Bir gün karþýma biri çýkacak ve bana: "Herþey olmasý gerektiði gibi olmaktadýr, efendim" diyecektir. -A. Aðaoðlu, Yazsonu |
|
||||||||||
|
Þairler vardýr kendi ülkelerinde, anadillerinde unutturulmak istenirken, ünleri ülkelerinin sýnýrlarýný aþan, þiirleri, kitaplarý baþka dillere çevrilerek, dilden dile, elden ele dolaþan; dünya insanlarýna aydýnlýk, sevgi, barýþ ve umut taþýyan. Bizim de onur duyarak, göðsümüzü gere gere bizim þairimiz diyebileceðimiz böyle büyük bir dünya þairimiz var: Nâzým Hikmet Ran. Bu yýl Nâzým Hikmet´in 100 doðum yýlý kutlanýyor. Birleþmiþ Milletler Kültür Örgütü (UNESCO) 2002 yýlýný Nâzým Hikmet yýlý ilan etmesi söz konusu. Tüm dünyada anma törenleri, kutlamalar düzenleniyor. Televizyon kanallarý, dergiler, gazeteler ondan bahsediyor. Ne Türkiye´de ne de Almanya´da onun adýný duymayan kalmamýþ gibi. 7. sýnýftaki öðrencilerim bile ondan söz ediyor. "Nâzým Hikmet kim?" diye soruyorlar. Gözlerim doluyor. "Ah sevgili çocuklar nereden baþlasam, nasýl anlatsam size o güzel insaný, büyük þairi?!" diye iç geçiriyorum. Gerçekten, nasýl anlatýlabilir çocuklara o "mavi gözlü dev"? Biliyorum onlara Nâzým´ý en iyi yine Nâzým anlatabilir, þiirleriyle, þiirlerinde atan kocaman çocuk kalbiyle. "Dünyayý verelim çocuklara, hiç olmazsa bir günlüðüne, oynasýnlar allý pullu bir balon gibi..." diyen þairi sevmez mi çocuklar? 10. sýnýf öðrencilerime kendilerinin seçecekleri bir konuda inceleme, araþtýrma yazýsý yazdýrmak istiyorum. Boþ zamanlarýnda þiirler de yazan baþörtülü bir öðrencim "Ben Nâzým Hikmet´i anlatmak istiyorum!" diyor, sarýlýp yanaklarýndan öpmemek için zor tutuyorum kendimi. "Tabii" diyorum, "Ne güzel olur!" Derste kullandýðýmýz, Almanya´da hazýrlanmuþ olan kitaplardan birinde Nâzým Hikmet´in de bir kaç þiiri var. Yani isim onlara yabancý deðil. Ama yine de ona hiç ilgi duymayacaðýný sandýðým bir öðrencimin Nâzým Hikmet"i seçmesi beni duygulandýrýyor. Heyecanlanýyorum ve sýnýfa Nâzým´ýn, "Tahir olmak da ayýp deðil Zühre olmak da Hatta sevda yüzünden ölmek de ayýp deðil Bütün iþ Tahir ile Zühre olabilmekte Yani yürekte... " dizelerini okuyorum. Tüm öðrenciler ilgiyle dinliyor. O ders boyunca Nâzým Hikmet´ten bahsediyor, þiirlerinden örnekler okuyoruz: Dört nala gelip uzak Asya´dan Akdeniz´e bir kýsrak baþý gibi uzanan bu memleket bizim Bilekler kan içinde diþler kenetli ayaklar çýplak Ve ipek bir halýya benzeyen bu toprak bu cehennem bu cennet bizim Kapansýn el kapýlarý bir daha açýlmasýn Yok edin insanýn insana kulluðunu Bu davet bizim..." "Biz de Nâzým´ý seçmek istiyoruz", diyenler oluyor. Sonunda okulun yabancý, Alman tüm diðer öðrencilerine Nâzým´ý tanýtmak için bir "Nâzým Hikmet Günü" düzenlemeye karar veriyoruz. Okulun tiyatro kolunu yöneten Alman