..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bir insan bir kaplaný öldürmek istediðinde buna spor diyor, kaplan onu öldürmek istediðinde buna vahþet diyor. -Bernard Shaw
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Sanat ve Sanatçýlar > ömer akþahan




14 Nisan 2005
Ödemiþli Güzide Bestekar Kasým Ýnaltekin (*)  
ömer akþahan
Bir konser vesilesi ile Ödemiþ'e gelen Münir Nureddin Selçuk, bestecinin yaþamýnda bir dönüm noktasý oluþturur.


:GIEI:
Ömer AKÞAHAN

Kasým Ýnaltekin 1925 yýlýnda Ödemiþ'te doðdu. Babasý Saraybosnalý Hasan, annesi Üsküplü Halime Ýnaltekin'dir. Ýlkokul öðretmeni Þeref Beyin çabalarýyla henüz dokuz yaþýnda iken müzik alanýna ilk adýmýný atarak Ödemiþ Musiki Cemiyetine girmiþtir. Cemiyet çalýþmalarý sýrasýnda Rýza Karhan'dan özel dersler alarak, nota, usul ve repertuvarýný geliþtirmiþ, ilk fasýl eserlerini meþk etmiþtir.

Kasým Ýnaltekin, ilk bestesini yaptýðýnda henüz 15-16 yaþlarýndaydý. Bu bestesiyle 1948'de Ýstanbul'da düzenlenen bir beste yarýþmasýna katýlmýþ ve beþinci olmuþtur. Bu durum onun, bestecilikte hýzla ilerlemesine neden olmuþtur.

Askerlik görevini bando-mýzýka takýmýnda tamamlayan bestecimiz, buradaki müzik öðretmenlerinden de yararlanmayý ihmal etmemiþtir.

Bir konser vesilesi ile Ödemiþ'e gelen Münir Nureddin Selçuk, bestecinin yaþamýnda bir dönüm noktasý oluþturur. Konser sýrasýnda Kasým Ýnaltekin'i dinleyip, eserlerini inceleyen Münir Nureddin, ona Ýstanbul'a gelmesini önermiþ ve yardýmcý olacaðýný da ifade etmiþtir. Böylece büyük bestekarýn beðeni ve ilgisini kazanan Kasým Ýnaltekin ilk fýrsatta Ýstanbul'a gelerek, büyük ustanýn yardýmýyla Ýstanbul Belediye konservatuvarýna öðrenci olmuþtur.

Okul yýllarýný büyük ekonomik zorluklarla geçiren Ýnaltekin, 1951'de Ýstanbul Kristal Gazinosunda yapýlan ses yarýþmasýnda birinci gelerek "Ses Kralý" seçilmiþtir. Bu olayýn ardýndan birçok sahne teklifi almasýna raðmen fasýl sanatçýlýðýný seçerek, bu alanda kendini geliþtirmiþtir.

Fasýl alanýndaki baþarýlarýný fasýl ustasý Kemal Gürses'e borçlu olduðunu belirten bestecimiz, Konservatuvar eðitim sýrasýnda da Þefik Gürmeriç, Mesut Cemil ve Münir Nureddin Selçuk'tan çok yararlandýðýný gururla anlatýr.

Besteci Ýnaltekin, Konservatuvar Ýcra Heyeti Sanatçýlýðýnýn yanýsýra Ýstanbul Radyosu fasýl programlarýný da yönetmektedir. Günümüze kadar 200'ün üzerinde beste gerçekleþtiren sanatçý, güfte, þiir ve manzum hikaye alanýnda da çalýþmalarýný sürdürmektedir.

Halen Ýstanbul PTT Telefon Baþ Müdürlüðü çalýþanlarýndan oluþan Türk Sanat Müziði Korosunu yöneten Ýnaltekin, boþ zamanlarýný kara kalem ve yaðlý boya resim çalýþarak deðerlendirmektedir. Besteci evli olup, Pýnar adýnda bir kýzý vardýr.

Kasým Ýnaltekin Ödemiþli hemþehrilerine þöyle seslenmektedir:" Ödemiþ benim doðduðum, yetiþtiðim, acý, tatlý hatýralarýmýn geçtiði ana baba ocaðýmdýr. Ödemiþli olmakla daima iftihar etmiþimdir. Velinimetim, hocam Rýza Karhan'ý hiç unutmam. Onu dualarýmdan eksik etmiyorum. Derginiz Efe aracýlýðýyla bütün Ödemiþli kardeþlerime en candan sevgi ve saygýlarýmý sunarým."

"Bana benden yakýnsýn", "Unutmam seni", "Sen gül dalýnda gonca" gibi tanýnmýþ ve sevilmiþ bir çok esere imzasýný atan Kasým Ýnaltekin, Ödemiþ sevgisinin bir belirtisi olarak güfte ve bestesi kendisine ait "Ödemiþ daðlarý güzel" adlý eserinin ilk kez dergimizde yayýmlanmasýna izin vermiþtir. Umarým bütün okuycularýmýz bu þarkýyý seveceklerdir.

ÖDEMÝÞ DAÐLARI GÜZEL

Bahçelerden çiçeklerden
Koku gelir esen yelden
Kaderde ayrýlýk varmýþ
Meskenimiz gurbet elden

Neþe ile geçer gün
Dört bir yaný sardý ünün
Kevser gibi sularý var
Bozdað'ýnýn Gölcük'ünün

Nakarat

Daðý zeytin baðý üzüm Ödemiþ
Sana hasret gönlüm gözüm Ödemiþ
../..
(*) Bestekar Kasým Ýnaltekin'i tanýttýðým bu yazý, Ödemiþ Efe dergisinin Mart 1991, 4. sayýsýnda yayýmlanmýþtýr.

Aþaðýdaki yazýyý ise Sabah yazarý Mehmet Barlas Kasým Ýnaltekin'in 22.Þubat.2005'te ölümü dolayýsýyla kaleme almýþtýr. Mehmet Barlas'ýn yazýsýný bestekârýmýza olan saygýnýn bir gereði olarak ekliyorum. O, eserleriyle çoktan ölümsüzlere karýþtý. Ruhu þad olsun. Ayrýca sayýn Barlas'a da bir Ödemiþli olarak teþekkür ediyorum. Ö.A.

"Her gece yollarda gözledim seni"     

Mehmet BARLAS

Bestekar-hanende Kasým Ýnaltekin'i de kaybettik. Belki onun faslýný hiç dinlemediniz. Ama onun Hüzzam þarkýsýný bilmeyeniniz, duymayanýnýz var mý acaba?
"Her gece yollarda gözledim seni
Ýnan ki gönülden özledim seni
Güllerde aradým yakan buseni
Unutmam sevgilim unutmam seni"

Önceki gün Tülin Korman'ý ziyarete gitmiþtim. Geçen ay kaybettiðimiz Recep Birgit'i, ortak anýlarýmýzý seslendirerek hasretle hatýrlýyorduk Melihat Gülses geldi birazdan. Üzgündü.
- Kasým Ýnaltekin'i de kaybettik, dedi.
Bu yazýyý yazmak için akþam masanýn baþýna oturdum. Önümde Rahmi Kalaycýoðlu'nun "Türk Musikisi Bestekarlarý Külliyatý"nýn Kasým Ýnaltekin'e ait olan 34'üncü fasikülü açýk. Son sayfada bir fotoðraf var. Önde Þef Münir Nurettin Selçuk bulunmakta. "Ýstanbul Belediyesi Türk Musikisi Ýcra Heyeti"nin toplu fotoðrafý bu.

Tanýdýk yüzler bir grup halinde yan yanalar. Necdet Yaþar, Radife Erten, Ender Ergun, Recep Birgit, Orhan Þener, Coþkun Sabah, Mefharet Yýldýrým, Kemal Gürses ve Kasým Ýnaltekin.
Kasým Ýnaltekin, Ödemiþ (1925) doðumluydu. Ailesi Saraybosna'dan göç etmiþ. Dokuz yaþýnda müziðe baþlamýþ, 16 yaþýnda ilk bestesini yapmýþ. Münir Nurettin onu Ödemiþ'te dinlemiþ ve Ýstanbul'a gelip, Konservatuvar'a girmesini teþvik etmiþ. Ýstanbul'da 1951'deki bir yarýþmada da "Ses Kralý" seçilmiþ.
Sonra Kasým Ýnaltekin'in temel tercihi olan fasýl müziði ve hanendelik geliyor. Ve "Radyo Sanatçýsý" oluyor. Yani þimdiki TRT'ye giriyor 50 yýl önce.
TRT ne yazýk ki, Recep Birgit gibi Kasým Ýnaltekin'i de sonsuz yolculuklarýna "Kadro dýþý býrakýlmýþ olmak" ýstýrabý içinde gönderdi.

Bu satýrlarý yazarken TRT 2'de, Ýncila Bertuð ile Mehmet Güntekin'in hazýrlayýp sunduklarý "Müziðimiz Kültürümüz" programýnda Nurettin Çelik "Hanende"nin, Münip Utandý da "Solist"in ne anlama geldiðini, yorumlarý ile anlatýyorlardý. O programda Nurettin Çelik'e "Hamparsum Notasý" okumayý, hocasý Adapazarlý Alyanak Efendi'nin öðrettiðini öðrendik.

Kasým Ýnaltekin de faslý Kemal Gürses'ten, Türk Müziði'nin temelini ise Konservatuar'daki hocalarý Þefik Gürmeriç, Mesut Cemil ve Münir Nurettin'den öðrendiðini söylerdi.

Beyefendi bir insandý. Onu deðiþik lokallerde ve evlerdeki fasýllardan hatýrlýyorum. Hep saygýlý, hep sevgili ve hep özenliydi tanýdýklarýna karþý.
Bestelerinin sayýsý 100'ü aþkýndý. Unutulmayacak bestesi "Her gece yollarda gözledim seni" Türk kültürü var oldukça hep söylenecek. Sadettin Kaynak'ýn "Gönlüm seher yeli gibi"si, Selahattin Pýnar'ýn "Sormadýn halimi hiç"i ve benzer þarkýlarla birlikte Hüzzam faslýnýn vazgeçilmezleri arasýnda bulunacaktýr.

23 / 02 / 2005 / Sabah Gazetesi



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn sanat ve sanatçýlar kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Goethe Der ki...

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Nietzsche Aðladýðýnda
Mustafa Erdal
Engellilerden Kutsal Çaðrý
Öðrenci Notu Üzerine...
Engellilerden Kutsal Çaðrý
Atatürk Çocuklarý Kütüphanesi
Ben Ýstediðim Sürece Yaþarým!
Ödemiþ Üç Eylül Parký Ýle Londra Hyde Park
Öðrenci Odaklý Eðitim
Safranbolu"ya Aþýk Olmak...

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Hiçliðe Övgü [Þiir]
Kayýtdýþý Þiir [Þiir]
Gece Dokunuþlarý [Þiir]
kalem [Þiir]
Meðer [Þiir]
Güz Yaðmurlarý [Þiir]
Küçük Mariya Ýçin Kar Senfonisi [Þiir]
Giderken Düþürdünüz 'Ben'i Çantanýzdan [Þiir]
Issýz Sokak [Þiir]
ayrılıklar [Þiir]


ömer akþahan kimdir?

