..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
En tatlý sevinçler, en hiddetli kederler sevgidedir. -Pearl Bailey
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Toplum ve Birey > Naif Karabatak




29 Mayýs 2006
Görgü Kapý Tokmaðýnda Baþlar…  
Naif Karabatak
Ýnsanlarý kýrmak çok kolay, insanlarýn kalbini parçalamak bir anlýk, ama kalbi kazanmak, bozulaný onarmak bazen yýllarýný alabileceði gibi, bazen ve en acý olaný da bir daha geri kazanamayacaðýndýr…


:BCEF:
Yazýnýn baþlýðýna bakýp, “kapý tokmaðý ile görgünün ne alakasý var?” diye sorabilirsiniz. Haklýsýnýz da. Sonuçta kapýyý tutup çekmeye veya itmeye yarayan ya da içerideki kiþilere geldiðini haber vermek için ses çýkarmasýndan baþka ne iþe yarar ki, kapý tokmaðý…
Ancak eskiden kapý tokmaðýyla görgünün çok alakasý varmýþ.
Öncelikle ses duyurmak için de kullanýlan çekecek veya þakþak denen ve deðiþik biçimler gösteren halkalarýn asýl kullaným amacý içeriye ses duyurmak olduðu halde, bu tokmaklar, sadece ses vermesiyle deðil, görünümlerindeki estetik deðerleriyle de belli bir devrin sanat zevkini, estetik anlayýþýný yansýtmaktaymýþ.
Ev sahibinin ince zevkini yansýttýðý bu tokmak, çekecek veya þakþaklar, haliyle o ailenin ekonomik durumunu da yansýtýrmýþ. Ancak en önemlisi ve yazýma konu olan bölümü ise gelen konuðun kimliðini belli edecek þekilde düþünülmüþ olmasýdýr.
Mesela kapýnýn üst tarafýna yakýn ve büyük olan tokmak erkekler tarafýndan ve daha küçük olan ise kadýn ve çocuklar tarafýndan çalýnýrmýþ.
Bu tokmak, çekecek veya þak þakýn çýkardýðý sesten, evin sahibi gelenin kim olabileceðini anlarmýþ. Buna göre de, eðer evde sadece evin hanýmý varsa, kapýyý açmaya gelene göre uygun bir kýyafetle gidermiþ.
Bu yapýlan, ev halkýna karþý bir nezaketmiþ ve aslýnda hemen hemen hiçbir millette olmayan görgü kuralýymýþ.
Osmanlýda nezaket ve kibarlýk hat safhadaydý. Birçok geliþmiþ ülkelerin nezaket kurallarýný, tavýr ve davranýþlarýný Osmanlýdan aldýklarý bilinmektedir. Bugün girmek için can attýðýmýz Avrupa Birliðinin birçok iyi yönleri o zaman bizim atalarýmýzda varmýþ zaten.
Görgü, bir topluluða ait uyulmasý gereken nezaket kaideleri olarak bilinir. Buna muaþeret, adab-ý muaþeret veya muaþeret adabý da derler.
Ýnsanlarýn birbirinden nefret etmesi, kin ve garez gütmesi görgü eksikliðindendir. Ýnsanlar nezaket kurallarý içinde davrandýðýnda; Karþýsýndakinin, makamýna ve mevkisine bakmadan, sadece ama sadece insan olarak deðer verdiðinde, birçok olumsuz þey baþtan engellenmiþ olur.
Görgü, genel olarak okumuþ insanlarda var diye bilinse de, aslýnda bunun okumayla direkt bir baðý yoktur.
Kaç üniversite bitirirsen bitir, ne kadar gezersen gez, ne kadar okursan oku, eðer bir toplumda, toplulukta davranýþlarýný kontrol altýna alamýyorsan, öfkene hakim olamýyorsan, kýzgýnlýðýný gizleyemiyorsan ve ulu orta ne dediðini bilmiyorsan, bunu tahsil veya okuma engelleyebilir mi?
Ýnsanlar bir arada yaþamak zorundadýr.
Bir arada yaþanýrken de mutlaka bir birinin haklarýna saygý göstermek, karþýndakini küçümsememek, hor ve hakir görmemek gerekir.
Okumak, insanlara bir ayrýcalýk katar.
Okumak insanlarýn kültürlerini, bilgi ve görgülerini artýrýr.
Ancak, okumak ayný zamanda davranýþlara da etki etmelidir. Düþündüklerini, yazdýklarýný, okuduklarýný harekete dökemiyorsan, Yunus’un dediði gibi “bu nice okumaktýr”
Güçlü olan çok baðýran deðil, güçlü olan çok hakaret eden deðil, asýl güçlü olan susmasý gerektiði yerde susandýr.
Atalarýmýz görgü kurallarýný kapý tokmaðýna kadar indirgemiþlerdi. Yani nezaket kuralý, adab-ý muaþerete o kadar dikkat ediyorlardý ki, kapýnýn tokmaðýnda bile bir görgü, bir kültür ve bir estetik vardý.
Þimdilerde býrakýn kapýnýn tokmaðýný, odanýn en dip yerinde bile görgü arar hale geldik.
Ýnsanlar birlikte yaþadýklarý, ayný havayý teneffüs ettikleri insanlara karþý nazik olmak, kibar davranmak zorundadýr.
Bunun sadece okumayla yazmayla bir alakasý olmasa da, aileden aldýðý görgü, terbiye, ahlak ve sonradan öðrendiði bilgi, görgü ve kültürle alakasý vardýr ve en önemlisi de ince düþünmeyle, insanlara saygý duymayla ilgilidir.
Ýnsanlarý kýrmak çok kolay, insanlarýn kalbini parçalamak bir anlýk, ama kalbi kazanmak, bozulaný onarmak bazen yýllarýný alabileceði gibi, bazen ve en acý olaný da bir daha geri kazanamayacaðýndýr…
Görgü kapýnýn tokmaðýnda baþlar ona göre…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Adýyaman Kýymet Bilir miydi? [Deneme]
Beþ Liraya Güven Testi [Deneme]
Büyümüþüm Habersizce [Deneme]
Ben Gidince de Saat Ýþleyecek... [Deneme]
Ýmkansýz Aþk [Deneme]
Gülüþünle Gel Bana [Deneme]
Ben Yaþadým Hepsini [Deneme]


Naif Karabatak kimdir?

Kendimi yazar olarak saymýyorsam da, uzun süredir yazarlýkla uðraþýyorum. Adýyaman'da Bugün Gazetesinde 2. 5 yýl boyunca kendi adýmla Naifce Yazýlar köþesinde günlük olarak okuyucularla buyluþtum. Ayný zamanda Bir Deli'nin Not Defteri köþesinde Cenk Gülen adýyla mizahi yazýlar yazdým ve bu yazdýðým yazýlarý EMMÝ HORTUMU TAKSANA adlý bir kitapta topladým. Halen Yeni Adýyaman Gazetesinde kendi adýmla ve Entel Cezmi mahlasýyla mizahi yazýlar yazýyorum. Sadýk Bircan, Mert Duran, Mehmet Naif Karabatak, Naif Karabatak, Cenk Gülen, Durro Dayýnýn Oðlu,Ayfer Poyraz, Molla Yusuf. . adlayýryla da yazýlar yazdým.

Etkilendiði Yazarlar:
Rasim Özdenören, Fehmi Koru, Ahmet Altan, Oðuz Aral


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Naif Karabatak, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.