..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
En tatlý sevinçler, en hiddetli kederler sevgidedir. -Pearl Bailey
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Türkiye > Oðuz Düzgün




14 Mayýs 2006
Baklava'nýn Kökeni  
Oðuz Düzgün
Bu bir tatlý hem de bugüne kadar milli olduðunu düþündüðümüz bir tatlý; baklava hakkýnda yapýlan bir tartýþma


:FDIJ:
Son günlerde bir tartýþmadýr sürüp gidiyor..Bu bir tatlý hem de bugüne kadar milli olduðunu düþündüðümüz bir tatlý; baklava hakkýnda yapýlan bir tartýþma…Hatta öyle ulusal düzeyde de deðil bu ilgili tartýþma..Uluslararasý platformda, tüm Avrupa’nýn katýlýmýyla ilerliyor bu tartýþma..
Ýnsanlar ne de alýþtýlar bilimsellikten ve delilden uzak, sadece çoðunluðun onayýna dayalý bilgi üretmeye..Çoðunluk ne derse o oluyor..Tamam bu devlet yönetiminde güzel bir yöntem..Çoðunluðun katýldýðý yönetim istikrarýn da garantisi..Fakat bir milletin özeli hakkýnda baþka uluslar, üstelik o milletin özellerine binlerce yýldýr yabancý olan baþka milletler, nasýl karar verebilir çoðulculuk aldatmacasýyla?
Belki de demokrasiyi yanlýþ algýlýyoruz..Onun sadece devlet yönetimi için kullanýlacak ideal bir sistem olduðunu çoðu zaman unutuyoruz..Demek ki her yerde çoðunluk doðruyu söylemiyor her zaman için..Hani þu Ermeni Tehciri meselesinde Avrupalý tarihçiler de haykýrýyor ya:
“Bu konu hakkýnda her önüne gelen ahkâm kesmesin. Bu iþ siyasilerin deðil, tarihçilerin iþidir.”
Aslýnda Avrupa’da iþler hep bu þekilde yürüyor…Yani devlet yönetimi, siyaset erki neyi uygun görürse o cici, neyi kötülerse de o kötüdür…Kilisenin doðuþuna bir bakar mýsýnýz?Üç yüz küsur farklý Ýncil, nasýl da bir gecede bizzat Roma devletinin eliyle yok edildi ve bu Ýncillerin yerine bugünkü Ýncil ikame edildi..Günümüz Hýristiyanlýðý bile siyasilerin yoðun çalýþmalarýyla seçilmiþ alternatif Hýristiyanlýk yorumlarýndan sadece biri.
National Geographic dergisinin Mayýs sayýsýnda bu konu, derin bir þekilde; hem de binlerce yýldýr kayýp olan ama sonunda bulunan “Yahuda Ýncili” ýþýðýnda irdeleniyor..Bugünkü Hýristiyanlýk anlayýþýna zýt anlayýþlarýn nasýl devlet eliyle ortadan kaldýrýldýðý bu çalýþmada detaylý bir þekilde anlatýlýyor.
Bizim tarihimize bir bakalým..Bugün Müslümanlarýn tabi olduklarý mezhepler, devamlý kendi görüþlerini egemen kýlmaya çalýþan yöneticilerle kavga halinde olmuþlar..Aslýnda onlar halkýn tasvibiyle, siyasi erke raðmen doðmuþlar…
Hanefilik mezhebinin öncüsü Ebu Hanife, son dönemlerini zindanlarda geçiriyor bildiðimiz kadarýyla..Ýmam Malik ve Ýmam Þâfi gibi, diðer mezhep öncüleri de pek çok sýkýntýlar çekmiþler…Þia ve Alevilik mezheplerinin öncüleri de, en baþta Hz.Muhammed’in torunlarý Hz.Hasan ve Hz.Hüseyin de böyle…Onlar da her türlü buyurucu anlayýþý reddetmiþler ve öyle var olmuþlar..Aslýnda Hýristiyanlýðýn Ýsa dönemi de böyleydi..Hz.Ýsa bu buyurucu ve çoðunluðun savunduðu bazý yanlýþlarý yýkmak adýna o tehlikeleri göze almadý mý?Doðuda iþler bir döneme kadar böyle yürümüþ..
Din meselesini Tanrý’ya býrakmayanlar, nasýl Ermeni Soykýrýmýný tarihçilere ve de Baklava, Lokum tartýþmalarýný yemek tarihi uzmanlarýna býrakabilirler?Onlar tarihten ve gelenekten gelen bir alýþkanlýkla o buyurucu anlayýþlarýný devam ettirmek istiyorlar..Fakat unuttuklarý bir þey var.Dünya küreselleþmiþtir en azýndan iletiþim ve biliþim açýsýndan..Küreselleþen bir dünyada bir yanlýþý doðru olarak çok kýsa bir süre dayatabilirsiniz..Sorgulayan akýl bu yanlýþý bir þekilde reddecektir..
Biz de akla bir kapý açalým dedik þu baklava konusunda..Ýnsanlarýn bilhassa Avrupalýlarýn kendilerine buyurulan; “Baklava Yunan’ýn malýdýr” yargýsýný sorgulamalarý gerekmektedir..Duygularla deðil, akýlla hareket edilmeli bu konuda her konuda olduðu gibi.Biz de “Baklava” kelimesinin en azýndan etimolojik olarak Türkçe kökenli olduðunu savunuyoruz..Bu savunmayý da buyurgan bir dille deðil ispata dayalý yapmayý düþünüyoruz.
Hatýrlayýn bakalým Türkçe’mizde yapýlan bazý hamur iþi yemekleri..Bilhassa yufkalarla yapýlan yemeklerin adlarýna bir bakýn..
TDK sözlüðünden birkaç tanesine bakalým bu yemeklerin:

bazlama
isim
1 . Sacda piþirilmiþ yuvarlak ekmek.
2 . Tatlýsý bol, kalýn gözleme.
gözleme II
isim
Sacda, yaðda kýzartýlan, tatlý veya tuzlu bir hamur iþi.


Bu kelimelere bir de “Baklama” ekleyin lütfen..Bakýn kelime oluþturma mantýðý ayný..Bir kök kelime ardýndan bir +le isimden fiil yapým eki, onun ardýndan da bir –ma mastar eki…Bu ekler ne Yunanca’ da var ne de Arapça’da..Fakat biz “Baklama” diye bir kelime bilmiyoruz da diyebilirsiniz..Biz de “Baklava” þekline dönüþen kelimenin aslýnýn “Baklama” olduðunu savunuyoruz..Basit bir mv dönüþümü detaylý açýklamayý gerektirmeyecek kadar açýk bir ses olayý..Türkçe’de de diðer pek çok dilde olduðu gibi, m, b sesleri v sesine dönüþebiliyor..Bu bilinen bir gerçek..Bu küçük deðiþimin dýþýnda kelime asliyetini korumuþ durumda..
TDK sözlüðünden bu kelimenin anlamýný bulalým:



baklava
isim
1 . Çok ince yufkadan yapýlarak arasýna kaymak, fýstýk, ceviz, badem vb. konulup piþirilen ve üzerine þeker þerbeti dökülen bir tür tatlý.



Tanýmdan da anlaþýldýðý gibi bu hamur iþi bir tatlý..Türklerin hamur iþinde tüm dünyaya nam saldýðýný bilmeyen yok gibidir… Çoðunlukla göçmek zorunda olan Türklerin, fýrýn gibi yerleþik yemek yapma sistemleri yerine, daha kolay ve pratik sacda ince yufkadan ekmek ve tatlý yapmalarý akla da zýt deðil hem de tarihen de bilinen bir gerçek..Bugün Azerbaycan Pahlavasý diye anýlan o tatlýnýn, halen biraz deðiþmeyle de olsa ayný isimle, Orta Asya’nýn Kafkaslara inen bölümünde yaþamasý, bu Pahlava kelimesinin kökeni noktasýnda bir fikir uyandýrabilir sanýrým..
Türkçe’de bir kelime var “Pek” kelimesi..Bugün de halen kullanýlan bir kelime..Sýký, sert, katý, saðlam vb. anlamlara gelen bu kelime diðer Türk lehçelerinde, Paka, Paký vb. þekillerde yaþamaya devam ediyor..Bilindiði gibi Baklava yufkanýn iyice inceleþtirilmesi ve sýkýlaþtýrýlmasý sonucunda oluþan bir tatlý..Bildiðimiz gibi de sertleþiyor ve katýlaþýyor yemeye hazýr hale geldiðinde..Bu durumda bir çeþit “pakalama”, “pakýlama” , ya da “pekleme” yapýlmýþ oluyor..Diðer bütün o yufkadan yapýlan hamur iþlerinin isimleri de ayný mantýkla oluþturuluyor Türkçe’de..Yunanca’da böyle eklerin olduðunu ve en azýnda bu eklerin bu þekilde kullanýldýðýný bilmiyoruz..
Hem zaten Yunanlýlarýn “Baklava” tatlýsýnýn kökeni olduðunu iddia ettikleri “kopte” tatlýsýnýn ismi ile “baklava” kelimesi arasýnda hiçbir etimolojik baðlantý da yok..O ayrý bir tatlý bu da ayrý bir tatlý..Elbette Yunanlýlarýn insanlýða kazandýrdýklarý pek çok þey de olmuþ olabilir ve vardýr da..Fakat söz konusu “baklava” kelimesi, kesinlikle Yunanca kökenli olmadýðý gibi bu tatlý da verdiðimiz deliller ýþýðýnda Yunan tatlýsý deðildir..Her neresinden bakýlýrsa bakýlsýn bu kelimenin yani “Baklava” kelimesinin Türkçe’den gelme olasýlýðý, ayný kelimenin Yunanca olmasý olasýlýðýndan binlerce kat daha yüksek…
Bir baklava bir lokum ya da bir yoðurt, Türklerin dünyaya kazandýrdýklarý yiyecekler..Biz buna nasýl inanacaðýz diyenlere en kesin cevap, dilcilerden gelmelidir..Zira baklava gibi hatta daha da belirgin olarak Lokum, Yoðurt gibi kelimeler, Türkçe kökenli ve Türkçe’de de halen kullanýlan kelimeler…Bunu öncelikle kendimiz anlar ve tüm dünyaya da her vesileyle anlatýrsak, kimse de bizim kelimelerimizi ve tatlýlarýmýzý sahiplenemez..
Bu kelimeleri sahiplenenler de “gözlerini kapamakla yalnýz kendilerine gece yapacaklarýný” çok iyi bilmeliler..
Kim bilir yakýnda bir Türk de çýkar; Aristo’nun, Platon’un ya da Sokrates’in Türk olduðunu iddia eder..
Ýþte bir Yunan’ýn Baklavayý, Lokumu kendi malý olarak görmesi de bu kadar gerçek dýþý oluyor..
Biz onlarýn güzelliklerine ve dünyaya kazandýrdýklarýna saygý gösterelim..Onlar da bizim deðerlerimize saygý göstersinler..
Yoksa bu iddialar, Batý Trakya’da yaþayan Türklerin aslýnda Müslüman Rum olduðunu ortaya koyacak iddialarýn bir baþlangýcý mý?
Yunanistan’ýn kabul etmemesine raðmen Batý Trakya’da yaþayan Müslüman azýnlýk nasýl “Türkse” yine Yunanistan’ýn kabul etmemesine raðmen Baklava, Lokum gibi yiyecekler de Türk’tür, Türk’ün malýdýr..
Artýk bu buyurgan dilden vaz geçmeli deðil mi Avrupa?
Artýk dünya milletlerinin ve bilhassa da Müslümanlarýn, Türklerin dünyaya kazandýrdýklarýný kabul etmeli deðil mi batý?
Her þeyin kaynaðýný Antik Yunan’a, Roma’ya düðümleyen, tekelci ve sanal anlayýþýn at gözlükleri artýk býrakýlmalý deðil mi?
Artýk tüm insanlýk, tüm güzellikleri ile insan olarak kabul edilmeli deðil mi?
Artýk ins/anlaþmalý deðil miyiz?



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn türkiye kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Milletin Lakaplarý Say Say Bitmez
Bir Millet Üþüyor

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Fâtih Ýstanbul'u Kaç Yaþýnda Fethetti?
Mevlid Kardeþliði
Kâfiyelerin Birliði
Kemençe Kimin?
Kurân'ýn Kökeni Sümerde mi?
Þiir Düþünceleri
Amerika Osmanlý Tarafýndan Keþfedilseydi?
Medeniyet Bestemizin Notalarý
Evliya Menkýbelerinden Türk Fantastik Edebiyatýna
Omoto Dini ve Ýslamiyet

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Sen Var Ya Sen! [Þiir]
Çakkýdý Çakkýdý [Þiir]
Bâlibilen Dilinde Þiir [Þiir]
Üç Boyutlu Þiir [Þiir]
Miraciye [Þiir]
Saðanak Sen Yaðýyor [Þiir]
Bülbüller Þehri Ýstanbul [Þiir]
Türkçe Hamile Beyanlara [Þiir]
Burasý Sessiz Biraz [Þiir]
New Orleans'lý Siyahi Kirpiklerin [Þiir]


Oðuz Düzgün kimdir?

Yazar edebiyatýn her alanýnda çalýþmalar yapýyor.

Etkilendiði Yazarlar:
Bütün yazarlardan az çok etkilendi. Zaten insanoðlunun özelliði deðil midir iletiþimde bulunduðu varlýklardan etkilenmek?


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Oðuz Düzgün, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.