..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İnsan - işte tüm sır burada. Bu sır üzerinde çalışıyorum, çünkü kendim de insan olmak istiyorum." -Dostoyevski
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Toplumsal Uçlar > Murat Sayım




1 Haziran 2005
Bir Yalnızlık Öyküsü  
Anneler Günü ve Ticaret

Murat Sayım


Anneler Günü’nde ticari yönden kar elde etmeye çalışan şirketlere dava açmıştı.


:BDCF:
Anna adında bir kız 1900’lerin başında yaşadığı inişli çıkışlı hayatını mutluluğa eremeden terk eden biridir. Hayatı boyunca azimli ve kararlı olan bu kız aldığı eğitim sonunda öğretmen olarak atanır ve kendi memleketine geri döner. İstediği mesleğe sahip olan bu kız aynı mutluluğu özel yaşantısında bulamaz. Annesini ve babasını kaybettikten sonra aşk hayatında büyük hüsrana uğrayan Anna, artık kimseyle birlikte olmak istemez. Annesine hayattayken yeterince ilgi gösteremediğinden acılar çeken, kendini suçlayan bahtsız Anna’nın hayatına çeşitli davalarda eklenince hayat onun için içinden çıkılmaz bir hal alır ve böylelikle tamamen içine kapanır. Ailesinden kendisine miras kalan evi kaybeder. Onca şeye rağmen kalbinde her zaman kör kardeşi Elsinore için bir yer vardır. Ancak ne yazık ki, kısa bir süre sonra kardeşi Elsinore’u da kaybeder. Çöküntüye uğrayan Anna’nın sağlığı tehlike altındadır. 1944’de kamu yardımı alır. Yavaş yavaş hayatının sonuna gelen Anna, 1948 yılında seksen dört yaşındayken sağır, hasta, neredeyse kör ve çocuksuz olarak hayata veda eder.

Anna, tam ismiyle Anna Jarvis Grafton annesine gösterememiş olduğu ilgiyi, kendisi hariç dünyadaki tüm insanların anneleriyle yılda bir kez de olsa ilgilenmelerini sağlamıştır. Evet! Anna Jarvis Grafton Anneler Günü’nü tüm insanlığa armağan eden kişidir.

Ancak Anna Jarvis Grafton Anneler Günü’nü bizim şimdilerde yaptığımız gibi bu işin ticaretinden yararlar sağlayan insanlara odaklı hediyeler alıp vermelerle geçiştirmeyi düşünmüyordu. Öyle ki, Anneler Günü’nde ticari yönden kar elde etmeye çalışan şirketlere dava açmıştı.

Peki! Anneler Günü’nde insanlar annelerine hediyeler almayacaksa, ne yapacaklardı? Daha doğrusu, Anna Jarvis Grafton bu geleneği nasıl başlatmıştı? Grafton Anneler Günü fikrini ilk başta etrafındaki arkadaşlarına açıklar, onlardan olumlu tepkiler aldıktan sonra, annesinin yirmi yıl boyunca haftada bir kez olmak üzere din dersi verdiği Grafton’daki Andrews Metodist Pazar Okulu’na haber yollar. Anna kutlamaların Kilisede yapılabileceği kanısındadır, yapılırda. İncil’den ayetler okunur. Anneler Günü kısa zamanda gelenekselleşir.

Zamanımızdaki kutlamalara baktığımızda Anna’nın karşısında durduğu Anneler Günü’nde insanların vefa borcunu sömürüp bu günden büyük karlar elde eden şirketleri saymakla bitiremeyiz. Arkadaşı John Wanamaker’ın ekonomik yönden desteğine güvenip bu ticarete ilk ışık yakan Anna’nın kendisi olmuştur. Ne var ki, dini törenlerin yerini ticaretin aldığını gören Anna davalara baş vurmuştur.

Biz insanlar neyi benimsemeliydik? Annelerimize pahalı hediyeler almayı mı? Hadi Anna’nın şirketlere açtığı davayı kendi içimizde kazandık diyelim. Hediyelerden vazgeçtik. Kiliselerde kutlanan Anneler Günü’nü mü benimseyelim, yoksa, Anna Jarvis Grafton’nun yanıp tutuştuğu anne sevgisini, görmeyen ama annesine vefa borcu dolu gözlerindeki ışığı, yani insanlığı mı?
(Kaynak: "Şeylerin Tarihi" editör Özcan Sapan)

.Eleştiriler & Yorumlar

:: Alternatifler hep vardır
Gönderen: Murat M. UĞURLU / İstanbul/Türkiye
6 Haziran 2006
Yaşamımızn her alanın da alternatifler hep vardır. Seçme kavramı da bu işe yarar. Yeter ki, seçme özgürce, istençle olsun. Reklam, yönlendirme, eğilimleri organize etme bilimi ve araçları da oldukça gelişti. İnsanlık müthiş bir aynılgı bombardımanı altında. Acil gereksinmelerimiz yerine reklamların önerdiğinin peşine takılmaktan hangimiz kurtulabiliyoruz. Özgür istencimizin ayakta kalması için oalğanüstü çaba ile zafiyetlerimizi asgariye indirdikçe,bu yutturmaca günlerin, gecelerin içini boşaltmak olası. Yoksa bir parçası olmaya devam edeceğiz. Eğer ticari bir deha "anneler gününü" gündeme taşıma o öğretmenin adı çoktan unutulmuştu. Ninesinin adını unutan birçok insan, o öğretmenin adını hafızalarına kazımıştır. Saygıyla,esenlikle kalın




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bir Yalnızlık Öyküsü
İngilizce Derslerinde Çift Rollülüğün Önemi
İzleyen ve İzlenen

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Kelimesiz Düşünen Şiir [Şiir]
Bir Akşam Üstü [Şiir]
Milliyetçi Tahta Kurdu [Şiir]
Çocuklar [Şiir]
Kuaförler ve Sevgilimin Saçları [Öykü]
Anakronik Savaşlar [Öykü]
Pisuar [Öykü]
Ataerkillik Küçük Yaşta Aşılanır. [Deneme]
Varken Yok, Yokken Var [Deneme]
Şarkılar Beceriksizliğimizi Gösteriyor [Deneme]


Murat Sayım kimdir?

Doğuş Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun oldum ve aynı bölümde Yüksek Lisans öğrencisi ve Araştırma Görevlisiyim .

Etkilendiği Yazarlar:
Okuduğum yazarlar


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Murat Sayım, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.