..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Kürtaj sadece kendileri bir zamanlar doğmuş insanlar tarafından savunuluyor. -Ronald Reagen
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Politik Olaylar ve Görüşler > Osman Volkan Şahin




7 Mayıs 2004
Meslek Liseleri Üzerine  
Osman Volkan Şahin
Gasbedilen eğitim hakkı üzerine....


:BEEA:
Yirminci Yüzyıl Türkiye’sinde hangi insanın, hangi eğitimi alabileceği tartışılıyor. Yani ömrü boyunca toplumsal üretimin hangi bölümünde ve seviyesinde çalışmak zorunda olacağı belirleniyor.
Bugün sistem, kendini devam ettirmek için gerekli olan insan yatırımını yaparken, holding ve vakıf üniversitelerinde yarının neo-liberallerini, ayrıcalıklılardan seçerek yetiştirmekte (hatta paranız varsa seçilmenize de lüzum yok); işin toplumsal üretimle ilgili kısmı için de ayrıcalıksızları vasıflı, vasıfsız, ara eleman gibi lügatimize bizzat Dünya Bankası tarafından sokulan kavramlarla istihdam etmektedir. Bu yüzden bugün Milli Eğitim Bakanlığı’nda açık kimlikleriyle resmen danışmanlık yapan Dünya Bankası görevlileri bulunmaktadır. İMF’yi ve Dünya Bankası’nı –toparlarsak emperyalizmin aracı kuruluşlarını- tanıyan herkes bilir ki, bu tip danışmanlar, paranın doğru harcanıp harcanmadığını değil, girdikleri ülkedeki örgütleniş biçiminin yabancı tekellere uygun olup olmadığını denetlemektir.
Toplumsal dönüşümünü kendi iç dinamikleriyle gerçekleştirmiş olan (ve bu sayede) gelişmiş kapitalist toplumlarda üretici güçlerin toplumsal üretime hazırlanma süreci (eğitim-öğretim), bizim gibi dış müdahalelerle –ki bizde, 1946’dan itibaren böyle olmuştur- (sözde) gelişen kapitalist ülkelere nazaran daha insanîdir. (Burada uzun tarihsel bilgiler vererek yazıyı genişletmek istemiyorum. Ancak bu süreçle ilgilenen okurun bundan yüz elli yıl öncesinin İngiltere, Almanya’sına bakması yeterli olacaktır)
Başa dönecek olursak, günümüz Türkiye’sinde, bugünün gündemini oluşturan meslek liseleri sorununun, basit bir insan hakkı ihlali olarak görülmesi gerektiğini düşünmekteyim.
Bugün kendilerine demokrat diyenler, yapılacak iyileştirmelerle Anadolu ve fen lisesi mezunlarının haklarının gasp edildiğini söylemektedirler. Kazın ayağı öyle değildir. Sanki bilimsel metotlarla yetiştirilerek orta öğretime getirildik. Sanki, bütün yeteneklerimizin farkındaydık ve kendi irademizle meslek seçimi yaptık. Şimdi, bundan vazgeçemiyoruz. Üstüne üstlük sistemin kendi mantığı içerisinde bile büyük hak gasplarıyla birlikte, bugünün meslek sahibi işsizleri haline geldik.
1.     Meslek Lisesi mezunu olduğumuz için, kendi alanımızda bir mühendislik fakültesine giderek meslekî gelişimimizi tamamlama hakkımız gasp edilmiştir.
2.     Her insan istediği zaman istediği eğitimi alma hakkına sahiptir. Dolayısıyla, hangi sebepten olursa olsun, farklı alanlarda akademik eğitim alma hakkımız gasp edilmiştir.
3.     Her insan, istediği zaman istediği mesleği yapma hakkına sahiptir. Meslek değiştirme hakkımız gasp edilmiştir.
Örneğin, ben 16 yaşımdayken Denizciliğe heves ettim. Denizcilik eğitimi aldım. Ancak ergenlik dönemime denk gelen bu süreçte sanata ilgi duymaya başladım. Ve benim için sanat (müzik, edebiyat, tiyatro) olmazsa olmazlarım arasında yer almaya başladı. Hayattan beklentilerimi karşılayacak yaşam biçiminin bu olduğuna karar verdim. Lakin bir Edebiyat Fakültesi’ne gitme hakkım yok. Ya da diyelim ki deniz hukuku yahut deniz psikolojisi üzerine ihtisas yapmak istedim. Bu hakkım da yok.
A.K.P iktidarının bu ülkenin insanına daha fazla açlıktan başka verebileceği bir şey yoktur. Bu iktidar demokrat görünümlü olsa bile hakkını arayan herkese terörist diyerek gerçek yüzünü göstermektedir. Buraya kadar A.K.P. ‘nin düzen içi muhalefetlerine nazaran daha radikal bir muhalefet çizgisine sahibim. Dolayısıyla çözümün A.K.P. ‘den geçmediğinin bilincindeyim.
Amma... İmam Hatip meselesinde, en az bu okulların varlığı kadar tehlike oluşturan toplumsal aydınlanma karşıtı eğitim politikalarını savunmanın, üstelik hakların gözetilmesi adına demagoji malzemesi yapılmasının; işte tüm bunların karşısındayım.
Kendimi geliştirme ve aydınlanma hakkımın geri verilmesini istiyorum. Tabii eğer böyle bu hakkım da kaldıysa.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın politik olaylar ve görüşler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Murat Belge ve Demokrasi
Buyrun Tartışmaya

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İzedebiyat"ta Modern Zamanlara Uygun Bir Dönem
Türk ve Kürt Bal Gibi Kardeştir
Bir Polemik!
İsa'nın Çilesi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Şair ve Silahşör [Şiir]
Emanet [Şiir]
Kırlangıç'ın Türküsü [Şiir]
Ey Deliler Deliler [Şiir]
İnsanın Kendiyle Zoru [Şiir]
Yazgı [Şiir]
Zaten Beni Sevme Şiiri [Şiir]
Yine Kerem İçin [Şiir]
İdil'in Anısına [Şiir]
Bir İstanbul Şarkısı İçin [Şiir]


Osman Volkan Şahin kimdir?

Kimse bizi yazmaya zorlamıyor. Aksine yazmamamız için uğraşıyorlar bizimle. İyi ya da kötü, inatla yazmak, yazmak, yazmak lazım.

Etkilendiği Yazarlar:
Nâzım Hikmet, Hasan Hüseyin, Attila İlhan, Özdemir Asaf, İbrahim Karaca, Ahmet Telli, Adnan Yücel, Müştak Erenus ve cümle halk şairleri


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Osman Volkan Şahin, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.