Sanatçının işlevsel tanımı bilinci neşelendirmektir. -Max Eastman |
|
||||||||||
|
Edebiyatın böylesine güçlü bir "veda" etmesine rağmen görünen, gözlemlenen odur ki edebiyatın bıraktığı boşluk anti-edebiyat tarafından doldurulmaktadır. Hız, çapsızlık, felsefe eksikliği hatta düşmanlığı ve samimiyetsizlik günümüzde boş bırakılan neredeyse " tüm edebiyat " sahasını işgal etmiş görünmektedir. Bu garip (!) durumun en temel nedeni yurt dışında olduğu gibi ülkemizde de "eleştirmenliğin" gözden düşmesi ve yetkin eleştirmen yetişmemesidir. Elbette burada eleştirmenliğin cazibesi olmayan bir uğraş gerektirdiğini söylemeliyiz. Ama edebiyatın gerçek ilke ve değerleriyle varolabilmesi için bu olmazsa olmaz bir şart. Ben anti-edebiyat yerine insanların orta karar bir film izlemeyi yeğlediklerini görüyorum. Bu anlamda tüm "pazarlama çabalarını" da takdir ettiğimi ama burada ciddi bir iyi niyet ve kar artırımı arzusunun dışında bir devamlılığın olacağını düşünmüyorum. Mesela Ahmet Altan'ın kitabı bir milyon adet satmıştır ancak...elde edilen kar bir yana yaşanan mekanik ve hatta plastik durumdan eminim ne Ahmet Altan ne de Ahmet Altan'ın kitabını pazar çantasının içinde domates, patlıcan, bulaşık deterjanı ve ağda kutusu ile beraber taşıyan "okur = müşteri" memnun olmuştur. İkinci bir neden ise hayatın akışına edebiyatın uyum sağlayamamasıdır. Yazarların ve şairlerin ataletinden, düşünce tembelliğinden kurtulamamaları edebiyat için edebi bir son hazırlamış gibi görünüyor. Her geçen gün hızlanan " hayatın" içinde debelenen milyarlarca insan için edebiyat birseçenek oluşturamadı. Şu sorulabilir: " Oluşturmak zorunda mıydı? " Bence " Evet! " Ama ustalar alıştıkları düzeni belki de bırakamadılar. Sonuç edebiyat için tam bir hezimet oldu. Milan Kundera "Yavaşlık" kitabında o kadar güzel anlatır ki bu durumu. Bugün edebiyat adına var olan çoğu yapıtın "edebi olmadığını" düşünüyorum. Dolayısıyla edebiyatın sefaletinden rahatlıkla bahsedebiliyorum. Ortalıkta güzel "nesir ve nazımlar" dolaşıyor. Marshall McLuhan'ın Global Köy'ün deki iddiasının gerçekleşeceği günleri sabırsızlıkla bekliyorum. McLuhan lağvedilen yapıların zaman içinde biçim değiştirerek de olsa tekrar gündeme alındığını; hayatın içinde yerini aldığını söylemektedir. Umut edelim de öyle olsun ve ben Dostoyevski'nin, Faulkner'ın, Hemingway'in, Marquez'in her seferinde okumaktan müthiş bir keyif ve haz aldığım kitapları gibi kitapları Nazım'ın, Necatigil'in, Whitman'ın şiirleri gibi şiirleri okuyayım yeni insanlardan.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hidayet Ersin, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |