..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bazen evrende yalnız olduğumuzu düşünürüm, bazen de olmadığmızı. Her iki durumda da bu düşünce beni afallatır. -Arthur C. Clarke
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




26 Aralık 2024
Cahiliye Kadını ve Cahiliye Erkeği: Toplumsal Bir Eleştiri  
Muhammed Rıdvan Kaya
Günümüz toplumunda, "cahiliye" terimi genellikle bilgiden yoksunluğu, kültürel ve manevi boşluğu ifade etmek için kullanılır. Bu terim, bazen geçmişteki cahiliye dönemine atıfta bulunsa da, günümüzde de modern toplumun bazı kesimlerinde benzer bir "cahiliye yaşamı" ve anlayışı gözlemlenebilmektedir. Bu yazıda, "Cahiliye Kadını" ve "Cahiliye Erkeği" üzerinden, toplumsal eleştirilerin ve bireysel yetersizliklerin nasıl şekillendiğine dair bir analiz yapılacaktır.


:AD:
Günümüz toplumunda, "cahiliye" terimi genellikle bilgiden yoksunluğu, kültürel ve manevi boşluğu ifade etmek için kullanılır. Bu terim, bazen geçmişteki cahiliye dönemine atıfta bulunsa da, günümüzde de modern toplumun bazı kesimlerinde benzer bir "cahiliye yaşamı" ve anlayışı gözlemlenebilmektedir. Bu yazıda, "Cahiliye Kadını" ve "Cahiliye Erkeği" üzerinden, toplumsal eleştirilerin ve bireysel yetersizliklerin nasıl şekillendiğine dair bir analiz yapılacaktır. Cahiliye kadını, toplumda var olma amacını çoğunlukla günlük, sıradan işlerde bulmuş bir figürdür. Sabahları televizyon izleyerek başlayan bir yaşam tarzı, onun düşünsel ve ruhsal anlamda ne denli boş bir dünyaya hapsolduğunun göstergesidir. Sabah kahvaltısını yaparken, magazin programlarını izlemekle vakit geçiren bu kadın, kendini uyuşturarak hayata başlar. Günlük rutini, ev işleri, yemek yapma ve temizlikle şekillenir. Bir ideali, bir davası yoktur. Kitap okumaz, düşünsel derinlikten uzak bir yaşam sürer. Sosyal hayatında ise dedikodu ve kahve falı gibi yüzeysel aktivitelerle zaman geçirmeyi tercih eder. Cahiliye kadınının hayatındaki temel eksiklik, kendi benliğini ve potansiyelini keşfetmek yerine, dış dünyadan gelen her türlü etkiye kendini teslim etmesidir. Televizyon dizileri gibi kitle iletişim araçları, ona düşünmeden izlenecek bir dünya sunar. Bu şekilde, düşünsel ve manevi bir boşluk içinde hayatta yalnızca günlük yaşamın ihtiyaçları etrafında dönerek varlık gösterir. Bununla birlikte, toplumun birçok farklı kesiminden gelen "ideal" kadın imgeleriyle şekillenen bu yaşam tarzı, kadının entelektüel ve manevi dünyasını ne yazık ki daraltır. Cahiliye erkeği de benzer şekilde, toplumun kendisine dayattığı normlar ve değerlerle şekillenen bir yaşam sürer. Gününü kahvede maç izleyerek geçirirken, tuttuğu takımın oyuncularının her birinin adını ezbere bilmesine rağmen, dini ve manevi sorumluluklarına kayıtsızdır. Kuran’ın anlamını anlamaktan çok, sosyal çevresinin belirlediği normlara uymayı daha önemli görür. Namaz kılmaz, ama cuma namazını kaçırmaz; farzları yerine getirmez, ama teravih namazı ve bayram namazlarını aksatmaz. Hâl böyleyken, evlenene kadar yaşadığı cinsel hayatı, kadınlardan beklentileriyle çelişir. Zina yapar ama evlendiğinde bakire ve namuslu bir kadın ister. Cahiliye erkeği, toplumun dayattığı rollerin etkisi altında, bir "Polat Alemdar" figürüne bürünür. Toplumun ona biçtiği erkeklik ideali, onu yalnızca fiziksel ve yüzeysel başarılarla tanımlar. Birçok erkek, emekli olduktan sonra dini görevlerini yerine getirmeye başlar, ancak bu, bir tür "yapılacak işler" listesinin tamamlanması gibi görülür. Modern dünyada, onun bu davranışları bazen laik, bazen de dini olabiliyor; ama her halükarda, özgür düşünce ve sorgulama eksikliğiyle şekillenir. Erkeklerin günlük yaşamlarındaki bu çelişkili tavırları, toplumsal baskılardan bağımsız olarak kendi kimliklerini bulmalarına engel olur. Cahiliye kadını ve erkeği arasında belirgin bir fark olsa da, her ikisi de toplumsal yapının ve kültürel normların etkisi altında, anlamlı bir yaşamdan uzaklaşmaktadır. Her ikisi de, günlerini yaşamak için fiziksel ve maddi sorumlulukları yerine getirirken, entelektüel ve manevi anlamda derinleşmeyi reddederler. Bu durum, bireysel özgürlüğün ve toplumsal sorumlulukların gerisinde kalmış bir toplumun yansımasıdır. Günümüz toplumunda, bireylerin daha özgür, bilinçli ve sorgulayan bireyler olarak yetiştirilmesi önemlidir. Her iki figürün hayatı da, kültürel bir eleştirinin ve toplumsal yapının nasıl insanları şekillendirdiğini gösterir. "Cahiliye" terimi, yalnızca geçmişe ait bir kavram olmanın ötesinde, günümüz toplumunun içindeki bir boşluk ve eksiklik olarak da okunabilir. Bu eksiklik, insanın kendi kimliğini ve değerini keşfetmeye yönelmesiyle aşılabilir. Sonuç olarak, cahiliye kadını ve erkeği üzerinden yapılan bu eleştiri, toplumsal yapıların bireyleri nasıl biçimlendirdiğini ve bireysel gelişimin nasıl engellendiğini ortaya koymaktadır. Kişisel gelişim, toplumsal sorumluluk ve manevi değerlerin ön plana çıkması, bu yaşam biçimlerinden sıyrılmanın temel yollarıdır.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
O'nu Bul!
Kim Kimdir?
İslam’ı Kur’an’dan Öğrenmek: Kültürel Miras ve Gerçek Bilgi Arasındaki Fark
İnşaallah ve Âmin: Kur'an’a ve Geleneksel İnançlara Dair Bir İnceleme
Hidayet ve İnsanlık: Allah'ın İradesi ve İnsan Seçimi Üzerine Bir Düşünce
İslam'ın Toplumsal ve Ahlaki Perspektifi Üzerine Bir Değerlendirme
Tabu, Taassup ve Kur’an’daki İslâm
Kur’an’ın Tefsiri ve Anlaşılması: Kur’an’ın Kendi Kendini Açıklaması
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Evrim Teorisi ve Fosil Kayıtlarındaki Tartışmalar [Bilimsel]
Atın Evrimi ve Diğer Evrimsel İddialar Üzerine Kritik Bir Bakış [Bilimsel]
Zaman Algısı ve İzafiyet: İnsan Bilincinin Gerçeklik Üzerindeki Rolü [Bilimsel]
Hayatın Kökenine Dair Evrimsel Paradoks: Rna Dünyası ve İmkânsızlık Zinciri [Bilimsel]
Neo - Darwinizm ve Evrim Teorisinin Temelleri: Eleştirel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Amino Asit ve Proteinlerin Kökenindeki Açmazları [Bilimsel]
İnsanlık Tarihine Işık Tutan Fosil Buluntuları ve Evrim Teorisinin Çıkmazları [Bilimsel]
Kuantum Fiziği, Bilinç ve Ruh: Evrim Teorisine Alternatif Bir Perspektif [Bilimsel]
Homo Erectus ve İnsan Evrimi Tartışmaları: Bilimsel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisine Karşı Bilimsel Bir Yaklaşım: İnsan ve Maymun Arasındaki Biyolojik Farklılıklar [Bilimsel]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.