..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bilmek kadar kuþku duymaktan da zevk alýyorum. -Dante
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Anadolu Kültürü > Bülent ÇÝFTGÜMÜÞ




25 Mart 2008
Karadeniz Türkülerinde Kadýn  
Etkileyicidirler, genelde yeþil - ela gözlü ve deniz kokulu kadýnlardýr. Ama bütün hayatý da sýrtlarýnda taþýyýp çoðu insanýn altýnda ezileceði günlük yaþamý kaldýran insanlardýr.

Bülent ÇÝFTGÜMÜÞ


“karadeniz hýrçýn kýz al bizi kollaruna çalkala dalga dalga köpük köpük yakamoz ayça dudaklaruna deðsin dudaklarumuz”


:CBFG:
Ruhuna Karadeniz iþlemiþ kadýndýr Karadeniz kadýný. Rize'den geleni bellerde silah, Giresun’dan gelen yarým kalan dalgalar, Samsun'lusu konuþurken gülümseteni, Sinoplusu güneþin sýcaklýðý, Zonguldak'tan geleni kömür karasý, kömür sýcaklýðý, vazgeçilmezliðidir.

“karadeniz hýrçýn kýz
al bizi kollaruna
çalkala dalga dalga
köpük köpük yakamoz
ayça dudaklaruna
deðsin dudaklarumuz”

Anaerkil aile düzenini yaþatmayý baþarmýþ kadýndýr. Samsun'dan itibaren doðuya doðru gittikçe görülen Karadeniz kadýný daha bir has özellikler sunar. Çalýþkan, zeki, sorumluluk sahibi, düþünceli ve anaçtýrlar. Anadolu’nun diðer bölgelerinin aksine Karadeniz’de ozanlýk geleneðini daha çok kadýnlar üstlenir. Çok güzel türkü söylerler.

“Yüreðum dert dolidur,
Perdelidur görinmez.
Etsam halumi tarif,
Tarif etmeye gelmez”

Karadeniz kadýný çok çalýþmasýna ve çalýþmaya kendilerini adamalarýna raðmen erkeklerden çok daha uzun yaþarlar. Tabi bunlar bilimsel araþtýrma sonuçlarý deðil; uzun deneyimler ve kiþisel gözlemler. Fakat Karadeniz’i gören, bilen, yaþayan herkes bilir ki Karadeniz köyleri dul kalmýþ yaþlý kadýnlarla doludur. Sevecendirler ve konuþmayý severler. Espri anlayýþlarý da geliþmiþtir Genelde ailede çalýþan kiþi onlardýr dolayýsýyla ailenin kontrolü de ellerinde olur. Her þeyi onlar yapmak ister. Diktatörlükleri biraz da buradan gelir. Karadeniz erkeðini yoðuran, týmarlayan peþtamallý amazon tipidir Karadeniz kadýný.

“Güneþ vurdi çatlatti
Yarumun ellerini
Peþtamal gizleyidi
Köyün güzellerini”

Çok rahat adam dövebilen, bu noktada erkeklerin önlerinde saygýyla eðildikleri tiplerdir. Sizi onlara çeken güzelliklerinden ziyade taþýdýðý az rastlanan türden ruh halleridir. Kýskançlýðýn hasý da onlardadýr, sevginin hasý da.

“Çiktum daða oturdum
Mavi yelek dokudum
Kaybana sevdaluðun
Mektebini okudum”

Onlar sayesinde arayýp da bulamadýðýnýz birçok deðeri tek bir vücut altýnda kolaylýkla bulabilirsiniz. Engebeli arazinin, deðiþken iklimin veya yörenin diðer getirilerinin haricinde onlara bu özellikleri katan baþka bir hadise vardýr. Lakin bu hadise nedir veya ne deðildir bilinmez...

Evine ve ailesine caný pahasýna baðlý hatun tipidir. "sadakatli kadýn" olgusunun canlý örneðidir. Vefalýdýr, vefalý olduðu kadar aldatýlmaya da müsamahasýzdýr. Kahveye girip kendisini Rus kadýnlarýyla aldatan kocasýný utandýrmak adýna hiç çekinmeden " ula Yaþar, bu bendeki .. deðil mi?" diyebilen ve de edep yerini gösterebilen bir kadýn modelidir Karadeniz kadýný. Bu noktada kocalarý tarafýndan "içiþleri bakaný" olarak adlandýrýlan diþilerdir.

Yaylaya giderken peþine takýlan erkeðin;

“Kýz içluðun var midur?
Giy bakayim dar midur?
Elim sýðacak kadar
Koynuna yer var midur?”

Þeklinde kendisine attýðý türküye;

“Gideyiken yaylaya da
Buldum bakýr parasý
Uþak gelma peþume da
Yersun biçak yarasi”

diyerek cevap veren delikanlý kadýndýr.

