..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yalnızca sevgiyi öğret, çünkü sen osun. -Anonim
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Öykü > Deneysel > Hakan BENLİ




23 Eylül 2009
Cigare  
NOGAYCA HIKAYE

Hakan BENLİ


Köydün işinde üylerdin, tas koralardın arasında caman, bızık bir col bardı. Ceri kayaman tasman toluydu. Köy tavdın tibinde boldugundan bolsa kerek köydün köbü yeri bulay tasman kaya edi. Bu coldun üstünde kuytu bir cerde eki bala pısgan fısıltaşıp bişiyler gonuşupyatırlardı.


:BADJ:
Köydün işinde üylerdin, tas koralardın arasında caman, bızık bir col bardı. Ceri kayaman tasman toluydu. Köy tavdın tibinde boldugundan bolsa kerek köydün köbü yeri bulay tasman kaya edi. Bu coldun üstünde kuytu bir cerde eki bala pısgan fısıltaşıp bişiyler gonuşupyatırlardı.
- Taptın ma ?
- Mende biröv bar, baska tabamadım. Sen taptın ma ?
- Babam Gulu'ga ketgende şobanga, özüne akelip kelgendi. Kayerge sakladı bilmeymen. Amma üydün işinde tabarman.
- Hadi aşe ket, tez bol. Bekleymiz bak bu cerde.
- Üyde anam bar, kaydiy alıyakman ?
- Yav körmeden alıp kel işte..
- Körürse birde ?...
- Kayerden körsün. Köstermeden tez ketip kel …
- İyye. Kayerde bolyaksınız ?
- Yav bu cerde bolyakmız. Sacettin alardın tandırında.

Bala ' arüv ' dep arkasını dönüp şeşmege taman cürümege basladı. Sonra cuvurup ketti. Camidin astındaki coldan anav bir şeşmedin canından üylerine ketiyik colga şıgıyak, o yerden de üyge barıyadı. Arkada kalgan bala cuvurgan balaga bakırdı,
- Alper, Alper … Köp al da !!!

Bala gözden kaytgandı. Taslı coldan, tas koradın tibinden cürüp solga döndü. Döndügü cerde tas koraman şevrili bakşadın kapısı bardı. İşgerge kirdi. Üken bir bahşa edi ama solu hep boştu. Savunda bir sıra üy, tandır damı, samanlık,agıl falan bardı.Ak kireş badanalı üyler kullanılmaytandı. Bos boldugu üşün bu yerdi şeşgenlerdi. Bakşada heş agaş , yeşillik coktu. Cer aynı colday tasmınan kayamınan toluydu. Ama olay engebeli tuvdu. Tandır damının aldında bekleytan ballardın canına bardı. Özümen barabar beş bala ediler. Hepsi ta dörtge ketetandı okulda. Yasları anca onbir, oneki bardı…

Bahşaga kirgen Özcan' dı körgen ballar cuvurup bardılar canına,
- Ne boldu ?
- Alper üylerine ketti. Tabarsa akeliyik.mende de bar bir paket…
- Kirpit bar mı aşe ? dep soradı Samet.
- Mende bar. Saklanınız kimse körmesin. Nav yerge kireyik. Anam kelip melip turur.. Dep gızdı Sacettin.

Baladın kösterdigi cerge, tandırga kirip kapsını captılar.İşgerge kirgende solda bir tandır bardı. Tuvarlarda elekler kap kacaklar bardı. Savda üken, dört bir yagı agaşman yasangan bir unluk bardı. Kene savda şuvallar, telezler turubyatırdı. Terezelerden kirgen ışık işgerdi aruvce aydınlatırıydı. İşgerge kirdikten sonra tedirginlikleri azaldı. Genede ballardan atı Kamer bolgan soramadan turmadı,
- Anan kelse ne bolyak ? Sacettin,
- Kelip körürse zopalar valla. Bilir ne üşün kelgenimizdi… dep cevapladı. Murat,
- Hadi keteyik, boş beriniz, ne etyiksiniz işip navdu ?

Kimse ketmege canasmadı. Hepsi başka başka şiyler aytatandı. En sonunda üken unluktun işine kirmege karar berdiler. Agaştan yasaldıgı üşün ancak aldındaki kişikiy kapagından ya da cogarındaki kapagından kirebilirlerdi.Basta cogardaki kapagını aşıp işine karadılar.İşinde un çok edi. Bu arada kapı şaldı. Hepsi hem heyecanlandılar hem de korkup kaldılar. Betleri benizleri atgandı. Sıyaktan kısık bir ses keldi,
- Kapıdı aşınız,men keldim, Alper…
Süyündüler. Barıp kapıdı aştılar. Bala işgerge kirgenimen haman soradılar nettin dep. Bala,
- Kimsege köstermeden eki paket alıp keldim.

Anlaştıklarınday unluktun işine sırasıman kirdiler. Unluktun işi hem tar hemide karangıydı. Köptendir gulanılmadığına işinde örümcek agları bardı. Sıra sıra bolup oturdular. Alper, üyden alıp keldigi Birinci marka cigarelerdi kisesinden şıgarıp ortaga saldı. Özcan'da kisesindeki paketti şıgardı. Pakettin birövünü aşıp işinden birer tane cigare şıagrdılar. Kipritmen cagıp dumanını işlerine şektiler. İşlerine şekmelerimen hepsinin bir bir öksürmesi bir boldu. Unluktun işi de dumanman tolgandı. Kapaklarını aştılar unluktun.İşgerisi hem hava aldı hem de aydınlandı.

Heş birövü ta avel şigare işmegendi. Onun üşün işmesini bilmaytendiler. Üyde akalarından, köy cerinde abiylerinden körüp heves etenatdılar. Hepside zannetetandi ki, cigare işip baslarlarsa üken birövü bolyakmız, balalıktan şıgıyakmız diytandılar… Onun üşün cigarege heveslenip bu plandı casaganlardı. Üken adan bolyaklardı.

Avuzlarındaki cigarelerdi pitirmeden carım taslap birer tane taga caktılar. İşgeri gene tuman bolgandı. Bir yaktan gözleri canadı bir yaktan öksüretandılar. İyice bunalganlardı. Unluktun işinden cogarga, siyaka şıgmaga ugraştılar, boyları cetmedi. Unluktun aldındaki kisikiy kapaktan güş bela şıktılar.

Üstleri basları hep un bolgandı. Betleri şaşları appaşıkdı. Birbirlerine karap küldüler. Hoşlarına ketgendi unlu halleri. Birbirlerinin üstünü şırpıp tandır damından sıyaka , bakşaga şıktılar. Saga solga karadılar, kimse coktu. Bakşadan colga şıgıp karsıdaki şeşmege cuvurup şeşmedin kurnasına enkeyip betlerini cuvdular. Suvmunan üstlerini temizlep köydün işine taman kettiler. Cürüyüşleri degişgendi. Özlerini ükenlegen hissetetandılar. Gayrı akalarınday, köydeki abilerindey üken bolganlardı. Çünkü ükenlerdin hepisi cigare işetandı. Kimse özlerine cigare işmeyminen ükenlemiyeklerini aytbagandı, anlatmagandı. Ükenlediklerindeyse , ükenlemediklerini anlaganlardı.



Ö. HAKAN BENLİ
05.04.2007
Antalya





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın deneysel kümesinde bulunan diğer yazıları...
Hıdrellez
Kıs Kelmeden - Kış Gelmeden - Nogayca Hikaye
Av - Nogayca Hikaye
Radyo

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Köyümü Özledim [Şiir]
Nogay Kültüründe Çocuk Oyunları - 1 [İnceleme]
Ertengi - Nogayca Masal [İnceleme]
Gündemdeki Sabantoy [İnceleme]
Zaman , Kültür ve Nesil [Bilimsel]


Hakan BENLİ kimdir?

Konya'da yaşayan bir Nogay Türküyüm. Bulunduğumuz çevrede kaybolmaya yüz tutan dilimizi ve kültürümüzü yeniden canlandırabilmek için çalışmalar yapma gayreti içerisindeyiz.

Etkilendiği Yazarlar:
Yaşar Kemal,


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hakan BENLİ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.