Müzik söylenemeyeni, ama sessiz de kalýnamayaný anlatýyor. -Victor Hugo |
|
||||||||||
|
Cumhuriyetin ilk kuruluþ yýllarýnda, babasýndan kalan bakkalýnda küçük hileler yaparak geçim derdinde olan Fehmi Çok’un akrabalarýnýn tanýdýklarý olan dönemin bazý milletvekillerinin uyanýklýðý ve iþ bitiriciliði ile gözüne girip, önce ticarette sonra sanayi de nasýl büyüdüðü adým adým anlatýlmýþ. Fehmi Çok Ýlk yýllarýnda ticari hevesleri, ayakta kalma, güçlü olma arzusu ve geleceði görmesi onun önünü açýyor. Baþarýya ulaþmak için iliþkilerini sonuna kadar kullanýyor, politikacýlarý karþý pragmatik olduðu kadar vefalý da davranýyor. Güçlü olma ve gücünü koruma isteði nedeniyle acýmasýzlaþýyor. Amerika ve Avrupa’daki büyük þirketlerin acentalýklarýný alýyor.Ýyi yetiþmiþ bazý elemanlarý rakiplerinden çalýp, kendi yanýnda çalýþtýrýyor ve onlara zaman zaman geniþ yetkiler veriyor. Bir süre sonra Türkiye standartlarýna göre o kadar büyüyor ki bu gücünü korumak için dünya burjuvasý ile iþbirliði yapýp, onlarýn emperyalist emellerine alet olmakla beraber, kiþisel çýkarlarýný da koruyor. Doðal olarak ‘ dünya burjuvasýnýn’ istekleri ve destekleri ile Türkiye’nin yönetimine ciddi etkiler yapýyor.Kendi çýkarlarý ile dünya burjuvasýnýn çýkarlarýný çakýþtýrýyor ve hükümet deðiþikliklerinden, kendi adamlarýný parti baþkaný seçtirmeye kadar her türlü oyunun içinde yer alýyor. (Demirel’in Adalet Partisi baþkaný seçilmesinde delegelerin çoðunun onun bayii olmasý nedeniyle büyük katkýsý oluyor) 1960 Ýhtilalýndan sonra güçlenen sol akýma karþý mücadelede artýk tamamen acýmasýz, sadece kendi þirketlerinin geleceðini düþünen, topluma hiç deðer vermeyen bir emperyalist canavara dönüþüyor. Roman boyunca emperyalizmin hileleri tatlý tatlý hiç yorum katýlmadan, sövmeden anlatýlýyor. Örneðin fakir çocuklara okulunu bitirmesi için destek olunarak, daha sonra onlarýn devlet katýnda iþ bulmasýna yardýmcý olup, onlardan birçok bilgi topluyorlar. Alýnacak kararlarda onlarý istedikleri kullanarak devlet yönetimine dolaylý etki ediyorlar.Fehmi Çok þirketleri Basýn’ý reklam aracýlýyla ele geçirip, orada da istedikleri rüzgarý estiriyorlar.Tüm dünyada sendikalara, solcu yazarlara karþý kullanýlan yöntemlerin Türkiye’de de uygulanmasýna öncü oluyorlar. Yazar tüm bunlarý anlatýrken olaylarýn tam içindeymiþ gibi bir izlenim býrakýyor, ayrýca dünya ölçeðinde ‘Büyük Resmin’’ daha iyi görülmesine yardýmcý oluyor. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluþundan 1973 yýlýna kadar olan politik tarihinin de perde arkasý kýsmen anlatýlmýþ. Bugünkü bildiklerimizle birleþtirince Erol Toy’un daha o zamandan olaylarý çok iyi analiz ettiði anlaþýlýyor. Ayrýca yazarýn araþtýrmacý kimliði de satýr aralarýnda gözleniyor. Bu roman natüralizm akýmýnýn özelliklerini taþýyor. Yazar yansýz olarak olanlarý okuyucuya sunmuþ. Dili sade ve üslubu akýcý.Kullandýðý Türkçe konuþtuðumuz dil ile gayet uyumlu.Yapýtta gerektiðinde uzun cümleler olmasýna raðmen bu okuyucuyu sýkmýyor, keyifle okunuyor.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Mustafa Mert, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |