Bir insan bir kaplaný öldürmek istediðinde buna spor diyor, kaplan onu öldürmek istediðinde buna vahþet diyor. -Bernard Shaw |
|
||||||||||
|
Kasým Ýnaltekin 1925 yýlýnda Ödemiþ'te doðdu. Babasý Saraybosnalý Hasan, annesi Üsküplü Halime Ýnaltekin'dir. Ýlkokul öðretmeni Þeref Beyin çabalarýyla henüz dokuz yaþýnda iken müzik alanýna ilk adýmýný atarak Ödemiþ Musiki Cemiyetine girmiþtir. Cemiyet çalýþmalarý sýrasýnda Rýza Karhan'dan özel dersler alarak, nota, usul ve repertuvarýný geliþtirmiþ, ilk fasýl eserlerini meþk etmiþtir. Kasým Ýnaltekin, ilk bestesini yaptýðýnda henüz 15-16 yaþlarýndaydý. Bu bestesiyle 1948'de Ýstanbul'da düzenlenen bir beste yarýþmasýna katýlmýþ ve beþinci olmuþtur. Bu durum onun, bestecilikte hýzla ilerlemesine neden olmuþtur. Askerlik görevini bando-mýzýka takýmýnda tamamlayan bestecimiz, buradaki müzik öðretmenlerinden de yararlanmayý ihmal etmemiþtir. Bir konser vesilesi ile Ödemiþ'e gelen Münir Nureddin Selçuk, bestecinin yaþamýnda bir dönüm noktasý oluþturur. Konser sýrasýnda Kasým Ýnaltekin'i dinleyip, eserlerini inceleyen Münir Nureddin, ona Ýstanbul'a gelmesini önermiþ ve yardýmcý olacaðýný da ifade etmiþtir. Böylece büyük bestekarýn beðeni ve ilgisini kazanan Kasým Ýnaltekin ilk fýrsatta Ýstanbul'a gelerek, büyük ustanýn yardýmýyla Ýstanbul Belediye konservatuvarýna öðrenci olmuþtur. Okul yýllarýný büyük ekonomik zorluklarla geçiren Ýnaltekin, 1951'de Ýstanbul Kristal Gazinosunda yapýlan ses yarýþmasýnda birinci gelerek "Ses Kralý" seçilmiþtir. Bu olayýn ardýndan birçok sahne teklifi almasýna raðmen fasýl sanatçýlýðýný seçerek, bu alanda kendini geliþtirmiþtir. Fasýl alanýndaki baþarýlarýný fasýl ustasý Kemal Gürses'e borçlu olduðunu belirten bestecimiz, Konservatuvar eðitim sýrasýnda da Þefik Gürmeriç, Mesut Cemil ve Münir Nureddin Selçuk'tan çok yararlandýðýný gururla anlatýr. Besteci Ýnaltekin, Konservatuvar Ýcra Heyeti Sanatçýlýðýnýn yanýsýra Ýstanbul Radyosu fasýl programlarýný da yönetmektedir. Günümüze kadar 200'ün üzerinde beste gerçekleþtiren sanatçý, güfte, þiir ve manzum hikaye alanýnda da çalýþmalarýný sürdürmektedir. Halen Ýstanbul PTT Telefon Baþ Müdürlüðü çalýþanlarýndan oluþan Türk Sanat Müziði Korosunu yöneten Ýnaltekin, boþ zamanlarýný kara kalem ve yaðlý boya resim çalýþarak deðerlendirmektedir. Besteci evli olup, Pýnar adýnda bir kýzý vardýr. Kasým Ýnaltekin Ödemiþli hemþehrilerine þöyle seslenmektedir:" Ödemiþ benim doðduðum, yetiþtiðim, acý, tatlý hatýralarýmýn geçtiði ana baba ocaðýmdýr. Ödemiþli olmakla daima iftihar etmiþimdir. Velinimetim, hocam Rýza Karhan'ý hiç unutmam. Onu dualarýmdan eksik etmiyorum. Derginiz Efe aracýlýðýyla bütün Ödemiþli kardeþlerime en candan sevgi ve saygýlarýmý sunarým." "Bana benden yakýnsýn", "Unutmam seni", "Sen gül dalýnda gonca" gibi tanýnmýþ ve sevilmiþ bir çok esere imzasýný atan Kasým Ýnaltekin, Ödemiþ sevgisinin bir belirtisi olarak güfte ve bestesi kendisine ait "Ödemiþ daðlarý güzel" adlý eserinin ilk kez dergimizde yayýmlanmasýna izin vermiþtir. Umarým bütün okuycularýmýz bu þarkýyý seveceklerdir. ÖDEMÝÞ DAÐLARI GÜZEL Bahçelerden çiçeklerden Koku gelir esen yelden Kaderde ayrýlýk varmýþ Meskenimiz gurbet elden Neþe ile geçer gün Dört bir yaný sardý ünün Kevser gibi sularý var Bozdað'ýnýn Gölcük'ünün Nakarat Daðý zeytin baðý üzüm Ödemiþ Sana hasret gönlüm gözüm Ödemiþ ../.. (*) Bestekar Kasým Ýnaltekin'i tanýttýðým bu yazý, Ödemiþ Efe dergisinin Mart 1991, 4. sayýsýnda yayýmlanmýþtýr. Aþaðýdaki yazýyý ise Sabah yazarý Mehmet Barlas Kasým Ýnaltekin'in 22.Þubat.2005'te ölümü dolayýsýyla kaleme almýþtýr. Mehmet Barlas'ýn yazýsýný bestekârýmýza olan saygýnýn bir gereði olarak ekliyorum. O, eserleriyle çoktan ölümsüzlere karýþtý. Ruhu þad olsun. Ayrýca sayýn Barlas'a da bir Ödemiþli olarak teþekkür ediyorum. Ö.A. "Her gece yollarda gözledim seni" Mehmet BARLAS Bestekar-hanende Kasým Ýnaltekin'i de kaybettik. Belki onun faslýný hiç dinlemediniz. Ama onun Hüzzam þarkýsýný bilmeyeniniz, duymayanýnýz var mý acaba? "Her gece yollarda gözledim seni Ýnan ki gönülden özledim seni Güllerde aradým yakan buseni Unutmam sevgilim unutmam seni" Önceki gün Tülin Korman'ý ziyarete gitmiþtim. Geçen ay kaybettiðimiz Recep Birgit'i, ortak anýlarýmýzý seslendirerek hasretle hatýrlýyorduk Melihat Gülses geldi birazdan. Üzgündü. - Kasým Ýnaltekin'i de kaybettik, dedi. Bu yazýyý yazmak için akþam masanýn baþýna oturdum. Önümde Rahmi Kalaycýoðlu'nun "Türk Musikisi Bestekarlarý Külliyatý"nýn Kasým Ýnaltekin'e ait olan 34'üncü fasikülü açýk. Son sayfada bir fotoðraf var. Önde Þef Münir Nurettin Selçuk bulunmakta. "Ýstanbul Belediyesi Türk Musikisi Ýcra Heyeti"nin toplu fotoðrafý bu. Tanýdýk yüzler bir grup halinde yan yanalar. Necdet Yaþar, Radife Erten, Ender Ergun, Recep Birgit, Orhan Þener, Coþkun Sabah, Mefharet Yýldýrým, Kemal Gürses ve Kasým Ýnaltekin. Kasým Ýnaltekin, Ödemiþ (1925) doðumluydu. Ailesi Saraybosna'dan göç etmiþ. Dokuz yaþýnda müziðe baþlamýþ, 16 yaþýnda ilk bestesini yapmýþ. Münir Nurettin onu Ödemiþ'te dinlemiþ ve Ýstanbul'a gelip, Konservatuvar'a girmesini teþvik etmiþ. Ýstanbul'da 1951'deki bir yarýþmada da "Ses Kralý" seçilmiþ. Sonra Kasým Ýnaltekin'in temel tercihi olan fasýl müziði ve hanendelik geliyor. Ve "Radyo Sanatçýsý" oluyor. Yani þimdiki TRT'ye giriyor 50 yýl önce. TRT ne yazýk ki, Recep Birgit gibi Kasým Ýnaltekin'i de sonsuz yolculuklarýna "Kadro dýþý býrakýlmýþ olmak" ýstýrabý içinde gönderdi. Bu satýrlarý yazarken TRT 2'de, Ýncila Bertuð ile Mehmet Güntekin'in hazýrlayýp sunduklarý "Müziðimiz Kültürümüz" programýnda Nurettin Çelik "Hanende"nin, Münip Utandý da "Solist"in ne anlama geldiðini, yorumlarý ile anlatýyorlardý. O programda Nurettin Çelik'e "Hamparsum Notasý" okumayý, hocasý Adapazarlý Alyanak Efendi'nin öðrettiðini öðrendik. Kasým Ýnaltekin de faslý Kemal Gürses'ten, Türk Müziði'nin temelini ise Konservatuar'daki hocalarý Þefik Gürmeriç, Mesut Cemil ve Münir Nurettin'den öðrendiðini söylerdi. Beyefendi bir insandý. Onu deðiþik lokallerde ve evlerdeki fasýllardan hatýrlýyorum. Hep saygýlý, hep sevgili ve hep özenliydi tanýdýklarýna karþý. Bestelerinin sayýsý 100'ü aþkýndý. Unutulmayacak bestesi "Her gece yollarda gözledim seni" Türk kültürü var oldukça hep söylenecek. Sadettin Kaynak'ýn "Gönlüm seher yeli gibi"si, Selahattin Pýnar'ýn "Sormadýn halimi hiç"i ve benzer þarkýlarla birlikte Hüzzam faslýnýn vazgeçilmezleri arasýnda bulunacaktýr. 23 / 02 / 2005 / Sabah Gazetesi
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © ömer akþahan, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |