Ýnsanlar yalnýzca yaþamýn amacýnýn mutluluk olmadýðýný düþünmeye baþlayýnca, mutluluða ulaþabilir. -George Orwell |
|
||||||||||
|
Evet kast sistemi hala devam ediyor. Belki eskisi gibi, kastlar arasý geçiþ imkansýzlýðý günümüzde yok ama, þartlar ve imkanlar açýsýndan bakýldýðýnda, kast sisteminin devam ettiðini görebileceksiniz. Mesela þartlar ve imkanlar derken, buna aileden baþlayýp disiplinli bir hayata kadar oluþan yelpaze de girmektedir. Daha henüz ortaokul lise çaðlarýnda çocuklarýmýzýn geleceðini planlayan, sözüm ona planlamayý ise not sistemi olarak algýlayan bir zihinle karþý karþýyayýz. Mesela lisede ki, not ortalaman ve mezuniyet alanýn senin daha hayata baþlamadan, hayatýný manüple etmeye baþlýyor. Mesela þans eseri büyük bir rahatsýzlýk geçirmekten dolayý, ders sistematiðinden uzaklaþman ve bunun sonucu uzun bir sürede toparlanma süreci yaþaman veya disiplinsiz veya gamsýz bir ailenin çocuðu olarak eðitim sürecine katýlman, þüphesiz ki, not ortalamaný etkileyeceði gibi senin gerçekte yetenekli olduðun alanla arana da mesafe koyacaktýr. Esasen zeka dediðimiz þey algýlama ve idrak yeteneðidir. Fakat çeþitli þartlar sebebi ile algýlama ve idrak kabiliyetini ortaya koyamamýþ gençlerimizi harcýyoruz bu sýnav sistemi ile. Beni bu yazýdan dolayý eleþtirenler olabilir ama onlara þu örnekle cevap vermek isterim. Üniveriteye giriþ sýnavýnýn iki basamaklý olduðu yýllarda bir çok okul birincisi açýkta kalýrken, eðitim sistemizin vasat diye nitelendirdiði talebeler, üniversiteye girmeye hak kazanmýþtý. Esasen bu belki de onlarýn vasatlýðý deðil, þartlarýn onlarýn üzerine yüklediði zorunlu bir vasatlýktý ve bu vasatlýktan idrak ettikleri oranda, çalýþma ve disiplin ile kurtulmalarý mümkündü. Ýyi eðitim almýþ veya eðitimine iyi para harcanmýþ insanlarýn karþýsýnda, bir zamanlar yoksul insanýmýzýn tek silahý umud etmek ve çalýþmaktý. Fakat þu anda bu silahý iþlevsiz hale getiren bir sýnav sistemi var ki, bu da eðitimli ebeveyn ile eðitimsiz ebeveynlerin çocuklarý arasýndaki uçurumu yadsýnamaz derece de açmakta, belki de gelecekte DAHÝ olacak veya olabilecek gençler, sýrf FIRSAT EÞÝTLÝÐÝ olmamasýndan dolayý, bozuk para gibi harcanmaktadýr. Ben bu eðitim sistemine Edison’un hikayesini anýmsatmak isterim, zira Edison’un bir not ortalamasý bile yoktu, çünkü gerizekalý olduðu gerekçesi ile, zaten okuldan uzaklaþtýrýlmýþtý. Arkadaþlar, zekasýný ileriye doðru ve çok yönlü olarak kullanabilen insan SIRADIÞI dýr. Yoksa sýradan ve rutin sýnav sisteminin tavanýný hedefleyen ve ezberî mantýða dayalý, bilginin kullanýmýný ölçmekten yoksun bir sýnav sistemi dehalarý ölçemez. Bu sebeple KAST SÝSTEMÝ hala devam ediyor ve fýrsat eþitliðini yaratamamamýzdan dolayý geleceðin dehalarýný ara eleman olmaya mahkûm ediyoruz hala… Mehmet Fatih DOÐRUCAN
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Mehmet Fatih Doðrucan, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |