..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim. -Cervantes
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Tıp > Levent Ümit Temiz




18 Ocak 2003
Osteoporoz ( Kemik Erimesi )  
Levent Ümit Temiz
İnsan ömrünün uzamasıyla birlikte, osteoporoz (kemik erimesi) önemli bir sağlık sorunu haline gelmiştir


:EFBE:
     İnsan ömrünün uzamasıyla birlikte, osteoporoz önemli bir sağlık sorunu haline gelmiştir. Osteoporoz, gerçekten de sakatlık ve ölümlere yol açabilen sonuçlarıyla, yaşlanan toplumların üzerinde durulması gereken ve gittikçe de önem kazanan bir sağlık sorunu olmuştur. Amerika Birleşik Devletleri’nde, kadınların yıllık sağlık harcamalarının yaklaşık 13 milyar doları bu hastalığa harcanmaktadır. Bu miktar göğüs ve jinekolojik kanserlere harcanan miktardan daha yüksektir.
     
Ülkemizde osteoporozla ilgili sağlıklı istatistiki veriler mevcut değildir. Ayrıca toplumun genel olarak konuyla ilgili bilgi ve eğitim düzeyi de yetersizdir. Son yıllarda kemik yoğunluğu ölçüm cihazlarının yaygın kullanıma girmesiyle hastalığın tanı ve takibi kolaylaşmıştır. Aynı şekilde hastalığın tedavisi amacıyla çeşitli ilaçlar gündeme girmektedir.     
Bu yazıda, çağın gittikçe daha da güncelleşen hastalığı, osteoporoz hakkında bazı temel bilgiler vermeye çalışacağım.
     
Osteoporoz, " kemik dokusunun azalması, mikro yapısının bozulması, kırılganlığının artması ve kırığa yatkınlıkla karakterize metabolik bir hastalık” olarak tanımlanabilir.
     
Günümüzde osteoporoz DEXA ( Dual enerji X-ray absorbsiyometre) yöntemiyle elde edilen sonuçlara dayanılarak Dünya Osteoporoz Kongresin’deki konsensusa göre tanımlanmıştır. Buna göre kişilerin kemik yoğunluğu bu metodla ölçülür ve genç popülasyonun kemik yoğunluğuyla karşılaştırılır. Genç popülasyonun ortalama kemik yoğunluğundan standart sapmasının derecesine göre, osteoporozun derecesi kategorize edilir. Buna göre genç popülasyondan –1 standart sapmaya kadar olan değerler normal, -1 ile –2-5 arası osteopeni, -2,5 dan daha düşük değerlere osteoporoz , -2,5 standart sapmayla beraber osteoporotik bir kırığın bulunması ise yerleşmiş osteoporoz olarak adlandırılır.
     
Osteoporotik risk faktörleri çok çeşitli olmakla birlikte şu şekilde sıralanabilir:

1-     İleri yaş
2-     Kadın cinsiyet
3-     Erken menopoz
4-     Beyaz ırk
5-     Düşük vücut kitlesi ( < 19 )
6-     Sigara içimi
7-     Hareketsiz yaşam tarzı
8-     Güneş görmeme
9-     Aşırı alkol
10-     Aşırı kahve içimi ( Üç fincandan fazla )
11-     Annede kalça kırığı öyküsü
12- Kortizon kullanımı

     Yukarıda sıralanan risk faktörlerinden sigara içimi, aşırı alkol alımı gibi bazıları değiştirilebilen risk faktörleridir. Buna karşılık ırk, cinsiyet, yaşlanma gibi faktörlere etkili olunamaktadır.
     
Osteoporoz aslında sessiz ve sinsi bir hastalıktır. Bir kırık ortaya çıkana kadar hiçbir şikayete yol açmayabilir. Sırt ve bel ağrıları omurlardaki mikrokırıklara bağlıdır. Omurların çökmesi sonucu boy kısalması ve ileri dönemlerde kamburluk, karnın öne doğru çıkması, sırt derisinin katlanması, bu hastalığın belli başlı klinik bulgularını oluşturur.
     
Hastalığın tanısı için yukarıda bahsedilen DEXA cihazıyla kemik mineral yoğunluğu ölçülür. Bu ölçüm için gerekli endikasyonlar şunlardır.


     1-Östrojen yetersizliği durumları ( Menstruasyon görmeme, erken menopoz)
     2-65 yaşın üstünde olma (kadınlar)
     3-Erişkin yaşta küçük travmalarla kırık oluşması ( Özellikle kalça, omurga, önkol)
     4-Kortizon kullanımı
     5-Tedavi etkinliğini değerlendirmek için ( Tedavi başlangıcından 1 yıl sonra )

Osteoporozdan korunmak için, özellikle doruk kemik kitlesinin oluştuğu bebeklik, çocukluk, adolesans, genç erişkin dönemlerinde kalsiyum ve D vitamininden yeterli beslenmenin sağlanması, risk faktörlerinin saptanarak bunlardan kaçınılması gerekir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın tıp kümesinde bulunan diğer yazıları...
Guatr (Tiroid bezi büyümesi)
Diabetes Mellitus (Şeker Hastalığı)
Hipertansiyon

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Altın Pati (Mayra’ya) [Şiir]
Sevdiğim [Şiir]
Sessiz Bekleyiş [Şiir]
Unutmuşum [Şiir]
Karanfil Korkusu [Şiir]
Ölüm Uzatma Elini [Şiir]
Bu Yabancı Şehrin Yağmurunda Hasretimsin Sen [Şiir]
Affediş [Şiir]
Zor Olan [Şiir]
Kapalı Oda [Şiir]


Levent Ümit Temiz kimdir?

1960 İstanbul doğumlu. İç hastalıkları uzmanı, Şiir kitabı : \'Merhaba\', 2000 Mayıs

Etkilendiği Yazarlar:
Orhan Veli Kanık, Cahit Sıtkı Tarancı


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Levent Ümit Temiz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.