..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yazar yazı yazmayı başka insanlara göre daha zor yapan insandır. -Thomas Mann
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Sanat > hikmet kızıl




20 Temmuz 2009
Aşk İmiş Her Ne Var Alemde…  
Bütün divan şiiri işlediği duygu ve konulara toplu bakılırsa görüleceği gibi aşk konusu üzerine kurulmuştur.

hikmet kızıl


Divan şiirindeki aşkın başlıca hususiyeti tek taraflı olmasıdır. Onda seven ve aşkın ızdırabını çeken yalnız aşıktır.


:EGCG:
Bütün divan şiiri işlediği duygu ve konulara toplu bakılırsa görüleceği gibi aşk konusu üzerine kurulmuştur.Merkezde sadece o vardır .Aşk temi aradan kaldırılacak olsa hemem hemen bütün divanlar boşalır .
     Divan şiirindeki aşkın başlıca hususiyeti tek taraflı olmasıdır. Onda seven ve aşkın ızdırabını çeken yalnız aşıktır.Sevgili ise aşığın duygularına karşı seyirci tavrı takınan ,ilgisini ondan esirgeyen bir tutum içinde görünür. Moral yapısı aşığına ıstırap çektirmekten hoşlanmak ona yüzünü göstermekte nazlanmak olan sevgilinin onunla kendisi arasına daima bir mesafe koyması dolayısıyla ayrılık ve hasret buna eşlik eden şikayet bu aşkın özünü teşkil eder .
     Divan şiirinin aşkta istisna tanımaz teşrifatının çok manalı bir ifadesi Kanuni Sultan Süleyman’ın maşuk karşısında şahlıktan vazgeçerek geda durumuna inmeyi kabul ettiği şu mısralarda yer almaktadır:”
     “Ey muhibbi aleme şah olmaktan
     Dilberin olmak gedası hoş gelir”
Divan şiiri çektiği ıstıraplara rağmen bunları isyan etmeden kabullenen ve bir lütuf gibi karşılayan aşkın yüksek bir ruh ve tevekkül terbiyesine erişmiş bir aşk imajını aksettirir. Bütün eziyet ve mihnetleri karşısında aşığın aşktan el çekmesi, isyan edip sevgiliden kopması gibi bir tavrı yoktur.
     Aşkta en korkulan durum ise sevgilinin eziyet ve cefadan vazgeçmesidir. Bu onun aşıktan yüz çevirmesi ve artık her şeyin bitmesi demektir.
Sevgilinin etrafındaki diğer aşıklar aşık için birer rakiptir. Rakipler yüzünden sevgilinin yanında hiçbir itibarı kalmamak, onun gözünden düşmek, onu büsbütün kaybetmek aşığın duygularını kemiren azap ve korkulardandır.
     Aşktan bahsedip de Fuzuli’den bahsetmemek olmaz…
Fuzuli aşkı en yoğun şekilde yansıtmıştır şiirlerine. Fuzuli’de aşk , aşk insanı olarak yaratılmış bir ruhun tabii duygusudur. Divan şiirinde aşk çok terennüm edilmiş bir mevzudur fakat divan şairlerinin hiç biri ilahi ve ilahileştirilmiş aşk duygusuna Fuzuli ölçüsünde sahip çıkamamıştır.
     Fuzuli , aşka insan içine sıcak ürperişler salan bir duygu olduğu için değil , yüksek ve muzdarip ruhunun inandığı biricik iman ve deva olduğu için sarılmıştır.
Aşkı insanı ebediliğe götüren bir tek yol bildiği için benimsemiş;kısaca yaratılıştan bir aşk insanı olduğu için her şeyden üstün tutmuştur.
     Fuzuli aşk derdiyle hoştur . Bu derdi giderecek derman istemez . Şuna inanır ki kendisi için en büyük tehlike , onu aşk ızdırabından uzaklaştırmak isteyen bu öldürücü dermandır.Bunun en güzel örneği Ka’be’nin toprağına yüzünü gözünü süren Mecnun’un dilinden söylediği:
     “yarab bela-yı aşk ile kıl aşna beni
      bir dem bela-yı aşktan etme cüda beni” duasıdır.
Aşk mevzusunda kendisini geçebilecek bir gönül görmeye razı değildir Fuzuli.
     “mende Mecnun’dan füzun aşıklık isti’dadı var,
      aşık-ı sadık menem Mecnun’un ancak adı var.” Sözleri ,şarkın kara sevda sembolü olan Mecnun’a karşı Fuzuli’nin yanık bağrından yükselen haklı ve hakiki tefahürüdür.
     “Aşk imiş her ne var alemde
      ilm bir kiyl ü kal imiş ancak “diyerek aşk anlayışını ortaya koymuştur…
“Aşk derdiyle hoşem el çek ilacımdan tabip
Kılma derman ki helakim zehri dermanındadır”
     Aşk olsun dediler AŞK oldu.
     




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Aşk Defteri …
Aranızda Günahsız Olan, Ona İlk Taşı Atsın!"
Unut (Ama) Mak!

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Valsler Sustu [Şiir]
Bizim Çocuklar İçin Gazel [Şiir]


hikmet kızıl kimdir?

1979 adıyaman kahta doğumlu edebiyatçı şair yazar. etika dergisi sahibi ve yazarıdır. çeşitli edebiyat dergilerinde deneme ve şiirleri yayımlandı. biri şiir biri deneme olmak üzere iki kitabı var. pembe intihar saatleri ve metruk şehre lanet okuma alfebesi onun edebi çalışmalarının ürünü. . .

Etkilendiği Yazarlar:
deneme yazarı


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © hikmet kızıl, 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.