..E-posta: ifre:
zEdebiyat'a Üye Ol
Ska Sorulanlar
ifrenizi mi unuttunuz?..
nsandaki gerek gzellii ancak yalandka grebilirsiniz. -Anouk Aimee
iir
yk
roman
deneme
eletiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
yelik
Yazar Katlm
Yazar Ktphaneleri



u Anda Ne Yazyorsunuz?
nternet ve Yazarlk
Yazarlk Kaynaklar
Yazma Sreci
lk Roman
Kitap Yaynlatmak
Yeni Bir Dnya Dlemek
Niin Yazyorum?
Yazarlar Hakknda Her ey
Ben Bir Yazarm!
u An Ne Okuyorsunuz?
Tm balklar  


 


 

 




Arama Motoru

zEdebiyat > Eletiri > Tarihsel Olaylar > Salih Zeki avdarolu




5 Aralk 2009
Trkiye" de "Mzik Inklb" Nn Gereklememesini, "" Bunu Kar Devrimciler Engelledi "" Tezi Bir aresizliin tirafdr  
Salih Zeki avdarolu
Cumhuriyetin ilk yllarnda balayan " musk inklb" nn gereklememesini, " kar devrim" olarak yorumlanmasna kar, aslnda byle bir deiimin sosyolojik ve toplum psikolojisi asndan mmkn olmad hakkmnda...


:CAJB:

Cumhuriyetin kuruluu ile birlikte Trk toplumunun sosyal, siyasi,din,kltr v.d. alanlarnda devrim niteliinde radikal deiiklikler yapld hepimizin mlumudur.

zellikle kltr alannda , ynetimce ngrlen yeniden yaplanma hareketleri, 1923-1950 arasnda tam 27 sene tavizsiz bir ekilde uyguland. Trk halknn kyafeti, dili, yazs,ibadetleri ve mzii “bat” odakl bir anlay ierisinde, hem nitelik, hem de nicelik ynnden nemli bir ekilde deiime urad.

Bu deiimlerden bir ou halk tarafndan itirazsz bir ekilde benimsendi. Benimsenmeyenler ise, devlet gc ile yapay bir ekilde kabule zorlanld.

1945 ylnda dnyann konjonktrel durumu sebebiyle, dnemin Mill efi , kerhen oulcu demokratik dzeni kabul eder. 1946 ylnda bu amala yaplan seimlerde, tek parti rejimi bir takm sandk oyunlar ile iktidarn korursa da, 1950 senesinde yaplan seimlerde takke der, kel grnr ve “ Yeter Sz Milletindir” sloganyla seime giren Demokrat Parti’ ye, demokratik bir “ Ak devrim” yoluyla iktidar yolu alr.

O zamana kadar, polis ve jandarma gcyle kabullenilmeyen devrimlere kar nlenen halk tepkisi, yeni iktidarn zaten seimi kazanmasnda en nemli faktr olduundan, yeni iktidar tabandan gelen isteklere uyarak, bu yanllardan dnmeye balar. Zaten halk, nceki rejimin nerdii hereyden memnun olsayd, oyunu DP yerine CHP’ ye verir ve bu yolu amazd.

1950 senesine gelindiinde millet yeni kyafet,eitim, yaz, medeni hukuk v.b. bir sr devrimi benimsemi ve buna ilikin bir problem kalmamtr. Bu yzden toplumun bunlara ilikin bir geriye dn talebi olmaz.

Ancak iki konu vardr ki toplumun ezici ounluu bunlar asla benimsememi ve direnmeye devam etmektedir. Bunlardan birisi din, dieri muskidir.

nk gerek din ve gerekse mzik “ apka” deildir ki, onu kar bunu giy diyen bir otoritenin buyruu yerine getirilsin. Her ikisi de asrlarn birikimi ile, onu uygulayan insanlarn adeta genetik kodlarna kaznm bir birikimdir. Bunlarn deimesi iin, ncelikle onlara nerilen mziin hayat bulduu corafyann din, kltr ve dier sosyal birikimlerini zerketmek gibi imknsz bir deiime gerek olduu, nerenlerce hi akl edilemiyormuydu ?

Dinde hedeflenen ama, bin yldr dini ritellerini slm’ n asl diliyle gerekletiren bir millete, “Trke Kur’an”, ”Trke Ezan” ve “Trke Namaz” ad altndaki deiim projeleriydi. Tam 17 senedir ezan, “ Allah ekber” yerine “ Tanr Uludur” szleriyle okunuyordu. Bu durumdan her ne kadar bir kesim olduka memnun ise de, bunu bir trl kabullenmeyen mtedeyyin kesim ise durumdan olduke tedirgindir ve rahatszlk duymaktadr.

Yeni hkmet, tabandan gelen tepkileri deerlendirir. DP’ nin ilk nemli icraat da Ezan’ n yeniden asli ekline dndrmesi oldu. Ne kadar ilgintir ki, TBMM’ nde buna ilikin kanun deiiklii yaplrken, CHP’ li milletvekillerinin de hepsi olumlu oy kulland ve bir yanltan bu ekilde dnld. Bu deiiklie dindar kesimden bir tek itiraz gelmedi. Ancak lik kesim, bunu bir kar devrim olarak yorumlad, hala da ayn syleme devam ediyorlar. Tek partili dnem taraftarlarnca kar devrimciliin lideri olarak tanmlanan ve bir anlamda bunun diyetini daraacnda deyen rahmetli Menderes ise, hal ayn kesimce iddetle eletiriliyor. Bu bir kar devrim ise, kar devrimciler, bu gn likilerce “gbeini kayanlar” olarak aalanan, milletin muhafazakr ve dindar kesimin dedeleri ve nineleridir.

Esas konumuz olan mzie geldiimizde; ilk bakta, ona devletce din’ de yaplmas istenilen devrimlerden daha farkl bir metod uygulandn gryoruz. Yani dinde sadece ibadet dili olarak, Arapa yerine Trke’ nin getirilmesi istenirken, muskide ise mevcut geleneksel mziin tamamen yok edilerek, yerine yepyeni, yani sfrdan yeni bir mzik anlay amalanyordu.

Kltr deiimin hareketlerinde Devlet’ in ideologu Ziya Gkalp idi. Kendisi ne bir mzik teorisyeni ya da icracs olmad halde, mzikte olduka iddial tezler ne sryordu. Bu tezler, tabii ki hibir ilm arka pln olmayan, siyasi ve ideolojik radikal tesbitlerdi. Tezlerinin ana eksenini ise;

“…lkemizde yan yana yaayan iki musiki olduunu, birisinin Trk halk tarafndan kendiliinden oluturulmu Trk Musksi,dierinin Farab tarafndan Bizans’tan ithal edilen Osmanl Musksi olduunu, Halk Mzii’ nin kltrmzn, Osmanl Musksi’ nin ise Medeniyetimizin muskisi olduu, “Osmanl Musksi’ nin belli kurallardan meydana gelmi bir bilim olduunu, Trk Musksi’ nin ise naif, belli usul ve kurallar olmayan, bilim kalplar dnda iten melodilerden ibaret olduu” eklinde demagojik bir argmana dayandryordu.

Bu grten yola klarak, geleneksel Trk muskisinin nce okullardaki retiminin, sonra uzun sre radyolardan yaynnn yasaklanmas bu gn konuya ilgi duyan herkesin mlumudur.

Tebihte hata olmaz deyip, bunu rnekle aklarsak: 600 yldan bu yana kabullendiimiz muskiyi bir gl bahesi kabul edelim. Bu bahenin ierisinde her tr ve renkten eitli gller vardr. Batllama hevesi uruna, gllerin ada bir iek olmad, bundan sonra gl yetitirilmeyeceinin yannda, mevcut gllerin de koklanmalar da artk yasaklanyordu. Gl fidanlarnn sklp, yerine uygar ve ada Avrupa’ nn “ krizantem” fidanlarnn dikilip, yetitiinde, bunlarn koklanaca uygun grlyordu ki, bu gerekten insan yaradl ile badamayacak ve kabullenilmez bir durum idi. Nitekim gller skld, yerine krizantemler ekildi. Ancak her nedense istenen iek bir trl olumuyordu. Bu kez o fidanlara eski gllerden kalan alar yaplsa da, ortaya krizantem deil, renksiz, kokusuz acayip bir bitki kar. Bu arada iek bahesinin bo kalan yerlerinde ayrk otlar ve kaktsler belirmeye balar.

