Alageyik Ýle Avcýnýn Ölümcül Dansý
(Elmas Þahin) 29 Ocak 2015 |
Yazarlar ve Yapýtlar |
| |
Asýrlar boyunca avcýlarýn en büyük tutkularýndan birisi olan "geyik" önemli bir unsur olarak anlatýlarda yerini almýþtýr. Ziya Gökalp'in Alageyik (1913) manzumesi ile masallaþan "alageyik," Yaþar Kemal'in Alageyik (1967) romanýnda efsaneleþerek bir av tutkusuna dönüþmüþ ve " Necati Cumalý’nýn Yaralý Geyik (1981) oyununda sahneye aktarýlarak dramlaþmýþtýr. Yaþar Kemal'in kaleminde, Toroslar'ýn eteklerinde aþktan da öte bir av tutkusuyla Halil'in yüreðine yar olan Alageyik, 1959’da Atýf Yýlmaz'ýn ve 1969'da Süreyya Duru’nun yönettikleri Alageyik filmleri ve Ali Can Meydan’ýn 2011'de yönettiði kýsa animasyonlu Alageyik Efsanesi ile beyaz perdede de yerini alýr.
Bu çalýþmada Yaþar Kemal'in Alageyik eserinde Türklerin binlerce yýllýk av geleneði ve kültürünün bir yansýmasý olarak Halil adlý gencin geyik avý tutkusu metin odaklý bir çözümleme ile eski inançlarla ilintili olarak, doðu ve batý kültüyle karþýlaþtýrýlýp irdelenecektir. Baþlangýçta sözlü ve yazýlý edebiyatýn içinde dillere destan bir masal haline gelen Alageyik, Burada, doðu ve batý kültüründe mitolojik bir imge olarak 'geyik kültü'ne ve Halil ile Alageyik'in yanýk bir türkü haline gelen öyküsüne kýsa bir yolculuk yapýlýyor. |
|
|
Neden, neden ya geçmiþi ya geleceði yaþarýz ki? Neden aný tam olarak yaþayamayýz? Sanki hiç ölmeyecekmiþiz gibi neden didinip dururuz? Neden? Bir gün ölüp gitmeyecek miyiz? Bir gün toprak olmayacak mýyýz? Gelmeyecek mi ölüm bize? Neden ciddiye alýrýz hayatý, neden? Her nedense hep ölümdür galibiyeti yaþayan, hayat ise hep yenilen, hep pes eden, hep ölüme köle olan… (Küresel Köyde Hayat, s.80)
|
|