..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Fýrtýnalar insanýn denizi sevmesine engel olamaz. -Maurois
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




3 Mart 2021
Varoluþun Yasallýðý 3  
Bayram Kaya
Yani bakýþ açýnýza göre bir çukur U tersi ve anti durumuyla ꓵ atýmlý tepedir. Yine bakýþ açýnýza göre bu ꓵ þekle üsten bakarsanýz tepe; alttan bakarsanýz çukurdur. Buna zýttý ve üssü durumla çukur olan tepe, tepe olan çukurdur diyoruz. Her çukur çeper ucuyla yamaçlaþýr ve tabanýyla tepe yapar. Her tepe de zirvesiyle çukura eðimle düþer.


:HCG:
Kendi geçmiþini atom düzeyinde, moleküler düzeyde yalýtým etmek, bir beden kadar hayat ile bilincin de kendi iþidir. Yalýtýma bir bataklýk ya da bir ormanlýk veya çöl, deniz gibi yalýtýmlý ortamlar kendilerini pasif etkilerle korurlar.

Hayat gibi en sýký ve etkin bir düzene göre korunan yaþamýn ikinci bir etkin korunma þekli ise özne bilinçle bencillikti. Her geri beslenirler kendisinin tekrarlarý olan salýnýmlardý. Bencillik te kendi tekrarýný veren salýnýmdý.

Makro düzlemdeki atom düzenli nesne, nasýl özne oluyordu? Nesne nasýl bilinç oluyordu? Birinci varoluþ biçimine çok deðindikse de ikinci biçimle bilince dek var oluþu ayrýntýlamayý baþka yazýlarýma býrakmak istiyorum.

Her þey geçmiþle (tarihle-tarihsel oluþuyla) vardý. Geçmiþ demek geri izdüþümü olan geri baðlanýmlar ile olmaktý. Geri baðlanýmla hatýrlamaktý. Bu durum da bize þarj deþarjlarý veriyordu (dolma boþalma süreçlerini veriyordu).

Bilinç sel düzeyde geri baþlanýn da diyeceðimiz geri baðlaným ve geri baðlaným olgularý olan eðilimler bizlerde þarj tarzý birikme oluþtular. Kontrol ve eþleþtirme süreçli eksiltme artýrma veya eksiðini tamamlama ya da eksiðine yönelme eðilimli þarjlarýyla deþarj olup boþalýyordular.

Þarjlar, deþarja; deþarjlar da þarjla geri baðlanma çevrimiydiler. Þarj deþarjlar bir perspektif, bir görünüþ, bir açý ve bir yansýma oluþtular. Tepe deðerler þarjý, çukur oluþumlar boþalmayý simge ederler. Ve her çukur tümseðine eðim olan görünüþle yansýmadýr.

Veya çukuru veren yamaç, çukur tabanýyla kendisine eðimledir. Bir eðim de bir açýyla çukur tabanýna doðru düþüþledir. Çukur ters çevrildiðinde yani anti çukur dediðimiz zýttý durumla var olur. Bu durumda çukurun yamacý týrmanma olur.

Çukurun tabaný da kubbe gibi týrmanan eðim alanýn tepe deðeri üzerinde anti durumuna doðru geri dönüþ yapar. Yani tümselen tepe deðer, çukurun alt tabanýyla var. Çukurun alt tabaný da anti durumla tümseðin tepe deðeriyle vardý.

Böylece bir durum diðer bir anti durumuyla ya bir düþüþ eðimini oluþuyordu. Ya da anti durumuyla týrmanýþ eðimini oluþuyordu. Bir çukur kapasite düþüþ yanal eðimiyle dolarken her dolma süreci çeperlerine doðru týrmanan birikmedir. Anti dediðimiz zýttý durumla týrmanma birikmesi tepe yapan eðimle düþüþe, boþalmaya geçiþti.

Bu anlatým bize karýþýk gibi gelmesin. Doðru düþünme ve anlama çýkarýmlarý yapabilmemiz için olgu ve olaylarýn bu tür bek raundunu imaj düzeyinde veya günlük gözlemlerle bilmeliyiz.

Ýmaj veya gözlemden imajlar çok hýzlý düþünme anlama çýkarýmý yaptýrýrlar. Ýmajlar hýzlý kontrol süreci olacak anlama ve çýkarýmlarý yapabilmemiz için konjonktür sel temel bir geri baðlaným bilgilerimiz olmak zorundadýr.

Bize doðru yöneltilip söylenen (boþalma yapan) bilgileri ifade eden sözcükler bitmeden en hýzlý bir düþüncenin üssü olan devinmelerle anlaðýnýz içinde bir bek raunduyla kavranmak zihinde canlanma olmak zorundadýrlar.

Geçmiþe ait zihinsel geri baðlanýmlarý orta çaðdan öte olmayan bilgiler, bölük pörçük özel amaçlý tuzaklarla dolu bildiriþler vermesi yüzünden bizler kendi fikri takibimizi yapamamaktayýz.

Ve fikri söylemlerle fikri yazýlarý bu nedenle anlayamamaktayýz. Alt yapý dediðimiz anlama anlatým geri baðlaným bildiriþimlerimiz olmadýðý için söylemlerimiz konjonktür de konjonktüre göre olacak kendi ekleme çýkarma tamamlamalarýný yapamamakla geleceðe doðru kendisini devam ettiremez (deþarj akýþý ettiremez).

Bize verilen, bize doldurulan þarj bilgilerin çoðu geri baðlanýmý olmamakla, doðru olmayan; boþ yararsýz özümsenemeyen bilgilerdir. Bu yararsýz bilgiler konjonktür ile atýl kalmaktadýr.

Geri baðlanýmý olmayan boþ bilgilerle, olaylarý anlayacak bað iliþkileri kurulamamaktadýr. Bu nedenle bizler bilici, bulucu anlayýþlarla olamayýz. Biliþle olanlarýmýz da türlü zorluklarýyla þansýzlardý.

Konuya dönersek; dolma boþalma (þarj-deþarj) veya boþ dolu ya da çukur tepe biçimi olan eðim ya da eylemli akýþa tepe çukurla veya çukur tepeyle birbirine geri baðlanýmdýlar. Bu geri baðlanýmlarý diyagramla yapýp göz önüne getirten hatýrlatma yapabiliriz.

Bu diyagramda birbirine ters durumla olan veya anti durumla olan bir dalga hareketi eksen boyunca birbiri ucuna eklenen geri dönüþlerle devam ettirilir. Birbirini destekle birbirini baþlatan birbirini durduran kesikli sürekli olurlar

Örneðin, ꓵ iþareti bakýþ açýsýna göre tepe biçimini veren bir dalga veya atýmdýr (palstýr). Yine U iþareti baþka bir bakýþ açýsýna göre bir önceki biçim hareketin antisi olan çukur biçimini verir.

Yani bakýþ açýnýza göre bir çukur U tersi ve anti durumuyla ꓵ atýmlý tepedir. Yine bakýþ açýnýza göre bu ꓵ þekle üsten bakarsanýz tepe; alttan bakarsanýz çukurdur. Buna zýttý ve üssü durumla çukur olan tepe, tepe olan çukurdur diyoruz. Her çukur çeper ucuyla yamaçlaþýr ve tabanýyla tepe yapar. Her tepe de zirvesiyle çukura eðimle düþer.

Bir tepe ꓵ iþareti ile bir çukur U iþaretini birbirine ekleyelim. ꓵ iþaretinin sað alt ucuna U iþaretinin sol çeper ucunu ekleyerek tümseðin çukurunu, çukurunda tümseðini elde ederiz.

Tümsek ve çukur bileþimleri bu gibi tersten bir uçla deðinen bileþimlerle kendisini devam ettirirsek iki yönlü iki açýlý zýt durumlar birbirini tamamlayan kendi döngülerini verirler. ∿∿∿ ∿∿∿



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.