..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Kirazlar ve dutların tadını çocuklar ve serçelerden sor." -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Ozan İbrahim Vergili




28 Temmuz 2013
Anton Çehov - Vişne Bahçesi (Tiyatro)  
Vişne Bahçesi ve İletileri

Ozan İbrahim Vergili


Anya sizi sizden önceki atalarınızı hep mal mülk sahibi olmak bozdu.


:AGDA:
Anton Çehov'dan kısaca söz edecek olursak Çehov, 44 yıllık kısa yaşamına birçok tiyatro ve öykü metni sığdırmış Rus gerçekçiliğinin önemli yazarlarından biridir. Küçük bir taşrada doğmuş ve babasının baskıcı, otoriter tutumu altında bir çocukluk geçirmiştir. Moskova'da Tıp Fakültesini bitirip doktor oldu. 1904 yılında tedavi için gittiği Bodonweiler'de öldü.

Bu eser sanayileşmeye başlayan çarların egemen olduğu bir Rusya'da kaleme alınmıştır. Burjuva ve proleter sınıfın kesin çizgilerle birbirinden ayrıldığı o dönemin Rusya'sına gerçekçi bakış açısıyla yaklaşmıştır. Eser Andreyevna'nın çiftliğinde geçmektedir. Çehov Andreyevna tipinin aracılığıyla bilinçsizce tüketim yapan ve borç batağına batmış burjuvanın çaresizliğini, eylemsizliğini anlatmaktadır. Diğer yandan kurnaz tüccar Lopahin kendi çıkarlarını düşünen Andreyevna'nın bu çaresizliğinden yararlanıp bu çiftliğe ve görkemli " vişne bahçesi"ne sahip olmanın peşindedir. Çaresiz burjuva bu tüccardan medet ummaktadır ve tabi bir tüccar da bunu kendi çıkarları için kullanacaktır. Bir de okumuş öğrenci tipi olan Trofimov vardır. Trofimov da oyunda sosyal ve ekonomik eşitliği savunan aslında Çehov'un da bu düzenin değişmesine gönderme yaptığı tiptir. Eser bu üç düşünce ve eylem arasında oluşan çatışmalar çevresinde geçmektedir.

Eserin sonunda soylu ama ekonomik gücünü elinde tutamamış Andreyevna'nın çiftliğini kaybedip tüccara kaptırmasıyla sonlanır. Çiftlik yozlaşmış, yıpranmış Rusya'yı simgelemektedir. Tüccar bu çiftliği ve " vişne bahçe"sini ele geçirmiş, ağaçları kesip yerine yazlıklar yapmaya başlayacaktır. Eser " vişne bahçe"sinden gelen balta sesleriyle sona erer. Çehov burada da bekleneni veremeyen düzenin yıkılıp yerine yeni bir düzenin kurulacağına işaret etmektedir ve yaklaşık 15 yıl sonra da- tabi Çehov bunu görememiş- 1917 Ekim Devrimi olacak ve Sosyalist Rusya kurulacaktır.

Ozan İbrahim Vergili



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Ozan İbrahim Vergili kimdir?

Kitap okumayı ve çözümlemeyi başarmak yaşamın sırrını çözmektir ayrıca yazmak yaşamaktır.

Etkilendiği Yazarlar:
Attila İlhan, Franz Kafka, Stefan Zweig, Haydar Ergülen, Thedore Dreisser, Anton Çehov


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ozan İbrahim Vergili, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.