..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Tanrý insaný yarattý, insan da sanat yapýtýný. -Oscar Wilde
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Doða ve Dünya > Oðuz Düzgün




29 Aralýk 2008
Noel Baba Türk Mü?  
Oðuz Düzgün
Noel Baba gibi masalsýlaþmýþ þahýslarýn tarihi gerçekliðini iki kere iki dört eder kesinliðinde ortaya koymak çok da mümkün gözükmemektedir


:CIFC:
Noel Baba gibi masalsýlaþmýþ þahýslarýn tarihi gerçekliðini iki kere iki dört eder kesinliðinde ortaya koymak çok da mümkün gözükmemektedir. Hatta Avrupalý kimi bilim adamlarý, bilimsel delillerin yetersizliðinden yola çýkarak Hz. Ýsa’nýn yaþayýp yaþamadýðýný bile sorgulamaktadýrlar ki, bize göre bu durum inancýn özel alanýna bir müdahaledir. Bizler de tarihi bulgular olsun olmasýn, Hz. Ýsa’nýn tarihte yaþamýþ bir þahsiyet olduðuna bütün yüreðimizle inanýrýz. Müslümanlarýn Kur’an’a dayalý bu gibi kesin inançlarý, aslýnda Hz. Ýsa’sýz düþünülemeyecek Hýristiyanlýk inancý mensuplarýnýn da imanlarýný, iman esaslarýna müteallik önemli tashihlerle birlikte, bir derece takviye etmektedir. Biz de bu çalýþmamýzda Noel Baba olarak anýlan tarihi þahsiyetin gerçekte yaþayýp yaþamadýðýný sorgulamaktan öte, ilgili dini þahsiyetin aslýnda kim olduðunu, bugün Noel Baba söylencelerinde anlatýlan pek çok motifin; yaþamýþlýðý kesin olan hangi tarihi þahsiyetlerden ya da þahsiyetten kaynaklandýðýný da ortaya koymaya çalýþacaðýz.

Noel Baba örneðine dönecek olursak, karþýmýzda efsaneleþmiþ ve hatta bir masal kahramanýna dönüþmüþ tarihi bir figür bulmaktayýz. Batýlý kaynaklarda Noel Baba, Weinachtmann, Saint Claus ya da Aziz Nikolas gibi isimlerle anýlan þahsiyetin aslýnda kim olduðu konusunda kesin bilgilere sahip deðillerdir. Ancak bütün tarihi kaynaklarýn açýklamalarýnda kesiþen bazý noktalar vardýr. Ýþte biz de çalýþmamýzda bu noktalarý karþýlaþtýrmalý olarak ortaya koymaya çalýþacaðýz.

Hýristiyanlýk etkisindeki batýlý kaynaklarda da geçen yaygýn Noel Baba biyografisine göre Noel Baba, Türkiye’de yaþamýþtýr:
“Bütün dünyada Noel Baba olarak tanýnan Aziz Nicholaos, Türkiye’nin Akdeniz kýyýlarýnda önemli bir Lykia kenti olan Patara’da doðmuþtur. M.S. 300’e doðru Patara refah içindeyken kentte yaþayan zengin buðday tüccarýnýn bir oðlu olur ve ona Nicholaos adý verilir.”
Ancak bu hayat hikâyesiyle þu anda resmedilen Noel Baba figürü arasýnda çok da bir baðlantý görünmemektedir. Akdeniz bölgesinde özellikle de Antalya civarýnda, yakýcý güneþe raðmen kalýn kýyafetler giymiþ bir ihtiyarýn, kýzaðýný çeken geyikleriyle, olmayan karlarýn üzerinde kaymasý çok da inandýrýcý deðil. Noel Baba figürü, çeþitli zorlamalarla 300’lü yýllarda yaþamýþ Aziz Nikolas’a dayandýrýlsa bile batýlýlarýn hayallerindeki ve söylencelerindeki Noel Baba’nýn bu sýcak Akdeniz bölgesinde yaþamýþ Saint Nicholas’la ayný þahsiyet olmasýnýn imkaný yok gibidir.

Türbelerle camiler gibi mekânlar, tarihe dair tanýklýklarýyla pek çok gerçeði de bizlere haykýrýyorlar. Yazýmýn devamýnda örneðini vereceðim türbemiz ve camimiz de dünya tarihinin bu karanlýk noktasýný aydýnlatmamýz adýna bize yol gösterecek, ýþýk tutacak nitelikte. Yaptýðýmýz araþtýrmalara göre, þirin ilimiz Bursa’nýn ilçesi Kestel’e baðlý Baba Sultan köyü, Noel Baba’nýn gizemini çözecek þifreleri bünyesinde barýndýrýyor. Köyün adý, burada türbesi bulunan Baba Sultan’dan (Geyikli Baba’dan) gelmektedir. Daha önceleri ziyaret ederek bahtiyar olduðum Baba Sultan köyü, Türbesi ve Camisiyle birlikte Türkiye’mizin ziyaret edilmesi gereken önemli maneviyat mekanlarýndan birisi.

GEYÝKLÝ KIZAKLAR VE GEYÝKLÝ BABA

Bugün yazýmýn da içeriðini oluþturacak; Noel Baba ve Geyikli Baba arasýndaki paralellikleri ilk kez bu köyü ziyaretim sýrasýnda hissettim diyebilirim. Batýlý kaynaklara göre Noel Baba’nýn Türkiye’de yaþamýþ olduðunu daha önce ortaya koymuþtuk. Ancak geyiklerinin çektiði kýzaklarýyla karda dolaþan Noel Baba’nýn Akdeniz bölgesindeki sýcak bir liman kentinde yaþamýþ olamayacaðýna da iþaret etmiþtik. Bu durumda bütün varyasyonlarýn kesiþtiði noktada ittifak etmemiz gerekiyor. O halde þu kesindir, Noel Baba Türkiye kaynaklýdýr. Ancak þu önerme ise yanlýþ ve imkansýz bir önermedir:

“Noel Baba, Antalya’da bir liman kentinde kýzgýn güneþin altýnda kalýn elbiselerini de giyerek, geyiklerinin çektiði kar kayaðýyla dolaþmaktadýr”

Bu durumda Noel Baba figürüne uygun bir coðrafi bölgeye ve iklimsel koþullara ihtiyacýmýz var. Bu yönüyle Geyikli Baba tarihi þahsiyeti ile Noel Baba figürü arasýndaki ayniliðe varan benzerlik oldukça ilginçtir. Üstelik Geyikli Baba’nýn aslýnda gerçek Noel Baba olduðunu ortaya koyan tarihi þartlar ve uygunluklar daha da ilginçtir. Öncelikle Geyikli Baba’nýn kim olduðunu ortaya koyalým:
“Orhan Gâzi devri Osmanlý evliyâsýndan. Âzerbaycan'ýn Hoy þehrinde doðdu. 1275-1350 (H.674-750) yýllarý arasýnda yaþadýðý tahmin edilmektedir. Baðdâtlý Þeyh Ebü'l-Vefâ hazretlerinin yolundan feyz aldý. Ayný yoldaki Baba Ýlyas Horasânî'den ilim öðrendi. Zâhirî, bâtýnî ilimlerde ve tasavvuf yolunda kemâl derecesine ulaþtýktan sonra Rum ülkesine geldi. Derhal Anadolu'nun en uç bölgesinde Ýslâmiyeti yaymak için çarpýþan ve gayret eden Osmanlý mücâhid gâzileri arasýna katýldý. Bursa'nýn fethi sýrasýnda bir geyiðe binmiþ ve elinde altmýþ okkalýk bir kýlýç olduðu halde en ön saflarda çarpýþtý. Kalenin fethinde pek çok kerâmetleri görüldü. Bu sebepten kendisine Geyikli Baba denildi. Fetihten sonra Keþiþ (Ulu) Daðýna yerleþti. Buradaki dergâhýnda kendi hâlinde yaþar, gelenlere dînini öðretir, þehre inmezdi. Diðer taraftan Orhan Gâzi ise Bursa'nýn fethinde yardýma gelen evliyânýn gönlünü almak, onlarýn bereketli duâlarýna kavuþmak için bir imâret yaptýrdý.”
http://www.biriz.biz/evliyalar/ea0695.htm
Noel Baba’nýn, her mevsim karlý görünümüyle dikkat çeken, bugün de kayak merkezi olarak kabul edilen Ulu Dað civarýnda (Keþiþ Daðýnda) yaþamýþ olmasý akla daha yakýn. Bu daðýn eski ismi bile ilgili daðýn Hýristiyan Rumlar için ne derece önemli olduðunu ortaya koymaktadýr. Elbette Bursa’nýn fethinden sonra yenilgiye uðrayan Hýristiyanlar, bu yaþadýklarý travmalarý bir þekilde Avrupa’ya, Roma’ya nakletmeye çalýþmýþlardýr. Ýþte bize göre asýl Noel Baba figürü bu dönemde yaþanan yenilgilerin (Hýristiyanlar açýsýndan) ve zaferlerin (Müslüman Türkler açýsýndan) etkisiyle doðmuþ söylencelerden hareketle tüm Avrupa’ya yayýlmýþtýr. Hatta diyebiliriz ki lalemizi alarak benimseyen Hollanda gibi ülkeler, Geyikli Babamýz gibi deðerlerimizi de devþirmiþlerdir. Hollandalýlarýn eski dönemlerden beri Geyikli Babaya benzer bir Noel Baba figürünü kabullendikleri de bilinmektedir.
Üstelik Noel Baba’dan sonra geyikleriyle meþhur olmuþ en meþhur þahsiyet Geyikli Babadýr. Bugün bile Türbesindeki geyik boynuzlarý bu yakýnlýðý ortaya koymaktadýr. Ulu Dað gibi karlý bir bölgede geyiklerinin çektiði kýzaklarla dolaþan bir figür, gerçeklere daha uygun gözüküyor. Üstelik hayvanlarla çekilen kar kayaklarýnýn bütün dünyaya Orta Asya’dan yayýldýðý gerçeði de göz önüne alýnýrsa, Orta Asya’dan Türkiye’ye gelmiþ Baba Sultan’ýn geyiklerinin çektiði bir kayakla dolaþabileceði tarihsel olarak da mümkündür. Hatta bazý çalýþmalara göre Avrupa dillerinde “ski” olarak adlandýrýlan Kar Kayaðýnýn etimolojik olarak da Türkçe’den gelmiþ olabileceði bilimsel bazý çalýþmalarla ortaya konmaktadýr.
“Tarihçi Prof. W. Eberhard, Çin kaynaklarýna dayanarak yaptýðý incelemelerinde Eski Türklerde kayak ve kayakçýlýðýn mevcut olduðunu savaþ ve göçlerle Avrupa'ya ve diðer bölgelere geçtigini göstermektedir. Ýsviçre'de Prof Hess kayakçýlýk tarihinden bahsederken diyor ki; bütün kis, karla örtülü olan Sibiryanýn kayakçýlýðýn asil vatani olmasý tabi olduðu gibi tarihi deliller de bu kayakçýlýðýn Sibiryanýn en kuzey noktalarýna kadar yayýlarak yasayan Türk ve Mogol kavimlerine ait olduðunu gösteriyor. Sonra makalesini su sözlerle bitiriyor: "Tarihi deliller ki, kayak Sibiryanin icadýdýr, oradan bu sanat bundan ikibin yýl önce Fin kavimleri tarafýndan Avrupa'ya getirilmiþ ve oradan bunu Ýskandinavya kavimleri öðrenmiþlerdir." http://www.goldenmemo.com/spor_dosyalar/kayak.htm
NOEL BABA’NIN KIYAFETLERÝ
Bütün tarihi kaynaklarda Geyikli Babanýn geyikleri üstünde Rumlarla savaþtýðý, Rumlarýn bu nur yüzlü ve aksakallý ilginç þahýs karþýsýnda hayrete düþtükleri ortaya konulmaktadýr. Hatta Orta Asya’ya özgü geleneksel Müslüman Türk kýyafetinin örneklerini giyen Geyikli Baba’nýn kýyafetleri, ilk olarak 1892 yýlýnda resmedilen (http://tr.wikipedia.org/wiki/Noel_Baba) Noel Baba’nýn figürüne de kaynaklýk etmiþ gözükmektedir:
http://cartoons.osu.edu/nast/images/santa_claus_camp100.jpg
Aþaðýda vereceðimiz adreste de göreceðiniz gibi Türklerin meþhur bir þahsiyeti olan Dede Korkut’a ait Orta Asya Türklerinin geleneksel kýyafetleriyle Noel Baba’nýn üzerindeki kýyafetlerin –Avrupalýlar tarafýndan yapýlan onca baþkalaþtýrma çalýþmalarýna raðmen- hala genel hatlarýyla benzerliklerini koruduklarý oldukça açýktýr.
http://www.practicalturkish.com/ottoman-dede-korkut.jpg
Roma döneminde Antalya’da yaþamýþ Saint Nicholas’ýn Orta Asya kýyafetleriyle dolaþmayacaðý oldukça açýktýr. Aziz Nicholas dönemindeki Likya ve Doðu Roma kýyafetleri günümüzde de detaylarýyla bilinmektedir. Bu kýyafetlerin Noel Baba kýyafetleriyle hiçbir ilgisinin olmayýþý da bizim tezimizi kuvvetlendirmektedir. Resmedilen ve de dramatize edilen Noel Baba kýyafetleriyle Aziz Nicholas dönemindeki Roma ya da Likya kýyafetlerinin ne derece farklý olduðunu, aþaðýdaki adresteki resmi inceleyerek anlayabilirsiniz:
http://www.binrota.com/Images/ContentImages/215_4.JPG
ULUDAÐ VE GEYÝKLER
Ýddiamýzý ispatlayan baþka bir kanýt da Uludað ve Ýnegöl gibi yerleþim yerlerinin bugün dahi geyiklerin doðal yerleþim alaný olmalarýdýr. Aþaðýdaki haberler yeþil Bursa’da bugün dahi geyiklerin çoklukla yaþadýðýný ortaya koymaktadýr. Bugünle kýyas edildiðinde 1290’lý yýllardaki Uludað civarýndaki geyik nüfusunun ne kadar fazla olduðu rahatlýkla anlaþýlabilir:
“Ýnegöl'de bulunduktan sonra Bursa Büyükþehir Belediyesi Hayvanat Bahçesi'ne getirilen 2,5 aylýk diþi geyik, ziyaretçilerin ilgi odaðý oldu. Büyükþehir Belediyesinden yapýlan yazýlý açýklamaya göre, Avrupa Hayvanat Bahçesi ve Akvaryumlar Birliði (EAZA) üyesi olan ve yaklaþýk 600 hayvanýn barýndýðý Bursa Hayvanat Bahçesi'ne getirilen diþi geyik, hayvanat bahçesi idarecileri ve bakýcýlarýnýn yaný sýra mekaný gezen ziyaretçilerin de sevgisini kazandý.”
http://www.cnnturk.com/2008/yasam/diger/07/30/2.5.aylik.disi.geyik.bursanin.gozdesi.oldu/486712.0/index.html
“Kýþ turizminin önemli merkezlerinden Uludað'da doðal ortama salýnan geyiklerden 4 tanesi, kar yaðýþý nedeniyle doðal ortamda yem bulamadýklarý için geri döndü.Yaz ayýnda Yeþiltarla Üreme Ýstasyonu'nun çitleri açýlarak doðal ortama býrakýlan geyiklerin bir kýsmý güney bölgesine gitti, bir kýsmý da Kirazlýyayla beldesi civarýnda kaldý.”
http://www.kenthaber.com/Arsiv/Haberler/2008/Aralik/29/Haber_536465.aspx
Günümüzde de geyiklerin doðal yaþam alanlarý olarak bilinen Bursa, Ýnegöl, Uludað civarlarýnda yaþamýþ ve buralarda çeþitli gazalara katýlmýþ olan Geyikli Baba, kayaklarýný çekmek üzere geyik bulmakta ve onlarý ehlileþtirmekte hiçbir zorluk çekmemiþ olmalýdýr. Zaten Orta Asya’da en az at kadar deðerli kabul edilen geyiðin öneminin farkýndadýr ve bu hayvaný ehlileþtirmesini çok iyi bilmektedir. Çok eski dönemlerden beri Orta Asya’da yaþayan Türklerin geyikleri de atlar kadar kutsallaþtýrdýklarý, yapýlan arkeolojik kazýlar sonucunda elde edilen bulgulardan da anlaþýlmaktadýr. Bu dönemde Orta Asya’da üretilen eþyalarýn çoðunda geyik figürlerine rastlandýðý da bilinen bir gerçektir. Hatta Türklerin meþhur On Ýki Hayvanlý takviminde de bazý dönemlerin “Geyik Böðürmesiyle” baþladýðý açýkça ifade edilmektedir.. Bütün bu deliller Noel Baba olarak anýlan figürün aslýnda Geyikli Baba’dan devþirme sanal bir figür olduðunu anlamamýzý saðlamaktadýr. Elbette Noel Baba baþka kültürlerin ve de þahýslarýn da etkisi altýnda geliþmiþtir ama onu Noel Baba kýlan en önemli özellikleri, bize Geyikli Baba’yý açýkça iþaret etmektedir. Aslýnda Noel Baba’nýn Geyikli Baba’nýn tam bir taklidi olduðunu ispatlayan delillerimiz bu saydýklarýmýzdan ibaret deðildir.
“NÝKOLAS” BABA
Nikolas kelimesi Rumca’da “Zafer kazanan insan” anlamýný da ifade etmektedir. Bu yönüyle de Geyikli Baba gerçekten “zaferler kazanan bir insandýr” Noel Baba olarak tanýnan þahsiyetle ilgili terimler genellikle Rumca kökenli olmasý bile bu tarihi þahsiyetin Rumlarla yakýn iliþkiler içinde olduðunu göstermektedir.
Bildiðimiz gibi Geyikli Baba Ýnegöl’ün fethine bizzat geyikleriyle katýlmýþtýr. 1299 yýlýnda Osman Gazi’ye baðlý birliklerle beraber pek çok fetih gazasýna katýldýðý da bilinen bir gerçektir. Çeþitli olaðanüstü haller de (kerametler de) gösteren bu nur yüzlü, ak sakallý zatýn Bursa civarýnda yaþayan Müslümanlar kadar, Hýristiyanlarý da etkilediði bilinen bir gerçektir. Rumlar tarafýndan bu zata “Nikolas” isminin verilmesi de ya bir iltibas örneðidir ya da bilinçli bir kodlamadýr. Muhtemelen Ýnegöl ismi “Aya Nikola” (Kutsal Nikola) kelime grubundan gelmektedir. Üstelik bu dönemdeki Ýnegöl tekfurunun adý da Nikola’dýr. Ýnegöl’ün fethinde büyük baþarýlar gösteren Geyikli Baba’nýn “Nikola” kelimesiyle kodlanmasý da bu ilginç rastlantýlara bakýldýðýnda imkansýz görünmemektedir. Pek çok zafer kazanarak Rumlarý derinden etkileyen Geyikli Baba’nýn “Zafer Kazanan Ýnsan” anlamýnda Hýristiyan Rumlar tarafýndan Nikola diye anýlmasý da imkan dahilindedir. Bütün bu özellikler Geyikli Baba’nýn Nikola (Nicholas) ismiyle anýlmasýnýn oldukça doðal olduðunu göstermektedir. Diðer pek çok dildeki Noel Baba isimlerinde geçen “baba” ve “dede” kelimeleri de Tasavvuf ve Alevilik geleneklerindeki “babalýk”, “dedelik” kavramlarýný hatýrlatmaktadýr. Aþaðýdaki örneklerde bu durum açýkça gözükmektedir:
“Ýtalya`da "Babbo Natale", Brezilya`da "Papai Noel", Çek Cumhuriyeti`nde "Deda Mráz", Portekiz`de "Pai Natal", Ýrlanda`da "Daidí na Nollag", Fransa`da "Le Père Noël", Ýspanya ve Meksika`da "Papa Noel", Türkiye`de "Noel Baba" olmak üzere farklý isimler kullanýlýr.”
Uzun zamandan beri üzerinde özgürce yaþadýklarý topraklarýn bir bir Osmanlýlarýn eline geçmekte olduðunu ve Müslümanlaþmaya baþladýðýný gören Hýristiyan Rumlar, binlerce yýllýk tarihlerinden gelen gururlarýný darmadaðýn eden Geyikli Baba gibi bir kahramaný adeta içselleþtirmiþlerdir. Onu hem Hýristiyanlaþtýrmýþlar hem de Rumlaþtýrmýþlardýr. Karagöz ve Hacivat, Nasreddin Hoca, Keloðlan gibi pek çok kahramanýmýzýn benzer isimlerle halen Yunanistan’da yaþatýlmaya çalýþýlmasý da Yunanlýlarýn bizim kültür ürünlerimizi nasýl içselleþtirdiklerini açýkça göstermektedir. Böylelikle yaþadýklarý tarihi yenilgilerin acýsýný çýkarmaktadýrlar. Bu durum ciddi bir þekilde incelenmesi gereken sosyo-psikolojik derinliði olan tarihi bir vakýadýr.
GEYÝKLÝ BABA VE ÇAM AÐACI
Geyikli Baba’nýn Noel Baba figürüne kaynaklýk ettiðini ortaya koyan baþka delillerimiz de mevcut. Geyikli Baba hakkýnda anlatýlan aþaðýdaki hikayeden yola çýkarak Hýristiyanlarýn Noel’de gerçekleþtirdikleri Çam Aðacý dikme merasimlerinin kaynaðýný da bu hikayede yakalamýþ olmaktayýz:
“Aradan zaman geçti. Geyikli Baba, dergâhýnýn yanýndan bir aðaç dalý keserek omzuna alýp yola revân oldu. Doðru Bursa Hisarýna vardý. Pâdiþâh sarayýna girip, avlu kapýsýnýn iç tarafýna, getirdiði dalý dikmeye baþladý. Sultan Orhan Gâziye haber verdiler. "Bir derviþ gelmiþ, saray avlusuna aðaç diker." dediler. Sultan çýkýp hâli gördü. Bu derviþin Geyikli Baba olduðunu bildi. Geyikli Baba, aðacý dikince doðruldu ve Orhan Gâziye; "Bu hatýramýz burada kaldýðý müddetçe, derviþlerin duâsý senin ve neslinin üzerindedir. Senin neslin ve devletin bu aðaç gibi kök salacak, dallarý çok uzaklara ulaþacak, evlatlarýn dîn-i Ýslâma çok hizmet edecekler." deyip; "Kökü sâbit, dallarý ise göktedir." meâlindeki, Ýbrâhim sûresi 24. âyet-i kerîmesini okudu. Az sonra da geldiði gibi gitti.Diktiði aðaç ulu bir çýnar oldu. O aðacýn bugün Bursa'da hazret-i Üftâde'ye giden Kavaklý Caddedeki çýnar aðacý olduðu söylenmektedir.”
http://www.biriz.biz/evliyalar/ea0695.htm
Bu menkýbede anlatýlan aðaç dikme merasimi, her sene Hýristiyanlarýn Noel’de gerçekleþtirdikleri Çam Aðacý merasimini hatýrlatýyor. Hatta bu menkýbeye göre bu aðacýn kaynaðý Kur’an-ý Kerim’deki bazý ayetlere dayanmaktadýr. Geyikli Baba’nýn gerçekleþtirdiði bu aðaç merasimine benzer tarzda Hýristiyanlarýn da Çam Aðaçlarýný evlerine getirip dikmeleri ve sonra bu aðacý süslemeleri ilginçtir. Þamanizm döneminden beri Türklerde aðaçlarý süsleme, çeþitli dileklerin kabulü için onlara çaput baðlama gelenekleri olduðu da bilinmektedir. Bu örnek bile Hýristiyanlarýn Çam Aðacý süsleme geleneklerinin oluþmasýnda Türklerin de büyük katkýlarýnýn olduðunu açýkça göstermektedir. Elbette Türklerin yanýnda Germanlar gibi çeþitli toplumlarýn gelenekleri de Noel Kutlamalarýndaki törenleri etkilemiþtir. Bütün bunlara ilave olarak þunu da söyleyebiliriz ki Noel Baba’nýn gülme sesi olarak kullanýlan “Hoh hoh hoh” sesleri de bize bir tasavvuf merasiminde yapýlan zikirlerin seslerini anýmsatmaktadýr. Pek çok tasavvuf ekolünde, Bektaþilikte ve Alevilik’te çeþitli farklý adlar altýnda zikir merasimleri yapýlmaktadýr ki en çok zikredilen isim, “O-Allah” anlamýna gelen “Hu” zamiridir. Noel Baba’nýn çýkarttýðý “hoh hoh hoh” þeklindeki gülme sesleri bir derviþ olduðu bilinen Geyikli Baba’nýn yaptýðý zikirlerden ya da dualardan devþirilmiþ olabilir.
SONUÇ
Bütün deliller göstermektedir ki Noel Baba Türkiye’den çýkmýþ bir þahsiyettir. Muhtemelen Baba Sultan olarak da anýlan Geyikli Baba’dan çok büyük izler taþýmaktadýr. Yapýlacak ciddi araþtýrmalar neticesinde akla ve mantýða uygun bu gerçek daha iyi anlaþýlacaktýr. Durum böyleyken, yaþamý tarihen sabit olan, kerametleriyle ve iyilikleriyle ünlenmiþ Geyikli Baba gibi bir hak dostunu býrakýp, gerçekliði meçhul bir efsanevi figüre yönelmemiz, çocuklarýmýzý bu özentiyle yetiþtirmemiz oldukça üzücüdür. Yeni miladi yýlýn yaklaþtýðý þu sýralarda Geyikli Baba, Hacý Bektaþ-ý Veli gibi Hak Dostlarýnýn önem verdikleri Hicri Yýlbaþýnýn ve dolayýsýyla Muharrem ayýnýn hatýrlanmayýþý da oldukça acýdýr. Yeni Yýl geleneði adý altýnda son birkaç yýldýr dükkanlarýmýzýn camlarýný ve hatta evlerimizin en müstesna köþelerini dahi süslemeye baþlayan Noel Baba resimleri, süslü Çam Aðaçlarý kendi öz gerçekliðimizden ne derece uzaklaþtýðýmýzýn da acý bir kanýtýdýr. Hiçbir tarihi gerçekliði olmayan, efsane ve hurafelerle þekillenmiþ; bizim öz kültürümüzle hiçbir alakasý olmayan bu gibi batýlý gelenekleri yaþantýmýza sokmaya çalýþmak yerine; Geyikli Baba, Mevlana, Yunus Emre, Nasreddin Hoca, Dede Korkut gibi insanlýða gerçekten ýþýk saçmýþ, birbirinden deðerli þahsiyetlerimizi yeniden yaþamýmýzýn canlý birer parçasý haline getirmemizin zamaný geldi de geçiyor. Maddi, manevi boyutlara sahip kahramanlarýmýz o kadar çoktur ve gerçektir ki, batýnýn sanal kahramanlarýna özenmemizin hiçbir anlamý yoktur. Bizler de elimizden gelen gayreti göstererek kendi geleneklerimizi evrenselleþtirmenin yollarýný aramalý, kendi tarihimizle, öz kültürümüzle barýþýk, harici dünyanýn inançlarýný, geleneklerini dýþlamayan yeni bir medeniyeti inþa etmenin besmelesini çekmeliyiz. Ne dersiniz ilk adýmý Geyikli Baba ile atmaya? Bunun için ilk iþ olarak doðruca Bursa’ya, Babasultan Köyüne gidebilir; Noel Baba olarak anýlan sanal kahramanýn oluþmasýna kaynaklýk teþkil eden Geyikli Baba Hazretlerine bir fatiha hediye edebilirsiniz.

