..E-posta: ifre:
zEdebiyat'a Üye Ol
Ska Sorulanlar
ifrenizi mi unuttunuz?..
Herkes cennete gitmek ister ama kimse lmek istemez. -Joe Louis
iir
yk
roman
deneme
eletiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
yelik
Yazar Katlm
Yazar Ktphaneleri



u Anda Ne Yazyorsunuz?
nternet ve Yazarlk
Yazarlk Kaynaklar
Yazma Sreci
lk Roman
Kitap Yaynlatmak
Yeni Bir Dnya Dlemek
Niin Yazyorum?
Yazarlar Hakknda Her ey
Ben Bir Yazarm!
u An Ne Okuyorsunuz?
Tm balklar  


 


 

 




Arama Motoru

zEdebiyat > Eletiri > Varsllar ve Yoksullar > Ya Irmak




5 Kasm 2021
Fikirlerin Namusu  
Ya Irmak
ster devlet, ister birey plannda olsun fikri namuslu olmak nemli bir konu Rahmetli Ali Fuad Bagil bu konunun zerinde ok durmutu. Herhangi bir meselede objektif olunabiliyorsa, o anlamldr yoksa objektifliin drstlkle zerre kadar ilgisi kalamaz. Odandan arptlm bir bak asnn, objektife zaten yanl eyleri yanstacan bilmek gerekir.


:EFC:
ster devlet, ister birey plannda olsun fikri namuslu olmak nemli bir konu Rahmetli Ali Fuad Bagil bu konunun zerinde ok durmutu. Herhangi bir meselede objektif olunabiliyorsa, o anlamldr yoksa objektifliin drstlkle zerre kadar ilgisi kalamaz. Odandan arptlm bir bak asnn, objektife zaten yanl eyleri yanstacan bilmek gerekir.


Bat, -zellikle Almanya-, etnosantrik (yani etnik merkezli) tezleri ne srp oryantalizmi var gcyle savunmaya devam ediyor. Daha doru bir ifadeyle, istismar malzemesi olarak kullanyor. Blcl sadece siyaseten deil, fikren de destekleyip her koldan beslemeye devam ediyor.

Malumudur ki, dnyada saysz etnik gruplar var ama; millet says snrldr. nk, millet baka bir kavramdr, sbjektif yaplanma deerleriyle ok zel bir nem arz eder. Objektif varlk unsurlarnn eitli arlk kotlaryla farkl bir beraberlik manzaras ortaya koymas, terkib zndeki sbjektif (kltrel, ruhi, kalbi, iradi) birletiricilik muhtevasnn deerini azaltmaz. Hibir objektif unsur (dil, din, rk vs.) yalnz bana yeterli deildir. Bir araya gelilerindeki sentez oluumu tam ise, hangi srada olursa olsun, her unsur otomatikman yeterlilik kazanarak anlamszlamaz ve zel anlamyla yine var olur. te millet dediimiz kavram tam olarak byle bir olgudur.

Bilmiyorum hi okudunuz mu baz Alman aratrmaclar, Krt kkenli vatandalarmz iin onlarn Trkmenlerden ok Almanlara yakn olduunu sylyorlar! (Udo Steinbach) Krtler, Indo-Cermen bir halk olarak biz Almanlara, dil ve kltr asndan daha yakndr. diyorlar. Peki bunu neye dayandryorlar? Nevruza! Hi kimse de Nevruzun, Aryen halklara mahsus olmadn kp anlatmyor ne hikmetse oysa bu bilgiyi lise rencileri bile bilir.

Bu zrvalara inananlar da aklm almyor. nk kltr dediimiz mefhum mahalli zellikler alkanlklar gibi dar anlamnn dnda, medeniyet ve millet kavramlaryla ilgili geni ve derin bir anlam tar. Kalple, gnlle, fikirle, hayat felsefesiyle, tarzyla ve gryle ilgili btn ballk ve yorumlama karakteri de ne hikmetse hi dnlmez. Oysa kltr ok geni ve derin bir manevi-sbjektif muhassaladr.

Bunun en gzel rneini evlilikten verebiliriz. Dnlerde evlenmelerde yer alan det ve alkanlk bir kltr deildir! Ama evlilie verilen anlam veya mana kltrn ta kendisidir Evlilii basit bir irket gibi grmek, iine gelmeyince kolayca ayrlmak, hatta vefal olmay gereksiz bulmak gibi ok eitli anlaylar da var.
Peki, merasim biimi bu derin farkllklar yannda herhangi bir nem arz eder mi? O farklla sahip insanlar tpatp ayn biimde evlenseler bile aslnda birbirine hi benzemeyen evlilikler yapm olurlar hepsi bu Kutsallk, deerlilik, dostluk ve saysz yaay anlamlar asndan bireyin toplumun duruuna tavrna yorumuna akna bakmak gerekir ve kltr de tam olarak ite budur.

Ama adamlar, etnosantrik olmayan millet yaplarn reddediyor ve onlar millet deil diyebiliyor utanp sklmadan.. Trk diye bir ey yok fikrini benimsetmek iin adeta boazlanan bir hayvan gibi rpnp duruyorlar. Bu akademisyenlerin iinde bebek katili Abdullah calanla grenler bile var. Szde fikirlerini de techiz ediyorlar! Byle bir ilim insanl, byle bir kltr adaml ancak bu ada olur diyesi geliyor insann..

te bu gruh bu ada ve dnyay global bir kye eviren kitle iletiim aralarn da kullanarak sosyal bilimleri resmen ideolojik bir silah gibi kullanyorlar. Peki bizimkiler ne yapyorlar bu atsz, omurgasz fikirler karsnda? ou krdili hickr horlamaya, devam ediyor ne yazk ki! Tarihilii, Douyu teki sayan bir oryantalizm grne dayandrmak iin can havliyle yazp iziyorlar. ftira etmiyorum, inanmyorsanz adamlarn yapt almalar google dan translate edip sizlerde grebilirsiniz neler yazdklarn. O medeniyetsizlikleri olduu gibi deil, kavram oyunlaryla yapyorlar. bizim akademisyenlerimiz de bu konu hakknda ne yaplan eyi anlayabildi, ne de bu sama sapan konulara ynelik akademik almalar yapt

Evet yle bir baktmzda gryoruz ki tarihteki topluluklar, milletletike devlet kurmu, devlet kurduka da milletlemiler. Bizim cumhurbakanlndaki 16 biliyorsunuz semboliktir. Aslnda yzn stnde devlet kurmu bir milletiz. Yani srf Seluklu ve Osmanl tarihi neredeyse dnya tarihinin yarsndan fazlas ediyor. Trk diye bir ey yok demek iin bir insann ar damarnn atlam olmas lazm. Ama bunlarda o damar filan da yok.

Bu gruhun anlayamadklar u: Trkler Anadoluya 800 bin yahut bir milyon civarnda bir nfusla gelmiler. Anadoluda daha kalabalk bir nfus vard. Ve kartlar Sonra Rumeliye gittiler, orada da kartlar. Bu byk tarih harman iinde nasl bunca asr ylesine byk devletlerle var oldular? Onlar yoktular aslnda deyip rahatlamak istiyorlar! Asl srrn orada olduunu gremiyorlar. Zira var olmak aslnda tam olarak byle olur! rtkanlk yapmadan; ruhu bedenin ve mny maddenin stnde tutarak, unsurlara deil senteze nem vererek ayet tam tersini yapsalard, yani tatmine alm olsaydlar nefisleriyle beraber bizim de milletimiz yok olup giderdi. Sonra ap bir cengverler etnii yaayp kaybolmu diye tarihi yazlarn okurdunuz.

Oysa asl zaafn kendilerinde olduunu grmyorlar. Hem niye grsnler ki? Baknz, Hitler, Germen Irknn efsnelerinden bir din retmek gerekir! demiyor muydu? Dini dlayacak ki rahat etsin hasbam. Zira rklk, ister istemez materyalisttir. Maddenin konusu elbet deiebilir fakat materyalizmin deimesi sz konusu olabilir mi? Biz Trklerde ovenizmin ve rkln rabet grmesi mmkn deildir; biz kendimizden sz ederken bile utanrz

Trklerin ite Balkanlarda huzurlu bir hayat srmesinin tek sebebi etnik bir asabiyet sergilememesidir. Evet, huzurun tek sebebi budur ite. Onlar bizim tarihimizi incelerken Sarayn hareminden baka bireyle ilgilenmiyorlar. Doru l sosyal kesitlere bakmak deil midir? Ama onlarn kendilerine yaktrdklar ilim insanl, bilim insanl tam olarak ite bu! Aln size bir kesit Rumeliden, Ortadoudan; sonra baka halleriyle kyaslayn arasndaki fark bir grn. Bizim dnyada adm attmz hibir yerde kesinlikle bir asimilasyon yaanmamtr. Biz, gittiimiz her yerde tamamlanma alverii gerekletirmiiz. stelik kendi deerlerimizi, kltrmz, irfanmz koruyarak. Niye? nk ortada bir davet var. Ama iradelere hitap eden ve kabul nisbetiyle ilgili arla kamayan bir grev davetidir bu. O daveti dillendirmek ise elbet bizim grevimizdir. Lkin kabul grsn grmesin, doacak her yaay biiminin bir gzelletirme ve iyiletirme nitelii tayacan bilme uuru da bu grev anlaynn yannda duruyordu zaten esas yakan ve doru olan buydu. Biz millet olarak bunun ok farkndaydk.

Dier taraftan, elbette omurgasz olmaz! Fakat omurgann grnmesi de hi gerekmiyor. Osmanlda Trklk ve Snnilik omurgayd deil mi ama ne kadar ok dallarmz, kollarmz vard Hatta ve hatta daha da renkliydi eitlilik, renklilik, omurgaya zarar vermemek artyla izinli, hatt tevikliydi. Siyasi eylem ve fiili mdahale karlk grr; onun dnda serbestlik vard kurulan devletlerimizin hepsinde te bunun ad kalc devlet felsefesidir; baka trl kalc devlet olmak mmkn deildir.

Onlar bir ina yapmlar, biz izahn yapamyoruz! Kimlik bir kiilik ile doldurulmazsa elbette yok olup gider. Kiiliksizlie giydirilebilecek bir kimlik bulunamaz. Bugn iinde bulunduumuz an probleminin artk kimlik olmadn, kiilik problemi olduunu yedi yandaki ocuklar bile anlamaya balad. En st ve en tartlmaz kimliin insan kimlii olduunun farknda herkes. Bu kimlii tamak iin insan domak elbette yetmez; insan olmak, insani varoluu gerekletirmek o uura ulamak da gerekir. Bunun yerine baka bir kimlik arayabilir misin? Mecbursun insan kimliinin hakkn vermeye, gayeli, uurlu, sorumlu birey olmaya. Olamyorsan, insan da olamazsn zaten. nsan doma nasibinin mutluluundan mahrum kalrsn ve yaadnn da farkna varamazsn. Bununla birlikte etnik kimlik insan kimliinin ok altndadr. Mslman kimliinin de ok altndadr Hatta ailev kimliin de altndadr. Benim eim, her etnik kimlikten olabilir. Eim, gelinim, damadm Bir aileyi birlikte oluturuyoruz da bir milleti beraberce oluturuyor olmaktan niin sknt duyalm? Bu gnl de deil, akl mantk meselesi ve bunun cevabn skntl olanlar veremez.

Albert Sorel, Yahya Kemala yle demi: Bilir misiniz ki henz iki ey tamamen kefedilmi deildir. Corafyada kutup, tarihte TRK!

Vallahi ok gzel bir sz Dedik ya! Anadoluya gelip karmlar, Rumeliye gidip karmlar, fethetmiler, g etmiler; ama etnik gsteri sahnesine hi kmadklar halde, Viyana kaplarna onlar gelmi, slamla onlar zdeletirilmi; nasl bir kimlik bu?! Mehmet Akif Trk deil; Ziya Gkalp, mer Seyfeddin, Ahmet Haim, Dalarca, Yaar Kemal Trk deil! Doru mu? Deil. Dorusu u ki hepsi Trk Milletinin airleri yazarlar, yani hepsi Trk.

Etnik, Malazgirtin ncesinde, ok ncesinde kalmtr. Yahya Kemalin millet tarifi ok zekice sylenmi doru bir szdr lkokul yllarmda iken retmenimiz milliyeti bir insand ve bana kurt efsanesinden sz eden bir ocuk kitab hediye etmiti. Neden bilmiyorum o yamda bile skldm kitaptan. nk hi gereki gelmemiti. Kitab bir kenara brakp okuyamadm sarmad beni demitim hi ekinmeden. Bugn Batnn Roms Romls gibi bir kitab nasl ayplyorsak bu da benim iin yle bir eyden ibaret. Zira benim milliliimin zerre kadar ihtiyac yok byle efsanelere Bu sebeple bizim milletimizin milli bir sknts olamaz, olmamas gerekir. Zorla oldurulmak istenmesi ise sizce mantkl ve meru ise bu da sizin probleminizdir elbette.

ayet Almanlarn millet tekevvn asndan skntlar olmasayd, homojen bir etnik yapda rklk sapmas yaayamazlard. Zaaf hissettikleri iin o sapmaya hemen meylettiler. Tekevvnn tamamlam bir milletten inann bir Hitler kamaz. ksa da kimseye sesini soluunu ulatrp ciddiye almazlar. imdiki etnosantrik oryantalizm pompalamalarnn da ite bu zaafn uzants olarak gryorum. Hepimiz tan altna elini sokup srf yarnlarmz iin almas gerekir. zellikle Trkenin, sadece gzel bir dil deil, gl bir dil olduu ocuklara gerekiyorsa boyutlu anlatlmaldr. Dil, bir alkanlk zenginliinden ibaret deildir. Etnik dil, milli dil yerine ikame edilemez; etnik dil ile bir medeniyet kurulamaz ve yaanamaz. Byk meselelerde; sahiplenmek, liykat kesbetmek iindir, korumak iin deil. Dolaysyla hepimizin umull ve derinlikli Trkeye ihtiyac var bunu unutmayalm yeter.

Beri taraftan yllardr, Trk ve Snni kelimeleri alerjik telakki edildi. Sineye ekmek nefsimize ar gelmez; sabr ve tolerans imkanlarmz da ok geni bilirim. Fakat yle bir mesele var: Msamahann, itidalin, tepkisellie hakikatleri feda etmeme uurunun, mukavemet ve hamle gcnn kaynan ve dinamizmini biz yine bu kavramlarn zenginliinden retmeye hepimiz muhtacz. Realitemizin gerei budur nk. Hi yeri deilken negatif tanmlar benimseyip, yani aleyhteki atflarla (yollamalarla) ters ynden kendini ifade etme metodunu benimseyip kendi realitemizi zedelemekten millete vazgemeliyiz. Negatif atflarla erevelenmi bir malzemeden tanm falan ktna hibir zaman ahit olmadk ki bu zaten bir tepkisellik hrnlndan baka bir ey deildir. Efrdn cmi, ayarn mni der eskiler yani, nce ne olduunun unsurlarn kuatacak ki vuzhu, ne olmadn ortaya koysun. te doru tanmn metodunun ise bu olmas gerekir.

Bu yzden bu tarz meselelerin sosyo-ekonomik bir problem deil, etnik deil, maddi de deil bir fikri mesele olduunu grelim ltfen.

Tefekkr tarihiliinin gnmzde dnrleri ve dncelerini nakletmek olarak anlalyor gibi grnse de aslnda tarih zerinde dnmek ve tarihi fikri deerlendirmeler yaparak anlatmadr. Ne hazindir ki ite anlatmaya altm bu boluu oryantalizm can havliyle doldurmaya alyor



Syleyeceklerim var!

Bu yazda yazanlara katlyor musunuz? Eklemek istediiniz bir ey var m? Katlmadnz, beenmediiniz ya da dzeltilmesi gerekiyor diye dndnz bilgiler mi ieriyor?

Yazlar yorumlayabilmek iin ye olmalsnz. Neden mi? nanyoruz ki, yreklerini ve dncelerini ekinmeden okurlarna aan yazarlarmz, yazlar hakknda fikir yrtenlerle istediklerinde diyaloa geebilmeliler.

Daha nceden kayt olduysanz, buray tklayn.


 


zEdebiyat yazar olarak seeceiniz yazlar kendi kiisel ktphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi ktphanenizi oluturmak iin buray tklayn.


Yazarn eletiri ana kmesinde bulunan dier yazlar...
Sinema Kltrel Meselemiz Haline Ne Zaman Gelecek?
Neyimizi Kaybettik
Trk Sinemasnn Ezberini Bozan Ynetmen
Katilleri Tanyoruz
No Comment
Bir atma Zemini Olarak Kltr
Sempati ve Antipati
Siyasetin Kilidini Amak
Terr Bitmedike
Arzu Yeterli Deil

Yazarn dier ana kmelerde yazm olduu yazlar...
Gzbebei Turusu [iir]
Szn iei [iir]
Bilemezsiniz [iir]
Ayrln Bitii [iir]
Sevgiliye Hasretle [iir]
Geceye Kside [iir]
Benimle lr Msn? [iir]
Beste-i Nigar [iir]
Tesirsiz iir [iir]
Kehribar Gzlm [iir]


Ya Irmak kimdir?

Felsefe ve edebiyat a! Yaync, gazeteci ve kitapsever. . .


yazardan son gelenler

 




| iir | yk | Roman | Deneme | Eletiri | nceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babali Ktphanesi | Yazar Ktphaneleri | Yaratc Yazarlk

| Katlm | letiim | Yasallk | Sakllk & Gizlilik | Yayn lkeleri | zEdebiyat? | SSS | Knye | ye Girii |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

zEdebiyat bir zlenim Yapm sitesidir. zlenim Yapm, 2023 | Ya Irmak, 2023
zEdebiyat'da yaynlanan btn yazlar, telif haklar yasalarnca korunmaktadr. Tm yazarlarnn ya da telif hakk sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadr. Yazarlarn ya da telif hakk sahiplerinin izni olmakszn sitede yer alan metinlerin -ksa alnt ve tantmlar dnda- herhangi bir biimde baslmas/yaynlanmas kesinlikle yasaktr.
Ayrntl bilgi icin Yasallk blmne bkz.