..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
"Bir kitabýn kaderi okuyanýn zekasýna baðlýdýr." -Latin Atasözü
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




11 Ekim 2021
Kurucu Ýnþanýn Temelindeki Kolektifi Oluþumlar 12  
Bayram Kaya
Yalýtýma alanýn yalýtýmý sürdükçe seçilmiþ, korunan, ancak kendi tekrarlarýný veren böylesi belli tepkilere sýnýrlanmýþ karþýlýklarýyla öðrenilmiþ tepki demekte mahsur yoktu. Ancak çevrenin ani deðiþmesi demek özgöndergeli yalýtýma oluþumu desteklememesi demek olmakla, yaþamýn bireyde oluþan kendisi tepkinin deðiþime cevap olamamasý nedenle hayatýndan olur.


:EJB:
Kolektif istekler ve irade kiþiden, kiþinin bilincinden baðýmsýzdýr. Kiþiden baðýmsýz olan bilinç, kolektif bilinçtir. Kolektif istek ve kolektif iradedir. Kolektif alan ve kolektif güç; kolektif birikimden kaynaklý depo enerjili alandýr.

Demek ki kolektif güç kiþisi stresi önleyen hem bir alan ve hem de bir depo enerjilidir. Köleci sistemle paranýn kâr yapmayý, kazanmayý, ticaret, yapmayý, faiz almayý, enflasyona uðramayý vs. ön görmesi hem kiþisi stresin kaynaklarýndan birisidir. Bunlar ayný zamanda soygun enstrümanlarý olmakla, kiþinin soyguna uðrama stresidir.

Köleci öðreti paranýn iþleyim ve iþlerge (iþlerce) kuvvetlerin birbirine karþýlýk enerji dönüþümü içinde ve kolektif emekler üzerinde; "kolektif bir deðiþtirme deðeri" olduðunu öðretmez. Parayý gelir getirici, kazanç saðlayýcý, kâr yapýcý bir anlamla sistem üzerine baský aracý olarak kullanýr.

Parayý bu tür bir amaç dýþý anlamla ortaya koymak, onca yabancýlaþtýrma gibi felaket bir yabancýlaþtýrmaydý. Kazanç, kâr vb. kolektif iþleyiþin kendisine eylem alaný açan iþleyiþ tarzý deðildi. Kolektif inþa olmayan bir durumla kâr yapmak kazanç saðlamak için kurulmamýþtý.

Aksine paranýn insana efendi olmasý kolektif sistemden sapmanýn ve hazýr ve kýsa yoldan emekler üzerine çöküp emek güçleri üzerinde kolay yoldan kazanma denen bir hýrsýzlýk ve soygun biçimidir. Para; mal, mülk edinmenin ikinci bir azgýnlýk biçimi olup mülk edinmenin sürdürücüsü olmuþtur.

Halk "kazanamýyoruz, gelirimiz yetmiyor" diye köleci söylemin anlatým diliyle konuþur. Sözcüklerin bu anlamýyla düþünür. Bu söylemler kiþileri kolektif sisteme yabancýlaþtýran düþüncelerden, kiþileri ne olduðunu bilmedikleri bir bulanýk suda avlanmaya yöneltir. Sistem iyidir de yöneticiler iyi yönetemiyor gibi bir sanýya kapýlýrlar.

Biat eksikliði var gibi kiþileri kendisine ve sisteme yabancýlaþtýrmakla hepsi birbirinden berbat kölece abuk sabuk düþüncelere kapýlýrlar. Bu sistemin yalvartan, iman ettirten tutumu insanlarý içinde çýkýlamayan ne tür düþünceler içine sokar olmasýna onlarca, yüzlerce açýk bir kanýttýr.

Köleci sistem öncesi hemcinslerin temel düzlem davranýþlý karþýlamalarý içinde para kazanamamak, kâr yapamamak diye bir stresleri ya da kaygýlarý yoktu. Bu nedenle köleci kâr tamahý, ya da köleci anlamla para kullanýmý insan biyolojisine de aykýrý bir yabancýlaþma ve yabancýlaþtýrmaydý.

Kimi kiþilerin çalýþýp kazanmadýðý çalýþsa bile asla kazanamayacaðý deðerlerde mülk sahipliði nedenle, çalýþ senin de olur diyen para kazanma ya da para kazanamama veya geliri olamama gibi yapay olgular insanýn baþýna belaydý.
Efendilerin bu tür mal edinici süreci ve süreç olgularýný sadece sömürü yönüyle ele alýrlar. Bunun yansýmalarý da yarýn endiþesi içinde olmayan kolektif ortamda çýkarýlan kiþilere; köleci ortamda yarýn endiþesinin stresini yükler.

Böylece köleci sistem kâr, ya da gelir getiren ticaret soyguna doðru evrilir. Elbette olumsuzluðun da olumlu yanlarý vardý. Ama bunlar herkese göre olabilecek ve kolektif inþayý destekleyen sürdürücü lükler deðildi. Köleci sürdürücü lük muhtaçlýklar üzerinde zorlayýcý, zalimce hukuk ve adalet sistemiyle olmaktadýr.

Kiþiler olaðanlýkla çalýþsa bile asla sahibi olamayacaðý zenginliklere nasýl ulaþamaz? Efendiler onlarca yüzlerce on binlerce kiþinin emek gücüyle üretilecek zenginliklere sahiptir. Kiþi yemese, içmese, uyumasa ve binlerce yýl çalýþsa biriktirse bu serveti edinemez.

Neden? Kiþilerde emek gücü herkesle ayný ve 24 saatlik çalýþma süresiyle denktir. Bir kiþi bunca denklik içinde ne kiþisi emek gücünden çok daha fazla güce sahiptir. Ne de kiþisi emek gücü diðerleriyle denkliði olan 24 saatten fazla bir çalýþma gücü ortaya koyabilir.

"Emek güçleri" ve "emek gücü çalýþma süreleri" herkesle ayný olan kiþinin on binerce insanýn bir anda üreteceði emek güçlerini çalýþarak ortaya koyup ona sahip olmasý olanaksýzdýr. Elbette bir kiþi 100 m. koþusundan diðerlerinden bir kaç saniye veya salisaniye önce bitirecektir.

Ama ayný 100 m. koþucusu, yüksek atlamada, gülle atmada, silkmede, futbolda, voleybolda koþuda fark yaptýðý kiþilerin gerisinde kalacaktýr. Bir yöndeki yetenek, baþarý üreten emek gücü; ayný birim sürede ortalama üzerinde olsa ayný emek gücü diðer pek çok alanda ortalamayla olacaðý veya ortalama gerisinde olacaðý da çok açýktýr.

Bir yöndeki baþarý, diðer yöndeki baþarýsýzlýklara denk bir sönümlenme olacaðý nedenle, köleci mantýkla onlarca kiþinin üretim gücüne sahip olmak reel olarak pek olasý deðildir.

Birim sürede 20 tane kalem üretmeniz, kolektif bir soyut sosyal ortalamaysa; siz bunu ister 6 saatte üretin ister 8 saatte üretin. Daha fazlasý veya daha az süre kullanýmý ne size ne toplum a gerekmeyecektir.

Günlük 20 kalem üretmeniz kolektif tahrik gücünün öngörüsü olmakla sizin hayati süreçlerle olmanýza; kolektif depo enerjiyi oluþmanýza, amortismana, araþtýrma geliþtirmeye vs. yetecek bir karþýlamadýr.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.