..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Aþk eski bir masaldýr ama her zaman yepyenidir. -Heine
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Çaðdaþ Sanat > Hakan Yozcu




22 Eylül 2019
Ýlk Yerli Operamýz: Arap Ali Destaný  
Hakan Yozcu
Eser, her haliyle mükemmeldi. Mükemmelin de ötesindeydi. Her þey ustaca düþünülmüþ ve büyük bir profesyonellikle tasarlanmýþtý. Müziklerden tutun, kostümlere, dekoruna, ýþýklarýna kadar her þey çok güzeldi. Hele de canlý orkestra, mükemmelin de üstündeydi. Öyle ki “Orkestrayý mý dinlesek, oyuncularý mý izlesek?” þaþýrýp kalýyorduk.


:ADIH:
     Gazimaðusa Rauf Raif Denktaþ Kültür Ve Kongre Sarayý bir tarihe tanýklýk yaptý geçtiðimiz Cumartesi gecesi…
     Bu salonda belki ilk defa bir eser, bu kadar uzun bir süre ayakta alkýþlandý. Belki de bir eser, ilk defa bu kadar çok seyirciyi salona taþýdý… Oturacak yerler doldu… Aradaki boþluklar dahi oturulacak yer olarak kullanýldý… Hani derler ya “Ýðne atsan yere düþmez” iþte öyle bir durum yaþandý salonda…
     Kuzey Kýbrýs Türk Cumhuriyeti Milli Eðitim ve Kültür Bakanlýðý bünyesinde kuruluþ çalýþmalarý devam eden Devlet Opera ve Balesi (KKTCDOB) KKTC Cumhurbaþkanlýðý Senfoni Orkestrasý ve Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlýðýna baðlý Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüðü ve Müdürlükleri ile Milli Eðitim ve Kültür Bakanlýðý Kültür Dairesi Müdürlüðü ve Kýbrýs Türk Devlet Tiyatrolarý iþ birlikleri ile hazýrlanan ve KKTC’nin ilk yerli opera eseri olma özelliðini taþýyan “Arap Ali Destaný” 21 Eylül 2019 tarihinde Saat 20:00'de Gazimaðusa Rauf Raif Denktaþ Kültür ve Kongre Sarayý’nda sahnelendi.
     Ýzleyiciler arasýnda KKTC Baþbakaný Sayýn Ersin Tatar, Meclis Baþkan Yardýmcýsý Sayýn Zorlu Töre ve UBP Genel Sekreteri Maðusa Milletvekili Sayýn Hamza Ersan Saner Beyler de bulundu.
     Ýki gün önce de yine burada ilk gösterimi yapýlmýþtý. Ben, ikinci gösterime gidebildim. Ýyi ki de gitmiþim. Yoksa böyle müthiþ bir eseri görmekten mahrum kalacaktým.
     “Arap Ali Destaný” beklediðimden de çok üstün bir eser olarak çýktý karþýma. Ne yalan söyleyeyim bu kadarýný beklemiyordum. “Sýradan, basit bir opera olacak” diye gitmiþtim salona. Ama hiç de öyle olmadý. Operayý izledikten sonra böyle düþündüðüm için kendimi ayýpladým.
     Eser, her haliyle mükemmeldi. Mükemmelin de ötesindeydi. Her þey ustaca düþünülmüþ ve büyük bir profesyonellikle tasarlanmýþtý. Müziklerden tutun, kostümlere, dekoruna, ýþýklarýna kadar her þey çok güzeldi. Hele de canlý orkestra, mükemmelin de üstündeydi. Öyle ki “Orkestrayý mý dinlesek, oyuncularý mý izlesek?” þaþýrýp kalýyorduk.
“Arap Ali Destaný” çok kalabalýk bir ekip olarak karþýmýza çýktý. Yani dev bir proje olmuþ desek yalan olmaz. Çok amaçlý bir proje olduðu için tam bir iþbirliði sergilenmiþ. Görev alanlarýn tamamýný kutluyorum. Çünkü görevlerini en iyi þekilde yerine getirdiler. Alkýþý ve takdiri fazlasýyla hak ettiler. Çünkü oyuna çok büyük emek vermiþler. Oyunu, titizlikle ve sabýrla hazýrlayýp gösterime sunmuþlar. Kýsacasý hepsi Kýbrýs Türk Kültürüne bir tarih yazdýlar…
“Arap Ali Destaný" 2 perdelik Opera olarak hazýrlandý. Bestekar Ali Hoca tarafýndan bestelendi. Ve Orkestra þefi olarak da görev yaptý. Liberetto Havva Tekin. Sahne Yönetmeni Aytaç Manizade Dekor Kostüm, Özlem Yetkili, Koro Þefi: Murat MENKET, Iþýk Tasarým: Oðuz Murat YILMAZ, Koreograf: Özlem KOFALI, Reji Yardýmcýsý: Ufuk Gökhan KÜÇÜK, Korrepetitör: Esra POYRAZOÐLU ALPAN, Koreograf Yardýmcýsý: Ayça ÝNAL ABDU imzalarýný taþýdý.
     Oyunda Arap Ali rolünde, son zamanlarýmýzýn operada sesi oldukça yükselen Tuðrul Enver TÖRE görev aldý. Adeta oyun O’nun üzerine kurulmuþ ve O’nun için bestelenmiþti. Büyük bir performansla Tuðrul Enver Töre kardeþimiz bu görevi büyük bir baþarý ile yerine getirdi.
     Diðer bir oyuncu ise Seniha rolünde Sermin Dikmen Töre vardý. Ayný zamanda Tuðrul Töre’nin eþi olan Sermin Töre ile üniversite yýllarýnda tanýþarak evlenmiþler. KKTC’ye gelerek Devlet Opera Ve Bale kurma çalýþmalarýna baþlamýþlar. Ve “Arap Ali Destaný” da onlarýn ilk göz aðrýlarý oluyor bu yolda… Her ikisinin de performanslarý olaðanüstü idi. Operadan hiç anlamayan biri olarak bu iki sanatçýyý büyük bir keyif alarak izledim. Sanki de defalarca opera izlemiþ, operayý çok iyi bilen bir kiþiyim sandým kendimi… Yani, bir sanat ancak bu kadar güzel icra edilebilirdi…
     Oyunda önemli görevlerden biri de MEYHANECÝ MUHTAR idi. Bu rolü de Arda AKTAR üstlenmiþ. Ben, çok baþarýlý buldum. Eser, çok kalabalýk olduðundan tüm görev alanlarý burada dile getiremeyeceðim maalesef. Bu nedenle diðer sanatçýlardan özür diliyorum.
     Eser, orkestra sanatçýlarýnýn sahne önünde yerlerini almalarý ile baþladý. Ve kendimizi bir anda orkestranýn büyülü týnýlarýnda bulduk. Perde açýldý.
     Liman olduðu anlaþýlan sahne (Maðusa Limaný) mavi bir tonla ýþýklandýrýlmýþ. Deniz manzarasý oluþturuyor adeta. Yukarýdan aþaðý asýlan balýk aðý da limanda olduðunuzu haykýrýyor size. Ve çalýþan liman iþçileri… Gemilere sandýk taþýyorlar, yük taþýyorlar. Hummalý bir çalýþma müzik eþliðinde gözler önüne getiriliyor.
     Tabii insanýn olduðu yerde haksýzlýk olmazsa olmaz. Emeðe saygýsýzlýk, hak yeme mutlaka oluyor insanýn bulunduðu yerde. Ýþte limanda buna þahit oluyoruz.
     Limanda iþçilere paralarýný ödeyen Kaptan Aða, bazý çalýþanlara ücretini eksik veriyor. Tabi buna itirazlar gecikmiyor. Haksýzlýða hep karþý olan Ali, arkadaþlarýnýn uðradýðý bu haksýzlýk karþýsýnda susmuyor ve görevli kiþi ile tartýþýyor. Sonucunda kavga ediyor. Adamý dövüp içeri atýlýyor. Kaptan Aða þikâyetçi olup Ali’yi tutuklatýyor. Ali, haksýzlýða uðrayan arkadaþlarýnýn haklarýný aramak için gözünü kýrpmadan kavgalara giren cesur biridir… Kavgayý da seven biri olarak karþýmýza çýkýyor…
     Oyun olur da aþk olmaz mý? Tabii ki olmaz. Ali, limanda çalýþýrken, Seniha görünür. Aralarýnda gizli bir aþk olduðu seyirciye hissettirilir. Seniha kaybolur… Bu aþk, ilerde evliliðin habercisidir.
     Ali, her iþ çýkýþýnda Muhtarýn Meyhanesi denilen yere gidip biraz eðleniyor. Dostlarýyla burada birkaç kadeh içki içip sohbet ediyor. Þarkýlar söylüyorlar. Burada Kýbrýslý Türklerin adaya ne kadar baðlý olduklarýný, kendilerini adalý gördüklerini ve bu memleketin bir evladý olduklarýný, bu adayý da kimseye býrakmayacaklarýný baþarýlý bir þekilde ortaya koyarlar. Buradaki þarkýlar oldukça anlamlýdýr bizim için…
     Ali’yi arayanlar veya onunla kavga etmek isteyenler Onu hep Muhtarýn Meyhanesinde buluyor. Ali de asla kavgadan kaçmýyor. Ailesi, bu durumdan rahatsýz olduðu için Ali’yi evlendirmek isterler. Çözüm ancak bundadýr. Zira evlilikte keramet vardýr…
     Düðün sahnesi oldukça baþarýlýdýr. Bale ve opera burada bütünleþmiþtir. Danslarla ve þarkýlarla mükemmel bir sunum ortaya çýkar. Ýzleyici büyük bir keyif alarak izler bu sahneyi.
     Ýkinci perdede, Ali üçüncü kez baba olmuþtur. Ama gelin görün ki Ali, eski huylarýndan bir türlü vaz geçmemiþtir. Meyhaneye gitmekten, orada kavgalar yapmaktan geri durmamýþtýr.
     Bir gece Ýngiliz askerleri ile takýþýr ve onlarý bir güzel döver. Askerler bunu hazmedemez ve intikam almaya yemin ederek oradan ayrýlýrlar.
     Oyun sonunda Ýngiliz askerlerinin pusu kurarak Ali’yi kalleþçe haklamalarýna þahit oluruz. Son bölümdeki bu kavga sahnesi büyük bir baþarý ile verilir izleyiciye. Müzik ve ýþýk eþliðinde izleyenler adeta nefeslerini tutarak sahneye odaklanýr. Müzik, ýþýk ve oyuncular, tam bir uyum içindedir. Hareketlilik ve canlýlýk gittikçe hýzlanýr. Sonuç?
     Sonucu hepimiz biliyoruz.
     Oyunun son bölümünde aðlamayan, gözyaþlarýný dökmeyen seyirci kalmamýþtýr diye düþünüyorum…
     Meyhaneci Muhtarýn yüreðimizi yaralayan þarkýsý, Annenin feryadý, babanýn aðlamasý, Seniha’nýn haykýrmasý…
     Maðusa Limaný Þarkýsý hiç bu kadar güzel okunmamýþtý…
     Maðusa Limaný Þarkýsý hiç bu kadar yürekler yakmamýþtý…
Maðusa Limaný Þarkýsý, hiç bu kadar yüreklere akmamýþtý…
     Maðusa Limaný Þarkýsý hiç bu kadar aðlatmamýþtý…
     Dakikalarca gözümüz yaþlý olarak ayakta alkýþladýk tüm emeði geçenleri…
     Maðusa, Maðusa olalý böyle güzel bir oyun izlememiþti…
     Herkesi bir kez daha kutluyor, emeði geçen herkesi tebrik ediyorum.
     Umarým bu oyun sadece burada kalmaz. Türkiye’de, Ýngiltere’de ve Dünya’nýn birçok yerinde sahne alýr…
     Bu oyun ile milyarlarca verip yapamadýðýmýz ülke tanýtýmýný da yapmýþ oluruz böylece…
Ýzleyenler, oyunda kendinden bir çok þey buldu. Eser, her haliyle buram buram Kýbrýs Türk Kültürü kokuyordu.
     Oyunu izleyemeyenler iþini gücünü býrakýp, nerede sahneleniyorsa mutlaka gidi izlesinler. Yoksa çok þey kaybederler…
Zira bu eser kaçýrýlmaz bir eser...
Sonra piþman olmayýn...



