..E-posta: ifre:
zEdebiyat'a Üye Ol
Ska Sorulanlar
ifrenizi mi unuttunuz?..
Dnyada insandan ok aptal var. -Heinrich Heine
iir
yk
roman
deneme
eletiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
yelik
Yazar Katlm
Yazar Ktphaneleri



u Anda Ne Yazyorsunuz?
nternet ve Yazarlk
Yazarlk Kaynaklar
Yazma Sreci
lk Roman
Kitap Yaynlatmak
Yeni Bir Dnya Dlemek
Niin Yazyorum?
Yazarlar Hakknda Her ey
Ben Bir Yazarm!
u An Ne Okuyorsunuz?
Tm balklar  


 


 

 




Arama Motoru

zEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




8 Mart 2022
Deitirirse Dnyay Kadnlar Deitirir!  
Bayram Kaya
ocuklarn gelecekteki renmeye bal bilisel dzeyi ve bu dzeyi oluan bilgiyi seme ayklamay kategorize edici geri balanm kalplar kadnn dil, tavr ve kiisi kapasiteli donanmdan akseder.


:DFD:
unu bir kere ortaya koyalm. Gnmz gereklii iinde ister tek tk istisnay olsun, ister yaygn ekilde olsun; insana iddete hayr. nsan ayrmna hayr. zelde kadn ve erkek te bir insan olduuna gre; kadna iddete de erkee iddete de hayr.

Yaamn iindeki dinsel, kltrel, geleneksel ve snfsal statl bakla kadna yaplan bask, zlm, iddet ile kadna yaplan istismar ve hunharla hayr.

nsan (kadn) zerinde; e-ebeveyn gibi ne sfatla olursa olsun; iveren, amir, kazan salayan gibi ne vasfla olursa olsun; insan istedii gibi tasarruf etme sahipliine hayr. nsan ayrmclna da hayr. Kadn ve erkek ayrmclna da hayr

nsan aitlii iinde cinsel ayrmcla da hayr. Kukusuz hayatn kendisinde gelen belirlenimle insann cinsel ekicilii vardr. Hayatn belirledii cinsel ekicilik bir olanak ve yapabilirlikle temel dzlemdir.

Ancak bu olanak ve yapabilirlik tek yanl baklarla bir glendirme bir aalama bir saldrganla izin verme deildir. Hayatn gerei insann insanda tahrik olmas varsa da; hi bir ey gibi tahrik de alabildiine yaln sre deildir.

Her ey gibi tahrikler de mutlaka bir frenleme sreciyle vardr. Tahrik ve frenleme sreci e anl ikisi birden beliren srelerdir. nsan, eik amna kadar gtrecek bir azmanlamann saldrganl, ancak sosyo toplumun bilin dzeyini sindirememek ve uygar insan olmamakla olasdr.

nsann zorunlu belirlenimleri kolektif zarfla girien bir eylem-fren ilikisidir. stelik salt bana frensiz bir tahrike cevaz verdiiniz zaman; bir tahrikin nerede; ne zaman; neyle balayp; nerede, ne zaman ve neyle duraca da belli olmaz.

Eitimsiz olup, ruhen, zihnen bilisel gdas olmamakla da kontrolsz olacak tahriklere verilecek cevaz ve hafifletici yaklamlar; salt insann insana tahriki olmasyla kalmaz. Kiinin hayal gc yoksunluuna gre damacana da bir tahriki durum olmakla karmza kar.

Frndaki ekmek te bir tahrik olur kar. Kuyumcudaki altn da bir tahrik olur. Varsln mal da mlk de bir tahrik olup kt gibi bu frensiz vlamalarla kiinin glmesi de, bir kiiye gcklk bile o kiinin ldrlmesine bir tahriktir. Frensiz olu kiinin bu tr tahriklerle olmasna kadar gidecek bir cevazdr.

