..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
En güzel özgürlük düþü, hapishanede görülür. -Schiller
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Politika > Bayram Kaya




18 Nisan 2018
Müruru Zaman 7  
Bayram Kaya
El mana düþüncesi bir sömürü, aldatma ve illüzyondu. Sizi El ile istiskaldi (El ile korkutup susturmaktý. Sizi El ile konuþamaz yapmaktý). Ve sahipliði olanlara karþý sizi, daima boynunuzda boza piþirir þekille uygun olmanýzý isterdi. Sizi bu kývamla tutmayý kotaran ve yöneten irade olmanýn mana sistemiydi.


:ABDI:
Sistem içinde üretim yapýp ücret alan siz de ücretle canýnýzýn istediðinizi alýyordunuz deðil mi? Ýþte siz emek gücünüzü kaybedip; kaybedileni ücret, maaþ, yevmiye, gündelik vs. olarak buluyordunuz! Bu tür bulmanýn bir yolu da kaybedileni size, kaybedilen yerde arayýp buldurmak deðil de, iz azdýrýp kayýplarý kaybedilmeyen yerde yani; ücret içinde; parça baþýna iþte vs. oluþla güya kaybedileni buluyordunuz!

El mana düþüncesi bir sömürü, aldatma ve illüzyondu. Sizi El ile istiskaldi (El ile korkutup susturmaktý. Sizi El ile konuþamaz yapmaktý). Ve sahipliði olanlara karþý sizi, daima boynunuzda boza piþirir þekille uygun olmanýzý isterdi. Sizi bu kývamla tutmayý kotaran ve yöneten irade olmanýn mana sistemiydi.

Üretim araçlarýnýn, kolektif üretim yapma yeteneði (kolektif saðlatma iþi); sürecin kendi köleci saltýðý içinde yitirtildi. Yoksullaþma iþi köleci mana anlayýþý içinde oldu. Köleci adaletsizlik içinde olan adaletin gecikmesi süreci adaletsizlik oluyordu. Her düzenleme, mal sahipliði hakkýna göre adalet oluyordu. Köleci adalet çalýþana, boðaz tokluðu olmakla lütuftu. Ýþverenin size bayram hediyesi vermesiydi.

Ýþverenin size ikramiye vermesiydi. Ýþverenin sizlere ev ziyaretleri yapmasý olan hamiyet günümüzün lütuflardandý. Ýþverenin sadakasýydý. Köleci adalet; kolektif üreten iliþkiler içinde kolektife ait sahipliði ve kolektif üretim araçlarýný, kimi kiþilere rýzk olarak verenin iradesiyle mal mülk sahipliði hakkýydý.

Yazýlarým içinde geçen özel mal mülk sahipliði; efendi; malik; El gibi kavramlar; otomobil sahipliði, ev sahipliði, akýllý telefon sahipliði gibi kullanýmlarý olan malýn mülkün sahipliði anlamýna deðildir. Konuyu böyle anlamak demek; konuyu hiç anlamamak demek olacaktý. Böyle anlamak konuyu sulandýrmaktý. Konuyu saçmaya indirgemekti. Kiþi biyolojik birey olmakla önce kendisinin kendisine sahipliði olan bir totemdir. Süreçler tek kutupla yürümez. Elbette kolektif yaþam içinde kiþi sahiplikleri ila olacaktýr.

Bir çevre birlikteliði; kendi içinde basit bir giriþen organ el iþlev olukla baþlar. Bunlar enerji transferiyle ve düzenli enerji dönüþümlü süreçler giriþmesidir. Bu entegrasyonlar ortaklaþan sentez süreçleriyle organize olan inþadýrlar. Baþlangýç evrensel olaný evrensel ortaklaþmayla baþlayan giriþmelerdir. Kiþi gibi kiþinin kendi gibi kiþisel, kiþinin içte organizma olmasý gibi de zorunlu bir kolektif baðýntýdýrlar.

Üretim hareketi de zorunlu ve kolektif bir baðýntýdýr. Üretim hareketine göre, zorunlu baðýntý olan zorunlu ve kolektiftir. Tüketime göre olanlar da, “zorunlu ve kiþisel sahipledir”. Tüketim üretimden öncedir. Tüketim kiþiseldir, kiþisidir. Ama bunlarýn saðlama yapan düzenlilik ve zorunlu giriþmeler de kiþinin dýþýnda olmakla kiþi dýþýnda nedenlerledir. Kiþi deðildir. Saðlama ve saðlatma kiþinin kendisi olmamakla kiþinin sahipliði de deðildir.

Saðlama hareketi, doðada bulunanla yetinilen durumlara yönelme olmakla çevreseldir. Etkilenme ve etkidir. Alan içi alan hareketidir. Çevre her organik ve inorganik giriþmelere göre olmakla ya da hayata göre dizayn olmakla da kolektiftir. Bir çevresel alan, doðada saðlama yapmanýn doðada göreceði toplam zorluklar karþýsýndaki yardýmlaþmasýyla kolektif bir saðlama olur. Tüketenin, tüketimi için saðlama olan þeyler, sonra da kolektif yardýmlaþma üzerinde herkesin kiþisel sahiple kiþi tüketimidirler

Üretim iliþkisi ve üretim hareketi insanýn doðada bulduðu kadarýyla yetindiði süreci devre dýþýna çýkardý. Tabii ki böyle oldu diye doða yasalarýný da devreden çýkarmamýþtý. Kolektif oluþla sentez de kiþi dýþýnda kiþinin kendi gibilerle giriþmesi içinde oluþan bir doða ve hayat inþa yasasýydý.

Ýþte doðada bulunulanla yetinmeyi devre dýþýna çýkaran üretim hareketi kolektif ligi; saðlama ile tüketim arasýna giren savunma, korunma ve iþ birliði organizesiydi. Saðlama hareketi ile tüketim hareketi arasýna giren kolektife iþ birliði; üretim hareketiyle kiþiye pay edilen tüketim hareketinin kiþisel oluþuydu.

Paylaþma baþlý baþýna kolektif giriþici ligin bir yansýmasýydý. Kolektife katýlým payý olmakla harcanan erkeyi yerine koyma zorunluluðuna boyun eðiþti. Kolektif paylarý oluþturmanýn esasý olmakla kolektif paylardan oluþur. Kiþi ya da paydaþlarýn paydan alýnmasýyla tükettikleri de kiþisel sahiplikti. Kiþ sahipliði olan tüketim ya da kullaným da; gerçek neden olarak, kolektif olanýn hemen gerisine düþtü. Böylece kolektif oluþ ta; kiþisel sahip oluþla ve kiþisel tüketimli nedenle vardýr.

Yani üretim hareketi içindeki kolektif oluþ; kiþisel tüketim olmakla, kiþisel sahiplikten öncedir. Tüketim ve kiþisel oluþ; üreten kolektif oluþtan sonradýr. Burada tüketim engellenmemiþtir. Tüketim nesneleri kolektif üretim araçlarýyla, kolektif üretimi kolektif oluþ üzerinde hýzlandýrýr. Kolektif sahiplikle üretir oluþtan sonradýr ki kullanýmlar paylaþan bir kiþisel sahiple, kiþisel tüketimlere hazýr edilmektedirler.

Kaybedileni aramanýz gereken yer; ücret, maaþ deðil tam da burasýdýr. Kolektif oluþ; kolektif sahiplik; kolektif emekle, kolektif emek gücünüz içinde oluþan kendi kiþisi kas gücü enerji olarak harcamanýzdý. Kiþisi sahipliðiniz kolektif olandan paylaþýlandý. Yani kiþi ile kiþinin dýþtan saðlamasý olan yönelme gayreti arasýna sosyo toplumsal dediðimiz kolektif bir üretim hareketi girmiþtir. Kolektif oluþtan sonra tüketim hareketi ve tüketilenlere sahip olucu lük kiþiseldir.

Kiþi ile kiþinin kendi dýþýndaki doðada “saðlama yapacak olan yönelimi arasýna kolektif oluþ girmiþti. Kolektif oluþ önce zorunlu bir gaye birliðiydi. Kolektif oluþ önce zorunlu bir kolektif bilinçti. Kolektif oluþ zorunlu bir kolektif bencillikti. Kolektif oluþ önce saðlatma ve giderek üretim hareketiydi. Kolektif oluþ önce artýk zaman ortaya koyan biliþ buluþla kolektif araçlar ortaya koymaktý. Kolektif oluþ önce saðlama hareketi sonra da üretim hareketiyle toprak, araç gereç insan emeði ve insan dýþýndaki aðaç ot, hayvan gibi varlýklar üzerinde ortak giriþmeli ortak sahipliktir. Kiþi kolektif ligi kendi önüne almýþtý.

Kaybedilen neydi? Kaybedilen üst paragrafta sayýlan üreten kolektif oluþ sahipliðinizdi. Kolektif oluþ üretimin de kendisiydi. Üretim gücünün de bilicisi bulucusu ve kendisiydi. Kolektif ilik üretim gücü sahipliðinin de kendisiydi kiþi bunlardan sonraki daðýlýmla yapýlan mutlak bir saðlatmanýn sahipliðiydi.

Kolektif ilik üreten saðlama ve sahipliðin de kendisiydi. Kolektif oluþ sahipliði asla kiþinin sahipliði olamayacak kadar kiþiden fazla; kiþiden maada ve kiþiden müstesna olmakla; kolektif bilinci, kolektif bencilliði unutmakla; bunlarýn yerine kiþi benci sahipliði, bunlarýn üzerine oturup; zorunlu iþler olan kolektifi örten bir þal yapýlmasýydý.

Kaybedilen kolektif ilik kimi kiþiye; mal, mülk, rýzk sahibi olucu bir mana anlayýþlý transferler illüzyonu ile kiþi sahipliði köleci meþruiyet lige sahip olmuþtur. Dikkat ediniz buradaki sahiplik kiþiye tüketim ve kullaným olan sahiplik deðildir. Doðrudan kolektifle ancak olasý olan üretim gücü ve üretim araçlarý üzerindeki ürettirme sahipliðidir ki doðada kolektif oluþ dýþýnda böyle bir sahiplik asla yoktur.

Kolektifi olamadan kolektifin olan üretim gücü ve üretim gücü sahipliði de asla olamaz. Ýþte kayýp edilen þey hem kolektif sahipliðinizdi. Hem de kiþisi kas gücü olan emek gücünüzün harcanmasýydý. Size ücret, pirim, ikramiye yevmiye maaþ gibi dönen þey aslýnda kaybettiðiniz kolektif güçle kiþisi emek gücünüzün çok az bir kýsmýnýn size bu adlar altýnda sizlere duygu sömürüsü olmasýydý.

Ýþte neyi nerede kaybettiðinizi bilememek, neyi nerede bulacaðýnýzý da bulamamak olmakla; kör dövüþüne dönüþüyordu. Nasýl kaybettiðiniz yerde aramadýðýnýz þeyleri tabii ki boðaz tokluðu ve rýzk anlayýþý, ücret vs. içinde bulmakla sömürülüyordunuz. Günümüz çaðdaþ biliþse içinde de insanlýk dýþý sayýlan bu yol; ücretli çalýþma adý altýnda bilmezce bulunan biçimiyle de yine bir sömürüydü. Minneti olan bu durum içinde salt duygunuz, tümden kaybolup gitmiþti.

Emekten yana olmak, servet düþmanlýðý olmakla gerçeði gizleyen en büyük illüzyonlardan biri olan bir söylem olmakla, zengine (hýrsýza emek gaspçýsýna, sahtekâr aldatýcý ve istiskalcilere karþýtlýðý vatan hainliði saymakla sülüklük iþi zývanadan çýkarmýþtýr.

Kaybedileni kaybedilen yerde aramamakla, bambaþka yerde arýyordunuz. Bambaþka yerde bulunan da kaybedilen olmayacaktý. Kaybedilenin boþluk alan devinmesi içine koyduðunuz alakasýz söylem ve eylemlerdi. Bunlardan birisi de asalak olarak sizlerin kolektif liginiz üzerine çöreklenmiþ olan mal sahiplerinin mal sahipliði üzerinde kölelerin doyurulmasýydý.

Efendi sizi niye doyuruyordu? Yarýn yeniden çalýþmanýz (emek gücü sömürünüz) için harcanan gücünüzü yerine koyma zorunluluðunuz için sizi doyuruyordu. Ama köleci iman, bilmeme ve inandýrma üzerineydi. Bu nedenle inanç bu zorunluluðu bilmezden, görmezden gelmekle El aðzýnda buna, bu zorunluluða El merhamet etme diyordu! Acýma diyordu! Hamiyet ilik diyordu! Hayýrseverlik diyordu!

Kaybedileni kaybedilen yerde aramamakla, size buldurulacak olan baþka þeylerle siz kendinize kolektif oluþunuza, kolektif bilincinize yabancýlaþýyordunuz. Böylece kiþisi bilince yatkýnla sömürülüyordunuz. Ortaya konan ile ana süreç rayýndan saptýrýlmýþtýr. Ortaya konan mücadele edilecek bir sýtma sineði deðildi. Aksine tüm kötülükleri ve asalak sýtma sineðini üreten ortamýn; kötülüðe ve sýtma sineðine kaynak olmasýydý. Asýl neden üretim gücü olan üretim araçlarýnda yoksun olmanýzla emek gücünüzün sömürülmesidir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn politika kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Müruru Zaman 3

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.