..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Güzel birþeyin fazlasý harika olabilir -Mae West
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Yaþam > M.NÝHAT MALKOÇ




21 Kasým 2010
Þiir ve Okur Ayný Paydada Buluþur  
M.NÝHAT MALKOÇ
Þiir sabýr ve tahammül ister. Ýnce bir iþtir þiir… Kuyumcu titizliði ve sabrý gerektirir. Yahya Kemal’in ömrü boyunca þiirlerini bir kitap haline getirmemesi, bir kýsým þiirlerinin tamamlanmasýný on yýllara yaymasý þiirde titizliðin önemine iþaret eden müþahhas örneklerdir.


:ABJB:

M.NÝHAT MALKOÇ

Þiir sabýr ve tahammül ister. Ýnce bir iþtir þiir… Kuyumcu titizliði ve sabrý gerektirir. Yahya Kemal’in ömrü boyunca þiirlerini bir kitap haline getirmemesi, bir kýsým þiirlerinin tamamlanmasýný on yýllara yaymasý þiirde titizliðin önemine iþaret eden müþahhas örneklerdir.

Þiirin müþterisi okuyucudur. Siz duygusal bir üretim yaparsýnýz, okuyucu onu alýr okur; ya beðenir, ya da beðenmez. Fakat okuyucunun beðendiði þiir güzeldir, beðenmediði kötüdür kanaati saðlýklý bir þey deðildir. Öte yandan sizin yazdýðýnýz þiir okuyucunun muhayyilesinin geniþliði kadardýr. Þiir okuru nasibine düþeni alýr mýsralardan…

Þiirleri derinleþtiren ve zenginleþtirenler bilinçli okuyuculardýr. Okur þiiri tamamlayan son tashihçi gibidir. O, þiire bambaþka bir anlam zenginliði katar. Þiir ancak ruh ve mana derinliði olan okurlarýn yüreklerinde büyür, geliþir, serpilir. Aslýnda iyi bir þiir okuru iyi þairle kötü þairi çok iyi tanýr ve iyi olanýn elinden tutar; kötü olaný ise görmezden gelir.

Þiirden anlamak için dilci, edebiyatçý veya þair olmak gerekmez. Bu, ruhla alakalý bir durumdur. Ruhlarýn aynalarýnýn sýrlarý dökülmemiþse gerçek þiir o aynadan bütün ihtiþamýyla yansýr. Günümüz modern þiirinde anlam, imge yorganýyla iyice örtüldüðü için okurlara daha çok iþ düþmektedir. Ýmge yoðunluðu olan þiirleri anlamlandýrmaya çalýþan okurun iþi çok da kolay olmasa da, onun þiirden alacaðý haz, tembel okurunkiyle asla kýyaslanamaz. Zira þiir deþildikçe iç güzelliðini cömertçe sergiler. Gizler açýldýkça þiirdeki esrar perdesi kalkar.

Bilinçli okurla þiir ayný frekanslarda hareket eder durur. ‘Okur kolay anlasýn, fazla zahmet çekmesin’ diye þiiri basitleþtirmek þiire ihanettir. Zira þiir basitliðe düþünce derinliðini, yoðunluðunu ve özünü kaybeder. Þair basitleþmemeli, okur þairin ruh ve duygu mertebesini anlayacak düzeye gelme gayreti içerisinde olmalýdýr. Bilinmelidir ki þiir, duygu ve düþüncelerin yoðunlaþtýrýlmýþ halidir. Behçet Necatigil’in þu sözleri þiir-okur iliþkisini ne güzel ifade ediyor: “Modern þiirin biraz da okuyucu tarafýndan doldurulmasý gerekli boþluklar taþýdýðýný bilmeyen, böyle bir þiir tecrübesinden geçmemiþ kimselere bu tür þiirler biraz katýdýr, kapalýdýr, kabul ediyorum. Ama, þiirin ilk bakýþta çapraþýk ve bilmeceli görünmesi, onun çözülemeyeceði anlamýna gelmez. Ön planla geri plan arasýnda baðlar, belirli motif, örgüt ve atkýlarý varsa, her þiir, bir kumaþ gibi iplik iplik açýlabilir.”

Þair her zaman sözü olan, yeni þeyler söyleyen insandýr. Þair tekrara düþtüðü noktada bitmiþ demektir. Tekrar þairin felaketidir. Þairin daima bir arayýþ içerisinde olmasý gerekir. O, hayatýnýn her safhasýnda yeni duygular peþinde koþmalý, bu koþusu son nefesine kadar devam etmelidir. Zira þiir sonsuz bir ummandýr. O ummanda kayýðýný yüzdüren þair, kürek çekmekten yorulmamalýdýr. Ufuk ne kadar ötede de olsa þair daima ufkun ötesini düþlemeli, geriye dönmeyi, kýyýya çýkmayý asla düþünmemelidir. Zira geri dönenler hep kaybedenlerdir.

Günümüz gençliði boþ uðraþlarla zamanýný zayi etmektedir. Bu gençleri þiire yöneltmeliyiz. Gençlerin þiire yönelmesi onlarýn sýð ruhlarýný derinleþtirecektir. Zira þiir ruhun diriliþidir. Þiir umut denizlerinde sonsuzluða yelken açmaktýr. Çocuklarýmýza þiiri sevdirmeliyiz. Onlarýn nazarlarýný aptal kutularýna çivilenmekten kurtarmalýyýz. Bunu da okullarda ancak Türkçe ve Edebiyat öðretmenleri baþarabilir. Öðretmen arkadaþlarýmýz þiirin katý kurallarýný ezberletmek yerine, onu sevdirmeli ve gençlerin þiir okuyup yazmasýný saðlamalýdýr. Zira geçmiþin ve bugünün usta þairleri ilk þiir sevgilerini okul sýralarýnda almýþlardýr. Lakin günümüz müfredat programlarý þiiri sevdirmekten çok uzaktýr. Fakat buna raðmen öðretmenlerimiz kendi çaba ve gayretleriyle þiiri gençlerimize sevdirebilir. Bunu baþarabilirsek gençlerimizi kötü alýþkanlýklardan da önemli ölçüde kurtarmýþ olacaðýz.

Günümüzde þiir yazmaya duyulan raðbet, þiir okumaya duyulmuyor. Bunu ‘þiir yazanlar bile þiir okumuyor’ diye de deðiþtirebiliriz. Burada en büyük vazife gerçek þairlere düþüyor. Zira gerçek þair; okurunu eðiten, ona ruh derinliði kazandýran insandýr. Þairle þiir okuru þiir paydasýnda buluþur. Fakat bu öyle bir çýrpýda olmaz; bu belli bir süreçte gerçekleþir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn yaþam kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Köprübaþý Lisesi'nin Eðitim Çýnarý: Recep Aydýn
Ýçimde Ne Varsa Yazý Döktüm
30 Aðustos Zafer Bayramý
Ben de Yaþadým
Kirli Hava Kader Deðil
Baharýn Müjdecisi: "Nevruz Bayramý"
Ganita'da Düþ Nöbetleri
Of'a ve Oflular'a Dair!..
Bir Güzel Ýnsan: Muhsin Yazýcýoðlu
Çocuk Olmak...

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Sizin Çocuðunuzun da Bir Pulsuz Dilekçesi Vardýr
Yaþlýlara Saygý ve Hürmet
Hayatý Anlamlý Kýlmak
Þiirimizde Cumhuriyet
Marifet Ýltifata Tabidir
Atatürk ve Cumhuriyet
Þehidimin Son Örtüsü Bayraðým!..
Yunus Emre'de Hoca (Öðretmen) Sevgisi
Oruç Kalkandýr
Gönlümün Duygu Mimarlarý

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Bir Neslin Hamurkârý [Þiir]
Muhsin Baþkan [Þiir]
Önce Ahlâk, Maneviyat [Þiir]
Tutumlu Ol Çocuðum [Þiir]
Ân Bu Ân, Vakit Þimdi [Þiir]
Babamýn Dönüþü [Þiir]
Yerli Malý Kullanýn [Þiir]
Ýfrit Ýle Karýnca (Manzum Masal) [Þiir]
Çanakkale Geçilmez [Þiir]
Halep'e Kelepçe [Þiir]


M.NÝHAT MALKOÇ kimdir?

NÝHAT MALKOÇ’UN BÝYOGRAFÝSÝ Beþ çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ýnda Trabzon’un Köprübaþý ilçesine baðlý Gündoðan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. Ýlkokulu komþu köy olan Güneþli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öðrenimini Köprübaþý Lisesi’nde tamamladý. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktý. Lise son sýnýfta girdiði üniversite imtihanýnda KTÜ/Fatih Eðitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatý Öðretmenliði Bölümü’nü kazandý. Dersaneye gitme imkâný ve zaman kaybýna tahammülü olmadýðý için kazandýðý fakülteyle yetindi. 1992 yýlýnda okulu bitirdi. Ýlk göz aðrýsý olarak nitelediði Gümüþhane’de beþ yýla yakýn öðretmenlik yaptý. Her geçen gün öðretmenliði daha çok sevdi. Artýk öðretmenliði bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu Ýstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öðretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocaðýnda yüzlerce yabancý subaya güzel Türkçe’mizi öðretti. Ankara’da girdiði sýnavý kazanarak Akçaabat Anadolu Ýmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatý Öðretmeni olarak atandý. Burada iki yýl görev yaptý. Daha sonra girdiði yazýlý ve sözlü imtihaný kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ýn baþkenti Aþkabat’a,üç yýl görev yapmak üzere, öðretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi Ýlâhiyat Fakültesi’nde ve Ýlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öðretmeni olarak çalýþtý. Yine Aþkabat’ta Türkçe Öðretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yýl boyunca deðiþik milletlerden kiþilere Türkçe’yi sevdirerek öðretti. Þu anda Akçaabat’a baðlý Derecik Ýlköðretim Okulu’nda görev yapmaktadýr. Bugüne kadar,en büyüðünden en küçüðüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazý ve þiir yazdý. Bu yayýn organlarýndan Türk Edebiyatý,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çýnar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Þenliðin Sesi,Ýnsanlýða Çaðrý,Yeni Sesleniþ,Gençliðin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüþhane,Kuþakkaya,Ortadoðu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaþ,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yýllardan beri deneme,makale,fýkra ve þiirler yazmaktadýr. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazý Ýþleri Müdürlüðü’nü yaptý. Kültürel organizasyonlarýn çoðunda aktif olarak görev aldý. Sevgi,Dostluk ve Kardeþlik konulu þiir yarýþmasýnda birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediði Çevre ile ilgili yarýþmada birincilik,yine ayný belediyenin düzenlediði “Ýki binli Yýllara Doðru Trabzon” konulu makale yarýþmasýnda mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin deðiþik zamanlarda organize ettiði þiir yarýþmalarýnda birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandý. Karadeniz Yazarlar Birliði kurucularýndandýr. Halen bu birliðin üyesidir. Bunlarýn yanýnda elinin altýndaki öðrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onlarýn da pek çok kültürel yarýþmada ödüller almasýna zemin hazýrlamýþtýr. Ýkisi kýz,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasýdýr.

Etkilendiði Yazarlar:
Necip Fazýl Kýsakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlý


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © M.NÝHAT MALKOÇ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.