Arabesk ve aranjman gibi adlar verilen bu yabani iekler, halk tarafndan koklanmaya baladnda ise en byk tepki de Trk krizantem yetitiricilerinden gelir. Buna sebep kendileri deilmi gibi, nce halk , sonra onlarn setii siyasetileri, cehalet ve hatta hyanet ile sularlar. Gele gele mterisiz meta olan mziklerine olmayan rabeti de “ kar devrimcilik” le sulayarak , bir trl meydana getiremedikleri “ulusal muski” ye , hayali bir bahane klf giydirirler.

Bununla da kalnmaz geleneksel muskimiz bir gnah keisi olur. Kendilerini “ sanat” olarak tanmlayan,ancak sanatn gerektirdii incelik ve saygdan yoksun baz adamlarn , muskimize ve muskiinaslara yapmadklar aalama ve hakaret kalmaz.

Hatta bunlarn iinde yleleri vardr ki; muski inklab hareketii balayana kadar, geleneksel erevede faaliyette bulunan baz bestekrlar bile bu hakaret korosunun iinde yer alrlar. Yani, tbir caizse, ”kimin eeine binerlerse onun trksn syleyen” eyyamc zevt, o zamana kadar ekmek yedikleri sanata inanlmaz zehirler kusarlar. rnek mi, ite bazlar:

Mildan Niyazi Ayomak (1888-1947) ki, Trk Musksi repertuvarnda 50’ ye yakn bestesi bulunan bir bestekr olmasna ramen, devirin gereine gre bildii ve inand deerlerden bir anda ark etmi, Trk muskisine “Alaturka “ denmesini bile kabul etmez, onu “ alatekke” veya “alasaltanat” musiki olarak adlandrr. Geleneksel Musknin makam isimlerini deitirme giriimlerinde bulunacak kadar pervaszlar. Hatta geleneksel muskiyi kasdederek, ” Bu muskiyi midesi bulanmadan dinleyen varm? ” diyecek kadar da hn ve hm doludur.

Bestekr Kemal Emin Bara, Trk muskisine ar hakaretler, hatta bununla yetinmeyerek kfredecek kadar husumet iindedir.

Yllarca Dr’l Elhn (Konservatuvar) Mdrln yapan bir bestekr olan Musa Sreyya Bey, Trk Mziine en galiz ve ar hakaretlerini savuruyordu.

Musa Sreyya Beyin, mzik retmeni olan ei Refet Sreyya Hanm kendini o kadar kaybediyordu ki:

‘Trk mzii mutfak paavrasdr. Bunu bana saranlara braknz hell olsun. Ba armadan Trk musksi dinleyenlerin kafas bal kabandan yaplmtr.” gibi uursuz cmleler ile adeta histeri nbetleri geiriyordu.

Dnemin Gzel Sanatlar Kurul yesi tarihi smail Hakk Baltacolu, yazd bir makalede:
”…Alaturka musiki irtica musksidir, ona mdahale etmek lzmd…”
szleri ile yllarca srecek anlamsz bir slogan icad ediyordu.

Yazar Aka Gndz’ n bile Trk Musksi konusunda elbette syleyecekleri , daha dorusu kusaca nefretler vardr. O da :

“Hele incesaz ksm bsbtn yrekler acs, evlere enlik bir eydir. Zurnann en atlandan, darbukann en patlana kadar; sesin en ciyaklsndan, gazelin en ksrklsne, tksrklsna kadar ne ararsan var…”

Tiyatrocu Gll Agop’un olu, Necip Yakup Akn isimli Bat mzii kemancs ise, kendi seviyesini iyiden iyiye ortaya koyan u szleri sarfedebiliyordu:

“..Alaturka muski iptilas ile afyonke olmak arasnda pek fark yoktur..”

Bu zihniyetin gnmzdeki temsilcileri de maalesef tek sesli ve ok sesli mziklerin teorik ve pratik yaplarn irdeleyip, yorumlayacaklar yerde , yine selefleri gibi ok sesli mzie vgler, tek sesli mzie ise svgler dzmeye devam etmektedirler. ylesine pervasz bir saldrdr ki bu, bu kesimin iinde brakn mzikolog yada mzisyen olmay, bir dinleyici nitelii bile pheli olan kimseler, geleneksel musiki’ nin tek sesli olduundan,” antidemokratik”, ok sesli mziin ise “demokratik “olmasndan dem vurmaktadrlar.

Buna rnek olarak, bir tp profesr olan,Trkn Saylan, hem bir mzikolog, hem de bir psikolog edasyla :

“…Trk Sanat mzii yerine,Bat mzii dinleyin, nk ok sesli Bat mziinde farkl sesler uzlayormu.(Yani rivayet ediliyor demek istiyor.S.Z..) Tek sesli Trk mzii buna msait deilmi (Yine rivayet ediyor.S.Z.).Ve Saylan’ dan her derde deva yeil reete:’Bat mzii dinleyen demokrasi anlayna sahip olur.”

szleri, bilgi sahibi olmad bir konudaki, fikir zenginliinin parlak bir rneidir.

1971’ de Kltr Bakanl’ nn CSO Konser Salonu’ nda bir ITR konseri dzenlemesi, bu evreleri ayaa kaldrr. Kemanc Suna Kan bu direniin bayraktardr. “Tek ses” diye szm ona aalad Trk Muskisi’ ne, ftursuzca saldrlarda bulunur. 1923’lerden beri Osmanllk’la ilgimiz kalmadndan, dem vurarak, bunun hem Atatrk’n devrimlerini zedeleyeceinden, hem de Kemalist Trkiye ii kt kt bir propaganda olacandan sz ederek aba altndan sopa gsterir.

zr kabahatinden byk bir ekilde de ,kendisinin bu salonda Beethoven’in,Brahms’in,Bartok’un,Erkin’in,Rey’in,Saygun’un eserlerini icra ettiinden, Itr isminin bu salonda yeri olamayacana, yavuz hrsz ev sahibini bastrrcasna karar verir. Ne acdr ki, Trkiye o ylllarda askeri bir ara dnem yaamaktadr, smet nn’ nn de bu dorultuda Babakan Nihat Erim’ e basks sonucunda, Itri konserinin CSO yerine, Devlet Tiyatrolar salonunda yaplmasna karar verilir ve bir hafta sonra Kltr Bakan Talat Halman grevinde alnr.

Kazan kaps ok sesli mzik olan Suna Kan ve bu mziin dier mensuplar salam argmanlar bulunmadndan, uratklar yabanc ve aznlk mziini savunmak iin “Atatrklk”ten baka snacaklar yer yoktur.Onun iin herhangi bir konuda,milletin benimsemedii ve elinin tersi ile ittii her eyde srarla direnirler.”Atatrk byle istemiti”. Aksini iddia etmek nazarlarnda Atatrk dmanl ve devrim aleyhtarldr. Atatrk’n mrnn son yllarnda dilde ve mzikte yapmak istedii devrimlerde yanl yaptn itiraf etmesi bile, bu kiileri hi ilgilendirmemektedir.

Sene 1984’tr; zmir’ de 9 Eyll niversitesi’ninde “Ulusal Mzik Bilimleri Sempozyumu”nda A. Adnan Saygun bir konuma yapmaktadr. Bir sr subjektif gr belirttikten sonra, iin pf noktasna gelir ve ayn terane ile unlar syler:

“Okullarda Trk Muskisi derslerinin okutulma aamasna gelinmitir.Bu da irticann sarksz olarak geri dnmesi anlamna gelir.”

Uzun yllar CSO eflii grevinde bulunan Hikmet imek, z muskimize o kadar iflah olmaz bir kin iindedir ki; Cumhuriyet’in 73. kutlamalar vesilesiyle Kltr Bakanl Klsik Trk Muskisi Korosu’nun konser programna ynelik insafszca sulamalarda bulunur ve yle der :

“…Cumhuriyet konseri ad altnda 3.Selim’den,Dede Efendi’den,ehnaz Makam’nda eserler alnmas,sanat ve cumhuriyet asndan,skandaldr! te mzikte irtica budur!”

Sene 2001 olmutur. Hrriyet Gazetesi’nde “ada Trk Mzii”olarak payelendirilen sanatn temsicilerinden Nevit Kodall ‘nn, Yener Ssoy’la yapt sylei Hrriyet Gazetesi’nin 3 Eyll tarihli nshasnda yaymlanr.Kodall bu syleide haddini olduka aar ve Trk insann tercihlerine byk bir fke ile veryansn eder ve der ki:

“Klsik Trk Mzii diyerek, Enderun Mzii’ne snf atlatmaya,hava vermeye alyorlar. Klsik ad altnda alp syledikleri,akl’n, Kristal’in meyhane edebiyat…”

Zt- muhterem bo konumaktadr. Mecburen snaca yer yine Atatrk’ n isminden baka bir ey olmayacaktr. Millet kendilerine kulak vermeyince mazeret hazrdr. Her zaman olduu gibi, ii yine devrim dmanl paranoyasna dntrr. Nasl olsa slogan hazrdr :

” ….Atatrk’n daha 1924’den balatt mzik devrimine ihanet, daha nce de deindiimiz gibi 1940’l yllarda balamtr. nceleri saman altndan sessiz sedasz yrtlen bu eylem, 60’l yllarn sonunda artk su yzne kmtr. Sinsice ve Makyevelist bir sistemle Atatrk’n sylev ve demeleri kasden arptlarak mzik devrimini yok etme,belirli tutucu zihniyetteki kimseler tarafndan programl bir biimde yrtlmeye balanm ve halen de yrtlmektedir…”

Gnmzde bir Konservatuvar Mdr, her kzn eyizinde bir piyano olsa, demokrasiye geiimizdeki btn engellerin alacan :

“… Bizim de Avrupa' dakiler gibi piyano fabrikalarmz olsa. Piyano, okseslilie, duyarlla, demokrasiye intibakn tek arac aslnda. Her kzn eyizinde keke piyano olabilse..." ibretlik bir mizahi sylemle aklar.

Benzeri szler, bu gn de bata, bu mziin popler temsilcileri olan dil Biret, Grer Aykl ve Fazl Say gibi isimlerle srekli tekrar edilmektedir.

Yeni bir ulusal mzik uygulamasnn balamasndan bu yana geen, seksen seneden fazla bir zaman aral iinde, gerek tek partili dnem, gerekse ok partili rejim ierisindeki iktidarlar, bir devlet politikas olarak Trk muskisini bir kenara atp, devletin btn imkanlarn bir mzik topyasna seferber etmelerine ramen hala nedense bu inkilp bir trl gereklememitir. Bugn bile toplumun byle bir talebi olmad kesinlik kazanmasna ramen, bu nafile abadan, devlet desteini bir trl ekmemektedir.

Ulusal muski adna o gnden buyana gerek ulusal, gerekse uluslararas mzik pltformunda ses getirecek, ite bu bize zg denebilecek nitelikte meydana getirilmi bir tek eser yoktur.

Kendilerine kolaylkla Trk Beleri, kompozitr gibi nvanlar ykleyenler, “ ulusal muski” araylarnda bir k yolu bulamadklarn anlaynca, “akgzllk” nitelendirilebilecek bir ynteme bavururlar.

O yntem de, Klsik Trk musksinin byk eserlerine, ya da halk mziimizin renkli trklerine mal bulmu maribi gibi sarlmaktan baka bir ey deildi. yle ki adna “eitleme”dedikleri “yapt” larnda sk sk bu zirve klsikleri veya trkleri neredeyse aynen alacaklar, sadece kt bir armoni yapmalarn, zgn bir eser retmicesine goygoylayacaklar, ortaya mzik diye kan ucubelerinin hametine (!) kendileri de inanacaktrlar.Hatta ii Byk Itr’ nin Segh “Tekbr” rine el atmaya kadar vardracaklard. yle ki, Itri’ nin bestelerini, byk bir pikinlikle, egzantirik ekle dntrenler, yeri geldiinde ona ve temsil ettii ekole kfr etme hakkn da kendilerinde bulacaklardr.

Halk trklerine yaptklar acemice armoni almalarnda, bu trklerin milli bir muskinin rnleri olduu kadar, yerel farkllklarn farketmemeleridir. Onlara gre bir Karadeniz trks de, bir Urfa “uzunhavas” da, bir Ege “zeybei” de, tek tip bir anlayla,ayn kalplar iinde notaya alnd m i bitmi,”yapt” ortaya kmtr. Nasl olsa bu lke insanlar onlar “devrim”hatrna beenmek, dolaysyla da dinlemek zorunda deilmidirler?....

Oysa bu gn, temcit pilav gibi her vesile ile ortaya konan , ZSOY, BAY NDER ve TABEBEK ad ile bestelenen acemi opera denemeleri karsnda, o dnemde devletin resmi yayn organ ULUS gazetesi bile ar eletirilerde bulunur. Gazete’ de bestecilerin , kendilerine salanan byk maddi ve manevi imknlara ramen, devrimi yeterince kavrayamadklar, bunu eserlerinde yeterince yanstamadklar iddetle yazlacaktr.

Bugn , batllarn dnya apndaki kompozitrlerinin eserlerini icra eden baarl -be yorumcudan baka, ortada vnlebilecek pek bir eyleri yok. stelik milli muski adn verdikleri de, uluslar aras polifonik mzikten baka bir ey deil ve onlarda bu mziin vasat bir icraclar olmaktan teye geememilerdir.

Senede birka kez Trkiye’ nin en cra blgelerinde bata CSO olmak zere, eitli orkestralar polifonik konserler verirler. Bu konserlere bir ekilde gtrlen ve ounluu da konser boyunca kerhen orada bulunan birka yz dinleyici, medya organlarmzca “halkmz ok sesli mzii sevdi” balklaryla deerlendirilir. Buna ramen brakn Dou, Gneydou halkn, bata Ankara, stanbul ve zmir olmak zere byk ehirlerimizde dahi, bu mziin sempatizanlar her nedense bir trl arzulanan ounlua eriememektedir.

Onlar da bu gerei tesbit ettiklerinde hemen “ kar devrim” paranoyas yaamaktadrlar.

Bu sadece mzie zg bir bahane deildir. Trkiye’ nin gerek i ve gerekse d sorunlar tartlrken, bir konuda belli bir kesimin sunaca nermeler kalmaynca, karsndaki insanlar “ kar devrimci” olarak sulayarak, tartma platformundan ekilmektedirler. Tabii ki bu tavr, rasyonel adan olumlu bir sonu getirmedii gibi, temsil ettikleri dnceyi de pek inandrc klmamaktadr. nk Trkiye’ nin Kltr, bilim ve siyaset sorunlar, 1930’ larn artlar ve mant ile zlemeyecek kadar karmak hale gelmitir.

http://ferahnak.wordpress.com/2009/12/05/turkiye%e2%80%99-de-%e2%80%9cmuzik-inkilabi%e2%80%9d-nin-gerceklesmemesini-%e2%80%9c-bunu-karsi-devrimciler-engelledi-%e2%80%9c-tezi-bir-caresizligin-itirafidir/








Syleyeceklerim var!

Bu yazda yazanlara katlyor musunuz? Eklemek istediiniz bir ey var m? Katlmadnz, beenmediiniz ya da dzeltilmesi gerekiyor diye dndnz bilgiler mi ieriyor?

Yazlar yorumlayabilmek iin ye olmalsnz. Neden mi? nanyoruz ki, yreklerini ve dncelerini ekinmeden okurlarna aan yazarlarmz, yazlar hakknda fikir yrtenlerle istediklerinde diyaloa geebilmeliler.

Daha nceden kayt olduysanz, buray tklayn.


 


zEdebiyat yazar olarak seeceiniz yazlar kendi kiisel ktphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi ktphanenizi oluturmak iin buray tklayn.

Yazarn tarihsel olaylar kmesinde bulunan dier yazlar...
Mukaddes Kitabmzdaki yetler ile Tarih Veriler Inda: Trkiyede Yahudicilik Hareketleri
Tarih Boyunca Trkemiz E sadeletirme Adna Yaplan hanetler ve Bunun Sonular
1923 Te Okullarda Trk Msksi retimi Yasaklanmt!..
Trkiye Nin 'Batllatrlma 'Projesi Kapsamnda Radyo Nun Misyonu Neydi?
Ziya Gkalp
Ayasofya' Nn Mze Olarak Kullanlmas Bir Mlkiyet Hakk hlalidir
Osmanlca Nn Tketilii Dilimizi Tarzanca Ya evirdi
Trkiye de Yarg 27 Mays Darbesi le Birlikte Bir Anda Guguk A Dnt ve Meydana Gelen Hasar Bir Daha Asla Tam Anlamyla Giderilemedi
Ziya Gkalp' In Muski nklb Gnlerinde Kendinden Menkul Mzikologluu
Sultan' uara Necip Fazla Dair Hatrlayabildiklerimiz

Yazarn eletiri ana kmesinde bulunan dier yazlar...
Yazdklar le Yaadklar Aykr Bir Sanat ve Edebiyat Adam
Cumhuriyetimizin Kurulu Felsefesi
Trkiye Nin nne Konmu batllama Hedefinin Ne Kadar Yanl Bir Hedef Olduunu Artk Anlamamz Gerektii Gnlerdeyiz
Chp Ne Kadar Solcu Ya da Sosyal Demokrat; Daha Dorusu Bu ddialar Ne Kadar Doru?
Emperyalist Dnyann Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nbetlerinde
Cinuen Tanrkorur
Trkiyenin Siyaset Kronii Piyanocusu Gene Hariten Lied Okuyor!
27 Mays 1960 Darbesini ncesi ve Sonrasnda Sca Scana Yaamtk
Mnasebetsiz Muhtar Efendi
lke Olarak Yllardr Sosyal izofrenlerimizle Urayoruz

Yazarn dier ana kmelerde yazm olduu yazlar...
Vefatnn 67. Ylnda Ziya Osman Saba Y Rahmetle Anyoruz... [iir]
ki Bedene Tek Ruh [iir]
Ad Konulmam Duygular [iir]
Ak Bir Terennm se [iir]
Hayal Bazan Gerei Aar [iir]
Sensizlik Beyitleri [iir]
Yamuru Beklerken [iir]
Her ey Gemite Kald [iir]
Vesvese [iir]
"" Mzi Kalbimde Yaradr "" [iir]


Salih Zeki avdarolu kimdir?

Otuz yldan fazla bir sredir Geleneksel Trk Muskisi eitimi aldm. skdar Muski Cemiyeti' nde 20 yl korist - solist olarak grev yaptm. Bu gz Trk Muskisi zerine makaleler yazyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendii Yazarlar:
N.Fazl , C.Meri, B.Ayvazolu,


yazardan son gelenler

yazarn ktphaneleri



 

 

 




| iir | yk | Roman | Deneme | Eletiri | nceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babali Ktphanesi | Yazar Ktphaneleri | Yaratc Yazarlk

| Katlm | letiim | Yasallk | Sakllk & Gizlilik | Yayn lkeleri | zEdebiyat? | SSS | Knye | ye Girii |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

zEdebiyat bir zlenim Yapm sitesidir. zlenim Yapm, 2024 | Salih Zeki avdarolu, 2024
zEdebiyat'da yaynlanan btn yazlar, telif haklar yasalarnca korunmaktadr. Tm yazarlarnn ya da telif hakk sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadr. Yazarlarn ya da telif hakk sahiplerinin izni olmakszn sitede yer alan metinlerin -ksa alnt ve tantmlar dnda- herhangi bir biimde baslmas/yaynlanmas kesinlikle yasaktr.
Ayrntl bilgi icin Yasallk blmne bkz.