Kendini nasýl anlatýr ki insan… Oturup yazýlmaya kalkýlsa, her edebiyat iþçisinin yaþamý kalýn bir roman olur. Ben bunu zaman zaman yazdýðým denemelerde ve þiirlerimde yansýtmaya çalýþýyorum. Yapýtlarýmý izleyenlere küçük birer ipucudur; söylenen her bir sözcüðümüz, tümcemiz. . Kendimi þiirde ilk keþfediþim beni ayný zamanda büyük bir hayal kýrýklýðý yaþattý ve düzene yenik düþtüm. Yol göstericim de yoktu yanýmda; düzene isyan edeceðime, þiire küsüp öyküye yöneldim. Bütün bu yaþananlar ortaokul dönemime rastlar. Yine bir gün düzen beni aldý, bir sonbahar yapraðý gibi Aydýn Daðlarýnýn zirvesine fýrlattý. Yýl 1981. Ve beni yeniden hayata baðlayan sihirli gücün þiir olduðunu orada anladým. O gün bugündür, can yoldaþým, arkadaþým, sýrdaþým ve en büyük sýðýnaðýmdýr ÞÝÝR! Ýnanýyor ve haykýrýyorum; þiir mabedinde yanmayan hiç kimse, ben buyum, ben þuyum diyemez. Tek inancým, ömrüm oldukça yazmaya, gerekirse yazdýrarak da olsa þiire ihanet etmeyeceðim. Aydýn’ýn Ýncirliova ilçesinde, ‘53 yýlýnýn Ocak ayýnda, bir Kova erkeði ve sevgili annemin tek eþinden 14. yavrusu olarak dünyaya gelmiþim. Babam ve annem ümmiydi. Okul yüzü görmemiþ bir ailenin ilk üniversite mezunu olarak kutsal öðretmenlik uðraþýmý resmi düzeyde ‘99 yýlýna dek sürdürdüm. Halen özel sektörde iþimden arta kalan zamanlarda, öðrencilere Türkiye’nin hemen her noktasýnda þiir dersleri veriyorum, gönüllü. Yeni Türk þiirini mevcut Türkçe ve Edebiyat kitaplarýndan öðrenemeyen gençlere yeni Türk þiirinin kapýsýný aralamaya çalýþýyorum. Ýnanýn bu çalýþmalarda þiir adýna öyle ilginç olaylara tanýk oluyorum ki, gözyaþlarýnýzý inanýn tutamazsýnýz. Tüm uðraþlarýmdan edindiðim çok önemli bir gerçeðin altýný kalýnca çizmek istiyorum: ÞÝÝR ÖYLESÝNE SÝHÝRLÝ BÝR ANAHTAR KÝ, AÇMADIÐI BÝR KAPIYI GÖSTEREN HENÜZ ÇIKMAMIÞTIR! Bugüne dek, bir çok edebiyat dergilerinde þiir, deneme, öykü, inceleme, gezi , aný yazýlarýmla yer aldým. ‘90’da Ödemiþ EFE dergisi yöneticiliði, Almanya’da Almanca yayýmlanan GEMEÝNSAM adlý yayýnýn sorumluluðunu yaptým. Almanca þiir, öykü denemelerinin yaný sýra yurda döndükten sonra da Almancadan Türkçeye þiir kazandýrma çalýþmalarýmý yayýmladým. ‘90’da “Nasýl Çalýþalým? Nasýl baþaralým?” adlý çalýþmam M. E. B. ca tavsiye edildi. Egebank tarafýndan 3000 adet basýldý. ‘98’de ilk þiir kitabýmý Sivas’ta yakýlan 37 güzel insana adadýðým için yalnýzca 37 þiir içermektedir. Evliyim. Eþim de emekli sýnýf öðretmeni olup, bir oðlum ve bir kýzýmla beraber yaþamýmýzý renklendirmeye çalýþmaktayýz.

Etkilendiði Yazarlar:
Mayakovski, Cemal Süreya, Sabahattin Ali, Cahit Tanyol


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © ömer akþahan, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.