meslektaþým, "Birlikte düzenleyelim" diyor, "O bizim de þairimiz!" ve ardýndan, "Yaþamak bir aðaç gibi tek ve hür ve bir orman gibi kardeþçesine bu hasret bizim." dizelerini Almanca olarak söylüyor. Ey koca yürekli þair, seni tanýyýp da sevmeyen var mý, acaba? Nâzým´ýn büyüklüðü iþte burada. Yani, hangi milletten, hangi ulustan olursa olsun genç, yaþlý tüm insanlarý sarabilmesinde, onlarýn dile getiremedikleri özlemleri, sevdalarý, umutlarý dile getirebilmesinde. Sevdaya mi tutuldunuz, Nâzým gibi, "Sevebilirim, hem de nasýl dile benden ne dilersen, canýmý, gözlerimi..." diyebilmelisiniz. Sevgiliniz size yüz mü vermiyor, aldýrmayýn: Yani sen elmayý seviyorsun diye Elmanýn da seni sevmesi þart mý? Yani Tahir´i Zühre sevmeseydi artýk Tahir ne kaybederdi Tahirliðinden? deyip geçin. Ölümden mi korkuyorsunuz, bundan daha insancýl ne olabilir ki: "Yedi tepeli þehrimde Býraktým gonca gülümü ne ölümden korkmak ayýp ne de düþünmek ölümü..." Sevgilinize hasret mi kaldýnýz açýn telefonu ona þu dizeleri okuyun: "Yüz yýl oldu yüzünü görmeyeli belini sarmayalý gözünün içinde durmayalý aklýnýn aydýnlýðýna sorular sormayalý... Ayný daldaydýk ayný daldaydýk ayný daldan düþüp ayrýldýk aramýzda yüz yýllýk zaman yol yüz yýllýk..." Yaþamakla baþýnýz dertte mi, onun þu dizelerine kulak verin: "Yaþamak ne güzel þey Taranta Babu Anlayarak bir usta kitap gibi bir sevda þarkýsý gibi duyup bir çocuk gibi þaþýrarak YAÞAMAK... Yaþamak birer birer ve hep beraber ipekli bir kumaþ dokur gibi... Hep bir aðýzdan sevinçli bir destan okur gibi yaþamak." Nâzým Hikmet´i tanýyýp müthiþ sevdiðimde lise öðrencisiydim. Yani öðrencilerimin þimdi olduðu yaþlarda. Ýlk tanýþmamýzdan bu yana beni hiç yalnýz býrakmadý; en yalnýz, en kederli, en sevdalý günlerimde, zor yýllarýmda, verdiðim mücadelede hep yanýmda oldu. Yazdýðým þiirlerde bilincinde olmadan ona öykündüm, onu taklit ettim. O þimdi de koca yüreðini öðrencilerime açtý, çarpýcý dizeleriyle kendine çekti, onlarý þair kanatlarýyla kucakladý. Kendine uzanan ellerini sevgiyle tuttu. Sanýrým onlar da benim gibi, Nâzým´ýn elini hiç býrakmayacaklar. Irkçýlýðýn, yabancý düþmanlýðýnýn kol gezdiði, dayanýþmanýn, kardeþliðin, umudun, içi boþ sözlere dönüþtüðü bu ülkede, ondan güç alýp ayakta kalmayý öðrenecekler. Ne öðrenmesi! Ölü topraðý serpilmiþ bu topluma yeni bir renk, yeni bir ses yeni bir hayat getirecekler. Nâzým Hikmet onlarýn da þairi olacak, onlarýn dilinde, onlarýn kavgasýnda yaþamýný sürdürecek ve "Türküler söylendikçe Türk diliyle Seni seviyorum gülüm, dendikçe Türk diliyle Türk diliyle gülünüp Türk diliyle aðýtlar yakýldýkça..." yaþayacak. ©Mevlüt Âsar
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © M. Asar, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |