Sevgi en azgýn yüreði uysallaþtýrýr, en uysal yüreði azdýrýr. -Alexis Delp |
|
||||||||||
|
Gerçek nesnel toplumsal iliþki referansýnda; bir enerji karþýlanma biçimi olan yeme içmeyle beraber; enerjinin dönüþtüðü düzenlemelerdi barýnmalý korumayý saðlayýcý baðýntýlar kýlmayý yapmak ta vardýr. Yapýlan üretimin içinde kullaným deðerleri farklý olan emekler vardýr. Kullaným deðerleri farklý emek ürünlerinin takasý vardýr. Takas kullaným deðerleri farklý ürünün eþ birim zamanlý üretilmesine anlam denklikle deðiþimlerini iliþkinleyen zorunlu baðýntýlý bir referanslarý vardýr. Emekle, emek ürünlerinin deðiþilme esasý arasýna hizmeti koymanýz normal iken; toplumsal emeði av ile ele geçiren malý sahibi olmayý koymak; sisteme yabancýlaþtýrýlmaktý. Yine toplumsal güç nedeniyle mal sahibi oluþa göre yapýlan hileli düzenlemelerin nesnel ve toplumsa sözleþeni bilinçle meþruiyeti dayanaðý yoktur. Bu nedenle toplumsal gücün ham edilmesiyle mal sahibi olunuþa, absürtlükler destek olacaktý. Toplumsal emeði mal sahibi yapýlmaya doðrudan ve sistemden meþrut destek bulunamýyorsa; dolaylý yollardan destek bulunacaktý. Bu dolaylý yolun temel inþasý da dinlerdi. Günah toplumsal iliþkilersenli referansýn bir kavramý deðildir. Sistemin özü üreten iliþkidir. Günah üreten iliþki kavramý deðildir. Günahlar; emek ürünlerini takas yapma aþamasýnda; katakulli eden mülkiyet edinme biçimiyle oluþur. Üretmeyen, üretici olmayan, nesnel olandan uzak olan tamamen öznel sýnýf çýkarlý olan güya günah iþleme özgürlüðünü tuttular; emekle, emek deðiþimi arasýna kesikli sürekli düþünce devinimi yaptýlar. Bu türden dini görüþlerle, sistemin esasýna ve özüne yabancýlaþýldý. Kiþiler, düþünemez kýlýndý. Kiþileri köleciliðe yatkýnlaþtýran idealist bilmesinlercilikli baskýyla kiþiler üzerinde sömürü zulmü oluþturuldu. Tabii ki dini sistemler ana özü kapsamýyla, “rýzklarý dilediðimiz gibi dilediðimize daðýtmýþýz” deme aforizmasýyla sömürüyü meþru kýlýcý bu söylemlerini insanlara köleci ahlak içinde iman ettirdiler. Giderek, herkesin efendisi olma iddiasýyla kendisini ihale etmeye baþlayan dinler; köleci ahlaka baðlý kalýþ içinde dinler hem herkesin tarafsýz efendisi olamýyordu. Hem de bu nedenle günün gereði olan düzenleþiði durumlarý içinde ön görülemeyen düzlem kazalarýyla, sistem arýzasýný sadaka gibi ahlaký düsturla pansuman etmeye çalýþtýlar. Hem Ýsa’ya hem Musa’ya yaranma durumlarý nedenle dinler sömürüye karþý çýkmak gibi kýsýtlý ikilem içinde kalýþla zaman zaman yoksulun yararýný da geliþtirdiler. Bu kabil köleci þarj ve deþarjla enerji akýþ yollarýndan her biri bir anlam iliþkisi kýlýþla, köleci zeminli olay ufkunu; özne nesnel yasallýkla ve özne nesneli yasa olmamakla kesikli sürekli enerji akýþýný saðlamanýn durumu yaptýlar. Böylece sýnýf egemenli öznellikler, nesneli kýlýflar içine modüle edildiler. Özneli çýkarlý kýlýfý, nesneli olup bitenin özü ve ruhu saydýlar. Böylece bu sosyo-toplumsa sistemin korunan yasasý, “köleci emeðe dayalý zenginlikleri, efendilere daðýtma biçimi oluþla” öznel ideolojili kýlýf ve ambalaja bürünmüþtü. Takdir, sosyo toplumsa genel yasalarýn haram helal; iktisap edinme, hýrsýzlýk; suç ve ceza, adil olan, adil olmayan vs. biçiminde özel yasa içinde kýlýflanmasý, efendi yararýnýn kesikli sürekli kýlýnmasýdýr. Bu takdir, “köleci emeði” sisteme statüko yapan takdirdi. Bu sistem emekler denkliðini deðiþmenin adaleti olmayýp; bir biçimle egemeni mal edinmeyi iktisap edinmenin statükosuydu. Her þey gibi efendi köle iliþkileri de kesikli sürekli olmanýn özel ve genel devinmesi içindeydi. Sistem öðretisi, takdir ediþti öðreti olmaya baþlamýþtý. Sistem her ne kadar kusursuz takdir edilmiþ görülüyor ise de, fena þekilde aksamalarýna baþlamýþtý. Takdir ediþçi aksaklýklarýn içinde; nicel birikiþlerin verdiði huzursuzluklar, köle aleyhine adaletsizliklerdi. Sistem efendi köle eksenli dengeler üzerine oturtuluþla iþletilmeðe baþlanacaktý. Çözümler daha çok öznel alanýn baský ve þiddetiyle; korku ve yýldýrmalarýyla ikna etmesi þeklinde ortaya konacaktý. Olasý sadakacý çözümler efendinin merhamet eden duygularý þeklinde açýklandý. Nesnel iliþkili çözümler, nesnel iliþkili olmasý gerekirken; efendi merhametinin insafýna kalýþla yabancýlaþtýrma baþlamýþtý. Artýk efendinin kendi adaletsizliði; acýma, merhamet, baðýþlama gibi hissi olan, sübjektif olan kendi duygularýydý. Bu yanlý duygu; kullaným deðeri farklý emeklerin, eþ üretim süreci baðýntýlý olan emekler denkliðini vurgulayan takasçý adaleti; kendi gerçek iliþkilerinden kopartmaktý. Süreci sanki baþka mana iliþkisiymiþ gibi belirtmenin açýk tezahürüydü. Köleci sistem içinde firen iliþkileri (sürtünme-sürtüþme), mal sahibi olabilmenin yararýna göre iþleyen inþalaþmaydý. Adalet mülk olmuþtu: mülk te adaletlilikti. Devletlikti. Hüküm olurla adalet daðýtmaktý. Üstüne basa basa “adalet mülkün temelidir” deniyordu. Köleci sistem iliþkileri içindeki süreç; sadece enerjiyi öznel kýlýklar içine transfer etmenin parçalý, dalga olaylarýna gebe olmanýn efekti, deðildi. Sýnýf egemenli özneli firenli denge koþullarýný da yansýtýp aritmetik ettiren bir belirlenimcilikti. Aksamanýn çözümleri de artýk yerdeki kendi iliþkileri içinde deðil de, gökte dilediði gibi mülk daðýtmanýn þanslýlýðýnda ya da þanssýzlýðý olmanýn içinde aranacaktý. Merhamet, acýma, sadaka gibi olay ve duygu türü olay ufku içindeki tarihsel çeþitlenmeler; gizlenimci mantýk oluþla sýnýf çýkarlý öznelliði sistem iþlerliði içine sokmaktýr. Toplumsa öznelliði deðil, sýnýf çýkarlý öznelliði dolaylý yollardan sistemin kendi özdeki denge koþullarý içine soktular. Sürecin mal sahipleri yararýna geliþtirmenin açýkça ifade edilme þekline soktular. Bu yüzden nesneli çözümlü süreçler, öznel olan sorun ve çözümlerle; özne-nesneli yoldan oluþla; ilahi anlatýmlý dolaylý çevrimler üzerinde açýklanmalarý yapýlarak; kafalar daha çok karýþtýrýlýr oldu. Bu demekti ki emek kesimleri, sistem üzerinde biliþti, buluþçu kýlýnmamalarýyla sistemin hiç te efekti belirleyicisi olmayacaklardý. Bu nedenle köleler hep kurtarýcý bekleyeceklerdi. Ol nedenle kullar hep eski hikâyeleri demlenmekle, kendi kendilerinin stres yüklü balonlarýný indirirler. Yaþamý saðlayýcý temel karþýlanmalar ve bunlarýn emek süre denkliði içerenli düzenlenmesi; sistemin genel baðýntýsýydý. Bu düzenleme de üreten iliþkiler esas oluþla ortaya konmuþtu. Temel gereksinim, üreten iliþkiler olacaktý. Sonra yaþantýsý edinilecekti. Ýliþkiler nasýl ortaya koyup, nasýl kesikli sürekli; parça olaylarla düzenlenmesi ya da parça olaylar entegrasyonu haline gelmeliydi? Tüm konu buydu. Temel gereksinimlere yönelmeyle, üreten iliþkilerinin arasýna, baþkasýna ait üreten emek enerjisini zevk ve sefaya çevirmenin yolu olan mal sahibi yapýlma kurnazlýðý konmuþtu. Temel gereksinimleri karþýlama olan genel baðýntý toplumsal mal sahibi olma referansý; öznelini üzerinde mal sahibi olmaya iliþkileniþle, kesikli sürekli kýlýnmýþtý. Mal sahibi olmak güzeldi de bir kesim hiç mal sahibi olamýyordu. Sürecek
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |