..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Yaþamýn tanýmý yoktur. -Halikarnas Balýkçýsý
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Tarihe Yön Verenler > Bahar Kalemi




12 Þubat 2008
Osmanlý'da Abide Þahsiyetler  
Gerek ordunun bu birimleri tarafýndan usta-çýrak iliþkisi içinde gerçekleþtirilen yapým ve onarým çalýþmalarý, gerek orduyla birlikte gittiði yerlerde görme olanaðý bulduðu yapýlar, Mimar Sinan’ýn eðitiminin parçasý olmuþtur.

Bahar Kalemi


Bildiðiniz üzere modernleþme çaðýndayýz, hayatýmýz’ýn her alanýna nüfus eden bu deðiþim yaþadýðýmýz alanlarýda sirayet etti.Osmanlý da Abide Þahsiyetler adýnda baþladýðým yazýlarým ve biografilerime ekliyeceðim deðerli isim Koca Sinan.


:CAII:
Mimar Sinan,1490 da,Kayseri’nin Aðýrnas köyünde dünyaya geldi.
Mimar Sinan,Koca Sinan diye de anýlan,Kanuni Sultan Süleyman dahil üç büyük Osmanlý padiþaðý dönemin de yaþamýþ dünyanýn en büyük mimar ve yapý sanatçýlarýndan.
Mimar Sinan, Osmanlý Ýmparatorluðu’nun en güçlü olduðu çaðda yaþamýþtýr. I. Süleyman (Kanuni), II. Selim ve III. Murat olmak üzere üç padiþah döneminde mimarbaþýlýk etmiþ, imparatorluðun gücünü simgeleyen mimarlýk baþyapýtlarýnýn tasarlanýp uygulanmasýnda birinci derecede rol oynamýþtýr. Etkisi ölümünden sonra da sürmüþ, her dönemde saygýnlýðýný korumuþtur.

Yavuz Sultan Selim zamanýnda devþirme olarak Ýstanbul’a geldiði bir söylentiden ibarettir bu konuda hiçbir bilgi yoktur. Mimar olarak Yavuz Sultan Selim’in Mýsýr seferine katýldý. 1521 yýlýnda Kanuni Sultan Süleyman’ýn Belgrad Seferine Yeniçeri olarak katýldý. 1522’de Rodos Seferine Atlý Sekban olarak katýlýp, 1526 Mohaç Meydan Muharebesi’nden sonra, gösterdiði yararlýklar sebebiyle takdir edilerek Acemi Oðlanlar Yayabaþýlýðýna (Bölük Komutaný) terfi ettirildi.

Mimar Sinan eserlerine sahip çýkarak günümüze ulaþmasýný saðlayan tüm duyarlý insanlarý ve çalýþmalarýyla bu konuda önemli bir kaynakça ortaya çýkarmýþ sayýsýz araþtýrmacýyý saygýyla anýyoruz. Bilinmelidir ki onlarýn geçmiþteki özverili çabalarý bizlere en güzel örnek.

Mimar Sinan’ýn en büyük eseri ise, seksen yaþýnda yaptýðý ve "ustalýk eserim" diye takdim ettiði, Edirne’deki Selimiye Camiidir (1575).
Mimar Sinan, cami içinde sesin iyi yayilmasi ve duyulmasi için harika bir teknik kullanmistir. Bunun için bütün kubbeleri çift kubbe seklinde yapmistir. Ayrica, ortadaki büyük kubbeye, içeriye dogru açik durumda, derinlikleri 50 metreye ulasan, agizlaru 5 metre olan 64 küb yerlestirmistir. Bu küplerden, küçük kubbelerin köselerine ve sarkitlarin altina da koymustur. Bundan baska, zeminde, sesi yansitmak için tuglalardan bosluk birakmistir. Iste bu sayede Süleymeniye harika bir akustige sahip olmustur.

Artik, Sultan Süleyman’i da, Koca Sinan’i da ölümsüzlestirecek, Türk mimarlik sanatinin üstünlügünü gösterecek eser bitmis sayilirdi. Halk gibi hükümdar da açilisi sabirsizlikla beklemekteydi. Fakat Mimar Sinan titizlik gösteriyor, yapinin hiçbir kösesinde en ufak bir ihmal görülmemesi, hiçbir seyin unutulmamasi için çalisiyordu. Sinan’i çekemeyen bazi kisiler de Sultan’a, onun isini ihmal ettigini, kubbesin durmasindan da süphe ettiklerini söylemek küçüklügünü gösterdiler.
Açilisin gecikmesine, isin bir an önce bitirilmemesine gerçekten cani sikilan Sultan Süleyman bir gün camie gitmis, Mimar Sinan’i minber ve mihrapta bazi rötuslar yaparken görmüs ne ona söyle demisti:

’-Niçin benim camiim ile mesgul olmayip mühim olmayan islerlee vakit geçirirsin? Ceddim Sultan Mehmet Han’in mimari sana yeter bir numune olsun, bana, bu bina ne zaman biter, tez haber ver!’
Mimar Sinan, Sultan’in bu hitabi karsisinda sasirmis ama sükunetle su cevabi vermisti:

’-Saadetlu padisahimin devletinde insallah iki ayda tamam olacaktir.’
Gerçekten iki ay sonra muhtesem yapi tamam oldu. Fakat eserin bir an önce tamamlanmasini isteyen Sulta Süleyman, caminin kapisini bizzat açmak için axele etmedi. Ayasofya’yi açan Justinianus gibi, Hz. Süleyman’I ve onu yenmis olmak gururuna da kapilmadi. Cami kapisini kendisinin mi yoksa daha layik olduguna Osabasisina sormaktan da çekinmedi. O da, ’ Bunu en layik kulunuz emektar Mimar Agadir’ cevabini verdi.


16 Agustos 1557 günü, yeni ve muhtesem caminin kapisina gelen Kanuni Sultan Süleyman, orada toplanan büyük kalabaligin huzurunda, Koca Mimar Sinan’i yanina çagirdi ne ona söyle dedi:


’-Bina eyledigin beytullahi, sidk-u safa ve dua ile senin açman evladir!’


Ve, Koca Sinan, dua ile anahtara çevirdi. Böylece, gelecek çaglara bir devrin þan ve söhterini, sanat kudretini ulastiracak olan mabedin kapilari açildi.

Mimar sinanýn mektubu:

birkaç yýl önce süleymaniye camiinin yýkýlma tehlikesiyle karþý karþýya kaldýðý anlaþýlmýþ .bir çözüm bulunamazsa koca cami kýsa bir zaman içinde yýkýlacakmýþ.caminin tüm taþýyýcý yükü kemerlerindeymiþ.bu kemerlerin ortasýnda bulunan kilit taþlarý zamanla aþýnmýþ ama elde yazýlý bir belge olmadýðý için nasýl deðiþtirileceði bilinmiyormuþ.hemen türkiyenin en yetkin mühendis ve mimarlarýndan oluþan bir heyet oluþturulmuþ.ortaya bir sürü fikir atýlmýþ,her kafadan bir ses çýkmýþ ama sonuç alýnamamýþ.tartýþmalar sürerken caminin içinde büyük bir karmaþa sürüyormuþ.ülkenin çeþitli bilim kuruluþlarýndan bir sürü mimar mühendis kemerleri inceliyormuþ.bu adamlardan biri ortalarda dolanýrken kazara gizli bir bölme bulmuþ.bölmede üzerinde eski yazý olan bir not varmýþ.uzmanlara inceletilen kaðýdýn orijinal olduðu belgelenmiþ.bu kaðýt parçasý bizzat mimar sinanýn imzasýný taþýyan bir mektupmuþ.mektupta yazýlanlar tercüme ettirilince ortaya þöyle bir metin çýkmýþ.
bu notu bulduðunuza göre kemerlerden birinin kilit taþý aþýndý ve nasýl deðiþtirileceðini bilmiyorsunuz.
koca sinan kademe kademe kilit taþýnýn nasýl deðiþtirileceðini anlatýyormuþ.bu notta¨her kim bu taþý eskidiðinde deðiþtirmek isterse eski taþýn yerine takýlacak yeni kilit taþýnýnýn iki tarafýndan yaðlý iple taþý bir taraftan sokup öteki taraftan çeksin ve sonra ipin dýþarda kalan kýsýmlarýný kessin¨.
heyet sinanýn söylediklerini aynen yapmýþ süleymaniye camii böylelikle kurtarýlmýþ.bu mektup þu anda topkapý sarayýnda saklanýyormuþ.Mimar Sinaný anlatmaya benim satýrlerým yetmez ancak son sözlerimi Mimar sinan’ýn o güzel sözleriyle bitirmek istiyorum
Dünya durdukça,eserlerimi gören aklý selim sahiplerinin,çabamýn ciddiyetini göz önün de bulundurarak bana insaf ile bakacaklarýný ve beni hayýr dua ile anacaklarýný umarým,inþallah der Mimar Sinan, bizde onlarý hayýr ve dualarla anýyor Abide Þahsiyetler olarak gönlümüzün en nadide köþesinde yaþatarak anlatmaya çabalýyoruz gelecek nesillere vefa borcumuzu ödeyerek.


Eserlerinin bir kýsmý Ýstanbul’dadýr. 1588’de Ýstanbul’da vefat eden Mimar Sinan, Süleymaniye Camii’nin yanýnda kendi yaptýðý sade türbeye gömüldü.

Mimar Sinan Türbesi, Ýstanbul Müftülüðü’nün sütunlu kapýsýndan çýkýnca hemen solda, iki caddenin kesiþtiði noktada Fetva Yokuþu sonunda solda, Süleymaniye Camii’nin Haliç duvarýnýn önünde, beyaz taþlý sade bir türbedir.
Mimar Sinan ’ýn Bize býraktýðý esereler 84 cami, 52 mescit, 57 medrese, 7 darül-kurra, 20 türbe, 17 imaret, 3 darüþþifa (hastane), 5 su yolu, 8 köprü, 20 kervansaray, 36 saray, 8 mahzen ve 48 de hamam olmak üzere 365 eser vermiþtir. Büyükçekmece Köprüsü üzerinde kazýlý olan mührü þöyledir: Elfakiru Hakir Ser Mimaraný Hassâ.

Koca sinan sizleri sevgiyle ve hasretle yâdediyorum Yaþadýðým müddetçe sizleri çocuklara ,gençlere tanýtmayý, anlatmayý gönül borcu olarak hissediyorum ve sizleri çok seviyorum.

Sevgiyle Kalýn.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn tarihe yön verenler kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Osmanlý'da Abide Þahsiyetler

Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Hýz ve Haz

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Yalnýzým [Þiir]
Bahar Yüreklim [Þiir]
Gül Kurusu Sevdalar [Þiir]
Tutuldum Sana [Þiir]
Kartallarýn Var Oluþ Hikayesi [Öykü]
Nasýl Seviyorsunuz [Öykü]
Sanal Tanýþma [Öykü]
Ýskender Pala [Deneme]
Aksiyon Ýnsaný [Deneme]
Hayatýn Anlamý [Deneme]


Bahar Kalemi kimdir?

Okumak ve yazmak en güzel eylemdir.

Etkilendiði Yazarlar:
Yavuz Bahadýroðlu, Ýskender Pala


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bahar Kalemi, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.