..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Hiçbir zaman karakterlerimin hüzünlü olduklarını düşünmedim. Tersine yaşam dolular. Trajediyi seçmediler, trajedi onları seçti. -Juliette Binoche
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




29 Ocak 2025
Altın ve İpek Haram mı?  
Muhammed Rıdvan Kaya
Altın ve ipek, tarih boyunca insanlık için estetik ve ekonomik bir değer taşımış, süs eşyası ve ticaret aracı olarak kullanılmıştır. Ancak İslam'da bu iki unsurun kullanımı konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Bu makalede, altın ve ipeğin erkekler ve kadınlar için hükmünü, Kur'an ve hadisler ışığında inceleyeceğiz. Aynı zamanda bu mesele üzerinden dini otorite ve toplumsal uygulamalar arasındaki çelişkilere de değineceğiz.


:AC:
Altın ve ipek, tarih boyunca insanlık için estetik ve ekonomik bir değer taşımış, süs eşyası ve ticaret aracı olarak kullanılmıştır. Ancak İslam'da bu iki unsurun kullanımı konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Bu makalede, altın ve ipeğin erkekler ve kadınlar için hükmünü, Kur'an ve hadisler ışığında inceleyeceğiz. Aynı zamanda bu mesele üzerinden dini otorite ve toplumsal uygulamalar arasındaki çelişkilere de değineceğiz.
Kur'an'da altın ve ipek kullanımını yasaklayan bir hüküm bulunmamaktadır. Aksine, Allah insanlara nimetlerini ve süslerini helal kıldığını açıkça belirtmektedir:
“De ki: Tanrı'nın kulları için çıkardığı ziyneti ve güzel rızıkları kim haram etti? De ki: O dünya hayatında iman edenlerindir kıyamet günü de yalnız onlarındır. İşte ayetleri bilen bir topluluk için böyle detaylandırırız.”(A'râf, 7:32)
Bu ayet, süslerin ve temiz rızıkların iman edenler için helal olduğunu vurgular. Ayette, altın ve ipek gibi süs eşyaları arasında bir ayrım yapılmamıştır. Allah, insanların dünya nimetlerinden faydalanmalarını yasaklamamış, aksine bunların iman edenlere helal kılındığını bildirmiştir. Ayrıca, Kur'an'da erkek ve kadın arasında süslenme konusunda bir ayrım yapılmadığını da görmekteyiz.
Hadislerde altın ve ipek kullanımı hakkında farklı rivayetler bulunmaktadır. Müslim’de yer alan bir hadis şöyle demektedir:
“Altın ve ipek ümmetimin kadınlarına helal, erkeklerine ise haramdır.”(Müslim, 2/16)
Bu hadis, altın ve ipeğin erkeklere yasaklandığını ifade ederken, kadınlar için helal olduğunu belirtir. Ancak, Kur'an ile hadis arasındaki bu fark, İslam’da temel kaynak olan Kur'an'ın hadisle çelişip çelişmediği konusunda bir tartışmayı beraberinde getirmiştir.
Hadislerin Kur'an'la çelişmemesi gerektiği bir İslami prensiptir. Eğer bir hadis, Kur'an’ın açık bir hükmüyle çelişiyorsa, o hadisin bağlayıcılığı sorgulanır. Nitekim, altın ve ipeğin Kur'an’da yasaklanmaması ve süslenmenin genel anlamda helal olduğunun belirtilmesi, bu hadisle ilgili şüpheleri artırmaktadır.
Eğer altın erkekler için haram kılınmış olsaydı, erkeklerin altın ticareti yapmaları da sorgulanması gereken bir durum olurdu. Bugün altın ticareti yapan kuyumcuların büyük bir kısmı erkeklerden oluşmaktadır. Bu bağlamda şu sorular ortaya çıkmaktadır:
