John Ford'un Gazap Üzümleri Filmi Üzerine
(Hakan Bilge) 28 Mart 2012 |
7nci Sanat (Sinema) |
| |
Amerikalý yazar John Steinbeck’in Pulitzer ödüllü, 1929 ve sonrasýndaki Büyük Bunalým (Great Depression) yýllarýný fon alan oylumlu, iç burkan romanýndan uyarlanan The Grapes of Wrath (1940, Gazap Üzümleri); metne (text) genel olarak sâdýk kalsa da nihaî sonu itibariyle iyimser (optimist) vizyonunu koruyan ve bu baðlamda da bireyin varlýðýna, aidiyetine bir liberal olarak saygý duyan yönetmen John Ford’un Amerikan halkýna olan güvenini, hayranlýðýný ortaya koyan çok etkileyici bir sinema klasiði... |
|
Stanley Kubrick'in Otomatik Portakal Filmi Üzerine
(Hakan Bilge) 28 Mart 2012 |
7nci Sanat (Sinema) |
| |
A Clockwork Orange’ýn kesin ve net bir biçimde sorduðu sorular/çaðrýþtýrdýðý konular iþte bu aþamada yüzeye çýkýyor. Ait olduðu sosyal sýnýf gözetilmeksizin toplumu oluþturan ya da toplum dýþýndaki öznelerin düþünme kalýplarýna, benimsemiþ bulunduklarý kimliklerine dýþ ve kontrol edici bir tahakküm/müdahale gerekli midir? Bu tür bir müdahale nasýl sonuçlar doðurabilir? Dýþarýdan müdahaleye maruz kalan bireyler ne kadar özgür olabilirler? Bu ve buna benzer uygulamalar devlet erkinin asal görevleri arasýnda kabul edilebilir mi? |
|
Delilik ile Aþk Ayný Þey
(Hakan Bilge) 20 Mart 2012 |
7nci Sanat (Sinema) |
| |
Soru:
“Kadýnlar erkeklerden daha mý duygusallar sizce?”
Yanýt bu kez belkide filmin finaline ýþýk tutacak cinsten; ama son kertede ironik:
“Duygu sadece pek az kadýnýn karþýlayabileceði bir lüks.” |
|
Aþk ve Kin
(Hakan Bilge) 18 Mart 2012 |
Sinema ve Televizyon |
| |
Güçlü cinsel çaðrýþým ve erotik detaylar bununla sýnýrlý deðil elbet... Ateþli kadýn tiplemesi ise Leyla Sayar’ýn bedeninde cisimlenmektedir. Kuþkusuz Leyla Sayar dönemin vamp ve femme fatale koleksiyonunda ilk sýrada yer almaktadýr. Metin Erksan’ýn burjuvazi eleþtirisi Suçlular Aramýzda (1964), Ümit Deniz’in romanýndan uyarlanan, senaryosunu Attila Ýlhan’ýn yazdýðý ve Atýf Yýlmaz’ýn yönettiði Ölüm Perdesi (1960) ve Halit Refið imzalý Þehrazat (1964) adlý filmlerde de üst düzey bir oyun sunan Sayar, hýrs ve tutkusunun tükettiði bir kadýný canlandýrmaktadýr. Þoför ile seviþtiði sahnede, pastanýn üzerindeki iki mum birbirine yapýþarak erirler… |
|
Sinemada ‘savaþýn Çocuklarý’
(Hakan Bilge) 17 Mart 2012 |
Sinema ve Televizyon |
| |
Ya çocuklar? Ýktidar savaþlarýndan, emperyal-kolonyalist planlardan, deðiþen haritalardan, sinema filmlerinden ve propagandadan bihaber çocuklar? Çocuklar bir þeyden haberdar deðillerdi fakat sinema onlarý unutmayacaktý. Birçok filmde boy gösterdiler. Kullanýldýlar. Cephelerde su taþýdýlar. Orduya yardým ettiler. Gaz odalarýnda sabun yapýldýlar. Öldürüldüler. Sömürüldüler. Kafalarýna bombalar yaðdý. Tanklarýn paletleri altýnda kemikleri çatýrdadý. Ajan veya muhbir olarak, haberci veya ulak olarak, hizmetçi olarak, çeþitli görevlerde saf tuttular. Evet, evet, haberdardýlar birçoðu olan-bitenlerden. Haberdardýlar… |
|
|
"Belki de mutluluk, en basit þeylerden haz almakta gizli, aile yaþamýnýn gösteriþsiz çekiciliðinde saklýdýr."
(Hakan Bilge)
"Belki de Tanrý; en saf haliyle, sade ve süssüz bir hayatýn ardýnda bizi bekleyen 'sevgi'dir."
(Hakan Bilge)
|
|