..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Gerçek bir sevgide diğer insanın iyiliğini istersin. Romantik sevgide diğer insanı istersin. -Margaret Anderson
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Günlük Olaylar > derya eğilmez




20 Ağustos 2010
Sağlıkta Özelleştirmenin Yeni Halkası Aile Hekimliği  
derya eğilmez
sağlığımız ve ekmeğimiz ile inceden inceye oynanırken bizler bunun farkındamıyız?


:AHCE:
Sağlıkta yapılan özelleştirmeler,kamuoyuna çok fazla duyurulmadan devam ederken,slogan herkesin sağlık hizmetinden ücretsiz istifade edeceği yönündeydi.Ancak bugün baktığımızda özel hastanenin kapısından girmeniz 15 tl muayene ücreti ile başlıyor,beraberinde tahlil yapılacaksa rakam 100 tl yi buluyor,film,mr,tomografi işin içine girince ise rakam bir hayli yükseliyor.İşin kötü tarafı ise ücret mukabili faydalandığınız bu hizmeti alabilmek için epeyde cefa çekiyorsunuz.Yani paranızla rezil oluyorsunuz.Özel Hastanelerin SGK ile yapmış olduğu sözleşme doğrultusunda yapılan işlemlerin tamamının kurum tarafından ödenmemesi vatandaşa fark adı altında yansırken,1.basamak sağlık kuruluşları olan sağlık ocaklarındanda 2 tl muayene ücreti alınıyordu.Aile Hekimliği uygulaması ile sağlık ocakları ASM lere dönüştürülerek,buradan sağlık hizmeti alan vatandaşın muayene ücreti ödemesine son verildi.Nüfusa dayalı sisteme dayandırılarak oluşturulan aile hekimliği ilk başta kulağa hoş gelsede beraberinde pek çok sorunu getirdiğini bilmemiz gerekiyor.Halkın en ufak rahatsızlıkta hastanelere koşmaması,yapılabilecek her şeyin aile hekimi tarafından yapılması,beşikten mezara her tür sağlık sorununuz ile aile hekiminizin ilgilenmesi yani adı üstünde aileden biri gibi olması.Böylece hastanelerin yükünün hafifletilmesi ve tedavi edici sağlık hizmetini tam anlamı ile verebilmesiydi amaç.Buraya kadar her şey güzel ama işin icrasında yaşananlar teorikteki gibi olmadı.İnsanların bir kısmı eskiden olduğu gibi sağlık ocağına(ASM) gittiklerinde kötü bir sürpriz ile karşılaştılar.Bu sürpriz gidilen doktorun kendilerine bağlı olmadıkları gerekçesi ile hastayı geri çevirmesi idi.Hafta içi çalışan, iş yeri evine çok uzak olan resmi ve özel kuruluş personeli kayıt yapılırken çalıştığı yer göz önünde bulundurulmadan ev adresine göre kaydedilmiş buda ileriki dönemde sorun yaşamasına sebep olmuştu.İş yerine yakın olan ASM ye giden vatandaşın kayıtlı olmadığı gerekçesi ile muayene edilmeyerek geri çevrilmesi,bazı doktorların yardımcı olmak için çaba göstermeyerek köstek olması uygulamanın çok da iç açıcı olmadığını gösteriyordu.
Aile Hekimliği ile sözleşmeli hale gelen doktorlar baktıkları hasta sayısına göre ücret alacakları için belki ileriki günlerde çarkedip gönderdikleri hastayı mum ile arayacaklar ama daha kötüsü birkaç ay sonra oturdukları binanın kira,su,telefon faturasını kendi ceplerinden ödeyecek olmaları ki o zaman kaçan hastalara gerçekten yanacaklar.Yani sağlık ocakları devlet tarafından doktorlara kiraya verilecek.Türkiye de bu uygulamanın yapıldığı illerde işleyişin iyi olduğunu söyleyemem.Aldığı ücreti kira,su,elektrik parası olarak ödemek istemeyen doktor,yanında çalıştırdığı hemşirenin ücretinide kendisi vermek zorunda kalınca bu sefer ödemeleri karşılayacak sponsor arayışına giriyor ve bu noktada maalesef hiç etik olmayan şeyler yaşanıyor.Suistimalin önüne geçilmeye çalışılırken olay suistimale dahada açık hale getiriliyor.Doktora baktığı hasta kadar ücret ödenmesi,sağlık ocaklarının kiraya verilmesi,yardımcı personelin ve diğer giderlerin yükünün doktora yıkılması,devletin ben sana ücretini veririm,başkada hiçbir şeye karışmam ne yaparsan yap demesi gibi bir şey.
Bu durumda özel hastaneleri eleştirirken,ASM lerinde aslında bir nevi özelleştirmenin sonucu olduğunu ve bu özelleştirmelere yakında devlet hastanelerininde katılacağını belirtmek isterim.İşin özüne baktığımızda vatandaşın fark ödemesi,muayene edilmeyip geri çevrilmesi,doktorun muayene yaptığı yerin kirasını eczacının ödemesi,etik olmayan bazı suistimallerin olmasının aslında hükümet cephesinde çokta önemli olmadığını görüyoruz.Yeterki üstünden yük kalksın hatta kalktığı gibi kasasına para girsin.
Aile Hekimliğinin uygulandığı diğer illerde uygulamanın bu şekilde yürüdüğünü duyunca çok şaşırmış “yok canım bu yürümez,devlet böyle bir şeyi asla kabul etmez”demiştim ama bakıyorum devlet öyle memnun kalmışki tüm yurt geneline yayıldı.Kalıcı,kökten çözümler yerine günlük,bir nevi spontan çözümlerle işi götüren hükümet cephesine en iyisi bizlerde gölge etmeyelimki başka ihsan istemeyip,dahiyane çözümlerine devam etsin.









Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın günlük olaylar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kendisi Dev Yüreği Küçük Adamlar
Bu Bono Başka Bono
Eyvah Texastayım

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sağlığımız Nereye Gidiyor?
Erbekan Yeni mi Anlaşıldı?
Geçici 15. Madde Tozlu Raflara Kaldırıldı
Erbakan Yeni mi Anlaşıldı?
Muhaliflere Ders Olsun (!)

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sevgili Günlük [Öykü]
Mahkemede Bir Gün [Öykü]
Ahmet Haşim ve Yalancı Ay [Deneme]
Gaziantep İzlenimlerim [Deneme]
Prangasını Kıran Kapalı Kadınlar [Deneme]
Bir Kadın Ne İster? [Deneme]
Bizler Gerçekten Çocuk Olmuşuz [Deneme]
Muadil İstemezuk [Deneme]
Belki Yarın Çok Geç Olabilir [Deneme]
Şaşmışım Bu Muadil İlaçtan [Deneme]


derya eğilmez kimdir?

eczacı,ressam,yazar

Etkilendiği Yazarlar:
Cengiz Aytmatov,Reşat Nuri Güntekin,,Yakup Kadri Karaosmanoğlu,


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © derya eğilmez, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.