..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yaþamým boyunca, ondan birþey öðrenemeyeceðim kadar cahil bir adamla karþýlaþmadým. -Galilei
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Eðitim > Sadýk Kartal




25 Mart 2011
Akýllý Olan Tahta Deðil Öðretmendir  
Sadýk Kartal
Türkiye de eðitimin asýl sorunlarý bir tarafa atýlýp materyal saðlamaya yönelik çeþitli projelerle "reformlar" yapýldýðý belirtiliyor. Ancak yapýlmasý gereken asýl sorunlara yönelmek ve öðretmenin niteliðini arttýrmaktýr. Çünkü baþarýnýn yolu akýllý tahta gibi materyallerle deðil iyi yetiþmiþ öðretmenden geçer. Dünya örnekleri ve eðitim tarihimizdeki baþarýlý modeller bunu gösteriyor.


:CCAJ:
Milli Eðitim Bakanlýðý tarafýndan kamuoyuna açýklanan ve Dünya'da bugüne kadar gerçekleþtirilmiþ en büyük eðitim projesi olarak belirtilen Fatih Projesi hayata geçirildi. Eðitim ve teknoloji alanýnda Ülkemizi Dünya'da bir numaraya taþýyacaðý belirtilen proje ile tüm okullara Akýllý Tahta, Çok Fonksiyonlu Að Yazýcýsý ve Að Fotokopi makinesi kurulacaðý belirtildi. Hatta Milli Eðitim Bakanlýðýnýn bazý birimleri bunlarý projenin buzdaðýnýn sadece görünen yüzü olduðunu ifade ettiler. Z-Kitap (Zengin Ýçerikli ve Etkileþimli E-Kitap ), pek çok yeniliði içeren EBA (Eðitim Biliþim Aðý), Video Konferans yolu ile ders anlatýmý vs. buzdaðýnýn öte yüzünden sadece bir kaçý!. Eðitim – öðretimde teknoloji kullanýmýnýn öðrencilerimizin 21. yüzyýl becerilerini kazanmalarýný saðlayacaðý göz ardý edilemez bir gerçek olduðu da vurgulandý. En önemlisi de eðitimde fýrsat eþitliðinin saðlanacaðý þeklindeki iddiaydý. Projenin maliyeti 1.000.000.000 dolar olarak hesaplanmýþ. Oldukça iddialý olan bu projeye Baþbakan Recep Tayyip Erdoðan tarafýndan start verilerek siyasi desteðin tam olduðu mesajý da verildi. Hatta bu destekten ve maliyetinin yüksekliðinde olsa gerek projenin seçim yatýrýmý olduðu bile dile getirildi.
Eðitsel açýdan öðrenmede çok duyuya hitap etmesi bakýmýndan materyal çokluðu her zaman avantaj saðlar. Öðretmenin iþini de kolaylaþtýrdýðý gibi kýsmen zorlaþtýrdýðý da olur. Ancak materyali iþleten de öðretime destek haline getiren de öðretmendir. Öðretmen eðitim öðretimde baþat konumda iken materyale yüklenen anlam ve beklenen katký her zaman öðretmenin önünde gösterilmeye çalýþýlýyor. Eleþtiri noktamýzdan birincisi burasýdýr. Örneðin Milli Eðitim Bakaný Nimet Çubukçu “Hiç kuþkusuz, eðitim ve öðretimin teknolojik geliþmelerle desteklenmesi ve yaygýnlaþtýrýlmasý eðitimde niteliðin yükseltilmesi bakýmýndan büyük önem arz ediyor. Akýllý tahtalar da bunlardan birisi.” Bakan, ayný konuþmasýnda akýllý tahtalarýn maliyetlerinin yüksek olduðunu da belirtmiþ.
Konu akýllý tahtadan açýlmýþken bu noktadan devam etmekte fayda var. Teknik olarak akýllý tahta, projeksiyon aleti, bilgisayar ve beyaz tahtayý bir araya getiren bir aparattan oluþur. Kalem hareketleri Bilgisayardaki Programla Projeksiyona aktarýlýnca tahtada yazý görüntüsü oluþur.
Uluslararasý Öðrenci Baþarýlarýný Deðerlendirme Projesi olan PISA çalýþmalarýna Türkiye 2003 yýlýndan beri katýlýyor. Bu sýnavda öðrencilerin okulda uygulanan müfredat kapsamýnda ele alýnan konularý ne dereceye kadar öðrendikleri deðil, gerçek hayatta karþýlaþabilecekleri durumlarda sahip olduklarý bilgi ve becerileri kullanabilme yeteneði, akýl yürütme ve fen ve matematik kavramlarýný kullanarak etkin bir iletiþim kurma becerisine sahip olup olmadýklarý ölçülüyor. Türkiye 2003 yýlýndan bu yana sýnavda son sýralarda yer almakta, Finlandiya ise hep ilk sýrada yer alýyor. Finli öðrencilerin elde ettiði baþarýlarýn arkasýndaki tek faktör öðretmenin niteliðidir. Ýlginç olan nokta da Finlandiya’da bizim ilkel, demode olarak gördüðümüz karatahtanýn öðretmenlerce hala kullanýlmasýdýr
1980 li yýllardan sonra küreselleþme ve neo liberal politikalar sonucu eðitimin ticarileþmesi ve pazarlanmasý için yeniden yapýlandýrma çalýþmalarýna gidilmiþtir. Ýkinci eleþtirimiz de bu noktadan hareketle olacaktýr. Daha önce okulla, eðitimle ilgisi olmayan birçok firma, eðitim odaklý faaliyetlere baþlamýþtýr. Çünkü sermaye gruplarý eðitimdeki özellikle materyal döngüsünü önemli birer ticari faaliyet olarak görüyorlar. Örneðin TÜSÝAD ýn yayýnladýðý eðitim ile ilgili raporlarda okul öncesini doðru baþlangýç olarak belirtmesi, bu öðretim kademesini yaygýnlaþtýrmanýn etkilerini her þeyin temeli olarak belirtmesi dikkat çekicidir. Çünkü okul öncesinde kullanýlan materyal oldukça pahalýdýr ve veli bu öðretim kademesine para yatýrmaktan kaçýnmýyor. Ayný þekilde son yýllarda her tarafta açýlan vakýf üniversitelerinin belli sermaye gruplarýnca açýlmasý da bir baþka dikkat çekici noktadýr.
1980 lerin ikinci yarýsýndan itibaren her sýnýfa bir televizyon, takip eden yýllarda her sýnýfa bilgisayar, internet baðlantýsý vs. gibi sermayeye para aktaran “projeler” oluþturuldu. Ancak ne yazýk ki eðitimde istenen niteliðe ulaþýlamamýþ, Türkiye PÝSA sýnavýnda yine de son sýralarda yer almýþtýr. Eðitimde akýllý tahta kullanýmý, Fatih projesi vs. gibi çalýþmalar sermayeye para aktarýmýnýn son uygulamalarýdýr. Bundan sonra da niteliðin artmayacaðý tecrübeyle sabittir.
Bu tür projelerin eðitimde fýrsat eþitliðini saðladýðý özellikle Fatih projesi ile de sýkça dile getirildi. Ancak fýrsat eþitliði yalnýzca materyal sunumu ile saðlanan bir kavram deðildir. Herkese en üst basamaða kadar belirli düzeyde asgari öðrenim imkânýn saðlanmasý, her bireyin yetenek ve gizilgücünün ortaya çýkarýlmasý eðitimde fýrsat eþitliðinin içini dolduran tanýmlamalardýr.
Eðitimde yeni proje üreteceklere ve onlarý betimleyecek akademisyenlere âcizane birkaç önerim olacak. Türk-iþ verilerine göre Türkiye de her yýl yaklaþýk 1 milyon 200 bin kiþi çalýþmak amacýyla hareket halindedir. Bunlarýn büyük çoðunluðu mevsimlik iþçidir. Mevsimlik iþçi çocuklarýnýn geneli ilköðretim çaðýnda ve okullar açýk olduðunda aileleri ile birlikte göç ediyorlar ve eðitimden uzun süre uzak kalýyorlar. Ýlköðretimde okullaþma oraný 2010 verilerine göre %98. Yani ilköðretim çað nüfusunun %2 lik kesimi eðitimden yoksun kalacak ömürleri boyunca. Eðitimden uzak kalanlarýn fýrsat eþitliði nasýl tanýmlanýr. Yüksek öðretime baþvuranlarýn yalnýzca dörtte biri bir programa yerleþebiliyor. Geri kalan dörtte üçünün eðitim haklarý saðlanamýyor ve fýrsat eþitsizliði doðuyor. Ýlköðretimden yüksek öðretime test ile tost arasýna sýkýþmýþ çocuklarýmýzýn bilgiyi ezberleyerek diploma almalarý hangi eðitim anlayýþýna uygundur. 250.00 e yakýn atama bekleyen öðretmenlerin yaþadýklarý buhran nasýl dinecek.
Türkiye de eðitimin asýl sorunlarý bir tarafa atýlýp yalnýzca iþin cafcaflý kýsmý ön plana çýkartýlýyor. Yapýlmasý gereken asýl sorunlara yönelmek ve öðretmenin niteliðini arttýrmaktýr. Çünkü baþarýnýn yolu akýllý tahtadan deðil iyi yetiþmiþ öðretmenden geçer. Dünya örnekleri ve eðitim tarihimizdeki baþarýlý modeller bunu gösteriyor.

.Eleþtiriler & Yorumlar

:: ...
Gönderen: Pelin... / , Türkiye
30 Mart 2011
Projeye genel olarak uzaktan bakýldýðýnda eðitim için yararlý ve iþe yarar olduðu görülüyor ancak eðitim alanýnda bu kadar çok eksik nokta varken böyle bir yeniliðe gidilmesinin sonucu ne kadar baþarýlý olur, tartýþýlýr... Ülkemizdeki okullar arasýnda ciddi anlamda bir seviye farký bulunmakta, iyileþtirmeye gidilmeden yeni projeler ortaya çýkarmak anlamsýz olmaktadýr... Bir bakýma 3 basamak birden yukarýya atlama anlamýna gelmektedir. Benim düþünceme göre bu proje, öðrencilere eðitimde eþit fýrsatlar tanýmaktan çok öðrenciler arasýndaki seviye farkýný daha da açacaktýr... Diðer yandan þu anda çoðu okula gönderilen akýllý tahta aktif olarak kullanýlmamakta sadece okulun sosyal çevrede havasýna biraz daha hava katmaktadýr. Okuluna bu akýllý tahtalardan gönderilmeyen öðretmenler ise çok þey kaçýrdýðýný düþünerek motive düþüklüðü yaþamaktadýr... Sizin de dediðiniz gibi Finlandiya'da eðitimin baþarýsýnýn tamamen öðretmene ve sisteme baðlý olmasý aslýnda duruma net bir açýklama getirmektedir. Sonuç olarak anlamlý olarak hayata geçirilmedikten sonra ve öðretmenler bu teknolojik geliþmelere sýrt çevirdikten sonra bu projeler yarardan çok eðitim bakanlýðýna maddi bir zarar getirmektedir... "Akýllý tahta ister misiniz okulunuza?" diye bana sorarsanýz eðer, onun yerine akýllý sobayý tercih ederim diye cevap verebilirim :) Kaleminize saðlýk, saygýlar... P.ÖZASLAN

:: Adým adým
Gönderen: Vildan Sevil / , Türkiye
25 Mart 2011
Önce Köy Enstitüleri, sonra Öðretmen Okullarý, Eðitim Enstitüleri, Yüksek Öðretmen Okullarý adým adým yok edildi. Bu kurumlar, öðretmenlik ruhu ve bilinciyle öðrenci yetiþtirirlerdi.Artýk her þey gibi öðretmen de öðrenci de salt meta oldu. Duyarlýlýðýnýza teþekkürler.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn eðitim kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Anayasa ve Eðitim
Dersimiz; 4+4+4 Eþittir 12
Hemþehrim Pisagor, Ben ve Samos
Dindar Nesil Yetiþtirmek Ya da 'Çok Ýdeolojik" Kalýplar
Ýspanya, Malaga ve Hola
Baþarý Test Çözmede Deðil Yetenekte Aranmalý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Yitik Anýlar Þehrinde Bütün Bir Adam [Eleþtiri]


Sadýk Kartal kimdir?

okumak ve paylaþmak

Etkilendiði Yazarlar:
yaþar kemal


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Sadýk Kartal, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.