..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Mermere sýkýþmýþ bir melek gördüm ve onu özgürlüðüne kavuþtuncaya dek mermeri oydum -Mikelanjelo
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Toplum ve Birey > Engin Güneþ




9 Mart 2011
Küçük Yerler  
Engin Güneþ
Ötekine göre yaþamak kendine göre yaþamaktan daha deðerlidir bu toplumlarda. Elalem ne der? Konu komþu ne der? Büyükler ne der? Birilerinin bir þey demesi senin ne dediðinden daha önemlidir. Dolayýsýyla bu toplumlarda sapkýnlýk az görülür. Çünkü çok riskli ve affedilmez tabulardýr. Tüm sapkýnlýklar gizli, girift ve karanlýktýr. Buna baðlý olarak tüm kýzlar iffetli, tüm delikanlýlar dürüst, tüm amcalar imanlý, tüm teyzeler iyidir böyle toplumlarda.


:AICE:

Küçük yerlerde bulunan toplumlara sosyoloji biliminde “basit toplum” denilmektedir. Ne demektir basit toplum; Nüfusun az olduðu, gelenek ve göreneklere sýký sýkýya baðlý olunan, dolayýsýyla yeniliklere direnen toplumlarýn genel adýdýr. Bu bakýmdan basit toplumlarda toplumsal deðiþme az ve zor olur.Bunlarýn diðer adý “kapalý toplum”dur. Ekonomik iliþki tarým esaslarýna dayanýr ve ürünler imece yoluyla elde edilir. Buna baðlý olarak gelenek ve görenekler aslýnda bu üretimi saðlayacak olan kurallar ve anlaþmalar bütünüdür. Üretim ve ekonomi için insanlar bir arada yaþamaya mahkumdur. Mahkumiyet ne kadar fazlaysa kurallar o kadar katýlaþacaktýr. Bu sistemin iþleyebilmesi için en küçük mekanizma dedikodu. En büyük mekanizma ise cinayettir. Bu kurallar “sosyalleþme” aþamasýnda tek tek her bireye toplum tarafýndan öðretilir. Dolayýsýyla bireyin ufuk çizgisi belirlenmiþ olur. Þehirdeki adam olaylara bu çerçeveden bakmadýðý için, izlediði akþam haberlerinde: Olur mu ya! Bunun için insan öldürülür mü? Gibi tepkiler verir.
Küçük yerlerde tanýdýk, ahbap, akraba iliþkileri çok mühimdir. Selam söyletmek birçok problemin çözümü için önemli bir unsurdur. Hatta diyebiliriz ki “selam” olgusu yetenekten daha deðerlidir, küçük yerlerde. Tabi bu selamý söyleyecek büyük adamlar vardýr bu toplumlarda. Küçük göllerin büyük balýklarýdýr onlar. Bu adamlarýn büyüklüðü psikolojik bir yanýlsamadýr aslýnda. Malum çap daralýnca içindekinin ebadý büyük görünecektir.
Ötekine göre yaþamak kendine göre yaþamaktan daha deðerlidir bu toplumlarda. Elalem ne der? Konu komþu ne der? Büyükler ne der? Birilerinin bir þey demesi senin ne dediðinden daha önemlidir. Dolayýsýyla bu toplumlarda sapkýnlýk az görülür. Çünkü çok riskli ve affedilmez tabulardýr. Tüm sapkýnlýklar gizli, girift ve karanlýktýr. Buna baðlý olarak tüm kýzlar iffetli, tüm delikanlýlar dürüst, tüm amcalar imanlý, tüm teyzeler iyidir böyle toplumlarda.
     Karmaþýk (Açýk) Toplum ise çok nüfuslu, gelenek ve göreneklerin yerini yasalara býraktýðý, üretimin iþbölümü yöntemiyle yapýldýðý kentte yaþayan insan topluluklarýdýr. Yukarýda anlatýlanlarýn aksine insanlar cemaat yaþantýsýndan cemiyet yaþantýsýna dönmek zorundadýrlar bu toplumlarda. Bireyselleþme ve yalnýzlýk, çekirdek aile önemlidir. Ýnsanlar yan dairedeki komþusunu bile tanýmayabilir. Ama yine de Türk Milleti tercihini kentlerden yana yapmýþ ve kentsel nüfus toplam nüfusun % 80’ine ulaþmýþtýr. Demek ki halk tercihini Açýk Toplum olmaktan yana kullanýyor ve “ cemaat” þeklinde yaþamaktan ziyade “cemiyet” tarzýnda yaþamayý tercih ediyor. Tabi kente göçen nüfus kýrsal yaþam þekillerini de beraberinde getiriyor. Bundan dolayý birtakým problemler yaþansa da - Baþkaným bizim oðlaný bir iþe katýver. – Hacý bizi sýraya geçmeden alsan. – Kanka benim bilgisayara Kpss sorularý geldi akþam atayým ben sana.- Hocam Fatma’yý geçiriversen babasýnýn okula çok baðýþý oldu. – Hidayet Bey bir þiir yarýþmasý yapýyoruz ilk iki þimdiden belli birkaç þiir de siz gönderin ilk üçü kapatalým para ele gitmesin. Vb.vb.vb…Su akacak yolunu bulacaktýr. Ýnsanlar þehrin gerektirdiði yaþam biçimlerine, ahlaki kaidelerine uymayý öðrenecek. Elbet bir gün yaptýklarýnýn yanlýþ olduðunu anlayacaklardýr.
                                   Engin GÜNEÞ



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Söðüt [Þiir]


Engin Güneþ kimdir?

07. 05. 1977 Ýstanbul enginguneshoca@gmail. com ilk: Kâzým Özalp ilkokulu ist ort: Celal Yardýmcý Ortaokulu ist lis: Mevlana Lisesi ist Lisans: Selçuk Üniversitesi Sosyoloji Bölümü 1999 Y. L: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2008 Ýngilizce Üyesi olduðu : Evliya Çelebi Kültür, Hizmet ve Tarihi Eserleri Onarma Derneði. Eðitim Bir-Sen. Mesleki Faaliyet: Liderlik Temel Kursu Sertifikasý 2003 Teþekkür Belgesi (5. Geleneksel Þiir Yarýþmasý-Ümraniye Belediyesi) 24 Mart 2004 Perþembe Kütahya Ý. H. L. Türk Tasavvuf Musîkîsi Konseri. 15. Büyük Ýzci Zafer Yürüyüþü(24-28 Aðustos 2005) AFYON Kütahya Ý. H. L. Münazara Yarýþmasý 09. 02. 2006 Kütahya Ý. H. L. 11 Mayýs 2006 Moral Gecesi Ocakbaþý Kursu Sertifikasý 2006 Kütahya Ý. H. L. Felsefe Bilgi Yarýþmasý 21. 02. 2007 Uluslararasý Mevlana’nýn Ýzinde Barýþ ve Hoþgörü Proje Olimpiyatý Lise Kategorisi Birincisi Danýþman Öðretmeni 29. 04. 2007 Türkiye Satranç Federasyonu Antrenör Belgesi 20. 08. 2008 Fatih Üniversitesi Liselerarasý Birinci Sosyal Bilimler Olimpiyatý(USOBO) Forum Kategorisi Bronz Madalya Kazanan Eserin Danýþman Öðretmeni 26. 04. 2009 Kurtuluþun Ýlk Adýmý Samsun Konulu Kompozisyon Yarýþmasý’nda Türkiye 5. si olan eserin danýþman öðretmenliði. 12. 05. 2009 Teþekkür Belgesi(Samsun Valisi) 19 Mayýs 2009 Çevre ve Orman Bakanlýðý Ödüllü Slayt Yarýþmasý 2. ve 3. sü danýþman öðretmenliði 2010 Kütahya Atatürk Lisesi Satranç Turnuvasý 09. 12. 2009 Teþekkür Belgesi (Kütahya meb)04. 02. 2010 Kütahya Atatürk Lisesi Sýnýflar Arasý Bilgi Yarýþmasý 10. 03. 2010 YAYINLAR: Mersin-Yenice 5. Barýþ ve Kültür Festivali “Kendimden Kendine” þiiri 2 Eylül 2008 Ümraniye Belediyesi Kültür Yayýnlarý 19 “Dumansýz Alev” þiiri 2007 Kadýnlarla Ýlgili Uydurma Hadislerin Kadýnlarýn Rol Davranýþlarý Üzerine Etkisi. Fýrat Üniversitesi DAUM dergisi Cilt 6 Sayý 3 Haziran 2008 Kütahya Gazetesi Köþe Yazýlarý 2009

Etkilendiði Yazarlar:
A.C.Zarifoðlu, Ý.Özel, N.F.Kýsakürek, A. Ýlhan, A. Arif


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Engin Güneþ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.