Sevmek bir başkasının yaşamını yaşamaktır. -Balzac |
|
||||||||||
|
“Allah faizi yok eder, sadakaları ise arttırır. Allah günahkar kafirlerin hiçbirini sevmez.” (Bakara, 276). Bu ayet, faizin insanları ve toplumları sadece maddi olarak değil, manevi olarak da olumsuz etkilediğini ortaya koymaktadır. Faizle kazanılan para, aslında toplumda adaletsizliği artırır. Faizli ekonomilerde servet daha çok zenginlerin elinde toplanırken, yoksullar daha da yoksullaşır. Faiz, bankaların ve finans kuruluşlarının uyguladığı bir sistem olup, bireyleri ve toplumları üretimden uzaklaştırarak, paralarını sadece yatırmakla yetinmeye zorlar. Faizle kazanılan paraların bankada yığılarak büyümesi, üretim ve yatırımların önünü tıkayarak ekonomik krizlere zemin hazırlar. Bu durum, uzun vadede hayat pahalılığı ve enflasyon gibi sorunları da beraberinde getirir. Ekonomik anlamda biriktirilmiş ancak kullanılmayan para, hem bireyler hem de toplum için fayda sağlamaz. Bankaların faizli işlemleri, toplumda adaletsiz bir zenginleşme modelini besler. İnsanlar, paralarını bankaya yatırarak faiz kazancı sağlamayı düşünür, ancak bankalar bu parayı başka insanlara borç verir ve fazlasıyla geri alır. Çiftçilere kredi verildiğinde, örneğin 10 bin lira borç alan çiftçiye, bankalar 12 bin lira talep eder. Burada, banka aslında çiftçinin emeğinden kazanç sağlamaktadır. Faiz sisteminin insanları sömürmesine ve emeği hiçe saymasına karşılık, bankalar hiçbir emek harcamadan büyük kazançlar elde ederler. Bu durum, toplumda ciddi bir gelir uçurumu oluşturur. İslam’da faize karşı duyulan tepki, sadece dini bir yasak olmanın ötesindedir. Faiz, insanları çalışma ve üretme yerine kolayca kazanç sağlama fikrine iter. Oysa ki Kuran, helal kazancın peşinden gitmeyi, dürüstçe ve emek vererek kazanmayı öğütler. Bu noktada, işgücüyle kazanmanın gerekliliği vurgulanır. Bazı kesimler, faizsiz bankacılıkla ilgili çeşitli yaklaşımlar geliştirmiştir. Ancak katılım bankacılığı gibi uygulamalar, çoğu zaman faiz sisteminin bir çeşidi olarak işlev görmekte ve sadece ismen faizden kaçılmaktadır. Geleneksel bankacılıkta olduğu gibi, faizsiz bankacılıkta da banka, parayı kullanarak bir kazanç sağlar ve genellikle toplumsal eşitsizlikleri pekiştiren sistemleri devam ettirir. Bunun yanında, “katılım bankacılığı” gibi uygulamalar, aslında finansal faizin gizlendiği başka bir biçim olabilir. Kuran’daki hükümler, sadece teorik değil, pratikte de adaletli ve helal kazancı teşvik etmektedir. İslam’da ticaretin helal olabilmesi için, kar-zarar ortaklığı esasına dayanan ve faiz içermeyen bir sistem önerilmektedir. Kuran, insanlara hem bireysel hem de toplumsal düzeyde refah ve bolluk için faizden uzak durmayı öğütler. Faizli ekonomik sistemlerin, toplumda eşitsizlik ve adaletsizlik oluşturacağı açıktır. Allah, faiz sistemini yasaklayarak insanlara, çalışarak ve üretimle kazanç sağlama yolunu göstermiştir. Her bir birey, kendisi ve toplum için helal kazanç sağlama yoluna yöneldiğinde, toplumda bereketin artacağı ve sosyal adaletin sağlanacağı muhakkaktır. Ekonomik sistemlerdeki adaletsizlikleri ortadan kaldırmak ve Allah’ın buyruklarına uygun bir ekonomik model oluşturmak, ancak faizsiz bir ekonomiyle mümkün olacaktır.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |