"Anka kuşu gibi yalnızlığı adet edin! Öyle hareket et ki, adın daima dillerde dolaşsın ama seni görmek olanaksız olsun." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun |
|
||||||||||
|
Bu yüzden Mesnevinin ilk iki beytini"Şerh-i Dü Beyt"(iki beytin şerhi )eseri ile açıklar. Molla cami'nin bu eseri, Mesnevi ile aynı vezinde yüz onbeş beyitten meydana gelmiştir. Ancak molla Cami: "Bu cürretinden dolayı hem utandı hem kınandı. Bu yoksul kendi kabahatinin özrünü kendi dilemektedir." diye yaptığı şerhten dolayı özür beyan eder. Molla cami'nin bu eserini üç asır sonra hoca Neş'et "Nayname" adlı eseriyle Farsçadan Türkçe'ye tercüme eder. Hoca Neş'et bu tercümeyi, Gülşeni Tekkesi'nin Şeyhi Said efendi'nin, "...Kalpleri perişan eden şerh gelinini, bilgi odasında rumi süsü ve türk edası ile cilvelendirsin. Böylece bu gelin yedi kat süsle yedi cennetin peri yüzlü hurilerini kıskandırsın" talimatı üzerine yapmaya mecbur kalır. Molla cami hz'leri'nin şerhine dönersek, önce ney'in sufi ıstılahındaki karşılığını şöyle açıklar: " Ney'in kendisinden ve bütün halktan fani ve Allah ile baki olup, fenafillah ve bekabillah basamağına çıkmış erenlerle ilgisi vardır. Bu yüzden erenlere isim yönüyle 'nay' denir.' Nay' kelimesi Farsça'da olumsuzluk bildirir ve yok anlamına gelir. Fena erbabı da kendi varlıklarından bütünüyle yok oldukları için onlara 'nay' denir. Bu benzerlikten dolayı aşıkların sultanı Mevlana hz.(k.s) kendisine ve emsali olan zatlara nay adını takar ve şöyle der: "Dinle neyden, nasıl hikaye eder. Ayrılıktan nasıl şikayet eder" Molla cami hz. iki beytin şerhine şöyle başlar: "Nay kimdir, nay o kimsedir ki daima şöle der, Ben öncesizlik denizinin dalgasından başka bir şey değilim." ve; "Nay gibi ben de kendi varlığımdan sıyrıldım. Allah'tan başka durumumu bilen yok." diye devam eder. Şerhin devamını okumak isteyenlere bir bilgi; eser günümüz türkçesine çevrilerek Timaş yayınlarından,"Sufi Kitap" serisinden yayınlandı. BU ESER DEĞERLİ SEMERKAND DERGİSİNDEN AKİF GÜLER EFENDİ'NİN YAZISINDAN ALINTIDIR. ALLAH HEPSİNDEN RAZI OLSUN AMİN.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Erhan Şahin, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |