..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Roman yazmanýn üç kuralý vardýr. Ne yazýk kimse bu kurallarýn neler olduðunu bilmiyor. -Somerset Maugham
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




10 Eylül 2022
Ýttifaklar Referans Noktasýydýlar 6  
Bayram Kaya
Ama muhakkak olan saldýrýlardý. Böylece bu saldýrýlara karþý birkaç günlük bekleyiþle geçen süre boyunca ölü mezarýna býrakýlan yiyecekler sayesinde, üreticiler kendi ölülerinin yenmesini önleyip, kendilerine de yapýlacak yamyam saldýrýlarýný engelliyorlardý. Yamyamlar üreticileri, üreticiler de yamyamlarý izliyordu.


:BFI:
Üreten iliþki içine giren gruplar, yine de yüz yýllar sürecek zaman dilimi içinde giderek azalan sýklýkla avcý toplayýcý grup olmaktan ve yamyam grup olmaktan uzaklaþacaklardý.

O aþamalarda üreten gruplar iki tane fiili durumu (defakto durum) ortaya koyacaklardý. Bunlardan birisi saldýrgan gruplar karþýsýnda o güne kadar eþi emsali olmayan yepyeni bir OLANAKTI.

Emsali olmayan olanak ta grubun üreten iliþkisiydi. Her bir yamyam gruplar fýrsatýný bulduðunda diðer gruplarýn ölüsünü, dirisini yiyordu. Üreten gruplar da zaten bu yamyamlýðýn içinde geliyorlardý.

Ama üreten iliþki olanaðý grubuna, yamyam gruplarýn saldýrýlarý karþýsýnda yepyeni bir davranýþ alaný açýyordu. Açýlan alan þöyleydi. Üreten grup, kendilerini korumak için barýnma yeri çevresine, ölülerini korumak için mezarýn üzerine, ürün fazlasýný býrakýyorlardý.

Kendisi için ve ölüsü için kurtulmalýk (kurban) verdiði bu ürün sunu iþi, o güne kadar görülmemiþ bir durumdu. Böylece bu sunu yiyeceði sayesinde üreticiler yamyam akýnlarýndan korunuyorlardý. Bu sunu cehennemden kurtulmak için deðildi. Cehennem tasýmla böyle bir algý, bilgi ve baþlangýç yoktu.

Mezar üzerine konan ölü yiyecekleri nedenle üreticiler ölülerinin birkaç gün içinde çürüyüp bozulmasýna kadar yiyecek sunma iþini yapýyordular. Saldýrma çok pahalý ve çok riskli bir iþ. Zaten yamyam saldýrýlarý da günlük deðildi. Saldýrýlar yamyamlarýn av, leþ bulamayýp çok ok aç kalýnca göz karartýlan bir durumdu.

Bazen mezar üzerindeki yiyecekle yetinmeyen yamyamlar seyrek te olsa mezar açtýklarý zaman da oluyordu. Bu tür yaþanmýþlar nedenle üretici grup tedbirden mezarýn içine de yiyecek yani kurban koyuyorlardý.

Yamyam saldýrýlarý gün aþýrý olan saldýrýlar deðildi. Dýþarýda ot, kök, meyve, yemiþ, böcek, leþ ve av varken diðer bir yamyam yaðmacýya saldýrmak, hemencecik ilk etapta göze alýnan kolay bir durum deðildi.

Ama muhakkak olan saldýrýlardý. Böylece bu saldýrýlara karþý birkaç günlük bekleyiþle geçen süre boyunca ölü mezarýna býrakýlan yiyecekler sayesinde, üreticiler kendi ölülerinin yenmesini önleyip, kendilerine de yapýlacak yamyam saldýrýlarýný engelliyorlardý. Yamyamlar üreticileri, üreticiler de yamyamlarý izliyordu.

Üreten ve kendisini iyi savunan geliþmiþ bazý gruplar ölüleri yamyamlar tarafýndan yenmesin diye, damdan girdikleri barýnma yerleri içinde üzerine oturduklarý sedirin altýna gömüp çürütüyorlardý.

Üreten iliþki öncesinde beri süre gelen çatýþmalar karþýsýnda üreten grup “ölü yiyeceði” gibi böyle bir önlemi, üretim yapma olanaðý sayesinde saldýrganlarýna karþý ortaya koyduklarý yepyeni bir önlem alýþtý.

Ölü yiyecekleri mezara ölü yesin diye konmuyordu. Bu anlayýþ animiz duygulardan ileri gelir gibiyse de mezar yiyeceði, grubun kendi canýný kurtarmak için kendi canlarý adýna sunu ya da kurban veriyorlardý.

Üreten ve yayam olan komþu gruplarýn birbirine yakýn “nispeten sessiz ve güvenli bir ara yerleri vardý. Buralar kurbanlarýn ya da sunularýn býrakýldýðý takdime yerleriydi. Daha sonra buralar sunu yeri olmalarý kadar gözlem yeri, buluþma yeri olacaktý. Ýttifaklar bu güvenli sunu yerine tapýnak diyecektiler.

Ýttifaklar bu tapýnaklarda baþlamýþtý. Üreten grup yamyamlarýn kabaran öfkesini dindirmeleri gerekirdi. Üreten gruplar yamyamlarýn öfkesini dindirmeyi kendi yamyamlýk zamanýnýn açlýk davranýþlarýyla ve yine kendilerinden bilmekle empati yapýyordular.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.