..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Mutlu köle çoktur. -Darwin
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




23 Eylül 2022
Ýttifaklar Birer Referans Noktasýydýlar 17  
Bayram Kaya
Ya neyi rýzk olarak veriyordu El? Kolektif üretim hareketi içindeki kolektif gücün birikimlerine göz koyan El, kendisini kolektif gücün mülk sahibi olarak ilan etmesiyle; bu sanal mülkünü rýzk diye veriyordu. Yani El ortaklýðýn kapasite sahipliði içindeki öküzü, tarlayý, baðý, bahçeyi, avadanlýklarý, bilgiyi, rýzk diye, nimet diye, hikmetinden sual olunmaz diye daðýtýyordu


:BDF:
17/1

Totem alanda mirasçýlýk ve temas etme kuralý þimdi; ittifakýn mirasçýsý olma ve ittifakýn temas edeni olmaya dönüþmüþtü. Bu iki temel baþlangýç koþulu köleci sisteme göre dönüþmüþtü. Bu dönüþme; kiþiyi ana babasýna mirasçý yapan dönüþmeydi. Kiþiye ana baba kardeþler arasýnda el ele deðdirmenin temasýný yapan dönüþmelerdi.

Kolektif yükümlülükler ana babaya göre inþacý ana baba totemi üzerine indirgenmiþti. Köleci sistem içinde bir de mülk sahipliðini gözeten totem vardý. Ki mülk sahipliði totemi kolektif kapasiteyi ele geçirmekle veren ve alan El ‘di.

Ana baba totemi hem kiþilerin geleceðine garanti olan bir inþa þekliydi. Hem de kiþilerin ana babasýna, elden ayaktan düþmenin garantisiydi. Aslýnda kolektif miras ve kolektif yükümlülükler ana baba üzerine transferdi.

Ortak bir baðlanýmla kiþiler arasý bir meþruiyet anlayýþý ortaya koymazsanýz; karþýlýklý ihtiyaçlar temini olan kolektif sistem çevrimi, baþlayamaz. Her nesnelliðin mutlaka kolektif bir öznel anlama birliði ve bilgisi olacak.

Totem alandaki kardeþler arasý temas etme meþruiyeti; bu kez ittifak içinde Ýlahi kardeþler arasýnda cinsel temas etmenin meþruiyet ilkesi olmuþtu. Ýttifakýn Ýlah kardeþliði kavramý içinde totem kardeþler mana anlayýþýnýn sadece cinsel temas edilirlik içindeki yönelim þekli deðiþmiþti.

Totemin temas etme tabusu, ilahi kardeþlik içinde gruplar arasýna temas etmeye doðru geniþlemiþti. Yani totemi temas yasaðý, ittifak içinde dýþa açýlmanýn ve uygarlýðýn gereði olan bir temas ilkesine dönüþmüþtü.

Köleci sistem içinde ayný ana babadan olma kardeþler; ana babasýna mirasçýydý. Ana baba da çocuðuna mirasçýydý.

Köleci sistem ilahi sistem içinde çýkacaktý. Bu çýkýþa baðlý olarak kolektif yapý içinde kolektif paydaþlý olan kolektif doku; bir olupbitti El marifetiyle kimi kiþilerin özel malý, mülkü ve gasplarý olacaktý. Paydaþlý olarak ortaya getirilen ürünler, kullaným ve tüketimler; El marifetiyle rýzýk olarak kimi kiþilere verilecekti.

Çoðunluðun kendi payýný alamadýðý köleci ortamda; gaspý elinde tutan mal mülk sahipleri nedenle kolektif garanti ortadan kalkacaktý. Tekil kiþiler kolektif baþlangýca kadar hiç bir zaman yarýn güvencesi ortaya koyamamýþlardý.

17/2

Yarýn güvencesi ancak kolektif alan ile ortaya konan bir kolektif garantiydi. Manyetik korumanýn dünya üzerinde kalkmasý ile ne olacaksa; mal sahibi kiþiler yüzünden yoksullarýn üzerinde kalkacak olan kolektif garanti ile de bozulan denge içinde benzer analojik kargaþalar olacaktý.

Batan kolektif garanti, bu kez de ana babalarýn mirasçýlýðýnýn güvencesi olarak yeniden su yüzüne çýkacaktý. Ana baba mirasý, güya kolektif miras güvencesinin yerini tutacaktý!

Ana baba kardeþliði önce ana baba mirasçýlýðýna iþaret ediyordu. Sonra da ilahi dönemli anlamýyla totem kardeþler ya da ana baba kardeþler arasý temas deðil de “ana baba, ebeveyn ve ana babadan kardeþ olanlar dýþýndaki kiþilerle temastý. Bu temas þekli týpký ittifak yasasýndaki “gruplar arasý temasýn meþruluðuna” iþaret ediyordu.

Ancak nedenler çok farklýydý. Gruplar arasý temasýn meþruiyeti üretim hareketi nedenle oluþan bir ihsastý. Oysa Ebeveynler ve ana baba kardeþler dýþýndakilerle dýþtan temas; mülk sahibi ittifakýna tabi olma esasýna göre yapýlan bir düzenlemeydi.

Nasýl totem kardeþler birbirleriyle temas ediyorlarken zýttý durumla kendi grubu dýþýndakilerle temas etmiyorlar ise; þimdi üretim hareketinin selameti için totem kardeþler birbiriyle; mülk sahipliði denen köleci ittifakýn selameti için, ana baba kardeþler de birbiriyle temas etmiyordular. Artýk doðuran, doðurtan size kardeþ deðildi.

Çünkü totem kardeþlere göre; ilah kardeþliðinde de; ana baba kardeþliðinde de, kardeþ olmanýn özneleri deðiþmiþti. Aktörler baðý deðiþmiþti. Ýlahýn ve ana babalarýn rolleri deðiþmiþti.

Totem dönemde ve ilahi dönemde; doðuran ve doðurtanlar doðanlarla kardeþti; temas edilenlerdi. Ýlahi yasalara göre ittifaklar içinde bu taraf bir kadýndan doðan çocuk yine bu tarafa verilirse meþruiyet ne olacaktý?

Bu taraf kadýndan doðan çocuk kendisini doðuran tarafa verilirse çocuk doðuranýyla "totemi kardeþ olacaðý" için ittifak yasasýna göre çocuk doðuranla temas edemeyecekti.

Ýttifak içinde bu taraf kadýndan doðan bir çocuk eðer karþý gruba verilirse, çocuðun verildiði grup, çocuðu doðuran grubun karþý grubuydu. Bu kes çocuk kendisini doðuran gruba "kendisini doðuran mantýðýyla yaklaþmayacaktý.

Ýttifak yasasý içinde çocuk kendisini doðuran gruba, "karþý gruptan olma gözüyle bakacaktý". Bir ilahi gruba, karþý ilahi gruptan olanlarýn hepsi temas meþruiyetiydi.

17/3

Bu durumda çocuk, kendisini doðuranýn karþý gruptan olmasý nedeniyle çocuða kendisini doðuran grubun her biriyle temas etme meþruiyeti vardý.

Unutmayýn ki o çaðlarda doðuran bilinci yoktu. Ya totem bilinci gibi totem kardeþlerden doðmanýn bilinci ile totem kardeþlere temas etmenin bilinci vardý.

Ya da ilahi ittifak içinde ilahi kardeþlerden olup; karþý gruptaki ilahi kardeþlerinizle temas etmenin bilinci vardý. Her iki sistemde de doðuran bilincine yönelik seçme ayýklama tutumu ve davranýþlar anlayýþý yoktu.

Totem kardeþleri veya ilahi kardeþleri yahut ta ana baba kardeþleri ifade eden, kardeþin mirasçýsý olmayý ifade eden ve kardeþiyle temasý ifade yaklaþýmlardaki kurala göre yansýmalarla davranýþlar farklý farklý olacaktý.

Evet, ilah gene paylaþtýrandý. Ama ilahi ortamda doðan her çocuk, hem onun aiti deðildi. Hem de ilah ittifaký ortamda doðan her çocuða paylaþmadýkça sahip çýkamýyordu. Bunlar ve bunun gibiler rollerin deðiþtiði akýþlardý.

Ýttifaký alan içinde Ýlahýn salt kendisinde olmayan ya doðuraný veya doðurtaný olduðu melez çocuklar vardý. Yani baþka ilahýn da doðuran ya da doðurtaný olmakla baþka ilahýn çocuklarý da vardý. Bu nedenle çocuklar ilahtan çok ittifakýn mirasçýsýydýlar. Ýttifakýn temaslýsýydýlar. Ýttifaklar da bir konsorsiyum aiti olmakla mülktü, devletti.

Ana baba bir veya anasý baþka babasý baþka kardeþlerde, çocuklarýn her bir ana veya babaya mirasçý olma rolü ve aktörlüðü vardý. Bu nedenle köleci ittifakýn mirasý; toteme göre mirasçýlýða ya da ittifak mirasçýlýðýna göre olmayacaktý. Çocuk kendisini doðuranýn ve kendisini doðurtanýn mirasçýsý olacaktý. Bu mantýðýn yansýmasý da farklý olacaktý

Totem dönemden beri, ilahi dönemden beri kardeþlerin farklý dokunma karakteri þimdi mülk sahibi ana baba kardeþler olup olmamaya göre temas etmenin ya da temas etmemenin ayarý olacaktý. Köleci ittifakta temas etme kuralý, týpký ittifakýn temas kuralý gibi dýþtan iman kardeþleri üzerinde temas etmenin kuralýna göre iþleyecekti.

Ýttifaklarda temas etmede de temas etmemede de rol karþý ittifaktan olup olmamaya göreydi. Yani rol ilahi aitliklerdeydi. Ýttifaka göre temas “dýþtan temaslý” olma kuralýydý. Ana baba velayeti de ilahi ittifakýn içinde benzeþen analojiden çýkýyordu.

17/4

Köleci ittifak içinde ana babanýn rolü, dýþtan temas eden ittifak gibi (dýþtan evlilik gibi) benzerlikle kendisini ittifaký röle kaptýrma biçiminde ortaya çýkacaktý.

Ýttifak eden bir grubun, kendi totem grubu dýþýndaki ilahi kardeþlerle temasý ön görülmüþtü. Köleci ittifakýn ana baba velayeti de” totem aile dýþýndaki iman kardeþleriyle temaslý olmaya ön gören dönüþümün yansýmasý olacaktý.

Mirasçýlýða gelince ana baba mirasçýlýðýnda ana babanýn ister malý mülkü olsundu isterse olmasýndý. Kimin kulaðý duyardý. Siz mülkün sahibine ve mülk sahibinin rýzklarý nasýl daðýtýrsa daðýtsýn mülk sahibinin daðýttýðýna iman eden bir iman kardeþler aforizmasý içinde seçici oluþta iman kardeþlerinizle temas edebiliyordunuz ya siz ona bakýn. Gerisi výz gelir, týrýs giderdi.

Köle de mal mülk sayýldýðýndan, ana baba köleliði de çocuklara mirastý. Nasýl mal mülk sahibi olup olmamanýza göre ana babalar mirasçýlýðý doðmuþtu. Yani mülk sahibinden mülkü olanlar doðacaktý. Mülk sahibi olmayan ana babadan da mülkü olmayanlar doðacaktý.

Üretim hareketine dayanmayan ve üretilenleri, kolektif kaynaklarý sömüren köleci ve inancý mantýðýn doðuran doðurtan ana baba bilinçli daðýlýmý içinde; Zengin de zenginler doðacaktý. Fakirden de fakirler doðacaktý. Köleden de köleler doðacaktý. Yansýma buydu. Bu da kaderdi!

Çünkü El; “kiminizi, kiminize çalýþsýn diye (Mülk sahibine kölelik etsin) diye rýzkýný eksilttik. Kiminizin rýzkýný da sabredenlerden olsun diye kýstýk” diyordu. Yani kölelik mal gibi rýzk olarak daðýtýlmýþtý. Bu da rýzk vermenin bir kölelik yaný olduðunu gösterdiði gibi El, köleliði de mal mülk olarak daðýtýyordu.

El mülk sahibi ve mülkünü rýzk olarak daðýtýðýna inanýlan mana anlayýþýdýr. Kolektif anlayýþýn zýddý olarak ifade edilmiþtir. O çaðda El daðdaki yabanýl öküze mülküm demediði gibi El yabanýl öküzü de rýzk olarak vermiyordu.

Ya neyi rýzk olarak veriyordu El? Kolektif üretim hareketi içindeki kolektif gücün birikimlerine göz koyan El, kendisini kolektif gücün mülk sahibi olarak ilan etmesiyle; bu sanal mülkünü rýzk diye veriyordu.

Yani El ortaklýðýn kapasite sahipliði içindeki öküzü, tarlayý, baðý, bahçeyi, avadanlýklarý, bilgiyi, rýzk diye, nimet diye, hikmetinden sual olunmaz diye daðýtýyordu



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 3
Kendisini Kopyalama 2
Kendisini Kopyalama 1
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 4
Ölçü 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Kolektif Alan 24

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Bildin mi? II [Þiir]
Asuman [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.