..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamak ne güzel şey be kardeşim. -Nâzım Hikmet
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > Sedat Akıncı




21 Kasım 2007
Seçim ve Ben  
Sedat Akıncı
Düşüncenin amacı nedir? Düşüncenin diyalektik hareketini, nesnel gerçekliğin diyalektik hareketine uydurmak....


:AHEH:
Seçim ve Ben

Düşüncenin amacı nedir? Düşüncenin diyalektik hareketini, nesnel gerçekliğin diyalektik hareketine uydurmak! Acaba bu uygunluğu neyle elde edeceğiz? Eylemle! Bir düşüncenin doğruluğunun tek güvencesi onun, pratik (uygulama) bakımdan başarıya ulaşması, doğa ve toplum üstünde insanın gücünü artırmasıdır.
Feuerbach üzerine tezler’inin ikincisinde Marks, “İnsan gerçeği, yani düşüncesinin doğruluk, açıklık ve gücünü pratikle (uygulama) kanıtlamalıdır” demişti. On birincisinde ise şunları yazdı “ Düşünürler şimdiye kadar dünyayı şu ya da bu biçimde açıklamaktan başka bir şey yapmadılar, oysa bugün, onu artık değiştirmek söz konusudur.”
Öyleyse biz yaşayan insanlar, yani canlı düşünce için yapılması gereken şey Dünya’yı değiştirmek olmalıdır. Peki bu değiştirilmesi gereken dünya nasıl bir dünyadır? Nasıl değiştirilecektir ve bu değiştirme işlemine nereden başlanacaktır?
Tüm bu ve benzeri soruları ortaya atan, olumsuzlukları yaşayan ve değiştirme sorumluluğu ile değiştirebilme gücü olan tek varlık insandır. Öyleyse konumuzun öznesi insandır ve işe insanı değiştirmekten başlamalıyız. Bu sözü edilen insan kimdir? Descartes ‘ben’ diyor. Sanırım bizde öyle yapıp işe ‘ben’den başlamalıyız. Ben insan olarak nasıl bir varlık’ım, bedenimle düşüncem (ruh) nasıl bir bütünlüktür. Bedensel varlığımla, düşünsel varlığım hangi koşullarda ve nasıl oluşuyor. Benim bu oluşumda payım var mıdır? Varsa etkinlik derecesi nedir? Neleri seçip neleri seçemem?
Seçemediklerimi sıralayarak işe başlayabilirim. Öncelikle Dünya’ya gelişimi ben seçemem. Bu bilinçli ya da bilinçsiz annem ve babamın seçimi, sonra dünya’ya gelirken dişi olarak ya da erkek olarak gelmeyi, yani cinsiyetimi seçemem, bu da doğal seçimin işi. Sonra kardeşlerimi ve akrabalık ilişkilerimi seçemem. Sonra dilimi, etnik kimliğimi seçemem. Sonra yaşama hangi toplumda başlayacağımı seçemem. Saç rengimi, göz rengimi seçemem. Zengin ya da yoksul bir ailenin çocuğu olup olmayı seçemem. Gördüğünüz gibi seçemediklerimin ardından gidersem belki de bu listelemeyi hiç bitiremem. Peki seçebileceklerim var mıdır? varsa bunlar nelerdir.?
Her insan gibi ben de bir toplumun içine doğdum. İçine doğduğum toplumun bir ekonomik, bir politik, bir kültürel yaşamı var. Yeni doğan bir insan olarak benim, içinde yaşayacağım toplumun bu toplumsal yapısına, bilinçlendiğim oranda bireysel katkı sunmam gerekir. Toplum içindeki olumlu gelişmeleri savunup, olumsuz gelişmelerin karşısında muhalif tavır almalıyım. Bu durum benimle bağlı olan bir durum değil tüm insanlık ve tüm insanlar için geçerli olan bir durumdur. Hiç bir birey bu durumdan soyutlanamayacağı için bende soyutlanamam. Bu insanlığın benden yansıyan halidir. Burada karşıma çıkan şey toplumda yaşanan olumlu ve olumsuz gelişmelerin ne olduğudur. Şimdi içinde yaşadığım topluma, bilincim doğrultusunda, nesnel gerçekler açısından bakmaya çalışayım. İçinde yaşadığım coğrafya (ege) , gerek mevsimler bakımından, gerek elde edilen ürünler bakımından, gerekse insan kaynakları bakımından kutsal kitaplarda bildirilen cennetten çok daha gerçek. Ama elde edilen ürünlerin insanlar arasında hakça paylaşılamamasından kaynaklı olarak, bu cennet coğrafyada, cenneti çok küçük bir azınlık yaşıyor, büyük bir çoğunluk cehennem azabı bir yoksulluk içinde sürdürüyor yaşamını. Gördüğüm nesnel gerçeklik bu. Şimdi gördüklerimi düşüncenin nesnel geçeklik alanına aktarmalıyım, yani düşünmeye başlayabilirim. Yanıtını arayacağım ilk soru şu olmalı. Nasıl oluyor da düşsel cennetten daha gerçek olan bir ortamda, insanların küçük bir bölümü, olanakların hepsini kullanıp, rahat ve özgür bir yaşam sürdürürken. Büyük çoğunluğu oluşturan insanlar kıt olanaklar içerisinde, açlık, işsizlik eğitimsizlik, gelecekten güvensizlik içinde, tüm özgürlük olanaklarından yoksun bir yaşam sürdürüyorlar, onlara böyle bir yaşamı dayatan nedir?
Özgürlük ve mutluluğu yaşayan küçük azınlık bu olanakları nasıl ele geçirdi ve nasıl sürdürüyor? Bunun nedeni açık üretim aletlerini ele geçiren, üretilen üretim nesnelerinin de sahibi oluyor. Öyleyse özgürlük denen şey üretim araçlarının ele geçirilmesiyle orantılı, kim hangi aracı ne kadar ele geçirmişse o kadar özgür olabiliyor. Peki öyleyse özgürlüğün tanımını şu biçimde yapabilirim. Özgürlük; insanın doğaya karşı verdiği mücadelede, doğaya karşı kazandığı zaferdir. Bu tanım ilkel toplumun tanımıdır. Ancak, sınıflı toplumun ortaya çıkmasıyla özgürlüğün tanımı değişiyor. Sınıflı toplum bakımından özgürlük, ancak eşitlik kavramıyla birlikte ele alınırsa gerçek anlamını buluyor. Eşitlik ise insanların üretim araçları üzerindeki egemenliğiyle bozuluyor. Üretim araçlarını ele geçiren sınıf, üretim mallarını da ele geçirmiş olduğundan, gerçek üreticilerin emeklerini de ele geçirmiş oluyor. Üretilen nesnelerin fiyatını belirleme inisiyatifi, üretim araçlarını ele geçirmiş olanların elinde olunca, o nesneyi üreten emeğin fiyatını belirleme hakkı da, onların eline geçmiş oluyor. Öyleyse değiştirilmesi gereken durum bu. İnsanların ekonomik eşitliği sağlanmadan, politik, kültürel düşünsel özgürlükler elde edilemez. Bu nasıl olacak, bu bir evrim-devrim diyalektik süreci. Evrim, özgürlük ve eşitlik yaratmaya çalışılan düşünsel süreç, bir insanın bu sürece katılması ise bilincinin gelişimiyle doğru orantılı. Bu düşünsel sürecin adı felsefe, insan ancak felsefeyi öğrenerek etkin olarak sürece katılabilir. Felsefeye baktığımda ise şunu görüyorum. Aynı insanlık gibi felsefe de iki kanala ayrılmış. Biri metafizik- idealizm, diğeri tarihsel ve diyalektik materyalizm. Metafizik- İdealizm değişim dönüşümden yana değil, durumdan oldukça memnun, Tarihsel ve Diyalektik Materyalizm ise değişim ve dönüşüm için var olan bir sistem.
Ulaştığım sonuç kısa ve net, Seçebileceğim tek şey, değişim ve dönüşümü savunan felsefenin bir öğrencisi olmak....





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
Devinim... (Hareket) Üzerine...
Yasa Üzerine...
Diyalektik Üzerine...
Felsefe ve Şiir
Uzam...
İçtenlik...
Eğitim ve Felsefe İlişkisi Üzerine Bir Deneme...
Uzay ve Zaman Üzerine...
Düşünce Üzerine...
Düşünce Üzerine Bir Deneme

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sanal Sanrılar... [Şiir]
Diyalektik Dizeler [Şiir]
Diyalektik Dizeler [Şiir]
Diytalektik Dizeler [Şiir]
Diyalektik Dizeler [Şiir]
Diyalektik Dizeler [Şiir]
Yeryüzü... [Şiir]
Diyalektik Dizeler... Esrik 1 [Şiir]
Sevmek... [Şiir]
Kaldırım Taşları [Şiir]


Sedat Akıncı kimdir?

Felsefe ve şiirle uğraşıyorum. Tarihsel ve diyalektik materyalist felsefe ozel ilgi alanimdir.

Etkilendiği Yazarlar:
Serol Teber..Friedrich Engels..Orhan Hançerlioğlu..Aydın Çubukçu..Anton Cehov..Sabahattin Ali..Nazim Hikmet..Dostoyevski..Ilya Ehrenburg..


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Sedat Akıncı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.