..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Her insanda insanlığın tüm durumları vardır. -Montaigne
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




19 Mart 2021
Evrim 8  
Bayram Kaya
Vesile neden asıl neden değildir. Dış nedendir. Her şey gibi totem dönem de kolektif bir üssel değişmeler nedeniyle totem dönemin gelecekte ne olacağı veya nasıl şekil alacağı yönüyle belirsizledir.


:GJH:
Vesile neden asıl neden değildir. Dış nedendir. Her şey gibi totem dönem de kolektif bir üssel değişmeler nedeniyle totem dönemin gelecekte ne olacağı veya nasıl şekil alacağı yönüyle belirsizledir.

Kolektif alanın kişileri, kolektif tutumu, ortaklaşan sağlama yapmaları totem sürecin özüdür. Asıl nedenidir. Yine bir totem grubu, gruplar arası girişme içine sokan ve girişimi ittifaka çeviren asıl neden "grup içi üreten ilişkidir".

Bir totem grubun dışındaki üreten ilişkiye sahip başka bir totem grup ise, vesile nedendir. Her öz ya da asıl neden olan iç neden, kendisine öyle veya böyle bir dış nedeni mutlaka bulur.

Her şey bileşen parça süreçler girişmesi bir potansiyele eğimledir. Gruplar da kolektif parçalı bileşenlerdi. Kolektif grubu oluşan parçaların ilki, tek tek kişilerdi.

Her kişinin ihtiyaçlarıydı Kişinin beslenme, barınma, savunma gibi zorunlu durumla beş tane ihtiyaca yönelim eylemi varsa; bir kişinin yönelim eylemi beş parçadır vs.

Yani totem alanlı süreçler de her bir kişiyle önce beslenme, savunma, yavru bakımı gibi sağlama olan parçalı bileşenlerdi. Doğada sağlama yapar olmakla girişen kolektif durum; geleceğe doğru akıyordu.

Bu akışın gelecekte ne olacağı nasıl olacağı belirsiz bir durumdu. Doğada sağlama yapan, avcı toplayıcı girişmeler olan bu belirsiz durumların girişmesi, giderek kendi içinde "doğada üretim yapan" değişmeydi. Dönüşmeydi.

Yine kendi içinde üreten ilişkiydi. Üreten ilişki de kendi grubu dışına doğru, gruplar arası üretim hareketini başlatacak olan parça durumlardı.

Üreten ilişki; grup içinde, kişisi ihtiyaçları karşılayan parça ilişkiler entegresiydi. Parça ilişkiler her bir kişinin üzerine görev olarak düşmekle kişinin gördüğü işti.

Kişinin gördüğü iş, günlük sağlama olan söz gelimi 5 parça ihtiyacın sadece bir parçasıydı. Diğer parçalar diğer kişilerin gördüğü işlerle tamamlanıyordu.

Birbirine göre parça işlerle organize olup, birbirinin gördüğü işlerde kendi günlük ihtiyacını ortaklaşmadan tamamlayan takas harekete, kolektif hareket diyorduk.

Tamamlanacak olan tüketim ihtiyaçları diğer kişiler üzerindeki parça işlerin görülmesiyle grubun içinde grup kişileriyle takas edilip tamam edilen sağlama ilişkileriydi.

Kişinin gördüğü her bir parça iş; kişinin hem kendisi, hem diğer grup aitleri için bir kullanım, bir tüketim değeri olan parça iş ilişkileriydi.

Yine bir kullanım, bir tüketim değeri veren iş ve uğraşlar da hem kişinin kendisi için, hem grup aiti olan başka kişiler için görülen tamamlanan ve tamamlayan parça iş ve uğraşlardı.

Kolektif sağlatma içindeki kişilerin gördükleri iş; birbirine göre birbirini tamamlayan iş olmakla parçalıydı. Birbirine tamamlayıcı parça işler tamamlama transferi ya da takası yapılan parça iş olmakla, parçalıydı.

Ve transferler sonunda her bir parça iş; her bir kişinin kendi günlük ihtiyacını sağlar olmakla, tamamlanmayı bitiren üçüncü bir parçalı durumdu.

Üreten ilişki içinde üreten nedenle grup içindeki üretilenler; o grubun içinde "bütünleşmeye doğru parça durum eğimi olan potansiyeldiler". Grup içinin parçalı durum eğimli potansiyelleri, ileri süreçlerle bu kes de ikinci bir durumla; grubun dışına uzanan "bir kullanım, bir tüketimler takası" olmanın değeriydiler.

Olup bitenler kolektif grup başlangıcı içinde kolektif girişmenin üssel durum girişmesi karşısında gelecekte ne olacakları belli olmayan belirsizlerdi.

İşte "grup içi üreten ilişkilerin "bir iç kullanım değeri, bir iç tüketim değeri ve bir iç takas değeri" zamanla grup dışına da uzanacak "üretim hareketi bileşenli ittifakı süreç" belirsizini, belirli yapacak olan asıl oluşun nedeniydi.

Biçimleri veren oluşum fizikti. Fizik kimi durumda nokta ve noktalar kümesi çizgiden oluşan bir boyutlu ayırttı. Kimi durumda bir noktada çıkan iki ışın belirlisi açışla farkı veren kuvvet gerilimli momentuma sahip ikiboyutlu yüzeydi vs.

Bir merkez noktada kendisinin nokta tekrarlarını veren genleşmeyle saçılan ışınlar, geri iz üzerinde geri bağlanım çağırmasıyla bir noktada toplanıp düğüm olurlar.

Düğümden çıkan ışınlar bileşimi; bir tek açı farkı olan yüzey gerilimiyle ışınları bitişen tamlama bir yüzey gerilmesini veriyorsa, o yüzey iki boyutlu yüzey gerilimiydi.

Bir noktayla genleşen devinmeyle genleşmeyi büyüten salınım kendisinin tekrar kopyaları olan enerji bölükleriydi. Bölükler genleşen devinmeyle her yöne doğru kabaca "her biri bir derece" olan 360 derecelik genleşmenin bölütleri olan açı zaman ve yüzey gerilmesiydiler.

Genleşme her noktasıyla her yer ve her yöndü. Kendisini tekrarlar genleşmeyle uzay; salınımlarla esnek, üstel durumla olanın, olmayanı dediğimiz arada boşlukla gerilmeli bir kumaş hareketiydi. Biran kıvrılma, bükülme, iniş çıkışlı pütürlü gerilmenin iki yüzeyine sahipti. Filim karesine bakar gibi diğer ilişkilerinden kopartarak bu sürece baktığımızda bu durum böyleydi.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ölçü 4
Ölçü 3
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 11
Ölçü 2
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bülbülü Öldürmek [Şiir]
Bildin mi? III [Şiir]
Ayrılık Nedir? [Şiir]
Bildin mi? [Şiir]
Bildin mi? II [Şiir]
Hata Yapmak [Şiir]
Asuman [Şiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Şiir]
Köle 2 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.