..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Güzellik her yerde karþýlaþýlan bir konuktur. -Goethe
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Din > MUSTAFA ESER




21 Ocak 2020
Kelimeler - Kavramlar - Oryantalistler  
Kavramlarý doðru Okumak

MUSTAFA ESER


Batýnýn Kavramlarýyla Ýslam Hakkýnda Konuþulmaz.


:AJCE:
ORYANTALÝSTLER

     Oryantalizm birbirinden farklý manalarda kullnýlan bir kelime.Birinci manada Oryantalizm bir ilim dalýdýr: Oryantalizm ya da diðer adlarýyla Þarkiyatçýlýk,Þarkiyat;Yakýn ve Uzak Doðu toplum ve kültürleri,dilleri ve halklarýnýn incelendiði batý kökenli ve batý merkezli araþtýrma alanlarýnýn tümüne verilen ortak ad.Terim,kimi çevrelerce olumsuz bir yan anlamla 18. ve 19.yüzyýllardaki sanayi kapitalizminin geliþme döneminin zihniyeti tarafýndan þekillendirilmiþ Amerikalý ve Avrupalýlarýn Doðu araþtýrmalarýný tanýmlamakta kullanýlmýþtýr.Bu anlamda doðuculuk Aydýnlanma çaðý sonrasý Batý Avrupalý beyaz adamýn Doðu haklarý ve kültürüne yönelik dýþarýdan, ötekileþtirici, deðilleyici ve önyargý dolu yorumlarýna iþaretetmektedir.Terimi bu bakýþ açýsýndan ve olumsuz manada kitaplarýnda-özellikle de Orientalism(1978) kitabýnda-kullanan en ünlü kiþi Edward Said'dir.Bernard Lewis gibi batýlý akademisyenler ise Said tarafýndan kelimeye yüklenen bu olumsuz imalarý eleþtirmiþlerdir.(Nedir.Org-Oryantalizm nedir?)
     Bu sahada otorite sayýlan Edward Said'e göre Oryantalizm: "Özel yahut genel açýdan Þark' ý öðreten, yazýya döken, yahut araþtýran kimsedir (Þarkiyatçý/Oryantalist) ve yaptýðý iþ de
Þarkiyatçýlýktýr (Oryantalizm).
     Birinci kategoride yer alan ve akademik merak saikiyle oluþturulduðunu savunduklarý için kelimeye olumlu bir anlam yükleyenlere göre "Doðu'nun dil, edebiyat, din, düþünce, sanat ve sosyal hayatlarýnýn incelenmesi" olan Oryantalizm, iki farklý kültür dünyasý arasýnda olumlu bir rol oynamakta ve yabancý bir kültürün tanýnmasýný saðlamaktadýr.Küre Medya / Haber Merkezi Oryantalizm ve Oryantalist / Yüksel KANAR.
     Þarkiyatçýlýk Said’in bir baþka tanýmlamasýnda: “Þarkla uðraþan ortam kurum olarak, Þarký ele geçirmek, Þarký yeniden yapýlandýrmak ve onun üzerinde yetki kurmak” olan bir batý biçemidir.(TASAM Web Sayfasý-Ýskender KARAKAYA.
     “Ýkinci kategoride yer alanlara göre ise Oryantalizm, "toplumlar ve kültürler arasý iliþkilerde ona yüklenen iþlev ve yarattýðý neticeler göz önünde" tutularak, olumsuz bir anlam taþýmaktadýr.Bu olumsuz anlam, daha çok Doðu'nun "kendinde" bir varlýk olarak deðil, asýl özelliklerinden soyutlanarak Batý'nýn kullanýmýna uygun biçimde yeniden "imal edilmiþ" bir varlýk olarak ele alýnmasýný ve daha da önemlisi, Oryantalizmin "Avrupa'da sömürgecilikle hem eþzamanlý hem de çoðu yerde eþamaçlý(Jale Parla, Efendilik, Þarkiyatçýlýk, Kölelik) bir nitelik göstermesini içermektedir.Küre Medya / Haber Merkezi Oryantalizm ve Oryantalist / Yüksel KANAR
Oryantalizm(Þarkiyatçýlýk)in genelde Þark’ý(doðu’yu) araþtýran bir disiplin gibi düþünülürse özelde “Oryantalizm ile ilgili bir diðer taným sadece din unsuruna göre yapýlabilir. Bu durumda oryantalizm, genel olarak, Hristiyanlarýn Ýslâm dünyasýný çeþitli nedenlerle araþtýrmasýdýr. Bu tanýma. Batý dünyasýnýn Ýslâmý algýlamasýnda önemli bir pay sahibi olan Albert Houranî ve George Makdîsî gibi ilim adamlarý da dahil olmaktadýr. Gerçekten de bu þahýslarýn eserlerinde din olarak Hristiyanlýða, toprak ve medeniyet olarak da Ortadoðuya ait olmalarýnýn ikilemi görülebilir. Bu þahýslar bir yandan batýlýlýlann doðuya karþý önyargýlarýný izale etmeye çalýþmýþ diðer yandan doðululara karþý diðer oryantalistleri savunmak zorunda kalmýþlardýr Genel kullaným açýsýndan bakýldýðýnda ise oryantalizm tanýmýnýn büyük ölçüde "din ve batý-doðu" esasýna göre yapýldýðý görülmektedir.Arþ. Gör. Bekir KUZUDÝÞLÝ Ýstanbul Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi Hadis Anabilim Dalý Araþtýrma Görevlisi.
     
     Bu konuyu neden açmak icap etti? Oryantalizm anlaþýlacaðý üzere batý menþeli bir bilim dalý. Ayný zamanda Doðu'yu sömürmeye araç edinilmiþ bir bilim dalý.
     Böyle bir konu açmak neden icap etti?Dini konularla ne alakasý var?
     Aslýnda þarkiyatçýlýðýn ikinci tanýmý her þeyi açýklýyor.
     Batý ülkeleri doðuyu her zaman sömürülmesi gereken topraklar olarak gördüðü bilinen tarihi bir gerçek.Bu 1.Haçlý savaþýnýn temel gerekçesi deðil midir ayný zamanda.Orta ve Yeni çaðda sömürü savaþla yapýlýyordu.Osmanlý ile Batý arasýnda yapýlan sayýsýz savaþ bu görüþümün ispatýdýr. Zaman ilerledikçe sömürü için yeni alternatifler bulunmalýydý.Bulundu da.
     Osmanlý Devletinin parçalanmasý sürecinde Ýmam ve Derviþ kýlýðýnda sayýsýz ajanýn(XVIII yüzyýlda 5 bin,daha sonraki zamanlarda ise bu sayý 10.bine ulaþmýþ) Osmanlý topraklarýnda yaptýklarý faaliyetler zaman zaman araþtýrmacýlar tarafýndan kitaplaþtýrýlýyor. Kýlýk deðiþtirmiþ ajanlarýn en meþhuru elbetteki Lawrens.Ortadoðu'nun Osmanlýnýn elinden çýkmasýnda en büyük paya sahip kiþilerden biriside u fikir babalarýndan)olarak bilinse de Hampher isimli ingiliz ajaný da o dönemde Ortadoðu'da faal meþhur bir ingiliz ajanýydý.(Ý.Þenocak) Görevi Müslümanlar içerisine nüfuz ederek, aralarýnda ayrýlýk oluþturabilecek zayýf noktalarý bulmak ve bu noktalardan hareketle tefrika ve anlaþmazlýk icat etmek.” olan Hampher Muhammed bin Abdülvehhab’ý(Vehhabiliðin kurucusu) yeni bir mezhep kurmasý yönünde tahrik ve teþvik eder.(Hampher'in gerçek olup olmadýðý tartýþmalýdýr.Bunu belirtmek durumundayým.Hampher'in anýlarý diye yayýnlanan kitap hakkýnda bakýnýz:Ýngiliz Casus Prof.Dr. Sait Yýlmaz 09 Mayýs 2019 tarihli makaleAkademia Edu sitesi))
     Benim zoruma giden ise içimizdeki Oryantalistler.Yani bizi,bizim dinimizi ve bilcümle deðerlerimizi Batý normlarýyla yorumlayan,sömürünün devamý için var güçleriyle çalýþanlar.Bu kiþilerin en çok yuvalandýklarý ortam ise Dini Çevreler.23/10/2018






Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn din kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ýslam Felsefesi - Ýslamýn Felsefesi - Müslümanýn Felsefesi
Selefiler - Reformcular
Kelimeler Kavramlar - Reform - Ýslamda Reform
Yaratýcý - Yaratma
Kelimeler Kavramlar - Kelam Ýlmi
Elfaz - I Küfr
Kelimeler - Kavramlar - Ýbni Teymiyye
Kelimeler Kavramlar - Mümin - Müslüman - Veli
Kelimeler - Kavramlar - Felsefe
Kelimeler Kavramlar - Merak Ettiklerim

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Amatör Yazarýn Çilesi
Zafer Toprak Söyleþisi - Tarih
Kelimeler Kavramlar - Ýnsan Anlatan Bir Kelimedir
Okur Haklarý
Kuraný Kerim Ýnsaný Anlatýr
Kelimeler Kavramlar - Akýl Cehalet
Ýyiler Çay Ýçer

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bereli 30 [Roman]
Bereli 25 [Roman]
Bereli 28 [Roman]
Bereli 33 Final [Roman]
Bereli 19 [Roman]
Bereli 32 [Roman]
Bereli 20 [Roman]
Bereli 31 [Roman]
Bereli 21 [Roman]
Bereli 29 [Roman]


MUSTAFA ESER kimdir?

50 YAÞINDAYIM. MEMURUM. ÝKÝ ÇOCUÐUM VAR.

Etkilendiði Yazarlar:
HERKESTEN VE HÝÇ KÝMSEDEN


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © MUSTAFA ESER, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.