Bunlar belirttikten sonra saygn bir soruna vck vck gzelleme yapmadan bodoslama gireceim

Dnyay ne kadnlar ne erkekler deil insanlk lemi deitirir. Dnyay insanln kapasitesi deitirir. nsanln kapasitesi de tekil ya da zmre insann kapasitesi deildir. Dolaysyla insanln kmlatif kapasitesi; her biri bir insan olan, ne kadnn kapasitesidir. Ne erkein kapasitesidir.

nsanlar dnyay reten biliime bal bilgiye dek teknik ve teknolojilerle deitirir. nsann kendisi dnda kolektif bir alan iinde eksiini tamamlayan teknik ve teknolojilerle donanma ii kolektif geri balanm yasalaryla girien karmaklamann sonucudur. nsanln depo bilgisi, sosyo toplumun kolektif depolu bilgi ve bilinci; kiilerden ve tek tek kadn erkek dediimiz insandan bamszdr.

Kiilerin kapasitesi asla kolektif kapasite olmamakla; insann kapasitesi kolektif kapasite karsnda snrl bir kapasite gibi davranr. Kiiler kendi ilgi ve ihtiyalar orannda kolektif depo enerjiden bilgi ekerler.

Kolektif depolu enerji, srekli ve zorunlu olarak ortam iine yansr. nternet ile Dnyaya yansyan dolamdr. Alar aras ortam iindeki kiiler kadn ve erkektirler. Kolektif alanl depo enerjiden yansmalar, ayrmsz kadn erkek, herkes olan insan zerine yansr.

Bu yansma adeta yamurdan slanmak gibi, gnele gnelenmek gibi herkesin zerine boca olula epeevre bir eriimdir. Bu eriim ile kiiler kolektif depolu biliim elerinin boca olmasnda slanrlar.

Bu trden slanmann sirayeti, herkesin hissetmesine gredir. Yani slanma, alan iinde yaplacak olan bilgi emisyonu, herkesin ilgi ve ihtiyacna gre deien bir sirayetlenme olacaktr.

Kiisi kapasitesini ucu ak olmakla birlikte kiisi kapasite kiinin grd ie gre ve kiinin kendi kiisi ilgisine, kiisi ihtiyacna bal isteklerle kii kendi kapasitesini kendisi snrlar. Bu snrl kapasiteli tutum da kiinin temel forumudur. Yani snrlanma ihtiyal kapasite kiinin ntr enerji durumuna geiidir.

Kendi isteiyle donanmn snrlayan kii ister kadn kapasitesi olsun ister erkek kapasitesi olsun bu kapasite kiinin bilisel dzeyini, donanmn, toplumsa katlmn oluturur. Zdd durumlar gerei ya da frenli durumlar gerei kolektif kapasitenin de ulam, eriim aksamalar kanlmazdr.

Hele bir de bu kapasitif aksamalar zerine snfl toplumun geleneksel, dinsel bakla kastl bir kadn-erkek ayrtrmasn yapan bindiri modlasyonlar yklenirse; zaten aksak olan durum, daha da kt olur.

Gereklik bu olunca "kurtarrsa dnyay, kadnlar kurtarr" sz ister motivasyon cmlesi olsun. ster mecazen sz olsun. sterse bu sylem bir soruna dikkat ekip parmak basmak olsun.

Ayrmclk yapldn dile getiren doru bir sz; "kurtarrsa dnyay, kadnlar kurtarr" gibi baka bir ayrtrc yanl szle dzeltilmez.

Bu sz de tpk erkein kadna stnln belirten ananevi ve inansal safsatalar gibi doru olmayan, yalan olan; kadn yapabilirlii zerinde erkek ayrmclna yol aan sylemdir.

unu da hemen belirteyim "dnyay deitirirse kadnlar deitirir" ezberine gre erkekler eer atl ve kapasitesiz ise, hayatn belli bir dnemi iinde her bir erkei kadn olan ana yetitirmiyor mu?

Kadn, bebeklik ve ocukluktan beri erkek ocuu yetitirir (buna kz ocuu olan kendisi de dhidir). Kadn ocuklarn yetitirirken nerdeyse ocuun hayat boyu srecek olan renme kalplarn da ocuun zihnine nakeder.

ocuklarn gelecekteki renmeye bal bilisel dzeyi ve bu dzeyi oluan bilgiyi seme ayklamay kategorize edici geri balanm kalplar kadnn dil, tavr ve kiisi kapasiteli donanmdan akseder.

Eer kadn mevcut sosyolojik rol erevesinde ocua dnyay deitirecek apta kapasite kazanmay retememise; bu kadnlar dnyay deitirmeyi nasl baaracakt gibi yine ok yanl baka bir sorgulanmann nn aar!

nk bir kadnn yeti ve kapasitesi dier kadnn yeti ve kapasitesine genelleir olmad gibi bir kadnn yeti ve kapasitesi; erkein de "insanln da yeti ve kapasitesi" deildir.

Yukarda beri dediim gibi dnyay kurtaracak olan da batracak olanda ne Aye'dir. Ne Kezban'dr. Ne Ali'dir. Ne Ahmet'tir. Ali'ye, Kezbana baktnz zaman onlarda dnyay deitirecek bir donanm gryor musunuz?

Yoksa Trkiye'ye, in'e ve giderek Acuna bakmakla Dnyay deitirecek olan; toplumsal bir insanlk kapasitesinde mi gryorsunuz?

Dnyay kurtaracak olan da batracak olan da NSANLIKTIR. Toplumlar aras kolektif alanl toplum sal kapasitedir.

Dnyay kurtaracak ya da Dnyay batracak olan; iinde olunan sosyo toplumsa kapasiteli depo bilgilerle; bu depo bilgileri kullanlacak insanln, teknik ve teknolojik dnmleri, kullanm biimi belirler olacaktr. 08.04.2022



Syleyeceklerim var!

Bu yazda yazanlara katlyor musunuz? Eklemek istediiniz bir ey var m? Katlmadnz, beenmediiniz ya da dzeltilmesi gerekiyor diye dndnz bilgiler mi ieriyor?

Yazlar yorumlayabilmek iin ye olmalsnz. Neden mi? nanyoruz ki, yreklerini ve dncelerini ekinmeden okurlarna aan yazarlarmz, yazlar hakknda fikir yrtenlerle istediklerinde diyaloa geebilmeliler.

Daha nceden kayt olduysanz, buray tklayn.


 


zEdebiyat yazar olarak seeceiniz yazlar kendi kiisel ktphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi ktphanenizi oluturmak iin buray tklayn.

Yazarn felsefe kmesinde bulunan dier yazlar...
Kendisini Kopyalama 2
Kopya Yaplar 1
Totemi Dil 24/g
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratl 16
El Felsefesi ve Tarihsel Yaratl 10
Totemi Dil 24/e
Kolektif Alan 24
Kopya Yaplar 4
Totemi Dil 23/a
Bir Ahlak ve Vicdan Sorunu Olan Utan 1

Yazarn dier ana kmelerde yazm olduu yazlar...
Ne Devletsun Ne Devletlu [iir]
Kle 2 [iir]
ve Biz [iir]
Bor Namustur [iir]
Mjdelenmitir Ekim 2 [iir]
Yol Yolcudan Habersiz [iir]
Asuman [iir]
Mjdelenmitir Ekim 1 [iir]
Kle 3 [iir]
Kendime Sayarm [iir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eitimci. 1950 Mucur / Krehir doumlu.


yazardan son gelenler

 




| iir | yk | Roman | Deneme | Eletiri | nceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babali Ktphanesi | Yazar Ktphaneleri | Yaratc Yazarlk

| Katlm | letiim | Yasallk | Sakllk & Gizlilik | Yayn lkeleri | zEdebiyat? | SSS | Knye | ye Girii |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

zEdebiyat bir zlenim Yapm sitesidir. zlenim Yapm, 2023 | Bayram Kaya, 2023
zEdebiyat'da yaynlanan btn yazlar, telif haklar yasalarnca korunmaktadr. Tm yazarlarnn ya da telif hakk sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadr. Yazarlarn ya da telif hakk sahiplerinin izni olmakszn sitede yer alan metinlerin -ksa alnt ve tantmlar dnda- herhangi bir biimde baslmas/yaynlanmas kesinlikle yasaktr.
Ayrntl bilgi icin Yasallk blmne bkz.