..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Ýnsanlar yalnýzca yaþamýn amacýnýn mutluluk olmadýðýný düþünmeye baþlayýnca, mutluluða ulaþabilir. -George Orwell
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Kesinlikle Karþýyým! > Mehmet Fatih Doðrucan




5 Ekim 2008
Eðitim ve Kast Sistemi  
Mehmet Fatih Doðrucan
Eðitim meselemiz hakkýnda konuþmak gerekirse, yeteri kadar planlayýcý ve istatiksel. Halbuki insan dediðimiz varlýk planlanamaz hür irade sonucu kendisini gerçekleþtirir ki, bu da onun ahlaki ve hukuki bir varlýk olarak hür iradeye sahip olmasýný anlamlý kýlar. O halde planlanamaz insaný planlama çabalarý nasýl bir kast sistemine yol açýyor acaba?


:BIHG:
KAST SÝSTEMÝ DEVAM EDÝYOR HALA!...


Evet kast sistemi hala devam ediyor. Belki eskisi gibi, kastlar arasý geçiþ imkansýzlýðý günümüzde yok ama, þartlar ve imkanlar açýsýndan bakýldýðýnda, kast sisteminin devam ettiðini görebileceksiniz. Mesela þartlar ve imkanlar derken, buna aileden baþlayýp disiplinli bir hayata kadar oluþan yelpaze de girmektedir.

Daha henüz ortaokul lise çaðlarýnda çocuklarýmýzýn geleceðini planlayan, sözüm ona planlamayý ise not sistemi olarak algýlayan bir zihinle karþý karþýyayýz. Mesela lisede ki, not ortalaman ve mezuniyet alanýn senin daha hayata baþlamadan, hayatýný manüple etmeye baþlýyor. Mesela þans eseri büyük bir rahatsýzlýk geçirmekten dolayý, ders sistematiðinden uzaklaþman ve bunun sonucu uzun bir sürede toparlanma süreci yaþaman veya disiplinsiz veya gamsýz bir ailenin çocuðu olarak eðitim sürecine katýlman, þüphesiz ki, not ortalamaný etkileyeceði gibi senin gerçekte yetenekli olduðun alanla arana da mesafe koyacaktýr.

Esasen zeka dediðimiz þey algýlama ve idrak yeteneðidir. Fakat çeþitli þartlar sebebi ile algýlama ve idrak kabiliyetini ortaya koyamamýþ gençlerimizi harcýyoruz bu sýnav sistemi ile.

Beni bu yazýdan dolayý eleþtirenler olabilir ama onlara þu örnekle cevap vermek isterim. Üniveriteye giriþ sýnavýnýn iki basamaklý olduðu yýllarda bir çok okul birincisi açýkta kalýrken, eðitim sistemizin vasat diye nitelendirdiði talebeler, üniversiteye girmeye hak kazanmýþtý. Esasen bu belki de onlarýn vasatlýðý deðil, þartlarýn onlarýn üzerine yüklediði zorunlu bir vasatlýktý ve bu vasatlýktan idrak ettikleri oranda, çalýþma ve disiplin ile kurtulmalarý mümkündü.

Ýyi eðitim almýþ veya eðitimine iyi para harcanmýþ insanlarýn karþýsýnda, bir zamanlar yoksul insanýmýzýn tek silahý umud etmek ve çalýþmaktý. Fakat þu anda bu silahý iþlevsiz hale getiren bir sýnav sistemi var ki, bu da eðitimli ebeveyn ile eðitimsiz ebeveynlerin çocuklarý arasýndaki uçurumu yadsýnamaz derece de açmakta, belki de gelecekte DAHÝ olacak veya olabilecek gençler, sýrf FIRSAT EÞÝTLÝÐÝ olmamasýndan dolayý, bozuk para gibi harcanmaktadýr.

Ben bu eðitim sistemine Edison’un hikayesini anýmsatmak isterim, zira Edison’un bir not ortalamasý bile yoktu, çünkü gerizekalý olduðu gerekçesi ile, zaten okuldan uzaklaþtýrýlmýþtý.

Arkadaþlar, zekasýný ileriye doðru ve çok yönlü olarak kullanabilen insan SIRADIÞI dýr. Yoksa sýradan ve rutin sýnav sisteminin tavanýný hedefleyen ve ezberî mantýða dayalý, bilginin kullanýmýný ölçmekten yoksun bir sýnav sistemi dehalarý ölçemez.

Bu sebeple KAST SÝSTEMÝ hala devam ediyor ve fýrsat eþitliðini yaratamamamýzdan dolayý geleceðin dehalarýný ara eleman olmaya mahkûm ediyoruz hala…


Mehmet Fatih DOÐRUCAN

.Eleþtiriler & Yorumlar

:: Doðru
Gönderen: Mehmet Ali Özler / ,
11 Kasým 2008
Bu konunun daha detaylý ele alýnmasý gerektiðini düþünüyorum. Lakin bu kadar dershane lobileri varken bunu sorunu aþmak kolay olmayacaktýr. Sonuçta her þey para, para, para. Saygýlarýmla.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Aydýnlýk Modernite, Karanlýk Geçmiþ Dedikleri
Bilgiye Giden Kestirme Yolda, Demokrasinin Ruhu Olan Eylemselliðe Veda ve Sebebi Olarak Ýnternet Kavramý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bir Kýzýl Elma Destaný, Almýla"ya Yürürken [Þiir]
Karýnca Kararýnca Hikayeler [Öykü]
Caným Karýma - Beydeba'dan [Öykü]
Karýnca Kararýnca Hikayeler3 [Öykü]
Karýnca Kararýnca Hikayeler 2 [Öykü]
Türk Modernleþmesinin Öncülleri [Bilimsel]


Mehmet Fatih Doðrucan kimdir?

Lisans FELSEFE Yüksek Lisans FELSEFE Doktora FELSEFE ÖÐR. GÖR.

Etkilendiði Yazarlar:
Umberto ECO, Ýhsan Oktay Anar,


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Mehmet Fatih Doðrucan, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.