.Eleþtiriler & Yorumlar

:: mümkün
Gönderen: sefa dokum / , Türkiye
17 Ocak 2009
Akla ve mantýða gayet uygun yaklaþýmlar var. Baþka milletlerin, Türk Tarihinin önemli sahýþlarýný çalýp; kendi saçma sapan inaçlarýyla þekillendirmeleri çok kötü biþey. Bunlar araþtýrýlmalý, gerçekler tarih yüzüne çýkartýlmalýdýr.

:: Enterasan
Gönderen: Mehmet Ali Özler / ,
2 Ocak 2009
Neol Babanýn Türkiye kökenli olduðunu ilk kez bir ortodoks papazýndan 1990 yýllarýnda iþitmiþtim. Papaz efendi pek emin olmasa da, Nicholaos'ýn Akdeniz Bölgesinde yaþamýþ olabileceðini dile getirmiþti. Hatýrladýðým kadarý ile o dönemlerde Neol Babanýn kiyafeti ve kýzaklarý çeken geyiklerinin ise sonradan uydurulduðu açýklanmýþtý. Lakin sizin açýklamalarýnýz bu olaya bambaþka bir yön ve deðer katýyor. Bunun daha detaylý araþtýrýlmasýnda fayda görüyorum. Saygýlar.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn doða ve dünya kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Genlerdeki Virüsler, Maymun Ayumu ve Budistler
Evrim Kuramý Hakkýnda Düþünceler - 1
Hayatýn Anlamý
Bir Fantastik Kurgudur Kâinat
Süper Amcalarý Arý Soktu!
Dünyaya Sesleniþ
Atamýz Ýda mý?
Yaðmur Ýstiyoruz!
Yüreksel Cehennemleþme
Almanya'da Olmayan Türk Liseleri

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Fâtih Ýstanbul'u Kaç Yaþýnda Fethetti?
Mevlid Kardeþliði
Kâfiyelerin Birliði
Kemençe Kimin?
Baklava'nýn Kökeni
Kurân'ýn Kökeni Sümerde mi?
Þiir Düþünceleri
Amerika Osmanlý Tarafýndan Keþfedilseydi?
Medeniyet Bestemizin Notalarý
Evliya Menkýbelerinden Türk Fantastik Edebiyatýna

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Sen Var Ya Sen! [Þiir]
Çakkýdý Çakkýdý [Þiir]
Bâlibilen Dilinde Þiir [Þiir]
Üç Boyutlu Þiir [Þiir]
Miraciye [Þiir]
Saðanak Sen Yaðýyor [Þiir]
Bülbüller Þehri Ýstanbul [Þiir]
Türkçe Hamile Beyanlara [Þiir]
Burasý Sessiz Biraz [Þiir]
New Orleans'lý Siyahi Kirpiklerin [Þiir]


Oðuz Düzgün kimdir?

Yazar edebiyatýn her alanýnda çalýþmalar yapýyor.

Etkilendiði Yazarlar:
Bütün yazarlardan az çok etkilendi. Zaten insanoðlunun özelliði deðil midir iletiþimde bulunduðu varlýklardan etkilenmek?


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Oðuz Düzgün, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.