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn çaðdaþ sanat kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Boyacý’ya Büyük Ýlgi
Nkl Sanat Gecesi Büyük Ýlgi Gördü
Erdinç Akgür Ýle Devlet Tiyatrolarý’ný Konuþtuk
Nkl’de Edebiyat Sokaðý
Salaklar Sofrasý
Sessiz Çýðlýk Üzerine
ve Othello Kendi Vatanýnda Sahnelendi
Seddül Bahir 32 Saat Dizisi Müthiþti
Türkan Kürþat Gönüllerin Þampiyonu
"Bir Okkaya Bir Önge" Herkese Göre

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Cevahir Caþgir’den "100süz Þiirlerim"
Orhan Pamk'un "Kar" Romaný
ve Ýlk Bölüm Yayýnlandý
ve Ýlk Bölüm Yayýnlandý
"Bitemeyen Proje" Üzerine
Beþik Gibi Sallandýk
"Kýrmýzý Pazartesi" Romanýnýn Düþündürdükleri
Olcay Kýraç Ýle Kýbrýs Sorunu
Adanalýyýk Allah’ýn Adamýyýk
"Beyaz Gemi" Aytmatov

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Yüreðimde Ýhtilal Var [Þiir]
Hayat Seni Çözemedim [Þiir]
Helallik Ýstiyorum [Þiir]
Yörük Kýzý [Þiir]
Nasihat 2 [Þiir]
Seninle Olayým [Þiir]
Geliyoruz [Þiir]
Nasihat [Þiir]
Aþk Var mý? [Þiir]
Minik Bir Þaire Rastladým [Þiir]


Hakan Yozcu kimdir?

1964 doðumluyum. Kuzey Kýbrýs'ta yaþýyorum. 1988 Erzurum Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatý Bölümünden mezun oldum. 20 yýl çeþitli okullarda edebiyat öðretmenliði yaptým. Uzun yýllar Yenivolkan ve Güneþ Gazetelerinde köþe yazarlýðý yaptým. Þu an Habearkýbrýslý ve Güncelmersin Gazetelerinde yazýyorum. Birçok internet gazete ve sitelerinde yazýlarým yayýnlanýyor. Þiir, öykü ve tiyatro oyunlarý yazýyorum. Bu alanlarda çeþitli ödüllerim var. Kendime ait basýlmýþ "Güzel Bir Dünya" ve "Mesela Baþka" isimli iki adet öykü kitabým var. 7 tane tiyatro oyunum var. 6 yýl Kýbrýs Türk Devlet Tiyatrolarý Genel Müdürlüðü görevinde bulundum. Halen Baþbakan Yardýmcýlýðý Ekonomi, Turizm, Kültür Ve Spor Bakanlýðý'na baðlý Müþavirim.

Etkilendiði Yazarlar:
...


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.