Kadýn olmasý demek ekstradan bir de kendini yakýp yýkmasý, parçalamasý anlamýna gelir ki bunu kimseler fark etmez...

Tarlayý kazan kocasýna acýyýp kinayeli bir þekilde;

“oldun altmiþ yaþina
Sen saban tutamassun”

diye atma türkü atarken;

“oyle saban tutarum
Arkini aþamassun”

Þeklinde cevap alýnca cinleri tepesine çýkan ve


“saçlaruna ak düþti
Sen fazla yaþamazsun”

diyerek gerçek duygularýný bir türlü açýða vuramayan kadýndýr Karadeniz kadýný.

Bu noktada tüm Karadenizliler gibi ani parlar, yýkar geçer ama alacaðý son cevaptan sonra:

“O Allah’un iþidur
Ona kariþamazsun”

Hemen söner... dalaaar gider...

Çok güçlü ve cesur kadýndýr. 100 kiloluk cay terisi (toplandýktan sonra çayýn konulduðu bez) ya da kendi aðýrlýðýndan daha fazla çeken odunu taþýyabilir, çocuðunu doðurmadan önceki gün tarlada yaðmur altýnda çalýþmaya devam eder, loðusayken gene tarladadýr, emzirirken de... Her birinin sarsýcý bir yasam hikâyesi vardýr kesinlikle. Neþeli görünen yüzlerinin aksine üzgündürler, aðýtlarý yürek burkar. Kaynanalarýndan çok çekerler:

“Daðda belimde odun beni ne hale koydun
Tarlada ýrgat avrat hanede hazýr hatun
Bir uþak göbeðimde altýsý eteðimde
Yedi bitirdi beni anandaki o çene”

“Danalari satupta
Yedurdum kaynanaya
Gene gönli olmadi
Hep bakayi havaya”

Ama daha da beter kaynana olurlar.

“Ormanda gezeyisun
Maymuna benzeyisun
Oldun yaban domuzi
Oðlumi ezeyisun”

Çocuðu olanlara anne, kocasý olanlara eþ, evde oturanlarýna ev hanýmý, komþuluk yapanlara komþu, iyi olanlarýna iyi, kötü olanlarýna kötü,güzel olanlarýna güzel denilen kadýnlardýr. Yani her kadýn gibi kadýndýr ama yine de her kadýndan yaþam tarzý olarak farklýdýr kadýný Karadeniz’in.

Burunlarý dik, gözünü budaktan sakýnmayan gururlu kadýnlardýr ama ayni oranda da baba otoritesini her zaman hisseden kadýnlardýr. Evin gerçek reisidir aslýnda ama dýþarýya her zaman kocam ne derse o olur havasýný vermeyi de çok iyi baþarýr.

“Dumanda kaybolursun
Peþume gel peþume
Anan babana derdi
Rastlamadum eþune.”

Genel olarak evin bütün iþlerini kadýn yüklenmiþ, erkek sadece bir sembolden öteye gidememiþken yine de dýþarýya sanki erkeðin sözünden çýkmayan bir görüntü yansýtmasý da tam bu baba korkusuna dayanýr.

“Dere akýyor dere
Dert olmadýðý yere
Baðladiler baþumi
Ýstemeduðum yere”

Erkekten korkmasý deðildir onu böyle yapan. Taþýyacaðýndan fazlasý omuzlarýna yüklenmiþ sorumluluklarýnýn aðýrlýðýdýr belki... Güvensizlikleridir belki ya da sadece kadýn olmasýdýr. Sýfatlardan arýndýrýlýp yalnýzca kadýn denebilirse daha iyi anlaþýlabilecek kadýndýr Karadeniz kadýný.

“Geç koyunun önüne
fýnduklugi yemesun
sevupta alamayan
ben evlendum demesun”

Karadeniz kadýný, denizin ve zor bir coðrafyanýn tüm özelliklerini taþýyan, diðer yörelerin kadýný gibi cefakâr ve vekafar fakat diðer kadýnlarýmýzdan farklý olarak, töre, yasak nedir bilmeyen, tuttuðunu koparan, çay bahçesinden fýndýklýða, mýsýr tarlalarýndan kiraz bahçelerine koþturan, cana yakýn, samimi, bir içim su kadýndýr. Sabahýn üçünde tütün dizmeye baþlayabilirler. Biraz deli olup ateþ alan bir öfkeye sahip olabilir bazýlarý. Genelleme yapmaktan kaçýnmak lazým tabi ama engebeli coðrafya koþullarýndan da etkilenen bu kadýnlar bazen dünyaya bedel olabilir.

“Çarþida pineklerum
Çift oldi köpeklerum
Çok afkurma (havlama) karþimda
Ben kendumi beklerum”

Karadeniz gibi doðal güzelliði olan kadýnlardýr. Karalâhana, hamsi ve mýsýr ekmeði üçlüsünü sofrasýnýn olamazsa olmazý yapan insandýr. Hamsili pilavlarý ile parmaklarýný yiyebilir insan. Yine bazýlarýnýn en imrenilecek þeyleri hayata karþý duruþlarýdýr. Hiç yýlmazlar, sonuna kadar yaþarlar. Vazgeçmezler, çok güçlü kadýnlardýr. Bunu erken yaþta anlamlandýrmayabilir insan ama bir zaman sonra hayran kalýr kendilerine. Etkileyicidirler, genelde yeþil - ela gözlü ve deniz kokulu kadýnlardýr. Ama bütün hayatý da sýrtlarýnda taþýyýp çoðu insanýn altýnda ezileceði günlük yaþamý kaldýran insanlardýr.

“Bazen de yanar yürek
Nasýl desen sönemez
Acýyý çeken bilir
Çekmeyenler bilemez”

Bir de ellerinden anlaþýlan kadýnlardýr. Avuç içlerine bakýn, emekleri avuç içlerindeki ve ellerindeki yýpranmýþlýkta yatar. Gerçek kadýndýr çoðu, güzellikleri emekleriyle ellerine yansýyan... Hayatý görmüþ geçirmiþtir, bir kýsým þehirdekiler gibi kadýný bakýmlý týrnak olarak geçmez köydeki kadýnlar, hayatlarýndaki sorunlarý da kýrýk týrnaklarý deðildir. Gerçi artýk Karadeniz de iyice þehirleþmiþ, köylerinin yerine kasabalar, müstakil evlerinin yerine apartmanlar dikilmiþtir. Ama hala küçüklüðünde aðaçlara týrmanan büyüdüðünde ise sýrtýna yükünü alýp tepeyi aþan kadýnlar vardýr.

Gereðinde hem erkek hem kadýn olabilen, ataerkil gözüken toplumda anaerkil düzeni kurmuþ olan cesur, kendinden emin, tuttuðunu koparan, gencecik yaþýnda dul kalýp aslanlar gibi evlatlar yetiþtiren, yetmiþinden sonra Ýstanbul’daki evini satýp, Karadeniz’in çetin yamaçlarýnda kendi evini yapabilen, kar, kýþ, tipi, sel demeden Ýstanbul-Karadeniz arasý mekik dokuyabilen bundan gocunmayan, çayýný, fýndýðýný toplayan, gerekirse ticaret erbabý olan, evinin hanýmý, eþinin en büyük desteði, çocuklarýnýn caný, anasý olup gereðinde eline korkmadan silah alan, ava çýkan, çeþaný sýrtýnda en hareketli türküleri dilinde, Karadeniz gibi her daim hareketli, yerinde duramayan - kilolu olsalar da deðiþmez bu- hamsiden, muhlamadan, yoðurt doðramasýndan, lahanadan, mýsýr ekmeðinden vazgeçmeyen, içi kan aðlasa da hayatta kalanlarý hayata tutundurabilmek için her daim neþeli görünebilen kadýndýr.

Karadeniz’de bilinenin aksine annenin onayý olmadan bir adým dahi atýlmaz. Böylesine güç sahibidir Karadeniz kadýný.

Saçlarýnýn fýrtýnasýnda gemiler yüzdüren, kocaman dünyasýný sýrtýndaki sepete sýðdýramayýp göz bebeðinde taþýyan, denizi görünce içinde bulunduðu taþýtýn camýna yapýþan kadýndýr. Karadeniz kadýnýnda artýk sert dalgalarýndan, þiddetli, bitmek bilmez yaðmurundan mý desek, farklýdýr. Karadeniz kadýný erkekle eþittir. Hatta çoðu kez ondan üstündür. Bu nedenle çok horlanan itileni de vardýr. Karadeniz kadýný aðlamaz yine, yüzü güleç, yine dimdik ayakta…




.Eleþtiriler & Yorumlar

:: yüreðine saðlýk
Gönderen: Ayfer Bayraktar / rize/
6 Nisan 2008
sevgili Bülent yazýlarýný ve þiirlerini keyifle okudum Rize'den slm.lar




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Rize'de Þapka Ýsyaný
Futbolun Kara Lekesi: Holiganizm

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aldat Beni [Þiir]
Yitik Gökkuþaðý Mevsimi [Þiir]
Vesvese [Þiir]
. : Düþ: . [Þiir]
Yitip Giden [Þiir]
Biçare [Þiir]
Sen Gülünce... [Þiir]
Gitme [Þiir]
Duruluðun Þiiri [Þiir]
Yitik Kent [Þiir]


Bülent ÇÝFTGÜMÜÞ kimdir?

_____:)______:(_______. . . 1977 Rize doðumlu. Ýlkokulu ve Liseyi Rize'de üniversiteyi Ýzmir'de tamamladý. Ege Üniversitesi, Ýletiþim Fakültesi Mezunu. . .

Etkilendiði Yazarlar:
jean paul sartre...


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bülent ÇÝFTGÜMÜÞ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.