..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Sanatçýnýn iþlevsel tanýmý bilinci neþelendirmektir. -Max Eastman
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




15 Eylül 2022
Ýttifaklar Bir Referans Noktasýydýlar 11  
Bayram Kaya
Kiþinin kendi dýþýndaki sosyal özne, yani totem bilinci; kardeþlik enformasyonu üzerinde sosyal zekânýn da içeriðini (muhtevasýný) oluþturuyordu. Dokunma, emme, doðma, beslenme, korunum gibi kimi sosyal, kimi hayati enformasyon olan bu tutumlar; kardeþlik tanýmlý totem alan içindeki edimsel süreçlerdi.


:BHC:
Kiþinin kendi dýþýndaki sosyal özne, yani totem bilinci; kardeþlik enformasyonu üzerinde sosyal zekânýn da içeriðini (muhtevasýný) oluþturuyordu.

Dokunma, emme, doðma, beslenme, korunum gibi kimi sosyal, kimi hayati enformasyon olan bu tutumlar; kardeþlik tanýmlý totem alan içindeki edimsel süreçlerdi.

Her enformasyon birbirine göre eylemlerdi. Her biri birbirine göreydi. Hepsi kiþilerin birbiri üzerine anlaþýlan sekans eylemleriydiler. Sekans hareketleri totem sistemin denge hareketleriydiler.

Sosyal zekâ enformasyonu “kardeþleþme ilkesi” üzerinde baðýtlanýp, kardeþleþme ilkesi içinde açýlmýþ olan “bu tür sekans tik alanlar üzerinde" eylemliydiler.”

Totemdik kiþi ve totemdik kiþiler enformasyonu “totem kardeþler” denen edimsel bilgilerdi. Bu bilgiler totem alanýn baþlangýç koþulunu oluþan referanslardý. Kiþi bu referanslarla kendi sosyolojik çevresini idrak ediyordu.

Kiþiler kendi sosyolojinindi çevreyi, bu kalýplara yükletilen enformasyon bilgileriyle anlýyorlardý. Kiþiler sosyal ve fiziksel çevresini bu kalýplarla bu kalýplara göre yorumlayýp; sosyal alaný ve fiziksel alaný bu kalýpla kategorize edip, deðerlendiriyordu.

Totem alan içinde edinilen totem kardeþler enformasyonu; dýþa açýlma gibi baþka tür algýlarýn enformatik frekanslý sekanslarýyla uyuþmuyordu. Yani totem alanýn dýþýna açýlma enformasyonu kardeþlik kalýbýnýn üzerindeki kardeþlik tanýmlý denkleþmeler içine oturmuyordu.

Yani totem alan dýþýna açýlým olacak baþka tür algýlar bu kalýp üzerine modüle olup, etkileþemiyordu. Dolaysýyla da kiþi ya da grup “dýþa açýlma” gibi baþka tür algýlarý ne anlýyor; ne anlam verebiliyordu.

Alýþýlmýþ, adreslemiþ sekans hareketlerinin anlamý deðiþse bile, bugün bile her yeni anlamý insan kardeþliði, inanç ve din kardeþliði, emeðin ve barýþýn kardeþliði, ana baba kardeþliði ya da Âdem’in çocuklarý olma kardeþliði gibi kardeþlikleri totem zeminli kardeþlikler üzerinde anlýyoruz.

Çünkü kardeþlik kalýbýnýn ilk inþa temelinde; ihtiyaçlar hiyerarþisi var. Kardeþlik gibi ilk inþa kalýbý içinde ihtiyaçlar hiyerarþisinin paydaþlýk referansý var. Ya da ihtiyaçlar hiyerarþisi üzerinde; kolektif çaba olmakla kolektif emeðin kardeþ payý edilmesi gibi sekans referanslarý vardýr.

Ýlk baþlangýç koþulu içindeki sosyoloji içinde üretim yapmaya göre sekans bilinci olmadýðýndan, dýþa açýlan üretim hareketinin totem alanda tasnifi olmadýðý nedenlerle, üretim hareketi ve sekanslarý totem kardeþliðiyle pek algýlanamýyordu.

Yeni olan durumlar ilk referans en formasyonlu zemin hareketi içine ya da üzerine inþa olmakla; yeni olanýn ilk zemin hareketine göre doðrultmasý yapýlacaktý.

Dýþa dönük üretim hareketi, totem alanda neþvünema bulacak þekilde açý deðiþmesine uðrayacaktý. Açý deðiþimi modülasyonu da daha önce totem alan içinde karþý sekans frekanslarýyla oluþmuþ olan totemi kategorize ediþin içine, rahatlýkla modüle edilecektiler.

Üretim hareketi gruplar arasý totem meslek ürünlerinin deðiþ tokuþuydu. Bunu düzenleyecek ve bunu baðdaþtýracak olan öznel ilke de ittifaktý. Ýttifak içinde totem kardeþler olmamanýn eksikliði vardý. Tersten söylersek ittifak içinde dýþtan kardeþi olmama baðdaþtýrýcý, eksiði nedenle boþluk doðuyordu.

Bu gibi totem referanslarýndan yoksun eksikler boþluðunun alanlarý haliyle gruplarýn diðer gruplar kardeþi olamama boþluðunun enerji ve direnci olmakla, ortaya çýkýyordu.

Yani karþý grup bu grubun ne totem kardeþiydi. Karþý grup bu grubun ne doðanýydý. Karþý grup bu grubun ne emeniydi. Karþý grup bu grubun ne doyaný ne temas edileniydi. Ne de sorumlusu olduðu sorulanýydý vs.

Yalýtýmýn amacý neydi? Kardeþlik temasý üzerinde totem alandan sorulur olma ve sorumlu olmaktý. Kýsaca ittifak edecek gruplar karþý grubun kardeþi deðildiler. Tüm direnç, tüm kavga kategorize edilemeyen bu boþluk alanýn enerjisinden çýkýyordu.

Baþka yerde deðil, bir þeyi nerede kaybettiyseniz orada ararsýnýz. ”Ýttifaký giriþimler” totem kardeþler olmama üzerinde ve totem kardeþler olmamanýn anlayýþý içinde kaybolup gidiyordu. Tüm giriþtirici nesnel ittifaký salýnýmlar; grubun totem kardeþi olmama sosyolojini bir haleti ruhiye içinde sönümleniyordu.

Daha açýðý, dýþ gruplarla temas etmenin; totemdik baþlangýç koþulunun içindeki üreten iliþki koþuluna uygun sekanslarý, iþler kýlacak bir "sosyolojik algý kalýbý yoktu". Ne edip ne yapmalý ki totem kardeþler kalýbý üzerinde yeni olan ittifaký deðerlerin giriþim aðý baþlatýlsýndý.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 2
Ölçü 4
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Kendime Sayarým [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.