1) Eğer altın erkeklere haramsa, bu ticaretten elde edilen kazanç helal midir?
2) Din adamları ve dini liderlerin altın kullanımına yönelik uygulamaları ne kadar tutarlıdır?
Bu sorulara bakıldığında, dini otorite sahiplerinin kendi yaşamlarında altın ve zenginliği sergilemeleri, hem ahlaki hem de dini açıdan bir çelişki oluşturmaktadır. Altını haram olarak niteleyen kişilerin, altın sahipliğini savunmaları veya bunu gizlice kullanmaları, toplumda güven kaybına yol açmaktadır.
Kur'an, İslam’ın temel kaynağıdır ve herhangi bir konuda ilk başvurulması gereken kitaptır. Şu ayet, Kur'an’ın bağlayıcılığını vurgular:
“Kitapta hiçbir şeyi ihmal etmedik. ”(En'âm, 6:38)
Bu ayet, Kur'an’ın insanlara doğru yolu göstermek için yeterli olduğunu ifade eder. Dolayısıyla, altın ve ipek gibi konularda öncelikle Kur'an’a başvurmak gerekir. Hadislerin ise Kur'an ile uyumlu olduğu sürece geçerli olduğu unutulmamalıdır.
Altın ve ipek, hem erkekler hem de kadınlar için bir süs eşyası olarak tarihten bugüne kadar değerini korumuştur. Kur'an’da bu iki unsurun kullanımını yasaklayan bir ayet bulunmamakta, aksine süslenmenin ve nimetlerden faydalanmanın helal olduğu belirtilmektedir. Buna karşın, bazı hadislerde altın ve ipek erkekler için yasaklanmış gibi görünse de bu hadisler uydurmadır. Zaten hadislerin İslâm dininde yeri yoktur.
Dini liderlerin ve otoritelerin bu konuda tutarlı davranmaları, hem İslam’ın özüne uygun hareket etmeleri hem de toplumda güveni sağlamaları açısından önemlidir. Kur'an’ın rehberliğinde, insanlar dünya nimetlerinden dengeli bir şekilde faydalanmalı ve Allah’ın helal kıldığı şeyleri haram saymaktan kaçınmalıdır. Bu nedenle, altın ve ipek konusunda nihai hüküm, Kur'an’ın açık ifadelerine dayanmalıdır.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
Muaviye Bin Ebu Süfyan ve Dönemindeki Siyasi ve Dini Baskılar
Said Nursi'nin Müceddidler Üzerine Söyledikleri ve Günümüzün "Kur'an Yeterlidir" Düşüncesi
Hadisler ve Kur’an: İlk Elden Kaynağın Önemi
Cemaatlerin Kurulmasının Tehlikeleri ve Şirk Tehlikesi
Ebu Hureyre Hakkında Eleştiriler ve Hadis Literatürüne Bakış
Kur’an’ın Yeterliliği ve Tarihsel Süreçte Hadislerin Durumu
Küfür, İslam ve Müslümanlar Arasındaki Fitne ve Çıkış Yolu
İslam Anlayışında Çelişkiler ve Çözümler
Kur'an ve Hadisler Üzerine: Müslümanın Yönelimi
Hadisler, Fitne ve Eleştirel Yaklaşımlar: Bir İnceleme

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Şirk ve Aşkın İzdüşümleri: Bir İnsanlık Draması [Deneme]
Sadakat: İman ve İhlasın Gücü [Deneme]
Hadislerin Güvenilirliği ve Kuran’a Dayalı İslam Anlayışı [Deneme]
İslam'ın Özüne Dönüş: Kur'an Işığında Din Anlayışı [Deneme]
Hadislerin Yazımı ve Kuran’ın Tek Kaynak Olduğuna Dair Bir İnceleme [Deneme]
Yılbaşı ve İslam Perspektifi [Deneme]
Kur'an Mealini Okuma ve Cemaatlerin Yaklaşımı: Bireysel Bilinçten Toplumsal Bilince [Deneme]
Müzik ve Dansın İslami Perspektiften Değerlendirilmesi [Deneme]
Kur’an’ın Yeterliliği: Dinin Tek Kaynağı Olarak Allah’ın Kitabı [Deneme]
Namazın Önemi ve Kültürel Kısıtlamaların Namaza Etkisi [Deneme]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.