..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Şiir, seçmek ve gizlemek sanatıdır. -Chateaubriand
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Emre KETEN




14 Ağustos 2003
Kemal Tahir'in Hayatı ve Eserleri  
Cumhuriyet dönemi yazarlarından Kemal Tahir

Emre KETEN


Cumhuriyet Döneminin ünlü edebiyatçısı Kemal Tahir'in yaşam'ı ve Eserleri


:AEJGF:
Kemal Tahir (1910-1973)
Roman anlayışıyla, romanlarındaki yorum ve düşünceleriyle dikkati çeken,tartışmalara yol açan bir yazardır. Soyadı Demir olan Kemal Tahir İstanbul'da doğdu. Babası Tahir Bey, II. Abdulhamid'in hünkar yaverlerindendi.Galatasaray Lisesi'ni 2. sınıfta bırakarak, Zonguldak Maden İşletmelerinde ambar memurluğu (1928-1932), İstanbul'da da avukat katipliği yaptı. Vakit, Haber, Son Posta, Karagöz gazeteleriyle, Karikatür ve Yedigün dergilerinde düzeltmen, röportaj yazarı, çevirmen, sekreter olarak çalıştı (1932-1938). Donanma Komutanlığı Askeri Mahkemesi'nce Nazım Hikmet ve Dr. Hikmet Kıvılcımlı'yla beraber tutuklanarak askeri isyana isyana tahrik ve teşvik 15 yıl hapse mahkum edildi. Çankırı, Malatya, Çorum, Nevşehir cezaevlerinde 12 yıl yattı. 1950'deki af yasasıyla özgürlüğüne kavuşan yazar, İstanbul'a dönerek, edebi faaliyetlerde bulundu.
Edebiyat yaşamına toplumsal konuları işleyen şiirlerle giren Kemal Tahir, ilk şiir denemeleri İçtihat'ta çıktı. ilk öykülerini 1941'de yayımladı, daha sonra roman'a geçti, Kemal Tahir'in romanları ikiye ayrılabilir; Köye yönelik romanlar ve çeşitli tarihsel dönemleri konu alan romanlar. Genellikle Çorum şivesi kullandığı, köye yönelik romanlarında Çankırı ve Çorum yörelerinin toplumsal sorunlarını, uzun cezaevi yaşamından tanıdığı insanları ele aldı."Sağırdere" ve "Körduman" gibi ilk romanlarında, konu ve anlatım bakımından bir köy romancısı diye nitelendirilebilecek olan Kemal Tahir, sonraki romanlarında koyduğu siyasal ve toplumsal görüşleri nedeniyle yankı uyandırdı.Birbirini tamamlayan "Sağırdere" (1955) ve "Körduman"(1957) romanlarında Ankara'ya çalışmaya giden bir gencin gurbetteki ve köyüne döndükten sonraki yaşamını anlattı."Yeniçınar Yaylası" (1958), "Köyün Kamburu" (1959), "Büyük Mal" (1970) üçlüsünde Tanzimat'tan Cumhuriyetin ilk yıllarına kadar uzanan bir zaman içinde kırsal kesimdeki toplumsal değişmeyi konu aldı. Toprak ağalığının ortaya çıkış nedenleri üzerinde durdu.Eşkıyalık sorununu işlediği "Rahmet Yolları Kesti" (1957) eşkıyayı bir kahraman olarak gösteren görüşe karşı çıktı. Köy enstitüleri'ne eleştirel bir gözle bakan "Bozkırdaki Çekirdek" (1967) romanı dolayısıyla olumlu ve olumsuz eleştiriler aldı."Kelleci Mehmet" (1962) yanında çalıştığı ağayı kaza kurşunuyla öldüren bir genci anlattı. Bu çerçevede cezaevi yaşamını gerçekçi bir biçimde yansıttı. Ölümünden sonra yayımlanan "Namusçular" (1974) ,"Karılar Koğuşu" (1974), "Damağası" (1977) romanlarında da kırsal kesim insanlarını ve cezaevi yaşamını konu aldı. Bütün bu yapıtlarda kırsal kesime özgü, çoğunlukla çarpık insan ilişkilerini sergiledi, dikkat çekici tipler yarattı.
Tarihsel dönemleri ele alan romanlarına bir temel oluşturan "Devlet Ana"'da (1967) , Osmanlı devleti'nin kuruluş serüvenine eğildi. Devletin hangi temeller üzerine kurulup gelişebildiğini açıklamaya çalıştı. Bu romanıyla Türk Dil Kurumu Roman Armağını'nı kazandı. "Esir Şehrin İnsanları" (1956) ve "Esir Şehrin Mahpusu" (1962) romanlarında düşman düşman işgali altındaki İstanbul'u anlattı.Hatta bu romanları 2003 yılında TRT 'de dizi olarak sunuldu. "Yorgun Savaşçı"'da (1965) ise I. Dünya Savaşı'ndan yenilgiyle çıkan subayların içine düştükleri durumu, yılgınlığın giderek direnmeye dönüşmesini , kurtuluş savaşının ilk evrelerini yansıttı. Bu romanıyla'da 1967-1968 Yunus Nadi Armağını'nı kazandı.1980'li yıllarda film olarak da çekilen Yorgun Savaşçı gösterime girmeden yakıldı.Ancak film 1993'te orjinali ve yeniden çekimiyle televizyon kanallarında gösterilmeye başlandı. "Kurt Kanunu" 'nda (1969) Atatürk'e karşı düzenlenen izmir suikastı çevresinde , Kurtuluş savaşı'nı kazanan kadro ile İttihat ve Terakki yandaşları arasındaki hesaplaşmayı dile getirdi. "Yol Ayrımı" 'nda (1971) Serbest Cumhuriyet Fırkası'nın kuruluş yıllarını ele aldı. Bu Çerçevede Esir Şehir dizisi, Yorgun Savaşçı ve Kurt Kanunu'nda bir kavganın içinde olan kişilerin, ulaşılan noktadaki hayal kırıklıklarını sergiledi.
Kemal Tahir'in bazı roman kişileri aracılığıyla dile getirdiği tarihsel ve toplumsal görüşler büyük tartışmalara neden olmuştur.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Emre KETEN kimdir?

emre

Etkilendiği Yazarlar:
---------


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Emre KETEN, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.