..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Dengeli bir rejimde yemeðin yeri çok önemli. -Fran Lebowitz
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Din > MUSTAFA ESER




20 Ocak 2020
Ýslam Felsefesi - Ýslamýn Felsefesi - Müslümanýn Felsefesi  
Ýslam Felsefesi Olmaz.Ýslamýn ve Müslümanýn felsefesi vardýr.

MUSTAFA ESER


Ýslam Felsefesi Olmaz.Ýslamýn ve Müslümanýn felsefesi vardýr.


:ABJF:
MÜSLÜMANIN FELSEFESÝ

     Felsefenin ikinci anlamý sözlükte þöyle geçiyor:Bir bilimin veya bilgi alanýnýn temelini oluþturan ilkeler bütünü:Tarih felsefesi. Hukuk felsefesi gibi.
     Ýslam dini semavi dindir.Yüce Rabbimizin(cc) bizim için seçtiði ve tamamladýðý dindir.
Dolayýsýyla kurallarý,ilkeleri Allah-ü Teala tarafýndan belirlenmiþ,Kuran-ý Kerim ve Allah Resulü (asv) efendimiz tarafýndan bildirilmiþtir.Gerek birincil anlamlarý gerekse ikinci anlamý itibarýyla insanlarýn oluþturduðu felsefe ile Ýslam dininin felsefesini oluþturmak mümkün deðildir.Anlatmak istediðim felsefesi Yüce Rabbimiz(cc)tarafýndan belirlenen Ýslam dinine mensup olanlarýn(Müslümanlar) dinlerini yaþarken elbette ki bir felsefe dahilinde yaþayacaklardýr.Müslüman hayatýnýn her anýný Allah-ü Teala(cc) nýn ve Resulullah (asv) efendimizin emirlerine göre düzenler.Hayatýnýn her anýnda Ýlahi Emre itaat eder.Ýlahi emre tam olarak uyamasa da iman eder.
     Yüce Rabbimiz(cc) Ben cinleri ve insanlarý, ancak bana kulluk etsinler diye yarattým.(Zariyat Suresi 56) buyurarak Müslüman’ýn durumunu belirlemiþtir.Müslüman kulluk felsefesiyle hayatýný tanzim etmek zorundadýr.
     Kulluk bir insanýn ulaþabileceði en yüksek manevi makamdýr.Müslüman olmanýn ilk þartý olan Kelime-i Þehadeti söylerken Peygamber Efendimizin(sav) kulluðunu Resullüðünden önce zikrederiz çünkü.(Eþ hedü enla ilahe illallah ve eþhedü enne muhammeden abduhu ve resuluhu)Nitekim Peygamber Efendimiz(sav) günahlarý affedilmiþ olmasýna raðmen niçin çok ibadet ettiðini soran Hz. Aiþe validemize ÇOK ÞÜKREDEN BÝR KUL OLMAYAYIM MI diyerek kulluðun önemini belirtmiþtir. Abdest alýrken kulluðumuzu ön plana çýkartýrýz, çünkü Yüce Rabbimizin(cc) huzuruna çýkmaya hazýrlanýyoruz. Hiç bir ibadette laubalilik olmaz.Namaz kýlarken kulluðumuzu ön plana çýkartýrýz. Rabbimizin(cc) huzurunda ciddiyetle kýyamda durarak Allah-ü Teala(cc)yý zikrederiz.Çünkü namaz Kuran-ý Kerimde zikir olarak geçer.Allah-ü Teala(cc) bizden çok zikr etmemizi istiyor.“Ey imân edenler, Allah’ý (CC) çokça zikredin.”Ahzâb- 41
     Namaz ayný zamanda Allah-ü Teala(cc) ile sohbettir. Peygamber Efendimiz(sav) bu konuda “Kur’an okuyan kimse ben Allah ile konuþtum dese yalan söylemiþ olmaz”diye buyurmuþlardýr.
     Secde hali kulun Rabbine(cc) en yakýn olduðu zamandýr.Kulluðun niþanesidir.Her namazda Teslimiyet ve tevazu içinde Rabbimize secde ederiz.
     Kurban keserken gözden çýkartýlan deðil bilakis güzel ve besili hayvanlar kurban edilir. "Onlara Âdem’in iki oðlunun haberini gerçeðe uygun olarak anlat: Hani ikisi de birer kurban sunmuþlar, birininki kabul edilmiþ, diðerininki kabul edilmemiþti. Kurbaný kabul edilmeyen, diðerine, "Andolsun seni öldüreceðim!"dedi. O da dedi ki: "Allah ancak takvâ sahiplerinden kabul eder. Maide Suresi) 17/10/2018

ÝSLAM FELSEFESÝ DENEN…

Ýslâm felsefesi, Müslüman filozoflarýn ortaya koyduklarý felsefî düþüncenin genel adýdýr. Felsefî bir düþünce olma bakýmýndan Ýslâm felsefesinin, diðer felsefelerden hiçbir farký yoktur.Ýslâm felsefesi tabirindeki “felsefe” ifadesi, Yunan felsefesi,Hind felsefesi, Modern çað felsefesi derken felsefe neyi ifade ederse onu ifade eder; konu ve metod yönünden farklý deðildir.
     Yukarýda ki ifadeler Ankara Ýlahiyat Fakültesi Ýslam Felsefesi Ana Bilim dalýnýn web sayfasýndaki sunuþ yazýsýndan bir bölüm.Bir önceki yazýda ifade etmeye çalýþtýðým gibi Ýslam Felsefesi denilen þeyin diðer felsefi akýmlardan,ekollerden farký yok ve konu ve metod yönünden Ýslami sayýlamaz. En azýndan ben Ýslami saymýyorum.
Dinimizin bir felsefesinin olduðunu kabul etmek mecburiyetindeyiz.Türk Dil kurumu sözlüðünde felsefenin ikinci bir anlamý verilmiþ.Bir bilimin veya bilgi alanýnýn temelini oluþturan ilkeler bütünü: Tarih felsefesi. Hukuk felsefesi.
Felsefenin ikinci manasýna göre düþünürseniz elbette ki Ýslam dininin bir,hatta birden çok felsefesi vardýr.Mesela dinimizde bir ibadet felsefesi olduðu düþünülebilir.Nasýl?
-Ýnsan Allah'a kulluk etmek için yaratýlmýþtýr.Bütün ibadetler kulluk mantýðýyla yapýlýr.(Kelime-i Þehadet'i söylerken Peygamberimizin(asv)kulluðunu(abduhu) resullüðünden önce söyleriz, Namaz kýlarken gayri ciddilikten uzak olmak gerekir,kendi soframýza koymayacaðýmýz veya gözden çýkardýðýmýz hayvanlarý kurban etmeyiz.zekatý dünya malýnýn bize emanet verildiðini bilerek veririz. Hacc kýyafeti kulluk bilincine uygundur.Namaz ve hacc da insani sýnýflar ortadan kalkar.
Dinimizin bu Ýlahi felsefesini dini olmayan insanlarýn ortaya koyduklarý,tamamen sýnýrla akýllarýný temel alarak oluþturduklarý kavramlarla anlatabilir miyiz?ANLATAMAYIZ!
     Metod ve konu yönünden diðer felsefelerden farký olmadýðý bizzat Ankara Ýlahiyat Fakültesi tarafýndan söylenen Ýslam Felsefesinin amacý nedir?Hedefi nedir? Diðer felsefi ekoller gibi aklý ön plana çýkararak Vahyi ve Sünneti yok sayarak Ýslam Dinini bozmak mýdýr? KARAR SÝZÝN! 11/10/2018

ÝSLAM DEÐÝL ÝSLAMIN FELSEFESÝ


Benim Ýslam felsefesi’yle ilgili yazdýðým yazý bazý arkadaþlarý rahatsýz etmiþ.
Daha önceki yazýlarýmda da defaatle belirtmiþtim.KAVRAM KARGAÞASININ ÝÇÝNDE boðuluyoruz resmen.Ýslam felsefesi de tam bir kavram kargaþasý.
Ýslam felsefesi deyince ne anlýyoruz/anlýyorsunuz? Ben doðal olarak Ýslam akidesiyle alakalý konularý anlýyordum.Kaynaklarý incelediðiniz zaman bunun böyle olmadýðýný anlýyoruz.Çünkü Ýslami ilimlerden Kelam Ýlmi zaten Ýslam dininin itikadi konularýyla ilgileniyor.
Sahabe devrinin son zamanlarýnda felsefi tartýþmalar Müslümanlarýn arasýna girmesiyle Kelam Ýlmi doðdu.(Kelam,deliller getirmek ve þüpheleri def etmek suretiyle dinî akideyi isbata muktedir olan bir ilimdir. Akaidle murad, amel olmaksýzýn,bizzat itikaddýr, dini olmakla kasdedilen de Hz.Muhammed'in (s.a.v.) dinine mensub olmaktýr.(El-Ýci,11, Mevakýf, el-Mevkýf el-Evvel li’l-Mukaddimat el-Maksad el-Evvel Min el-Marsad eleEvvel.)
Kaynaklar diyor ki Ýslam felsefesi diðer felsefeler ile aynýdýr.Ýslâm felsefesi tabirindeki “felsefe” ifadesi, Yunan felsefesi,Hind felsefesi, Modern çað felsefesi derken felsefe neyi ifade ederse onu ifade eder; konu ve metod yönünden farklý deðildir.(Ankara Ýlahiyat Fakültesi Ýslam Felsefesi Web sayfasý)
     Sadettin Taftazani bu konuya net bir þekilde açýklýk getirmiþ.“Felsefe Arapçaya aktarýlýp,Müslümanlar ona dalýnca; mütekellimler þeriata ters düþen konularda filozoflarý reddetmeye daldýlar.Sonuç itibariyle amaçlarýný kavramak ve onlarý geçersiz kýlmak için felsefeden pek çok þeyi kelama karýþtýrdýlar.Öyle ki bu durum mütekellimlerin tabiiyat ve ilahiyat bahislerinin pek çoðunu kelamýn içinde sokmalarýna (idrâc), riyaziyat bahislerine dalmalarýna kadar devam etti.Bütün bunlar sonuçta semiyat bahisleri hariç tutulduðunda kelamý felsefeden ayýrt edilemeyecek (temeyyüz) bir konuma getirdi.Ýþte bu, müteahhirinin kelamýdýr.”(Müteahhirin Asr-ý Saadetten itibaren ilk üç asýr (Sahabe,Tabiin,Etbaut tabiin)dan sonra gelen alimleri bu ad verilir)Sadüddin et-Teftâzânî, Þerhu’l-Akâid Tercemesi,çev. Sýrrî Girîdî, Âsitâne Yay., Rusçuk 1292

Ýbni Haldun’da bu þekilde düþünmektedir.“Müteahhirin kelamcýlarýnda kelam ve felsefenin yöntemleri iç içe girdi(ihtilat) ve sonuç olarak kelamýn meseleleriyle felsefenin meseleleri birbirine karýþtý (iltibas). Öyle ki, sonuçta bu iki disiplin (fen) birbirinden ayýrt edilemez (temeyyüz) hale geldi.Abdurrahman b. Haldun, Mukaddime,el-Matbaatü’l-Behiyyetü’l-Mýsriyye, Mýsýr Tsz, s. 327.
Yukarýdaki ifadelerden benim anladýðým Ýslam felsefesi denilen þeyin Ýslam’la pek te alakasý olmadýðý yönünde.Çünkü yine kaynaklarda Ýslam Felsefesinin 3 ekolü olduðu yazýlý. Tabiat. Meþþai ve Ýþrak felsefesi.(Bu felsefelerin Ýslam akaidine uygunluðu ayrý bir yazý konusudur.)Ancak Tabiat felsefesinin üç kolu vardýr.Naturalistler,Materyalistler ve Batýniler.Bu felsefeler Ýslam akaidine aykýrýdýr.
Yine kaynaklara göre Ýslam felsefesi denilen þey bir bütünlük arz etmez.Müslüman olmayanlarýnda katkýda bulunduðu bir daldýr.Yine ayný noktaya geldik galiba,sorun yabancý kavramlarla Ýslam hakkýnda konuþmak.
Yazýmý Doç.Dr.Müfit SARUHAN’ýn ÝSLAM FELSEFESÝ VE PROBLEMLERÝ ÜZERÝNE BÝR DEÐERLENDÝRME isimli çalýþmasýndaki ifadeleriyle bitirmek istiyorum.”Ýslam Felsefesi, Ýslam’ýn felsefesini ortaya koyan bir oluþum olarak algýlana bilmektedir. Ýslam Felsefesi ifadesi, vahye dayanan ve insan ürünü olmayan Ýslam’ý insan ürünü ve çabasý olan felsefeyle özdeþleþtiren bir çaðrýþým taþýsa da bu Ýslam’ýnbir felsefe olduðu anlamýnda kullanýlmamaktadýr.Vahye inanmayan bir düþünce ancak Ýslam’ý bir felsefe olarak görebilir.Bununla birlikte Ýslam’ýn öðretilerinin genelinden ortaya çýkan anlayýþý nitelemek için Ýslam’ýn Felsefesi vurgusu yapýlabilir. ” Doç.Dr.Müfit Selim SARUHAN Ankara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi

15/10/2018



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn din kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Selefiler - Reformcular
Kelimeler Kavramlar - Reform - Ýslamda Reform
Kelimeler - Kavramlar - Oryantalistler
Yaratýcý - Yaratma
Kelimeler Kavramlar - Kelam Ýlmi
Elfaz - I Küfr
Kelimeler - Kavramlar - Ýbni Teymiyye
Kelimeler Kavramlar - Mümin - Müslüman - Veli
Kelimeler - Kavramlar - Felsefe
Kelimeler Kavramlar - Merak Ettiklerim

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Amatör Yazarýn Çilesi
Zafer Toprak Söyleþisi - Tarih
Kelimeler Kavramlar - Ýnsan Anlatan Bir Kelimedir
Okur Haklarý
Kuraný Kerim Ýnsaný Anlatýr
Kelimeler Kavramlar - Akýl Cehalet
Ýyiler Çay Ýçer

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bereli 30 [Roman]
Bereli 25 [Roman]
Bereli 28 [Roman]
Bereli 33 Final [Roman]
Bereli 32 [Roman]
Bereli 19 [Roman]
Bereli 20 [Roman]
Bereli 31 [Roman]
Bereli 21 [Roman]
Bereli 29 [Roman]


MUSTAFA ESER kimdir?

50 YAÞINDAYIM. MEMURUM. ÝKÝ ÇOCUÐUM VAR.

Etkilendiði Yazarlar:
HERKESTEN VE HÝÇ KÝMSEDEN


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © MUSTAFA ESER, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.