..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir dost nedir? Öteki ben. -Zenon
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




27 Aralık 2024
Kur’an’a Göre Mescit ve Günümüzdeki Camiler: Anlam ve Uygulama Farkları  
Muhammed Rıdvan Kaya
Günümüzdeki İslami ibadet mekanları olan camiler ve Kur’an’da tarif edilen mescit kavramı arasında önemli farklar bulunmaktadır. Bu makale, Kur’an’daki mescit kavramı ve günümüzdeki camilerin işlevsel ve manevi anlamda farklılıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ele alınan konu, hem tarihsel bir perspektiften hem de dini metinlerin analizi üzerinden değerlendirilecektir. Kur’an’da geçen mescit kelimesi, secde edilen veya Allah’a teslimiyetin ve saygının gösterildiği yer anlamına gelir. Mescit, sadece ibadet için değil, vahyin öğrenildiği, tefekkür edildiği ve takva ehli bireylerin yetiştiği bir mekan olarak tarif edilir. Bu bağlamda mescit, sosyal ve manevi bir okul niteliği taşır.


:E:
Günümüzdeki İslami ibadet mekanları olan camiler ve Kur’an’da tarif edilen mescit kavramı arasında önemli farklar bulunmaktadır. Bu makale, Kur’an’daki mescit kavramı ve günümüzdeki camilerin işlevsel ve manevi anlamda farklılıklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ele alınan konu, hem tarihsel bir perspektiften hem de dini metinlerin analizi üzerinden değerlendirilecektir. Kur’an’da geçen mescit kelimesi, secde edilen veya Allah’a teslimiyetin ve saygının gösterildiği yer anlamına gelir. Mescit, sadece ibadet için değil, vahyin öğrenildiği, tefekkür edildiği ve takva ehli bireylerin yetiştiği bir mekan olarak tarif edilir. Bu bağlamda mescit, sosyal ve manevi bir okul niteliği taşır. Tevbe Suresi’nin 108. ayeti, mescitlerin temel işlevini açıkça belirtir:
> "Daha ilk gününden takva temeli üzerine kurulan mescit, senin bunda durmana daha uygundur. Onda, arınmayı içten arzulayan adamlar vardır. Allah arınanları sever."
Bu ayet, mescitlerin takva temelinde inşa edilmesi gerektiğini ve burada sadece ibadet değil, manevi bir arınma ve bilinçlenme sürecinin de gerçekleştiğini vurgular. Kur’an’ın tasvir ettiği mescitler ile günümüzdeki camiler arasında ciddi işlevsel ve kavramsal farklılıklar bulunmaktadır:
1. Manevi Ruhun Eksikliği:
Günümüzde camiler, çoğunlukla namaz kılmak ve ezan okumak gibi ritüellerin merkezi olarak kullanılır. Ancak Kur’an’ın tarif ettiği mescitler, aynı zamanda vahiy derslerinin işlendiği, toplumun manevi ve ahlaki olarak arındığı mekanlardır. Bu işlevsellik, camilerde büyük ölçüde kaybolmuştur.
2. Sadece Namaz Mekanı Olması:
Camilerdeki ibadet anlayışı genellikle namaz kılmakla sınırlıdır. Halbuki mescit, yalnızca bir ibadet mekanı değil, aynı zamanda bireylerin Allah’a teslimiyet ve saygıyı derinlemesine öğrendikleri bir okuldur. A’râf Suresi’nin 31. ayetinde müminlerin mescitlere temiz ve güzel bir şekilde gitmeleri emredilmiştir. Bu, mescitlerdeki kaliteli atmosferi ve manevi disiplini yansıtır.
3. Profesyonel Din Görevlileri:
Kur’an’da imamlık ya da müezzinlik gibi maaşlı dini görevlerin varlığına dair bir ayet bulunmamaktadır. İslam’ı tebliğ eden resuller ve nebiler, hiçbir şekilde tebliğleri karşılığında ücret talep etmemiştir. Hud Suresi’nin 51. ayetinde bu durum şu şekilde ifade edilir:
> “Ey kavmim, ben bunun karşılığında sizden hiçbir ücret istemiyorum. Benim ücretim, beni yaratandan başkasına ait değildir.”
Oysa camilerde, maaşlı imamlar ve müezzinler aracılığıyla ibadetler organize edilmektedir. Bu durum, mescitlerin Kur’an’da tasvir edilen halinden uzaklaşmasına neden olmuştur.
4. Gençlerin ve Toplumun İlgisizliği:
Camilerin işlevselliği, sadece ritüellere odaklandığı için gençler ve toplumun diğer kesimleri tarafından ilgi görmemektedir. Camiler, Kur’an’daki mescitlerde olduğu gibi vahiy dersleri ve manevi tefekkür için bir merkez haline getirilmediği sürece bu ilgisizlik devam edecektir. Kur’an’da cenaze namazına dair herhangi bir ayet bulunmamaktadır. Bu uygulama, hadislerde geçen rivayetlere dayanmaktadır. Ancak Kur’an, ölen bir mümin için yapılması gerekenleri dua ve tefekkür çerçevesinde tarif eder. Haşr Suresi’nin 10. ayetinde bu durum şu şekilde ifade edilir:
> "Onlardan sonra gelenler de derler ki: 'Rabbimiz! Bizi ve imanda bizi geçen kardeşlerimizi bağışla.'"
Bu ayet, Müslümanların ölen yakınları için dua etmelerini öğütlerken, herhangi bir ritüele vurgu yapmamaktadır.
Kur’an’da mescitler, bir toplumun manevi ve ahlaki kalkınmasının merkezi olarak görülür. Bu mekanlar, Allah’a teslimiyetin, vahiy derslerinin ve tefekkürün yeri olmalıdır. Günümüzde camilerin bu asli fonksiyonlarını yerine getirmemesi, onların toplumdan uzaklaşmasına ve yalnızca ritüel merkezleri haline gelmesine neden olmuştur. Camilerin, Kur’an’da tarif edilen mescitlerle uyumlu hale gelmesi için şu adımlar atılmalıdır:
1. Vahiy Merkezli Eğitim:
Camiler, sadece ibadet mekanları değil, aynı zamanda vahiy derslerinin işlendiği merkezler haline getirilmelidir.
2. Gençlerin Dahil Edilmesi:
Gençlerin camilere ilgisini artırmak için sosyal ve manevi etkinlikler düzenlenmelidir.
3. Profesyonel Maaşlı Sistemden Uzaklaşma:
Din hizmetleri, gönüllülük esasına dayalı bir şekilde yürütülmeli ve din görevlileri, Kur’an’da belirtilen ilkelere göre hareket etmelidir.
4. Cenaze Namazı ve Diğer Ritüellerin Gözden Geçirilmesi:
Kur’an’a uygun olmayan ritüeller yerine, dua ve tefekkür gibi Kur’an’ın öğretilerine dayanan uygulamalar teşvik edilmelidir. Sonuç olarak, Kur’an’da tarif edilen mescitlerle günümüzdeki camiler arasındaki farklar, İslam toplumunun dini mekanlarını yeniden değerlendirmesi gerektiğini göstermektedir. Bu yeniden değerlendirme, sadece ritüellere odaklanmak yerine, vahiy ve tefekkürün merkezde olduğu bir ibadet anlayışını teşvik etmelidir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
O'nu Bul!
Kim Kimdir?
İnşaallah ve Âmin: Kur'an’a ve Geleneksel İnançlara Dair Bir İnceleme
İslam’ı Kur’an’dan Öğrenmek: Kültürel Miras ve Gerçek Bilgi Arasındaki Fark
Hidayet ve İnsanlık: Allah'ın İradesi ve İnsan Seçimi Üzerine Bir Düşünce
Kur’an’ın Tefsiri ve Anlaşılması: Kur’an’ın Kendi Kendini Açıklaması
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme
Tabu, Taassup ve Kur’an’daki İslâm
İslam'ın Toplumsal ve Ahlaki Perspektifi Üzerine Bir Değerlendirme
Hayatın Anlamı ve Ego ile Mücadele: İslami Perspektiften Bir Değerlendirme

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Evrim Teorisi ve Fosil Kayıtlarındaki Tartışmalar [Bilimsel]
Atın Evrimi ve Diğer Evrimsel İddialar Üzerine Kritik Bir Bakış [Bilimsel]
Zaman Algısı ve İzafiyet: İnsan Bilincinin Gerçeklik Üzerindeki Rolü [Bilimsel]
Hayatın Kökenine Dair Evrimsel Paradoks: Rna Dünyası ve İmkânsızlık Zinciri [Bilimsel]
Neo - Darwinizm ve Evrim Teorisinin Temelleri: Eleştirel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Amino Asit ve Proteinlerin Kökenindeki Açmazları [Bilimsel]
İnsanlık Tarihine Işık Tutan Fosil Buluntuları ve Evrim Teorisinin Çıkmazları [Bilimsel]
Kuantum Fiziği, Bilinç ve Ruh: Evrim Teorisine Alternatif Bir Perspektif [Bilimsel]
Homo Erectus ve İnsan Evrimi Tartışmaları: Bilimsel Bir İnceleme [Bilimsel]
Evrim Teorisine Karşı Bilimsel Bir Yaklaşım: İnsan ve Maymun Arasındaki Biyolojik Farklılıklar [Bilimsel]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.