..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Sevginin ölçüsü ölçüsüz sevmektir. -Spinoza
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Toplum > M.NÝHAT MALKOÇ




27 Ekim 2007
Atatürk ve Cumhuriyet  
M.NÝHAT MALKOÇ
Özgürlüðüne düþkün milletlerin idare þeklidir cumhuriyet… Türk milleti çöken bir imparatorluðun enkazý üzerinde kurduðu Türkiye devletinin yönetim þeklini iç dünyasýnda tayin etmiþti. Zira bu millet, baþýna buyruk ve hesap vermeyen bir idare anlayýþýný kabul edemezdi. Eline gelen fýrsatý tepemezdi. Çaðdaþ devletlerin gittiði yoldan gitmeliydiler. Atatürk Türk milletini ancak cumhuriyete layýk görüyor ve bunu þöyle ifade ediyordu: “Türk milletinin karakterine ve adetlerine en uygun olan idare, Cumhuriyet idaresidir.”


:FAJC:
ATATÜRK VE CUMHURÝYET

M.NÝHAT MALKOÇ


     Özgürlüðüne düþkün milletlerin idare þeklidir cumhuriyet… Türk milleti çöken bir imparatorluðun enkazý üzerinde kurduðu Türkiye devletinin yönetim þeklini iç dünyasýnda tayin etmiþti. Zira bu millet, baþýna buyruk ve hesap vermeyen bir idare anlayýþýný kabul edemezdi. Eline gelen fýrsatý tepemezdi. Çaðdaþ devletlerin gittiði yoldan gitmeliydiler. Atatürk Türk milletini ancak cumhuriyete layýk görüyor ve bunu þöyle ifade ediyordu: “Türk milletinin karakterine ve adetlerine en uygun olan idare, Cumhuriyet idaresidir.”

Eski yönetim þekilleri fertlerin düþüncelerini hesaba katmýyordu. Oysa ortak akýlla hareket edilmeliydi. Yeni yüzyýlýn en ideal idare þekliydi cumhuriyet... Devletimizin kurucusu Atatürk, kuracaðý devletin yönetim þeklini zihninde þekillendirmesine raðmen þartlar hazýr olmadan düþüncesini kamuoyuyla paylaþmamýþtý. Dengeleri gözetiyordu, biraz da kemikleþen anlayýþlarýn tepkisinden çekiniyordu, bir anlamda fýrsat kolluyordu.

     Cumhuriyet kelimesinin kökü “cumhur”dur. Bu, Arapça kökenli bir kelimedir. “Halk” anlamýna gelir. Türk Dil Kurumu Sözlüðü’nde cumhuriyet, ‘ulusun egemenliði kendi elinde tuttuðu ve bunu belirli süreler için seçtiði milletvekilleri aracýlýðý ile kullandýðý devlet þeklidir.’ Nerden bakarsanýz bakýn cumhuriyet idaresi halka dayanýyor. Fakat halktan uzak cumhuriyetler de vardýr. Eskiden onlarca devleti esir görüp ilkel bir anlayýþla yöneten SSCB de bir cumhuriyetti. Önemli olan þekil deðil, uygulamalarýyla hissedilen cumhuriyettir.

Cumhuriyet rejiminin bu ülkeye neler kazandýrdýðýný ancak geçmiþi bilenler anlayabilir. Bugünkü modern hayatýmýzý cumhuriyete borçluyuz. Son yýllarda adýndan sýkça söz ettiren ve satýþ rekorlarý kýran Turgut Özakman’ýn “Þu Çýlgýn Türkler” adlý eserinde Cumhuriyet kurulduðu yýllarda, ülkenin genel manzarasýný þöyle tasvir ediyor:

“13 milyon nüfus, ilkel bir tarým, sýfýra yakýn sanayi, madenlerin büyük çoðunluðu, limanlar ve var olan demiryollarý yabancý þirketlerin yönetiminde, 153 ortaokul ve lise, sadece bir üniversite var. Halkýn sadece yüzde 7’si okur - yazar, bu oran kadýnlarda yüzde 1 bile deðil. Ortaokullarda 543, liselerde 270 kýz öðrenci okuyor. Ekonomik bakýmdan yarý sömürge… Kiþi baþýna gelir 4 lira, kiþi baþýna ortalama kamu harcamasý 50 kuruþ… Alt yapý her alanda yetersiz… Bilim hayatý ve düþüncesi yok denilecek düzeyde. Anadolu; araþtýrmayan, nakilci medreselerin elinde… Yasalar çaðýn gereklerinin gerisinde. Kadýnlarýn ilke olarak toplumsal hayatlarý ve hiçbir haklarý yok. Kadýnlarýn da bir gün erkekler gibi, doktor, mühendis, avukat, belediye baþkaný, milletvekili, bakan olabileceklerini hayal etmek bile zor. Ne seçme hakký bulunuyor, ne seçilme. Kýsacasý, vatandaþ sayýlmýyorlar. Ülke neredeyse bütünüyle ve pek çok alanda ortaçaðý yaþýyor (Turgut Özakman, 2005, s.682).”

Ýnsanlarýn yönetime katýlmasý, düþüncelerini açýklamasý, seçtiði idarecilerce yönetilmesi bu asrýn en büyük yeniliði ve nimetiydi. Bu nimetten bizler de faydalanmalýydýk. Milletin kaderini þahýslarýn insafýna býrakmamalýydýk. Sadece seçmekle kalmamalý, ayný zamanda seçilenleri denetlemeliydik. Cumhuriyet idare þekli eski yönetimlerle kýyaslanamazdý. Eski yönetimlerde þeffaflýk yoktu. Atatürk, getirdiði Cumhuriyet yönetim þeklini açýk seçik ifadelerle tanýmlýyor, halký cumhuriyete alýþtýrýyordu. Ona göre: “Cumhuriyet rejimi demek, demokrasi sistemiyle devlet biçimi demektir. Demokrasi ilkesinin en modern, en mantýklý uygulamasýný saðlayan hükümet biçimi cumhuriyettir!.. Cumhuriyet, yüksek ahlak deðerlerine ve niteliklerine dayanan bir yönetimdir. Cumhuriyet erdemdir. Cumhuriyet yönetimi erdemli ve namuslu insanlar yetiþtirir.”

Bu ülkeye ve Cumhuriyet yönetim biçimine milletçe sahip çýkmalýyýz. Atatürk’ün kurduðu Türkiye Cumhuriyeti’ni daha da yükseltmek için fert olarak üzerimize ne düþüyorsa yerine getirmeliyiz. Cumhuriyet millet olarak ortak paydamýz olmalýdýr. Geçmiþten hýz alýp geleceðe emin adýmlarla yürümeliyiz. Tarihimize sahip çýkmalýyýz. Türkiye Cumhuriyeti’ni övmek, þanlý Osmanlý’yý yermeyi gerektirmez. Cumhuriyetle nice aydýnlýk yýllara…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn toplum kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Hayatý Anlamlý Kýlmak
Þehidimin Son Örtüsü Bayraðým!..
Tek Millet Tek Yürek
Yurdumun Bayramý Nevrûz
Okumama Hastalýðýmýzýn Þifasý: Bir Bilenle Bilge Nesil Projesi
Ýrfan Ordusu Yahut Öðretmenler
Her Eve Bir Kitaplýk
Kusur Aramak
Özgür Yaþamak... Ama Nereye Kadar?
Bugün 23 Nisan Neþe Doluyor Ýnsan

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Köprübaþý Lisesi'nin Eðitim Çýnarý: Recep Aydýn
Sizin Çocuðunuzun da Bir Pulsuz Dilekçesi Vardýr
Yaþlýlara Saygý ve Hürmet
Þiirimizde Cumhuriyet
Marifet Ýltifata Tabidir
Yunus Emre'de Hoca (Öðretmen) Sevgisi
Oruç Kalkandýr
Gönlümün Duygu Mimarlarý
Âh Þehir! Rüya Þehir!
"Bir Lâhza-i Teahhur" ve Ýkinci Abdülhamit-2

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bir Neslin Hamurkârý [Þiir]
Muhsin Baþkan [Þiir]
Önce Ahlâk, Maneviyat [Þiir]
Tutumlu Ol Çocuðum [Þiir]
Ân Bu Ân, Vakit Þimdi [Þiir]
Babamýn Dönüþü [Þiir]
Yerli Malý Kullanýn [Þiir]
Ýfrit Ýle Karýnca (Manzum Masal) [Þiir]
Çanakkale Geçilmez [Þiir]
Halep'e Kelepçe [Þiir]


M.NÝHAT MALKOÇ kimdir?

NÝHAT MALKOÇ’UN BÝYOGRAFÝSÝ Beþ çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ýnda Trabzon’un Köprübaþý ilçesine baðlý Gündoðan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. Ýlkokulu komþu köy olan Güneþli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öðrenimini Köprübaþý Lisesi’nde tamamladý. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktý. Lise son sýnýfta girdiði üniversite imtihanýnda KTÜ/Fatih Eðitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatý Öðretmenliði Bölümü’nü kazandý. Dersaneye gitme imkâný ve zaman kaybýna tahammülü olmadýðý için kazandýðý fakülteyle yetindi. 1992 yýlýnda okulu bitirdi. Ýlk göz aðrýsý olarak nitelediði Gümüþhane’de beþ yýla yakýn öðretmenlik yaptý. Her geçen gün öðretmenliði daha çok sevdi. Artýk öðretmenliði bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu Ýstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öðretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocaðýnda yüzlerce yabancý subaya güzel Türkçe’mizi öðretti. Ankara’da girdiði sýnavý kazanarak Akçaabat Anadolu Ýmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatý Öðretmeni olarak atandý. Burada iki yýl görev yaptý. Daha sonra girdiði yazýlý ve sözlü imtihaný kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ýn baþkenti Aþkabat’a,üç yýl görev yapmak üzere, öðretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi Ýlâhiyat Fakültesi’nde ve Ýlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öðretmeni olarak çalýþtý. Yine Aþkabat’ta Türkçe Öðretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yýl boyunca deðiþik milletlerden kiþilere Türkçe’yi sevdirerek öðretti. Þu anda Akçaabat’a baðlý Derecik Ýlköðretim Okulu’nda görev yapmaktadýr. Bugüne kadar,en büyüðünden en küçüðüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazý ve þiir yazdý. Bu yayýn organlarýndan Türk Edebiyatý,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çýnar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Þenliðin Sesi,Ýnsanlýða Çaðrý,Yeni Sesleniþ,Gençliðin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüþhane,Kuþakkaya,Ortadoðu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaþ,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yýllardan beri deneme,makale,fýkra ve þiirler yazmaktadýr. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazý Ýþleri Müdürlüðü’nü yaptý. Kültürel organizasyonlarýn çoðunda aktif olarak görev aldý. Sevgi,Dostluk ve Kardeþlik konulu þiir yarýþmasýnda birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediði Çevre ile ilgili yarýþmada birincilik,yine ayný belediyenin düzenlediði “Ýki binli Yýllara Doðru Trabzon” konulu makale yarýþmasýnda mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin deðiþik zamanlarda organize ettiði þiir yarýþmalarýnda birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandý. Karadeniz Yazarlar Birliði kurucularýndandýr. Halen bu birliðin üyesidir. Bunlarýn yanýnda elinin altýndaki öðrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onlarýn da pek çok kültürel yarýþmada ödüller almasýna zemin hazýrlamýþtýr. Ýkisi kýz,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasýdýr.

Etkilendiði Yazarlar:
Necip Fazýl Kýsakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlý


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © M.NÝHAT MALKOÇ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.