þiir]
Ýki Bedene Tek Ruh [Þiir]
Adý Konulmamýþ Duygular [Þiir]
Aþk Bir Terennüm Ýse [Þiir]
Hayal Bazan Gerçeði Aþar [Þiir]
Sensizlik Beyitleri [Þiir]
Yaðmuru Beklerken [Þiir]
Her Þey Geçmiþte Kaldý [Þiir]
Vesvese [Þiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradýr "" [Þiir]


Salih Zeki Çavdaroðlu kimdir?

Otuz yýldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musýkisi eðitimi aldým. Üsküdar Musýki Cemiyeti' nde 20 yýl korist - solist olarak görev yaptým. Bu güz Türk Musýkisi üzerine makaleler yazýyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiði Yazarlar:
N.Fazýl , C.Meriç, B.Ayvazoðlu,


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.